Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Olevine skrev 1 time siden:

Ser at du snart må bestemme om du går ut Galtesund fra Arendal, eller fortsette rett frem til Nidelva. Tar du Nidelva får du i alle fall en flott tur kloss i begyggelse og mye annet flott. Men videre mot Homborsund kan nok bli vel tøft i morgen med den vinden som er meldt.

Hmm, så ikke denne før nå. Interessant alternativ.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev Just now:

Når du kommer ut av Nidelva får du uansett et lite stykke med mer åpen sjø, men med sydvestlig vind blir det nok ikke så helt galt. Du kommer nokså fort innaskjærs igjen i godt beskyttet farvann.

Ja, det var det jeg så. Og prøver jeg et av forslagene til @finnarne i tillegg tror jeg det skal gå. Jeg prøver, har fortsatt et par drøye timer før det blir mørkt!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 28 minutter siden:

Kom ut på siden av Havsøya og ombestemte meg. Det blir Arendal i natt.

 

Ble litt for ubehagelig.

 

Jeg tenker at det var en klok avgjørelse! Det ser dessverre ikke veldig lyst ut med tanke på vind de neste dagene. Forslaget om å gå Nidelva er suverent! Har tenkt meg gjennom der med Solbris???

Finn Rosenborg Arendal!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Omtrent akkurat der du er på siste bildet gikk vi «på grunn» med vår Nidelv 26 sommeren 2010. Sandbankene flytter seg jo i løpet av vinteren og de merkes på nytt hvert år. Denne våren var det streik i kommunal sektor og ingen bøyer ble satt ut. Det løste seg med full guff akterover, heldigvis; men historien er litt artig. Vi gikk sålangt opp i elva vi våget, kastet anker og badet med såpe/shampoo fra båten. Herlig. Og gode minner.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Da var Bergtatt vel i havn! Særs hyggelig å møte mannen som farter land og strand rundt med sin flotte snekke!

Fikk ordnet landstrøm så nå tror jeg det blir en behagelig natt for oss alle!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig prat i går, du får ta Hesneskanalen på hjemveien.

Med været som er meldt nå, så ser det ut til at du blir liggende idag, men i morgen tidlig bør det være mulig å komme seg greit over Homborside. Om ikke så blir jeg med deg over på lørdag morgen, så kan jeg sykle hjem fra Homborsund.

Her er ruten jeg ville gått, sånn omtrent

Grimstad - Homborsund:

GrstHmnorsund.png.15289022e10447034516396515016d9b.png

 

Det er fullt mulig å gå på innsiden av Prestholmen med en Nidelv 24, og det gir et pusterom over Homborside. Men det er viktig å gå langt nok inne. Har aldri hatt problemer med Nidelv 24 der, men gikk på grunn med en ombygd livbåt der, og det var ikek noe gøy. Da var hodet ett annet sted, enn det burde ha vært.

Homborside.png.d95c6d01bf20255c2adb5b6676718570.png

Videre fra Homborsund til Grunnesund, så er det greit å gå på innsiden av Auesøya, om det er grumsete på utsiden.

HomborsndGrunnesnd.png.32a16b38b6abd213967f781a49ac1cc7.png

 

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev for 6 timer siden:

Takk for hyggelig prat i går, du får ta Hesneskanalen på hjemveien.

Med været som er meldt nå, så ser det ut til at du blir liggende idag, men i morgen tidlig bør det være mulig å komme seg greit over Homborside. Om ikke så blir jeg med deg over på lørdag morgen, så kan jeg sykle hjem fra Homborsund.

Her er ruten jeg ville gått, sånn omtrent

Grimstad - Homborsund:

GrstHmnorsund.png.15289022e10447034516396515016d9b.png

 

Det er fullt mulig å gå på innsiden av Prestholmen med en Nidelv 24, og det gir et pusterom over Homborside. Men det er viktig å gå langt nok inne. Har aldri hatt problemer med Nidelv 24 der, men gikk på grunn med en ombygd livbåt der, og det var ikek noe gøy. Da var hodet ett annet sted, enn det burde ha vært.

Homborside.png.d95c6d01bf20255c2adb5b6676718570.png

Videre fra Homborsund til Grunnesund, så er det greit å gå på innsiden av Auesøya, om det er grumsete på utsiden.

HomborsndGrunnesnd.png.32a16b38b6abd213967f781a49ac1cc7.png

 

Takk for hyggelig prat og overraskende besøk om bord i Solbris i går! Ruta ser ut som den Erik gikk gjennom med meg i går kveld.

 

Tror jeg satser på avgang i morgen tidlig.

 

Nå sitter jeg og nyter kaffe og en fersk og kjempegod stor muffins på Kafé Losen i Sjøfartsmuseet. ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...