Jump to content

Hallberg Rassy 312 og alternative seilbåter fra 80-tallet – erfaringer og innspill søkes


Sjøstein

Recommended Posts

Ida Marie III.  Skruene er litt av problemet ja, men det er nok bedre lim de siste årene, mere kunnskaper om problemet, og bedre måter å legge teak på som gjør at stadig flere legger teak uten å bruke skruer nå. HR bruker ikke skruer lengre, kanskje med unntak av de minste båtene, men på 80-tallet tror jeg du må forvente at det ble brukt en kombinasjon av skruer og lim på båtene som trådstarter har nevn. 

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 38 minutter siden:

Ida Marie III.  Skruene er litt av problemet ja, men det er nok bedre lim de siste årene, mere kunnskaper om problemet, og bedre måter å legge teak på som gjør at stadig flere legger teak uten å bruke skruer nå. HR bruker ikke skruer lengre, kanskje med unntak av de minste båtene, men på 80-tallet tror jeg du må forvente at det ble brukt en kombinasjon av skruer og lim på båtene som trådstarter har nevn. 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter å ha lest om restaurering av skrudd teakdekk, forsterkning med finér på kritiske punkt osv så høres vel egentlig HR ut som den dyreste billige 80 talleren en kan få tak i? Flott og solid i sin tid, en katastrofe 40 år etter. 

--

Ang HR, har ikke Najad noen kandidater hvis man vil "storslagent 80 tall"? Men uten å kjenne detaljene så mener jeg å huske en med Najad som snakket om at han måtte "rive halve båten innvendig" for å komme til en tank som måtte ordnes med. Så det er nå alltids noe med de fleste båter..

--

Ulempen med storslagent 80 tall er kanskje at størrelsen, det faktum at 30+ fot var svær båt på 80 tallet, men nå uansett er noe nær en liten seilbåt, gjør at de ikke er så selgbare uansett hvor mange hundretusen man har brukt på vedlikehold og restaurering. Det er kanskje grenser for hvor mye 50+ åringer kan bruke på sin egen nostalgitripp ;-) Samtidig vil jeg vel si at båtstørrelsen og typen må være godt egnet for et ektepar på 50+. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg skiftet dekket så prisen er sikkert ikke den samme i dag men her er tilbudet jeg fikk på skifting av dekk:

 

Pris på nyläggning av ett standarddäck med 12mm teakribb är ca. 63.000:- SEK + moms.
Då ingår intagning av båt i verkstag, bygge av ställning runt båten,borrtagning av beslag, borttagning av gamalt däck, tätning av gamla hål, slipning och gelcoatering av däcket innan nyläggning, montering av borttagna beslag, omtätning av röstjärn (6 st) och nya länsar (4 st).
Ny bult, brickor och muttrar till genuaskena brukar behöva bytas tillkommer då en kostnad på ca 500:- SEK.

 

De gamle skruehullene ble åpnet med hodeforsenker og båten ble pakket inn i plast. All fuktighet ble trukket ut av dekket før dekket ble forseglet.

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 3 minutter siden:

Det er noen år siden jeg skiftet dekket så prisen er sikkert ikke den samme i dag men her er tilbudet jeg fikk på skifting av dekk:

 

Pris på nyläggning av ett standarddäck med 12mm teakribb är ca. 63.000:- SEK + moms.
Då ingår intagning av båt i verkstag, bygge av ställning runt båten,borrtagning av beslag, borttagning av gamalt däck, tätning av gamla hål, slipning och gelcoatering av däcket innan nyläggning, montering av borttagna beslag, omtätning av röstjärn (6 st) och nya länsar (4 st).
Ny bult, brickor och muttrar till genuaskena brukar behöva bytas tillkommer då en kostnad på ca 500:- SEK.

 

De gamle skruehullene ble åpnet med hodeforsenker og båten ble pakket inn i plast. All fuktighet ble trukket ut av dekket før dekket ble forseglet.

 

 

Godt å høre ... satt faktisk og funderte på akkurat det der.... etter du hadde restaurert teakdekket ditt..

 

En annen ting... gikk du over til kunstig teak,eller ble det "the real thing again.." ??

