Jump to content

Vesentlig høyere timeantall på motorer enn oppgitt av selger ved kjøp av båt


glenneren

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båt med to stk, kad 44 som ble av selger oppgitt å ha gått ca 1000 tmer, noe han hadde skrevet i Finn.no anonsen.

båten ble besiktiget i vinteropplag, og timeantallet kom ikke opp i displayet. 

Da jeg hentet båten kom timetallet fram og viste da over 1200 timer, noe jeg synes var kjedelig men gikk ikke videre med det.

da jeg nå nylig skulle ta båten på land, hadde jeg en mekaniker fra Volvo Penta nede i båten med diagnose instrument, han kunne lese av at motorene hadde gått over 1850 timer,

noe som jo er vesentlig høyere enn oppgitt. Jeg føler meg grundig lurt og lurer på om jeg kan ha krav på å få tilbake beltalt noe av kjøpssummen ?

Båten ble kjøpt i vår.

Noen som har meninger om hva jeg burde gjøre ?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist. Men jeg tror det er en del faktorer som spiller inn på om du kommer noen vei.

Nøkkelpunktet er vel om denne feilen kan anses som en vesentlig mangel i juridisk forstand, dvs. når man setter mangelen opp mot prisen du betalte. Altså: Har du fått vesentlig mindre levert, enn det du betalte for?

 

Så er det en del andre punkter som min "sunne fornuft" sier:

 

På hvilke betingelser handlet du, fikk du noen garantier (du gjorde jo det siden Finn-annonsen sa 1000 timer) eller finnes det noen reklamasjonsfrist? Siden du raskt oppdaget feilen, burde du ha reagert med en gang da, eller var ikke avstanden fra 1000 til 1200 timer så vesentlig som fra 1000 til 1800 timer, som du åpenbart reagerer på nå  (der har du vel en god sak så vi kan vel anta at hvis du reagerer nå, har du reklamert tidsnok).

 

Så er det spørsmål om hva slags avtale du og selger gjorde. Kanskje du har krav på prisavslag eller en erstatning, eller at handelen blir omgjort. Det kommer nok også an på hvor vesentlig feilen kan vurderes som å være.