Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner meg på dette gjestehavnopplegget til Grimstad...

 

På nett står det at det etter 15. august skal koste 100 kroner. Og at overnattingsavgift skal betales etter kl. 15.

 

Ettersom jeg ikke gidder å gå til en kafe i byen for å betale, sendte jeg en sms.

 

Da fikk jeg beskjed om at det blir trukket 150kr på neste mobilregning. Greit nok det 150 kr er ingen ublu pris, men det står også i SMSen jeg fikk at jeg har betalt for under 35 fot, ikke under 30 fot - som det stod på plakaten på  bua at koden jeg sendte gjaldt for?

 

I tillegg virker ikke koden til toalett- og dusjanlegget. Det er  nok fordi det på kvitteringen står at den gjelder fra kl. 20.00 til 09.00. Så da får jeg vel holde meg til da hvis jeg må på do... :giggle: 

 

Står altså forskjellige opplysninger på tre forskjellige steder: Nettsider, plakat på land og i SMS! Men nettet virkler i det minste!

 

Jaja, Sjøfartsmuseet var lite og koselig det, og med kaffe inkludert i billetten på 90 kr og spesialtilbud på en ytterst velsmakende muffins til bare 10 kroner, så fikk jeg mye for pengene der.. Kunne faktisk, ha lagt til med båten på en liten flytebrygge rett utenfor, men det får jeg heller gjøre i bedre vær enn i dag.

 

662E5A48-48DD-4276-8A4C-50256A74BBB2.jpeg.3609527abc7d08f47ea8b311d1e8c2e9.jpegD53A0F10-F8FF-4AB7-BAE5-B9176D22CC2C.jpeg.af5fef011a82ecca4241d0f19bbea9fc.jpeg1F01EFB1-32CF-4DB8-9503-C3557BC93295.jpeg.422001d2ad2808442284f443d925ca65.jpegDD7C0C5E-FDC3-4C54-B932-163BBD34553F.jpeg.8c6e4a87bfaa8411c8c115b93c6f4c03.jpegF64C3E82-8C3A-4EE8-8C16-AEA969EBFC72.jpeg.7a0ea4d0b3a9e4c376163ec53391da7d.jpeg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du planlegger å fortsette til Kristiansand i morgen, ser jeg at det kommer til å bli noe mer vind og sjø utover ettermiddagen. Det kan bli litt rufsete over Kvåsefjorden, men her er det mulig å gå ei lei noe lenger inne fra østsiden, gjennom Indresund. Da slipper du unna en god del sjø, men leia er ikke merket og det er en god del grunner. Det er fullt mulig og forsvarlig å gå der, jeg har gått der selv flere ganger. Viktig å planlegge godt og følge med i kartet. Du må under ei bru der høyden er ca 2,5 m før du går ut i fjorden en god lenger inne enn den normale leia. Så følger du land utover fjorden på vestsiden til du kommer til Stanggapet hvor du er "reddet". Sjøen vil da komme rett imot og øke på etter hvert som du går utover, men på lang nær så mye som på østsiden av fjorden ut fra Ulvøysund. Se rutene på kartet under. Jeg kan eventuelt sende ruta som en gpx fil om du kan bruke den.

Du vi få en forsmak på hvordan Kvåsefjorden er i Ramsøysundet et lite stykke før Ulvøysund. Mange ganger kan det være like ille her, men det er et kortere strekk.

Screenshot_20180816-210455_Locus Map.jpg

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 2 timer siden:

Hvis du planlegger å fortsette til Kristiansand i morgen, ser jeg at det kommer til å bli noe mer vind og sjø utover ettermiddagen. Det kan bli litt rufsete over Kvåsefjorden, men her er det mulig å gå ei lei noe lenger inne fra østsiden, gjennom Indresund. Da slipper du unna en god del sjø, men leia er ikke merket og det er en god del grunner. Det er fullt mulig og forsvarlig å gå der, jeg har gått der selv flere ganger. Viktig å planlegge godt og følge med i kartet. Du må under ei bru der høyden er ca 2,5 m før du går ut i fjorden en god lenger inne enn den normale leia. Så følger du land utover fjorden på vestsiden til du kommer til Stanggapet hvor du er "reddet". Sjøen vil da komme rett imot og øke på etter hvert som du går utover, men på lang nær så mye som på østsiden av fjorden ut fra Ulvøysund. Se rutene på kartet under. Jeg kan eventuelt sende ruta som en gpx fil om du kan bruke den.

Du vi få en forsmak på hvordan Kvåsefjorden er i Ramsøysundet et lite stykke før Ulvøysund. Mange ganger kan det være like ille her, men det er et kortere strekk.

Screenshot_20180816-210455_Locus Map.jpg

Takk for tips! Skjønner hva du mener, dette ser absolutt ut som et alternativ slik det ser ut som vinden kommer fra i morgen. Noterer meg det bak øret!

 

I kveld ble det pizza og kebab på meg og @Erikda og hans rederinne, på et lite enkelt sted med en ubetalelig servitør! Nok en hyggelig prat ble det til. Ser ut som om vi begge vil prøve å komme oss av gårde ganske tidlig i morgen, dog i forskjellig retning. Jeg vil prøve å komme helt fram i morgen, men det er ingen katastrofe om jeg må ta siste etappe lørdag morgen.

