Jump to content

Hallberg Rassy 312 og alternative seilbåter fra 80-tallet – erfaringer og innspill søkes


Sjøstein

Recommended Posts

Trio ser ut til å være en mulig kandidat ja. Ser det ligger en på Blocket. Fin treinnredning og  blykjøl og ganske fine linjer. Linjett 32 som foreslås over er også skikkelig flott. Takk for mange gode forslag, shortlisten er i ferd med å bli en longlist. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
bliss X skrev for 8 timer siden:

Kan ikke akkurat si meg enig med deg i den framstillingen.

Jeg har hatt båten i 18 år og den har fungert perfekt i alle disse årene. 

 

Mente ikke katastrofe på den måten. Men om man kjøper en "billig" HR og må legge nytt teakdekk pluss at en må ha ut all finér som er lagt som forsterkninger, og ikke kan gjøre det selv, ja da blør jo lommeboka litt da. 

 

Veldig lav pris du fikk på teakdekket ditt. Snakket med en sist sommer som måtte legge nytt på eldre svenske og mener han snakket om 200K+. Det er mye penger på en 30+ båt fra 80 tallet. Men er resten bra og en har funnet den båten en vil ha videre så er det jo greit. 

Link to post
Share on other sites

Ønsket meg en HR 312 i noen år, og ifjor slo jeg til å kjøpte en. Var helt bestemt på at jeg skulle kjøpe en med det meste byttet, men endte opp med et slitent eksemplar jeg fikk til en lav pris. Motor og seil er av nyere dato, men det meste annet var modent for utskiftning. Teakdekket er det jeg er mest usikker på. Hentet inn noen priser og de ligger sånn ca på det samme. blir rundt 200.000 med mva. Selve dekket 90.000 ex. mva. Resten er demontering av beslag og fjerning av gammelt dekk. Om det er fuktskade under dekket tilkommer det ytterligere kostnader.

Båten lå et stykke unna der jeg bor og jeg så bare på den en gang før jeg ga et bud. Den dagen var en av de få virkelig fine varme dagene ifjor sommer. Når jeg skulle hente båten 4 uker senere hadde det regnet nesten konstant siden. En av dekkslukene var utett. Det samme var skorstenen til varmeren. Innertaket på badet var helt fullt av mugg på baksiden. Det samme var resten av båten. Istedet for hjemseiling og båtferie ble det en uke med nødvendige reperasjoner og vask slik at båten var beboelig til hjemturen. Nå er nytt putesett bestilt, ny varmer er montert. Nytt tak er lagd der det var dårlig. Neste på listen er ny septiktank, slanger og toalett, Instrumenter og plotter, ankervinsj foran samt baugspyd. Teakdekket vet jeg ikke helt hva jeg gjør med. Det er ingen tegn til lekkasje inn igjennom skruer til genuaskinner og annet. Det er mye igjen av dekket så det heller mot sliping. Det blir for dyrt å bytte.

Et råd fra meg: Kjøp det dyrere eksemplaret. I enden blir det billigere. 

 

Link to post
Share on other sites

En veldig interessant og lærerik tråd dette, ikke minst mht hva det virkelig koster å få arbeid utført eller ting byttet ut. Foeløpig har vi konkrete tall/eksempler på at motor koster 140.000 og teakdekk 200.000.  Rigg og seil blir vel ytterligere 150.000 (?) og da er vi samlet sett oppe i den nette sum av cirka en halv million. I tillegg kan man jo lage en nærmest endeløs liste når man skal skifte rekkestøtter, toalett, vinsjer, elektrisk opplegg osv osv

For egen del har jeg aldri skjønt fornuften i dette med mindre man er langt over gjennomsnittlig fingernem, har gode kontakter såvel som god tid slik at det hele blir et spennende prosjekt.