 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

 

Godt å høre ... satt faktisk og funderte på akkurat det der.... etter du hadde restaurert teakdekket ditt..

 

En annen ting... gikk du over til kunstig teak,eller ble det "the real thing again.." ??

 

 

The real thing men "svensk"  teak av høy kvalitet som er forbudt å selge i Norge. 

Jeg fikk også et langt foredrag om teak og den teaken som ble brukt var skråret annerledes enn den originale. Han som utførte arbeidet har tidligere bygget disse båtene så han kjente til alle svakheter og hadde utarbeidet egne maler.

 

De kom også til Oslo for å inspisere båten før de påtok seg oppdraget

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 1 minutt siden:

The real thing men "svensk"  teak av høy kvalitet som er forbudt å selge i Norge. 

Jeg fikk også et langt foredrag om teak og den teaken som ble brukt var skråret annerledes enn den originale. Han som utførte arbeidet har tidligere bygget disse båtene så han kjente til alle svakheter og hadde utarbeidet egne maler.

 

 

Ups.. forbudt i Norge...kanskje best å ikke fortelle det til alle og enhver... :wink:

Personlig har jeg ingen problem med det..

Hva gjorde at du ikke gikk for kunstig teak ??

Jeg tenker vedlikehold etc... og den dyre typen kunstig, er ikke godt å se forskjell..

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 38 minutter siden:

Kan ikke akkurat si meg enig med deg i den framstillingen.

Jeg har hatt båten i 18 år og den har fungert perfekt i alle disse årene. 

 

Jeg ser overhode ingen problemer med å legge nytt teakdekk på plast- eller trebåter. Vil ikke ha det på metall- eller stålbåt. Jeg var nede og besøkte disse folkene i forbindelse med mulig kjøp av en del brukt båtutstyr for tre år siden. Da hadde de inne et par båter for total renovering av alle trearbeider. Inkludert nytt teakdekk på den ene. I dag bruker de ikke en eneste skrue for å feste teaken. Alt blir vakuumlimt. Og det skal holde i årtier, i følge grabbarna som sto for jobben. Dette var folk som hadde arbeidet hos HR og Najad. Ikke noe tvil om at de var førsteklasses båtbyggere. 

 

Den gangen jeg jobbet med teakdekk, kjøpte jeg teak i 2"x4" og skar den slik at årringene 'stod rett opp'. Ikke mer hokus pokus enn det. Grunnen er at treverket ikke skal reise seg og lage fliser. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke noe forbud mot å importere teak til Norge, men en del leverandører ønsker ikke å gjøre det da salget er begrenset, i tillegg til at de fort kan få en del negativ publisitet med hensyn til miljøhensyn, evt. manglende demokrati i Burma som er en av de store leverandørene av teak.

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev for 2 timer siden:

Jeg byttet teakdekk på min forrige båt som var en HR 352 fra 1980. Det opprinnelige dekket var da så nedslitt at det flere steder ikke lengre var spor til nater, og skruhoder var synlige flere steder på dekk. Teakstavene satt allikevel fortsatt godt, og det var ingen tegn til lekkasjer noe sted. 

 

Håper ikke jeg skremmer deg bort fra å kjøpe en eldre HR.  Det er fine båter, og jeg hadde mye glede, og mange fine turer med min båt til tross for at jeg endte med litt mye arbeid og litt mere utgifter enn jeg hadde ønsket. Tar du en ringerunde til noen av de som legger ny teak på eldre båter vil du sikkert kunne få en uttalelse om ca. pris, og hvordan tilstanden sånn generelt er under teaken på ulike båter.

 

Lykke til.

 

Takk for nyttig informasjon. Har sett noen bilder av slike prosjekter og det høres jo unektelig skummelt ut, men jeg lar meg likevel ikke skremme helt. Ser det averteres en og annen båt med nytt dekk og det hadde selvfølgelig vært det beste, alternativt må man ta høyde for at jobben må gjøres når man forhandler kjøpesum. Og en slik jobb kan vel også planlegges på sikt? Dersom det ikke lekker og dekksutstyret sitter fast er det ingen umiddelbar fare så vidt jeg kan forstå? 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 2 timer siden:

Det er noen år siden jeg skiftet dekket så prisen er sikkert ikke den samme i dag men her er tilbudet jeg fikk på skifting av dekk:

 

Pris på nyläggning av ett standarddäck med 12mm teakribb är ca. 63.000:- SEK + moms.
Då ingår intagning av båt i verkstag, bygge av ställning runt båten,borrtagning av beslag, borttagning av gamalt däck, tätning av gamla hål, slipning och gelcoatering av däcket innan nyläggning, montering av borttagna beslag, omtätning av röstjärn (6 st) och nya länsar (4 st).
Ny bult, brickor och muttrar till genuaskena brukar behöva bytas tillkommer då en kostnad på ca 500:- SEK.

 

 

Takk, dette var nyttig og betydelig mindre enn jeg trodde. Det er også inspirerende at du har hatt båten din så lenge og investert i den, noe som betyr at du er fornøyd og har bygget opp et forhold til den over tid. Det er noe slikt jeg også ønsker meg etter å ha hatt noen båter som jeg aldri ble helt fornøyd meg eller glad i. Men så er jeg sikkert bare en gammel romantiker på nostalgitripp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Arcona 32 som jeg nå har valgt å investere i ny motor og nytt seildrev.. dette kommer på ca 140.000 Ink montering .. mye penger og ikke sikkert jeg får dette igjen ved ett Evt salg. Men det er denne båten jeg vil ha, trenger ikke større (enda) og det å vite at jeg har problemfri (håper jeg)  båthold motormessig noen år fremover er gull verdt for familiens trygghet på ferie. 

 

BTW Faren min kjøpte akkurat en HR 312 tror det er den det var snakk om tidligere her.. det meste byttet. Var i øvre prissjiktet men veldig bra holdt og oppgradert.

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Ang HR, har ikke Najad noen kandidater hvis man vil "storslagent 80 tall"?

 

Jo, helt klart. De har en fin 32-foter men tror ikke det finnes veldig mange av den, samt et par 34-fotere (som er litt for store for meg, ønsker meg egentlig ikke større båt og har en båtplass som ikke tar mer enn 32). Så finnes det jo noen fine fra 70-tallet uten teakdekk. Har sett på et par Monsuner og det er flotte båter, men det blir litt for mørkt innvendig og helt lang kjøl tror jeg ikke jeg vil ha.

 

Panax skrev 9 minutter siden:

Jeg har en Arcona 32 som jeg nå har valgt å investere i ny motor og nytt seildrev.. dette kommer på ca 140.000 Ink montering .. mye penger og ikke sikkert jeg får dette igjen ved ett Evt salg. Men det er denne båten jeg vil ha, trenger ikke større (enda) og det å vite at jeg har problemfri (håper jeg)  båthold motormessig noen år fremover er gull verdt for familiens trygghet på ferie. 

 

BTW Faren min kjøpte akkurat en HR 312 tror det er den det var snakk om tidligere her.. det meste byttet. Var i øvre prissjiktet men veldig bra holdt og oppgradert.

 

Godt poeng, da forstår jeg du er fornøyd med Arconen. Har den jern- eller blykjøl forresten? Og er det en luke du kan lukke mellom toalettet og køya framme?

 

Var det den 312en som lå i Fredrikstad ha kjøpte? Har spart på annonsen og den så helt utrolig flott ut.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøstein skrev 31 minutter siden:

 

Og er det en luke du kan lukke mellom toalettet og køya framme?

 

 

 

Akkurat det er litt smart løst på Mamba 311. Døra til do er "dual action". Den kan lukke mot salongen, eller bare do. 

 

Så når jeg og kona hadde forpiggen så hadde vi cabin med dobbelseng, garderobeskap i "gangen" og do/bad som var lukket mot salongen. 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 1 time siden:

 

Jo, helt klart. De har en fin 32-foter men tror ikke det finnes veldig mange av den, samt et par 34-fotere (som er litt for store for meg, ønsker meg egentlig ikke større båt og har en båtplass som ikke tar mer enn 32). Så finnes det jo noen fine fra 70-tallet uten teakdekk. Har sett på et par Monsuner og det er flotte båter, men det blir litt for mørkt innvendig og helt lang kjøl tror jeg ikke jeg vil ha.

