Bjørn Løvjomås Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 studerer også været videre oppover mot Stad. Opp mot 17 ms fra sør.. Litt ute i havet på fredag. . Heldigvis lenge til så jeg håper dette endrer seg. Antar 17 ms fra sør drar litt sjø ved bukketjuvane Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Dette blir turen sin!! Tom nevnte Ona. Definitivt verdt turen. Like sør for Bud, før Hustadvika, kan dere stikke bauen innom Nordre Bjørnsund. Også en koselig pålass. -Ikke strøm på gjestebryggene som består av to 10 meter lange flytebrygger. Om dere skal velge dere en fjord på Sunnmøre, så må det bli Hjørundfjorden og gå iland ved gjestebrygga på Øye. ( herskapelige og historiske hotell Union Øye hvor man komme inn og se seg rundt) Øye er bare 20-25 nm fra Ålesund sentrum. Siden jeg ble pappa for 2 uker siden, kan jeg ikke love å komme ut på fjorden. Men om turen går inn fjorden, passerer dere like nedenfor huset mitt. Lykke til, vi er mange som glede oss! Link to post
Frissy Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 God tur. Jeg får nok ikke sett dere fyke ut fjorden. Men skal følge dere på forumet. God tur! Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Hadde håpet på bedre værutsikter enn det vi ser nå. Aner konturene av å få flest mulig mil loggført i starten så vi har en buffer til senere. Jeg tviler dog litt på at vi komer langt nok i morgen så vi unngår sjøen på onsdagen. Vi har pratet endel på tlf i dag og sett på bølgevarslene. Flaskehalsen er Homborside rett før homborsund. Bjørn sier den er skummel med stor sjø fra øst som slår rett i fjellveggen. Med opp i 4-5 meter så er det et sted vi ikke skal være. Har ryddet litt inn i skuta i dag og hatt en hyggelig visitt ombord av @Key Freak @Hekkbølgen. Jeg og bjørn er forhåpentlig på plass litt etter 13. Skal bort til fuelbrygga bl.a. Avreise håper vi blir i 15-16 tiden. Har du anledning er det bare å stikke innom (båsen ved siden av meg er ledig). Hei @Eureka og gratulerer så mye med den nyfødte takk for tips. Skal få lagt inn noen merker i navionics på stedene som blir foreslått. Hadde vært hyggelig å hilse på. Hvem vet, mulig det det blir en stopp i Ålesund. Om jeg ikke husker feil så holdt du til i nærheten av der jeg var å kikket på azimut? Hva ligger dieselprisene på i ditt område for tiden? Om noen vet om gunstige bunkringsmuligheter på veien, så setter vi stor pris på det. Kommer til å gå litt suppe. Foløpg tankningsplan er full tank på Oksenøya (9,04), og toppe opp det nødvendige på Båly (ca 10/liter?) nordre smeasundet i Haugesund var på 8-tallet. Neste er rundt Måløy. Har noen bjenskaper Sida som sikkwer Mvh. SAP Link to post
Key Freak Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Takk for omvisning og en hyggelig prat! Fikk lov til å prøvesitte førerstolen. Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) Sitat: "Vi har pratet endel på tlf i dag og sett på bølgevarslene. Flaskehalsen er Homborside rett før homborsund. Bjørn sier den er skummel med stor sjø fra øst som slår rett i fjellveggen. Med opp i 4-5 meter så er det et sted vi ikke skal være" Jeg har aldri opplevd 4-5 meter der som jeg kan huske. (På Barentswatch ser jeg bare 1 meter.) Har plasket forbi en del ganger, men maks i kuling med stiv kuling i kastene. Har padlet den i 1-1,5 meter østlig bølgeretning med bris med frisk bris i kastene, og det skumleste er der innadgående bølger møter utadgående. Da blir det mye bølgetopp møter bølgetopp og ditto spennende når man ligger oppå en slik "topp". Både morsomt og skummelt med turkajakk... Løsningen for dere er bare å gå lenger ut. Jo lenger ut jo mindre skvalp. Hvis dere feks går ut Rivingen i Grimstad og går ytre lei til Lillesand så går dere nok klar av skvalpet. Eller i alle fall rundt Homborøya. Det er veldig fint å gå igjennom sundet mellom Sundeholmen og Homborøya, men med 12 m/s i ryggen er det kanskje ikke så hyggelig. Ellers er det en nydelig indre lei mellom Homborsund og Lillesand (mener da inn Kallvellfjorden), men der bør du ha god tid og fint vær for å nyte den. Den tar lang tid i 5-7 knops fart, men er veldig hyggelig. Kanskje ta den på returen? Redigert 8.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Marida Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Lykke til gutta, nå sa vel Erik det som trengtes om disse gutta så det trengs ikke å gjentas. Dette er to mennesker jeg har stor respekt for, de tar ingen risikoer som ikke er velkalkulerte. Hadde vært helt trygg på dette hvis det var min båt. Link to post