 

Og når man har skiftet ut "alt" til en pris på 500.000, eller mer, og i tillegg jobbet iherdig med å få alt skinnende blankt og i god stand så har vedien av båten gått opp med hva? Hundre tusen? To hundre tusen? Men neppe noe mer så man har på et vis forspliktet seg til å behoølde båten, en båt som allikevel er bygget på 80-tallet.

 

Skulle selv gjerne ha hatt en slik båt, har vurdert det flere ganger, men forkastet det like mange ganger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for lærerikt innspill og godt råd, oystein_k! Her er det mye å tenke gjennom. Din båt har kanskje teak på rufftaket også? Utgjør neppe allverden i den store sammenhengen men noen kroner blir det vel i tilfelle. Du har fått en del jobb og utgifter men noen av dem, f. eks nye puter, varmer og instrumenter, tok du kanskje også med i beregningen når du ga bud på båten? Angrer du på kjøpet, eller føler du at du er på vei mot å få den båten du ønsket deg til tross for ekstra arbeid og utgifter?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

At prisen på nylagt dekk spriker fra 63 000,- svenske pluss moms til 200 000,- norske pluss minus, pluss evt behov for å gjøre om forsterkninger i finér osv gjør bildet litt vanskelig å tolke. 

 

Så regelen om at en bør unngå båter med originalt teakdekk og båter med balsakjerne står seg vel greit. Med mindre man får båten til "rett pris", er handy eller ikke har utfordringer med å betal det det koster, men da er jo det meste mulig :-)

Link to post
Share on other sites

Siden bytte av teakdekk er nevnt flere ganger kan Seilmagasinets serie med youtube-filmer som omhandler skifte på en gammel Baltic anbefales.

Her bidro eieren med egeninsats for fjerning av gammelt teakdekk og beslag samt påmontering av beslagene igjen. Totalkostnaden sto i artikkelen, som jeg ikke har tilgjengelig nå, men mener å huske at det kom på bortimot 200.000,- 

 

Dekkets design

https://youtu.be/V6zNuxvMVow

Hva skruene i teakdekket forteller:

https://youtu.be/dE-cM0Rfu-w

Skifte av teakdekk fra A til Å:

https://youtu.be/QCkODoLs894

INTRO:

https://youtu.be/u5j12H0IUHc

Lekkasjen:

https://youtu.be/K0vfk3m7k6s

Oppsummering båtbygger:

https://youtu.be/LfQhmgBZ6U4

Oppsummering eier:

https://youtu.be/-HlzCX74_jc

Teak og tips:

https://youtu.be/g2PDw4r3MUA
 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 49 minutter siden:

At prisen på nylagt dekk spriker fra 63 000,- svenske pluss moms til 200 000,- norske pluss minus, pluss evt behov for å gjøre om forsterkninger i finér osv gjør bildet litt vanskelig å tolke. 

 

 

Det er stor forskjell på Sverige og Norge når det gjelder å få utført oppgraderinger på  Orustbåter. Det kryr av små bedrifter på Orust som tar slike oppdrag. De som jobber hos disse små bedriftene har tidligere jobbet som båtbyggere på det store verftene - HR, Najad Vindø og de har et  nettverk av dyktige fagfolk på en rekke områder  som kjenner hverandre og bistår hverandre etter behov. Det er ikke bare nordmenn som reiser til Orust for å få utført arbeid. Det kommer også folk dit fra Danmark, Tyskland og Nederland. Man leverer gjerne båten om høsten og henter den igjen på våren/sommeren.

 

Jeg har hatt båten på  Orust tre ganger i løpet av de årene jeg har hatt den. Første gangen var pga grunnstøting, andre gangen var for å få lagt på epoxyprimer og tredje gangen var for skifting av teakdekk m.m.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en HR312 fra 1986 men en Volvo 2003-motor. Jeg har hatt båten siden 1991 og har hele tiden betraktet kjøpet som flaks. Jeg hadde ingen peiling på seilbåter. Jeg har gjort diverse med den: badeplattform med ankerwinch akter, elektrisk ankerwinch forut, montert autopilot, montert radar, montert baugpropell og montert elektrisk toalett. Jeg har også gjort endel oppgradering av elektrisk installasjon. Alt har gått veldig greit og båten er fin å jobbe på. Fagfolk har aldri vært ombord.

 

For en uerfaren mann som meg (selv om jeg var båtvant) viste båten seg å være veldig enkel å håndtere alene. Den seiler greit, men den er ikke rask. Storseilet er originalt, men litt utblåst. Det er ikke så viktig for meg. Genoaen måtte jeg bytte for noen år siden.

 

Motoren tar jeg med meg hjem ca. hvert 10. år og steller litt med den (fjerner sot, sliper ventiler og må bytte en og annen pakning av og til). Jeg ser ikke for meg at jeg noensinne behøver å bytte motoren. Belgen til seildrevet skal byttes hvert 7. år. Jeg strekker det til ca. hvert 10. år. Den gamle ser ut som ny når den rengjøres. Enkel jobb - tar ca. en halv dag.

 

Dekket er selvfølgelig litt slitt og jeg har lekt med tanken om å spandere ny teak. Men det ser ikke ut til å være antydning til lekkasje, så jeg drøyer det litt. Natene begynner å løsne og jeg reparerer med Sikaflex eller lignende. Jeg har også prøvd epoxy med sort pulver. Det går like bra. Proppene over dekksskruene begynner også å sprette opp etterhvert og da setter jeg på plass nye skruer og propper (limer med epoxy).

 

De fleste setter idag ikke pris på gammelt, svensk håndtverk, men vil ha moderne, samlebåndsproduserte tyske og franske båter. Jeg tror derfor det går an å gjøre en gunstig handel med en gammel svenskprodusert båt. Ta med i regnestykket nytt dekk og eventuell ny motor og du har en båt som er god som ny.

 

Lykke til!

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at svenskene laget mange flotte båter på 80-tallet, og jeg ønsker ikke å skremme noen fra å kjøpe en, men kjøper bør vite hva han/hun gjør.  Det virker som eivindch er godt fornøyd med sin båt, og det er en god båt så det skulle egentlig bare mangle så lenge båten har blitt tatt godt vare på.  Dersom båter ikke tas vare på må man være forberedt på at det en dag vil kunne koste mye, og hverken teakdekk, motor, rigg eller seil varer evig.

 

Jeg fikk 3 ulike tilbud på bytte av dekk på min 352 i 2006, og de lå alle på nærmere 200.000,-.  Det endte med at jeg kjøpte materialer, og tok båten hjem hvor jeg gjorde jobben selv.  Ca. 700 arbeidstimer, men ville nok kunne klart meg med det halve hvis jeg skulle gått løs på en tilsvarende jobb etter at jeg var ferdig med båten min.  Har da ikke tatt med arbeidet med å få båten på land, kjørt hjem, og det å bygge den inn i et stort telt, eller sjøsetting/opprigging når jobben var gjort.  Jeg hadde ingen synlige tegn innvendig i båten på at det skulle være lekkasjer noe sted i dekket.  Forhåpentligvis er ikke alle eldre Hallberg Rassyer i samme forfatning som min var, men det er visstnok ikke helt uvanlig.

 

Legger ved noen bilder tatt mens jeg holdt på med båten.  Koselig tålmodighetsarbeid, men jeg trives nå best med å kunne bruke båten.

 

Øverste bilde viser hvor nedslitt dekket var rett bak ankerluken.  Vil tro dekket i seg selv hadde blitt værende noen år til hadde ikke tidligere eiere vært så opptatte av å slipe det ned for at det skulle se pent ut.

 

Neste bilde viser hvordan jeg forsøkte å få fukt ut av dekket etter å ha lest om det å bore mange hull i et hefte jeg kjøpte fra West System.  Det var ingen suksess.  Jeg tror heller ikke luftavfukter eller undertrykk/vakuum ville fått ut all fukt.  Når det da står fukt i dekket risikerer man delaminering av dekket når fukten fryser.

 

På det tredje bildet har jeg skåret ut deler av dekket på babord side, lagt inn divinycell, og fyllt opp med epoxy der gjennomgangsboltene til genoaskinnen kommer.  Opprinnelig var det en finerplate i hele lengden som var 20-25 cm. bred.  Etter at bildet var tatt støpte jeg nytt dekk over reparasjonen før jeg la på ny gelcoat.

 

Siste bildet er tatt når jeg var godt i gang med å legge nytt dekk.  Det ble bra, og jeg har fått mange komplimenter på det fine teakdekket jeg hadde etter at båten var tilbake på sjøen.  

 

5a5cdcfa2bc51_ProsjektSassaG..jpg.497363da32b76b2ddfdb0e754f20610c.jpgIMG_6209.JPG.jpg.17a23c2898458335ddedebf9beac4909.jpg5a5cde0b15d44_ProsjektSassaG..jpg.a91a78f6b1393d0d31f91e96b2db298f.jpg5a5cde2c74df0_ProsjektSassaG..jpg.65b08ce388ca4e389289a52c1a2b869b.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ergrer meg fremdeles at jeg ikke kjøpte båten din, Nevermind. Så at du legger ut bilder av den nå, er bare å strø salt i såret :)

 

Til trådstarter; gamle teakdekk kan fort bli en dyr fallgruve, men hvis man selv kan fjerne den gamle teaken, lage nye maler, så kan man bestille ferdige teak-moduler som limes på plass. Noe arbeid blir det, men ingenting er komplisert eller fordrer store kunnskaper om emnet. Det bare krever litt tid og nøyaktighet.

 

Evt fjerne teak, tørke dekk, fylle huller, legge et lag 300g CSM, spartle, og så male med 2 komp + antiskli.

 

Så gammelt teakdekk kan dermed bli et fint forhandlingsgrunnlag på prisen, som kan komme deg til gode.

Redigert av Lucky Silver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eivindch: Veldig hyggelig lesning, synes det er flott at man eier og tar vare på en båt gjennom så lang tid. Du sier du har en 86-modell, var det ikke omtrent da den nye versjonen med vinduer oppe på overbygget kom, der det denne du har?

 

Nevermind: Imponerende jobb! Veldig lærerikt. Vil du si at dersom det ikke lekker helt gjennom, så er det faren for delaminering ved frost som er det store problemet, hvis man da ser bort fra det estetiske?

 

Lucky Silver: Takk for tipset, tar det med meg videre. Er kanskje løsning å fjerne teaken helt, har sett et par bilder av det. Ikke veldig elegant men praktisk. Men får kanskje en utfordring med rekkestøtter, skinner og vant når teaken blir borte?

 

Og hyggelig at folk som har erfaring ikke mener det er helt håpløst å gå på en gammel båt av denne typen.

Link to post
Share on other sites

Fukt i kjernematerialet i dekk er lite gunstig av flere grunner. En ting er at dekket kan delaminere. På samme måte vil du kunne oppleve at teakstavene presses opp og tar med seg skruene hvis det kommer fukt mellom teakstavene og underdekket. Har hørt om et par slike tilfeller, men det var på båter av tysk opprinnelse produsert etter år 2000.

 

Ut over evt. delaminering er vel det største problemet råte i de forsterkningene som er laget av finer. Han som jeg kjøpte teak av fortalte at de hadde hatt et tilfelle hvor de måtte opp med et dekk som så bra ut da det begynte å lukte råte i båten fra treverk som råtnet i dekket.

 

Jeg tror jeg ville tatt en telefon til en eller flere av de som har erfaring med bytte av teakdekk. En ting er å få en ca. pris på hvor mye det vil koste å bytte dekk på f.eks. en HR 312, og hvorvidt du kan spare noe på egeninsats. En annen ting er at de vil nok kunne svare på hvorvidt det er kvalitetsforskjell av betydning mellom de ulike produsentene du vurderer. 

Det er fine båter du vurderer, og jeg tror nok det er flere enn bare meg her som blir vel så imponert over å se en godt holdt HR, Najad, Sweden Yacht, Maxi, e.l. som en nyere båt.

 

Lucky Silver. Trivelig å høre at du husker båten. Det var lagt ned mye arbeid, og penger i den, men det var fortsatt mye der som måtte gjøres. Den er solgt en gang i ettertid, og jeg vet at nåværende eier vurderte å sette inn ny motor. Hvis han i tillegg finner ut av hvorvidt vannet på dieseltanken kom via kjølen, og får gjort noe med det tror jeg han har en god båt i mange år ennå. Det averteres jo en og annen god båt fra 80-tallet, men jeg tror nok det er en del selgere som fortsatt lever i trua på at Hallberg Rassy ikke går ned i pris, og som sikter litt for høyt når de averterer båtene sine for salg. Det koster penger å ha en gammel båt, men hvis det er noen trøst så er det ikke billig å ha en nyere båt heller. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det blei mykje om teakdekk i denne tråden.

 

(Sjølv hadde eg aldri ville hatt ein båt med teakdekk.

For meg er teakdekk og/eller Volvo Penta nok til at eg ikkje hadde brukt tid til å sjå på ein båt.)

 

TS ønskte tips om båtar. Me hadde ein Targa 96 før. Ein svært god båt me likte godt. Båten har sentercockpit, og køya i forpiggen er litt kort.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Ask, mener å ha sett noen bilder av den, men kan ikke huske å ha sett så mange til salgs her til lands?

 

Noen som har erfaring med Hallberg Rassy 29? Den kan kanskje være et alternativ. De samme utfordringene som diskutert ovenfor sikkert, men i mindre format og dermed litt lavere kostnader? Har vært ombord i en og mener å huske at jeg synes den var flott og gedigen men litt trang. Litt redd for at "noen" i familien vil synes den er for liten. Interessant å høre fra folk som vet hvordan den er å seile og som feriebåt.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva erfaring andre har med Volvo Penta, men jeg ville ikke sett på det som noe negativt hvorvidt båten jeg så på hadde VP eller Yanmar som vel er de motorene som oftest går igjen. VP´en som sto i min forrige båt tror jeg skulle klart 50 års drift hadde det ikke vært for at det kom sjøvann inn i dieselpumpen, og det kan nok ikke kalles en svakhet spesielt for VP. Det jeg ville sett på er at motoren ser ut til å være godt vedlikeholdt, men når båtene blir 30-40-årene gamle har det gjerne vært flere eiere på dem, og alder på motor tilsier vel at de da uansett ikke lengre er like gode som når de en gang var. Den ene gangen jeg var sånn passe misfornøyd med at det var VP i 352´en var når jeg fikk høre at VP ikke kunne skaffe nye innsprøytningsrør pga. alderen til motoren. Motoren var da mer enn 30 år gammel, og på et eller annet tidspunkt må man nok forvente det. 

 

Ser i blandt at det averteres 10-15 år gamle seilbåter hvor det skrives at motoren er nyere enn selve båten. Noen kan nok være uheldige med motoren sin, men en motor skal normalt holde lengre enn det så da blir spørsmålet hvordan bruker de motoren, og er eierne flinke nok til å ta nødvendig service på dem.

Link to post
Share on other sites

Mine tre siste båter har alle hatt Volvo Penta.....har aldrig hatt problem med disse motorer.

 

Gunga Din sjøsattes 91, jeg nata om, og dekket fikk en lett slipning etter 20år.......fortsatt like tett, ikke noe lekasje !!!  ......og skulle hun behøve ett nytt dekk til 200’+, så kommer hun få det, håper jeg kan behålle henne i minst 15 år til ! 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...