 

Jeg er ikke nødt til å dra helt inn til Kristiansand, da jeg først skal inn til Dvergsnes, der Kristiansand Folkehøyskole ligger, der feriesenteret er. Der er det en brygge hvor jeg kan ligge. Det er der jeg skal losse lasten av koffert og bager til yngstedattera, som begynner på folkehøgskolen.

 

Ideen var opprinnelig å dra inn til Kristiansand og plukke opp henne, storesøster og mora deres og deretter lkjøre over til Dvergsnes lørdag formiddag, men jeg ser at det skal blåse såpass lørdag at det trolig ikke er noen god ide. Så da satser jeg på å være velkomstkomite når de tar bussen dit på lørdag... Det er jo ikke langt fra Dvergsnes opg over til Kristiansand, noen som vet hvor røft det blir der i Byfjorden ved litt vind?

 

Håper jeg kan ligge ved den brygga til søndag eller mandag, da planen er å fortsette i alle fall til Mandal, kanskje til Lindesnes før jeg snur. 

 

Men det er væravhengig.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med vind fra vestlig og sørvestlig retning med den styrken som er meldt til lørdag, blir det en del sjø over Korsvikfjorden like etter Dvergsnestangen. Du går i så fall mellom Prestøya og Lyngøya eller gjennom Fugleviksundet på innsiden av Lyngøya. Det byr sjelden på problemer, men du får vasket båten godt.

Link to post
Share on other sites

Hvis de av dere som følger meg på MT lurer på hvorfor jeg ikke fulgte de gode rådene om å gå innaskjærs til Homborgsunf, så er svaret at det ikke var behov for det!

 

Ble møtt av store dovne dønninger og koste meg!

 

Innaskjærs skal jeg følge ruteforslagene for turens og opplevelsens skyld.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rådet var å _ikke_ gå på innsiden av Prestholmen om du ikke så at det brøt på skjærene der. Det er heller ikke behov for det om det ikke bryter. Du kunne sannsynligvis også gått på utsiden av Auesøya idag, enten tett opp til Auesøya, på innsiden av Lyngholmen som du fikk forslag om, eller rett ut og rundet Bergkjerka og Havsteinen før du gikk inn til Grunnesund.

 

God tur videre, uansett. Morgendagen ser litt utrivelig ut, med tanke på Ulvøysund og Kvåsen, men søndag ser lovende ut.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

07D757FB-3DC2-4024-AF3D-9E67000D8797.jpeg.63cad8d8b13955f77ababf204ac90ce3.jpegDa endte jeg opp i Kristiansand likevel, da det viste seg å ikke være noen egnet plass å ligge i vika utenfor folkehøgskolen.

 

Turen har gått prikkfritt og vinden har vært bedre enn ventet. Blåste mest over Kvåsefjorden, så jeg gikk ut i den via Indresund. Da traff bølgene meg rett på, så da var det bare å kjøre på! Litt større dønninger enn utenfor Homborgsund, blandet med litt krappe bølger innimellom, men alt i alt helt OK.

 

Etter å ha kommet meg inn i le fulgte jeg vel omtrent den planlagte ruta vi hadde snakket om på forhånd, og koste meg stort. Har virkelig sett mange flotte og idylliske steder, og kan slå fast at også Norge har en fantastisk skjærgård å tøffe rundt i med en snekke!

 

Nå følger noen rolige dager. Begge døtrene mine pluss mora deres ankom Kristiansand med tog nesten samtidig som meg. Regner med at vi skal finne et sted å spise sammen i kveld.

 

I morgen blir det vel buss ut til skolen med bagasjen. Så er det offisiell skoleåpning søndag. Mandag startet jeg opp igjen i retning Mandal og kanskje Lindesnes før jeg snur baugen hjemover. 

 

Da har jeg litt bedre tid og akter å stoppe opp og besøke flere av stedene jeg har passert i hui og hast på veien hit.

 

Til slutt noen bilder fra dagens etappe.

C3344848-D450-484A-AEC3-EACDFDD679E1.jpeg.8048fcba690c1fb4c2a8f19ad063d435.jpeg0D3339CD-0E70-40C1-BB34-15E801C2220F.jpeg.c7977c83e8218be9d3ad4cb4c485f8a7.jpeg613F2F6B-E7BA-4098-B446-C3A9E1A373D1.jpeg.2ef65372b736bc79b958d11f1a0fa258.jpegB037C7ED-EF60-4BCC-BB0D-04D2517C16AC.jpeg.d95434c5606ab489cc452325efd173ef.jpegBC3B8864-DBC2-4D41-BCE2-6E860B20DC40.jpeg.f0f62fc3961030f9185ec509d69adb5f.jpeg288A9F45-0B60-4D6C-BE4A-73C3BD2EBC3F.jpeg.988eb7163defc01023ce180829fdad1b.jpegB95BAD53-0442-4318-AFE7-3477A81AFE1C.jpeg.ce5e9695afcd426d87b9c2af6eb5c0cd.jpeg

 

C17D9509-3CE2-4C63-94D9-E56EBB7EBA26.jpeg.eceeb8bb95e2e3f46b21c5e09bdef6b3.jpeg477A8D82-8A61-45B8-90C3-E881701651AA.jpeg.594c9a5c2c2f4147e86293742f6db519.jpegC9555AE0-773F-4E15-AE6C-0F01E6A7640B.jpeg.a19cae7780bb8a2930cd4fcc97f33e02.jpegDBD89B7F-573F-47C7-94CD-5DB8DE58E675.jpeg.644d4ef92525f62ce9656d9f60b0558d.jpeg972D7BF4-D8DD-4025-B42B-0A6CA451CBED.jpeg.9317066b195722b54b35fbc9aa0ce8fc.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra at turen forløp bedre enn forventet mht vind og sjø. Kvåsefjorden kan være en skikkelig utfordring når det blåser. Når du først er i området må du ta en tur gjennom Skippergada, det smale sundet mellom Østre og Vestre Randøy rett sør for Kongshavn midt mellom Tømmerstø og Stanggapet. Hvis det er blåser for friskt snur du og går inn igjen samme vei, eneste andre alternativ er ut igjen ytterst i Byfjorden litt innenfor Grønningen fyr eller rett ut på sørsiden av Randøya. Og da er du til havs, greit en stille dag men ikke i vind.

Skippergada.PNG

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen alternativer til Kristiansand gjestehavn i umiddelbar nærhet? Gjestebrygge i en vanlig båtforening eller noe slikt?

 

Er man så uheldig å komme etter kl. 16 er alt stengt, og ingen alternativer til betaling. Ingen automat, Vipps eller SMS.

 

Da får man heller ikke adgang til toalett eller dusj, for det stenger også kl.16! Dette må væte den første gjestehavna jeg har vært i hvor det ikke er mulig å dusje eller bruke toaletter etter klokka 16!

 

Og likevel er det meningen man skal betale 230kr for dette? Jeg ligger greit og har strøm og klarer å vente med å drite til i morgen, men likevel???

 

Koden til Wi-Fi er skrevet på en lapp i vinduet til gjestehavnskontoret, men det er ugyldig...

 

Jaja...ikke imponert!

:thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 2 timer siden:

Så bra at turen forløp bedre enn forventet mht vind og sjø. Kvåsefjorden kan være en skikkelig utfordring når det blåser. Når du først er i området må du ta en tur gjennom Skippergada, det smale sundet mellom Østre og Vestre Randøy rett sør for Kongshavn midt mellom Tømmerstø og Stanggapet. Hvis det er blåser for friskt snur du og går inn igjen samme vei, eneste andre alternativ er ut igjen ytterst i Byfjorden litt innenfor Grønningen fyr eller rett ut på sørsiden av Randøya. Og da er du til havs, greit en stille dag men ikke i vind.

Skippergada.PNG

Morsomt at du skulle nevne dette. Jeg datt nemlig i båten og oppdaget denne «renna» på kartet og tenkte at det ville vært moro å prøve den! Kanskje på returen i bedre vær?

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

Finnes det noen alternativer til Kristiansand gjestehavn i umiddelbar nærhet? Gjestebrygge i en vanlig båtforening eller noe slikt?

 

I marinaen som ligger like vest for gjestehavna du ligger i nå, så mener jeg det er noen gjesteplasser. Ifølge denne linken:

https://velihavn.no/gjestehavner/vest-agder/hartmanns-marina

så er det 25 plasser, men jeg aner ikke hvordan fasilitetene eller betalingsmulighetene er. Ser av linken at de refererer til Quartfestivalen. Det er noen år siden den ble arrangert, så infoen i linken er nok ikke helt oppdatert... 

 

Selv så har jeg bare lagt i havna som du ligger i nå, dog på innsiden av moloen. Litt roligere der når det er mye vind. Har også stort sett bare vært der i juli og da er det utvidete åpningstider. 

 

Gøy å følge deg på turen @Pequod. Selv så kommer jeg fra Lillesand, men bor i Kristiansand. Er derfor relativt godt kjent i Blindleia :) 

Link to post
Share on other sites

Flott gjestehavn, men vår erfaring har også vært at det er dyrt og dårlig. Ofte kun helt hjelpeløse tenåringer som står i «bua», så jeg levner deg ikke store muligheter til verken kompensasjon eller annet.....men det kan jo være andre som driver nå enn for noen år siden. 

 

Hartmanns marina.....landets dyreste diesel! (litt overdrivelse, men iallfall sant for området). Sikkert ikke billigere å losjere seg inn der. Fyll diesel lenger vest eller på tips fra lokalkjente. Tidligere var det mulig på Flekkerøya, men der er det vel slutt, eller andre som har overtatt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg vet heller ikke om andre gjestehavner i området. Dieselprisene ligger nok godt opp på 12 tallet her i området. Selv fylte jeg for 12,50 i Kuholmen der jeg har båten, i begynnelsen av juli. Vanligvis har de hatt den laveste prisen i Kristiansand, og da de solgte diesel på Flekkerøy pleide prisen å være lik den

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...