Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Litt mer vind i dag, men det gikk fint over Langesundsfjorden.

 

Fylte tanken i Stavern før jeg satte i gang,12,79 får ikke fram noe smilefjes hos meg...

 

Nå er jeg straks klar for Kreppa. Har bestemt meg for å droppe Kragerø og prøve å nå Risør. Får se an vinden når jeg kommet ut i åpent farvann etter Strømtangen.1E018817-1CB2-4C92-A5BC-8111E85E825C.jpeg.63252a1abcf82725bf1d03e5c29d51b2.jpeg75278240-1AE6-40CE-B32B-E72CFE902D20.jpeg.f6efea562f62ccae1e87500a1c1b8f9e.jpeg8D082C7B-5BC5-4F85-8FAA-BF8DD6054B1F.jpeg.044a74dab3f3fddeed1064847d29b795.jpeg2B3609E7-A956-4D52-97A6-985CA0EEC14F.jpeg.9dea0950b41fce0fc52d5ad63d69cdd8.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skal gå videre fra Lyngør mot Arendal må du ta den indre leia  på innsiden av Flosta til Eydehavn, Sørlandsleia. Her er det masse flotte plasser, du slipper åpne strekk og det er heller ikke så mye lenger. Se inntegnet rute i kartutsnittene under.

 

image.png.4a7b28126ac7b3087a31bd7dbd0e98b9.png

 

image.png.af0f301a8bacbebd006e0130f49e026a.png

 

image.png.c91c7932ad7ccb80fe45f3399d9a24ed.png

 

 

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev 1 time siden:

Flytebryggene ligger fortsatt utenfor butikken i Høllen. Jeg har hjemmehavn i Høllen og planlegger med å fortøye i morgen.

 

Flott, takk for info. På flyfotoet på Gule Sider er det nemlig ingen flytebrygger. Vanskelig å vite om det er et gammelt eller nytt bilde. Åpenbart gammelt, da. :yesnod:

 

God tur videre, @Pequod!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev 9 minutter siden:

Bryggene blir lagt ut om sommeren og ligger der ikke utenom sesongen.

Aha, det forklarer jo alt! 

Veldig greit sted å ligge en dag eller to, forøvrig.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev 4 minutter siden:

Ja helt innerst eller på flytebrygge på BB side av innseilingen. Risør motorbåtforening har også gjestehavn på Risøya med strøm og vann. Det samme har Risør seilforening i enden av barmen. Fint hvis man ikke trenger å handle men ønsker strøm og vann.

Takk! Prøver innerst først, så er det lettere å ta seg en tur i byen i morgen. Har aldri vært her før!

Link to post
Share on other sites

Nå ligger jeg innerst, men her er det ikke strøm eller vann (dagbrygge) , så da får jeg vel bevege meg utover igjen... 

 

Den flytebrygga du nevner til babord, er det den helt ytterst?

ravddo skrev 26 minutter siden:

Ja helt innerst eller på flytebrygge på BB side av innseilingen. Risør motorbåtforening har også gjestehavn på Risøya med strøm og vann. Det samme har Risør seilforening i enden av barmen. Fint hvis man ikke trenger å handle men ønsker strøm og vann.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lett å orientere seg på ny plass i halvmørke! :giggle:

 

Men nå er jeg fortøyd og fornøyd Dro ut til innseilingen der det er en flytebrygge med strøm og vann, og klemte meg inn mellom to seilbåter.

 

På utsiden der jeg la meg først og prøvde å orientere meg, så er det ganske riktig noen plssser, men med baug mot brygge og bøye bak. I verste fall kunne jeg lagt neg der, men foretrekker å ligge langsides på grunn av protesen. Det gikk da også helt fint!

 

Nå er det kveldsmat før jeg tar kvelden. Skal se om jeg får lagt ut noen flere bilder fra dagen etterpå!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det skal blåse opp ganske kraftig om noen timer, men hvis jeg rekker å komne innenfor Lyngør før det braker løs skal det vel gå greit til Arendal hvis jeg tar Sørlandsleia som foreslått?

 

Forøvrig: Siden det er Arendalsuka nå, er det mange båter i gjestehavna? Nien som vet?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom deg til Lyngør og ta Sørlandsleia derfra! Da er du i smult farvann hele veien!

Jeg tror du finner plass i gjestehavna uansett! Det er bare politikere i Arendal! En gjeng med bløffmakere!????

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er ventet endel vind fremover. Vet ikke helt hvor komfortabel du er med å passere mellom Arendal og Grimstad, og videre mellom Grimstad og Homborsund  i 10-15 m/s. Det går i en Nidelv 24, men jeg hadde ikke gjort det, med mindre jeg måtte. Vi får håpe værmeldingen bommer. Fredag morgen ser noe bedre ut, med vind ned mot 5 m/s.

 

Kommer du deg over Homborside (mellom Grimstad og Homborsund), er det også mulig å gå på innsiden av Auesøya, da får du meget smult farvann omtrent helt til Gamle Hellesund.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 19 timer siden:

Når du skal gå videre fra Lyngør mot Arendal må du ta den indre leia  på innsiden av Flosta til Eydehavn, Sørlandsleia. Her er det masse flotte plasser, du slipper åpne strekk og det er heller ikke så mye lenger. Se inntegnet rute i kartutsnittene under.

 

image.png.4a7b28126ac7b3087a31bd7dbd0e98b9.png

 

image.png.af0f301a8bacbebd006e0130f49e026a.png

 

image.png.c91c7932ad7ccb80fe45f3399d9a24ed.png

 

 

Takk for tips! Dette ser ut som en soennende rute, og jeg har god tid, så jeg prøver den!

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 2 timer siden:

Ser ut til at det er ventet endel vind fremover. Vet ikke helt hvor komfortabel du er med å passere mellom Arendal og Grimstad, og videre mellom Grimstad og Homborsund  i 10-15 m/s. Det går i en Nidelv 24, men jeg hadde ikke gjort det, med mindre jeg måtte. Vi får håpe værmeldingen bommer. Fredag morgen ser noe bedre ut, med vind ned mot 5 m/s.

 

Kommer du deg over Homborside (mellom Grimstad og Homborsund), er det også mulig å gå på innsiden av Auesøya, da får du meget smult farvann omtrent helt til Gamle Hellesund.

Mulig jeg blir i Arendal til fredag, vi får se!

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut på Windy tror jeg du bør holde deg i ro noen dager! De åpne strekkene du har foran deg blir fort veldig ubehagelig! Det er bedre å ta det med ro og komme trygt frem!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

bergtatt.png.dc6d58c9a9ffa40c4ded42bad8fdf410.pngSkal du være i Kristiansand på lørdag, ville jeg vurdert å droppe Arendal, og gå videre mot Grimstad, eller kanskje helt til Homborsund i dag.  Til homborsund har du ca 23 nm, dvs at du kan være fremme i kveld. Derfra kan du kose deg innaskjers til Gamle Hellesund, og gå til Ulvøysund og over kvåsen tidlig på fredag morgen, når det er medlt litt mindre vind igjen.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev 53 minutter siden:

bergtatt.png.dc6d58c9a9ffa40c4ded42bad8fdf410.pngSkal du være i Kristiansand på lørdag, ville jeg vurdert å droppe Arendal, og gå videre mot Grimstad, eller kanskje helt til Homborsund i dag.  Til homborsund har du ca 23 nm, dvs at du kan være fremme i kveld. Derfra kan du kose deg innaskjers til Gamle Hellesund, og gå til Ulvøysund og over kvåsen tidlig på fredag morgen, når det er medlt litt mindre vind igjen.

Skjønner poenget ditt,,tror kanskje Grimstad er mest aktuelt, dit kommer jeg før det blir mørkt. Arendal kan jeg stille innom på hjemveien. Jeg prøver i alle fall, blåser det for mye drar jeg inn igjen til Arendal

 

Passerte nettopp Maud på vei hjem til Vollen.

DE28382A-5921-49F2-924F-E2024F315490.jpeg.fce4cfa00f6ca741a3342baed7efaa98.jpeg896A5A64-D4BB-41A8-BFF9-432E4EC3BB96.jpeg.8e5506417bee1330865f2e8ad6bc0d22.jpegE68BD041-DE82-48C3-A6A8-C3F8A1F88844.jpeg.a4b0d576c7ee500d82ba72c5242ed9a1.jpegAFC35D6B-2DC3-4E0F-BF48-8865FED9B6FD.jpeg.e7c71e35c5114590e3664b67f0f494c1.jpegE1C28936-F65D-4FF9-A349-20CA0B0F89C9.jpeg.209756c9a15bb15b8cd2ad0634204bb3.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...