thundercat Startet 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2017 Hei! For 1 år siden fikk jeg muligheten til å starte på et prosjekt som jeg lenge hadde sjesket på. Nemelig å bygge meg en snekke fra bunnen av etter mine ønsker og idiotiske ideer Planen er at dette skal bli en 19 fots helt åpen snekke slik en Gammel sørlandsnekke så ut på 50 tallet(foruten noen små endringer) Det som skal sies er at dette prosjektet startet med at jeg ble kjent med en båtbygger. etter masse mas om å få han til og peke og forklare meg i ny og ne ,ente det opp med at jeg leide meg en låve hvor det har blitt bygd båter før, var meget heldig med tanke på at mye verktøy osv allerede var der.. Etter å ha jobbet noen timer nå begynner det og ligne båt Jeg hadde (før prosjektet startet) aldri jobbet noe serlig med treværk.. Ergo helt nybegynner uten noe form for kunnskap som skulle tilsi at det skulle bli båt Ang motor skal også dette stå i stil til sjekta så her blir det en marna r1 som også holdes på med i skrivende stund.. Legger litt bilder fra starten av prosjektet ved bygging av bankestokk og steam kasse samt innhenting av matrialer osv.. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Oi, dette gleder vi oss til å følge med på! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Det skal bli spennende å se hvordan dette går, eller rettere sagt har gått! Jeg forstår det slik at du har holdt på et års tid allerede. Kanskje det er på tide å komme seg vekk etterhvert, for det er nok mange som har lyst på de flotte lokalene. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 7.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Zitt skrev 5 minutter siden: Det skal bli spennende å se hvordan dette går, eller rettere sagt har gått! Jeg forstår det slik at du har holdt på et års tid allerede. Kanskje det er på tide å komme seg vekk etterhvert, for det er nok mange som har lyst på de flotte lokalene. Lykke til! He He Ja begynte oktober 2016.. så begynner og nærme seg noe som ligner båt nå! Her har vi en del bilder fra november/desember 2016.. hvor 1 bordgang kom på og det var stor stas i bua Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Veldig spennende, takk for at du deler! Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 7.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Sondreland skrev 3 minutter siden: Veldig spennende, takk for at du deler! Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 7.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2017 Dette blir artig og følge,du er flink Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Flott prosjekt, trearbeid er gøy Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
thundercat Svart 8.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Nå går jo som sagt dette prosjektet litt fort her på nett da arbeidet er igangangsatt for et år siden.. etter jeg var ferdig med bordgang 4 (ifebruar) lagde jeg bunnstokkene samt tilpasset motorfundamentene. Begynte også på døeken mens man ennå kunne stå greit på bakken og ikke måtte stige opp og ned av båten ved tilpassinga mot huden... Sitér dette innlegget Link to post
veritas Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Fascinerende Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Det blir ikke mye bedre enn hva du gjør her. Flott svennestykke! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Ah, så er julen redda! For et flott prosjekt, pløs på med bilder og beskrivelser. Hvordan beregner du feks høyden på motorfundament og dørk? Jeg ser du har ganske grov eik til kjølen. Var det vanskelig å få tak i? Når du velger båtbord, hvordan avveier du da ale/yte og kvist? Noen av de bordene du hadde var jo hel kvistfrie. Hvor får du tak i slikt? Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 8.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 (redigert) Nero II skrev 1 time siden: Ah, så er julen redda! For et flott prosjekt, pløs på med bilder og beskrivelser. Hvordan beregner du feks høyden på motorfundament og dørk? Jeg ser du har ganske grov eik til kjølen. Var det vanskelig å få tak i? Når du velger båtbord, hvordan avveier du da ale/yte og kvist? Noen av de bordene du hadde var jo hel kvistfrie. Hvor får du tak i slikt? Hei Ja mange faktorer og ta hensyn til. Nå skal det sies at jeg har en mentor som kan alle svarene på mine dumme spm,så skal vell sies at jeg hadde ennå stått å klødd meg i huet med en stabel med planker om jeg ikke hadde hatt han Ang høyde på fundamenter er det ganske normalt og legge (svinghul) veivaksel senteret 11 tommer opp fra kjølen.. derretter borret jeg meg gjennom akterstemmen og bunnstokkene og linja opp med en snor for så og finne vinkel på motor... Ja du har helt rett at det er vanskelig og finne bra/fine matrialer.. som du ser av matrialene på bilde har jeg brukt feite og gode bord med kvist under vannlinja.. resten(som du ennå ikke har sett på bilder er kvistfrie.. (noe som tok lang tid og oppdrive) den siste (8 ende)bordgangen på bildene her er bare en mal da jeg ikke har hatt noen form for riktige maler så har vi hektet og laget mal for vær og en bordgang.. kjøl front og akterstem er 4 tommert tykk..