Havgap Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Blir stas å følge dette! trenger dere stopp i Arendal kan jeg stille med kaffe på Merdø! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Hadde vært gøy med et stopp på Merdø. Der har jeg jo aldri vært før. Endelig ble det Bobåt Link to post
Havgap Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 det ante meg?du får vise SAP rundt, og stikke innom hos Trond på kafeen! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Vi får se hva været bringer i morgen. Det kan se ut som det såkalte Merdø hullet glimrer med sitt fravær i morgen. I følge Yr.. Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Vi har handlet og pakket. Skal ha inn litt mer utstyr. Været her inne i bygda er upåklagelig. Kanskje til og med mulighet for andre etage. ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Key Freak Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Vært innom Teknikmagasinet, ser jeg. Ny iPad-holder? Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Snikende skeptik Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Å som jeg gleder meg nå! ? Håper det blir like mye bilder, forklaringer og spørsmål til og fra her på BP! Riktig god tur og kos dere ?? Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Har vært mye armer og bein i dag for p komme avhøre men nå er vi ferdig tanket og straks klare for avgang Oksenøya. Skal resette trip'en før vi drar Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Nå er skipperen ved roret Turen er begynt. Vi gleder oss. Det er virkelig litt av en båt. Jeģ gleder meg til å kjenne når vi drar på litt. Endelig ble det Bobåt Link to post
Key Freak Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Endelig!@sap_2000; jeg ser at du har fått plassert padda der du ønsket deg. Fant du m.a.o. en fornuftig holder? Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Fikk tak i sånn silikonplate på teknikkmagasinet. som sugekoppen ville sitte på i og med at det er lakkert tredash her. Deilig å få padden på riktig plass. Ser lovende ut så langt. På vei ut viernbukta ved middagsbukta nå og setter opp dampen snart. Mvh. SAP Link to post
kjeok Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 God tur @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås misunner dere denne turen i et råskinn av en båt. Stockholm-Oslo var en fantastisk opplevelse og frister til gjentakelse, men det skal sies at ikke noe kan måle seg med kysten vår! PS. @Bjørn Løvjomås Ser at karte på babord skjerm fortsatt er satt opp riktig ;) Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Hørte om brann i båt i Drøbak så vi ga litt ekstra da det ikke var klart hvor og med folk etc. Var i vindfangerbukta og i fortøyd båt. RS er et stykke unna, men TB gyltingen gikk akkurat inn for fulle mugger og de har pumper ombord. Mvh. SAP Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Bilde fra Valøyene (Grimstad) nå. Ganske stille og pent. Litt grapsete utpå, men mest gamle dønninger fra sør-sørvest mikset med litt fra øst. Ikke værre enn at vi lå der og fisket med fiskebåten (16"). Nå er det bare meldt bris også, så dere får nok en kosetur :-) (selv om det er meldt regn) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) Slagentangen passert og det er silkeføre heldigvis. Går likevel som vanlig inn ved torgersøya og leia videre ned til Hvasser og rundt verdens ende sørlendingen har fått låne roret litt Redigert 8.August.2017 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Trond123 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) Her går det unna! God tur! Mye bra info og bilder fra "Tom Rør" som vanlig. Redigert 8.August.2017 av Trond123 (see edit history) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Hvor du finner bare bris i morgen er foŕ meg en gåte. Sjekk yr men ikke bruk hverken Arendal eller Grimstad. Du må bruke fyrstasjoner langs kysten. Torungen melder fortsatt 13 ms i morgen @Grand Banks jr ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Trond123 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Værvarsel nå i sommerhalvåret er ikke alltid til å stole på pga ustabile værforhold. Spesielt på vestlandet har jeg hatt mye bedre nytte av windy og appen pocketgrib for værvarsel i forhold til yr og storm, selv om alle bruker de samme grunnlagsdataene. Men når jeg ser hvor ofte 9-timers værvarslene jeg får ifm jobben bommer, så pleier jeg å si at det beste varselet fremdeles er å se ut vinduet. På yr er det mest nøyaktige av datavarslene de 48 timers grafene. De oppdateres oftere enn de som viser 4 symboler for døgnet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn