Jump to content

Hallberg Rassy 312 og alternative seilbåter fra 80-tallet – erfaringer og innspill søkes


Sjøstein

Recommended Posts

Sjøstein skrev for 3 timer siden:

Kurant å seile alene tross relativt mye seil?

Det går fint å seile den alene. Du har alle skjøter ved rormannsplass.

Men den skal reves tidlig. Den bærer tross alt 60 kvm seil.

Å seile C32 er som å seile ei diger jolle. Ganske så livlig.

Ellers er det å bemerke at den er bemerkelsesverdig tørr. Nesten aldri sprut oppi båten.

 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 8 timer siden:

Hva tror folk om denne? Mye nytt og ser bra ut: Comfortina 32

 

Har vært i Skjeberg og sett på denne i ettermiddag og må si jeg er fristet. Veldig pen utvendig, nesten ubrukt motor og drivlinje, strøken under vannlinjen og et heftig storseil. Ordinær innvendig, trenger nok litt olje og vask men ingen stygge riper. 

 

Men vanskelig å inspisere skikkelig bak skap PG under benker pga innerliner.

Ikke ST-vinsjer eller varme. Men dette er vel småtteri mot det som er gjort. Høy pris men innbiller meg det kan bli dyrere på sikt å kjøpe en billigere i originalstand.

 

Vet noen forresten om byggenr. er skrevet noe sted i disse båtene? 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne var litt dyr. Båten gjør seg veldig godt med motor på 30 framfor 20 hestekrefter. Ny motor er vel og bra, men litt unødvendig å ikke unne seg en litt større en. Selvskjøtende vinsjer og varmt og kaldt trykkvann er også kjekt å ha, og noe mange av disse båtene er utstyrt med. 

 

Link to post
Share on other sites

I forhold til andre Comfortinaer som har vært avertert siste årene så er jeg enig i at denne ligger litt høyt i pris. Her er en annen Comfortina med nyere motor, men til kr 220.000 i steden for kr 315.000. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116225351.

Kjøper du denne så får du (og alle på forumet?) gleden av en fin hentetur som bonus.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpe en eldre båt så synes jeg man får mye for pengene i disse som MK renoverer.

 

Jeg hadde nok gjerne lagt ut litt mer penger for å få den gode båten som er gjennomgått grundig av et såpass proff verksted, fremfor en annen godt vedlikeholdt båt med enkelte utbedringer.

 

Det er utrolig mye som kan dukke opp på en gammel båt, og det gjøres mye amatørarbeid som ikke nødvendigvis holder mål i lengden  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill oyvind_m og Santa_Claus, veldig greit å få litt kaldt vann i blodet når det bruser. Men stusser litt på den Comfortinaen du linker til, Santa Claus, den har jo masthead rigg. Trodde det var Comfort 32 som hadde det og at alle Comfortinaer hadde brøkdelsrigg? 

Link to post
Share on other sites

Festina_Lente skrev 8 minutter siden:

Skulle jeg kjøpe en eldre båt så synes jeg man får mye for pengene i disse som MK renoverer.

 

Jeg hadde nok gjerne lagt ut litt mer penger for å få den gode båten som er gjennomgått grundig av et såpass proff verksted, fremfor en annen godt vedlikeholdt båt med enkelte utbedringer.

 

Det er utrolig mye som kan dukke opp på en gammel båt, og det gjøres mye amatørarbeid som ikke nødvendigvis holder mål i lengden  :giggle:

 

Takk, er enig i det, denne har MK i tillegg hatt opplag og stell av for to eiere gjennom mange år. Et par mangler som kan bli kostbare er varmeapparat, varmtvann og ST-vinsjer. Men dette er vel egentlig småting i den store sammenhengen som kan tas på sikt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da dukket det opp et tidlig eksemplar av drømmebåten. Noen som har innspill på pris og tilstand? Mye nytt men originalt dekk ser det ut til. Volvo Penta 2003T ble vel produsert frem til midten av 90-tallet? Erfaringer med denne med turbo? 

HR 312 1980

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...