(men akter og forstemm har jeg spisset inn litt oppover) så det ikke skal se så voldsomt ut.. Disse bildene er fra April! Som du ser har jeg også valgt å plugge alle kobberspikerene over vannlinja da jeg personlig syntes dette er pent.. og også mye greiere med tanke på vedlikehold i senere tid! Redigert 8.Desember.2017 av thundercat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Er dette på Stadsbygd? Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 8.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Tskjei skrev 21 minutter siden: Er dette på Stadsbygd? Hei! Nei er på sørlandet Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Kan ikke noe om trebåter, men dette ser jo veldig flott ut. En god mentor er bra, men du må jammen ha bra med pågangsmot selv også for å gå i gang og gjennomføre noe slikt uten forkunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Ser veldig bra ut, tøft prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Ja, jo mer jeg titter, dess mer imponert blir jeg. Proffjobb. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Dette blir eit smykke på sjøen. Eg er skikkelig imponert Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Dette var båtbygger det. Til å uttale at du ikke har jobbet mye med tre ,blir dette innponerende fint. Mye fine detaljer og nydelig håndverk . Dette blir gøy å følge med på. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
thundercat Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 (redigert) Takk takk folkens! Etter at jeg forstod i mai tider at jeg ikke rakk og bli ferdig i år tok jeg en pause i juni og juli. Men satt igang igjen i august igjen så her har dere litt bilder fra spantfelling rundt september tider i år? Redigert 9.Desember.2017 av thundercat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Veldig imponert over arbeidet du gjør! At du ikke har erfaring med dette fra tidligere, gjør det enda mer imponerende. -Skal følges! Lykke til videre :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Shore Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Ord blir fattige, jeg synes jeg kjenner lukta av høvla treverk når jeg ser dette. Fantastisk jobb. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
kolkjeft Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Imponert!! Dette ser skikkelig proft ut både med tanke på utførelse og materialvalg/kvalitet på det! Og for et lokale og utstyr du har!! Har likevel et spørsmål ang. innfelling av spantene... Har alltid sett og trodd det det skal være en ekspansjonsåpning i overkant av bordgangene på spantene. Da blir det heller ikke stående vann der om det er 10-12 mm "glipe" Vet ikke hva som er fasit her, men verdt en tanke. Skal bli veldig moro å følge deg videre!! Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 kolkjeft skrev for 2 timer siden: Imponert!! Dette ser skikkelig proft ut både med tanke på utførelse og materialvalg/kvalitet på det! Og for et lokale og utstyr du har!! Har likevel et spørsmål ang. innfelling av spantene... Har alltid sett og trodd det det skal være en ekspansjonsåpning i overkant av bordgangene på spantene. Da blir det heller ikke stående vann der om det er 10-12 mm "glipe" Vet ikke hva som er fasit her, men verdt en tanke. Skal bli veldig moro å følge deg videre!! Takk takk for hyggelige tilbakemeldinger Jo du har rett i hva jeg også har sett og blitt forklart, at noen har valgt og «heve spanntet» litt ved montering så man får denne lille klaringen i toppen.. men også mange båtbyggere som ikke har gjort det på denne måten. Det viktigste er at det ikke er klaring hvor jeg har tegnet en pil.. Da blir ytre bortgang pressetifra.. men jeg har sett bort ifra og heve da jeg alltid skal ha på havnekalesje? her har dere noen bilder ifra hvordan båten ble etter at jeg fikk på esingen.. ennå ikke ferdig festet fenderlisten.. men sørlending er også ferdig i skrivende stund Så nå vet dere hvordan båten ser ut nå? Holder på nå med tilpassing og laging av fenderlist samt benker akter.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.