 

 

Godt poeng, da forstår jeg du er fornøyd med Arconen. Har den jern- eller blykjøl forresten? Og er det en luke du kan lukke mellom toalettet og køya framme?

 

Var det den 312en som lå i Fredrikstad ha kjøpte? Har spart på annonsen og den så helt utrolig flott ut.

 

Veldig fornøyd med Arconaen, lekre linjer, god seiler, masse plass! Solid bygget. Første eier av min hadde den fra 1986 til 2005, han jeg kjøpte av hadde hatt den fra 2005 til 2013 og siden har jeg hatt den.. en båt man har lenge.. 3 av de av de som jeg har sett til salgs  har 1 eier siden 80 tallet.. det sier jo litt. Det er Jernkjøl på Arcona 32 og bly på 321. Lurer du på noe ang Arcona 32 så har vi en gruppe på Facebook du kan søke opp. En dør mellom forpigg og toalett fremme ja, men ikke lyd/lukt tett ;) ja stemmer bra, skal hente den i Mars i Fredrikstad :)

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Najad arkivet

https://najad.se/sailing-yachts/historical-archive/

 

du har ytterligere ett Orustbygge i samme størelse

 

Malö 96......tror ikke de bygget så mange av den heller...ligger en i Tyskland til salg, på første bliden ligger hun side ved side med 312a

 

https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-maloe-96-234365

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Akkurat det er litt smart løst på Mamba 311. Døra til do er "dual action". Den kan lukke mot salongen, eller bare do. 

 

Så når jeg og kona hadde forpiggen så hadde vi cabin med dobbelseng, garderobeskap i "gangen" og do/bad som var lukket mot salongen. 

 

Og når den er lukket mot do så er toalettrommet helt lukket og gangen mellom salong og forpigg åpen for fri passasje? 

 

Panax skrev for 1 time siden:

Veldig fornøyd med Arconaen, lekre linjer, god seiler, masse plass! Solid bygget. Første eier av min hadde den fra 1986 til 2005, han jeg kjøpte av hadde hatt den fra 2005 til 2013 og siden har jeg hatt den.. en båt man har lenge.. 3 av de av de som jeg har sett til salgs  har 1 eier siden 80 tallet.. det sier jo litt. Det er Jernkjøl på Arcona 32 og bly på 321. Lurer du på noe ang Arcona 32 så har vi en gruppe på Facebook du kan søke opp. En dør mellom forpigg og toalett fremme ja, men ikke lyd/lukt tett ;) ja stemmer bra, skal hente den i Mars i Fredrikstad :)

 

Takk for tipset, så et par stykker på nettet i fjor og synes det virker som en flott båt. Dersom det dukker opp noen aktuelle objekter ut over våren skal jeg prøve å få sett nærmere på den.

 

Gunga Din skrev 10 minutter siden:

Najad arkivet

https://najad.se/sailing-yachts/historical-archive/

 

du har ytterligere ett Orustbygge i samme størelse

 

Malö 96......tror ikke de bygget så mange av den heller...ligger en i Tyskland til salg, på første bliden ligger hun side ved side med 312a

 

https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-maloe-96-234365

 

 

 

Takk for innspill, synes Najad 320 er flott, men tror ikke det finnes så mange av den i Norge. Det samme gjelder vel Maløen ja, men absolutt en båt jeg ville sett nærmere på om det dukker opp noen.

 

Har sett en del på Blocket og tenkt tanken på å ta inn en båt fra Sverige, men er redd for at det med svak kronekurs og moms blir en veldig dyr gammel båt. Virker som om prisene er litt høyere der også? Men utvalget er jo større. 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 12 minutter siden:

 

Og når den er lukket mot do så er toalettrommet helt lukket og gangen mellom salong og forpigg åpen for fri passasje?

 

 

Det er en dør mellom salong og forpigg/toalett. Men man kan lukke en «dør/luke til mot der man sover.

 

 

Takk for tipset, så et par stykker på nettet i fjor og synes det virker som en flott båt. Dersom det dukker opp noen aktuelle objekter ut over våren skal jeg prøve å få sett nærmere på den.

 

Hvis du er i nærheten av Bærum er du velkommen til å se på min når den er sjøsatt igjen :)

 

 

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...