Jump to content

Hallberg Rassy 312 og alternative seilbåter fra 80-tallet – erfaringer og innspill søkes


Sjøstein

Recommended Posts

Gunga Din skrev 52 minutter siden:

Gunga Din sjøsattes 91, jeg nata om, og dekket fikk en lett slipning etter 20år.......fortsatt like tett, ikke noe lekasje !!!  ......og skulle hun behøve ett nytt dekk til 200’+, så kommer hun få det, håper jeg kan behålle henne i minst 15 år til ! 

 

Nydelig! Da er båten mer enn bare en gjenstand.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 2 timer siden:

Noen som har erfaring med Hallberg Rassy 29? Den kan kanskje være et alternativ. De samme utfordringene som diskutert ovenfor sikkert, men i mindre format og dermed litt lavere kostnader? Har vært ombord i en og mener å huske at jeg synes den var flott og gedigen men litt trang. Litt redd for at "noen" i familien vil synes den er for liten. Interessant å høre fra folk som vet hvordan den er å seile og som feriebåt.

 

Antti Valtari sin HR 29 Dolphin Dance er behørig beskrevet og omtalt fra alle tenkelige vinkler på nettet via Blogg og YouTube.

 

HR 29 har en spesiell plass i båthjertet mitt, det er kanskje den mest perfekte kombinasjon av størrelse og linjer. Et skip! 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøstein skrev 48 minutter siden:

 

Nydelig! Da er båten mer enn bare en gjenstand.

 

Ja, de er kanskje særegne på den måten at de var noe av det ypperste i pioner/panserperioden til moderne seilbåter. Men det er fortsatt serieproduserte glassfiberbåter, ikke unike one-off eller noe som jeg tenker på som spesielt verneverdig utover alle andre båter, streng tatt. Jeg skjønner mer de som legger tid og formue i å restaurere "den siste av", "den første av", den "eneste av" eller på andre måter en unik båt. Aner ikke hvor mange hundre som ble bygget av disse, feks HR32, noen som vet? 

--

Når det er sagt så skjønner jeg at kjærlighet ikke er rasjonell, uansett til hvilken båt det måtte være, så alt over er forsåvidt "ikke gyldig". :-) 

Og jeg har veldig stor sans for at folk tar utgangspunkt i noe som er veldig bra og legger penger og arbeid i å beholde det like bra nær sagt uansett. Det er ett steg vekk fra bruk- og kast samfunnet. Så sånt må egentlig bare oppmuntres til. 

Link to post
Share on other sites

Føler meg ganske trygg på å råde deg til å unngå teakdekk i kombinasjon med 80-talsbåt. Dette med bakgrunn i ønsket ditt om båt til mellom 200-400. Om du finn ein båt som ellers er meget bra, men med teakdekk, så ville eg fjerna teakdekket. Det er ein operasjon som ikkje koster så mykje i kroner, men det er ein del arbeid.

 

Ellers så har du denne båttypa: Malø 40

Denne passer med storleiken, og skal vere ein solid båt med litt sedate seilegenskapar. Lugar med nedgang akter og dinette i salongen som kanskje ser litt trang ut. Har aldri hatt det sjølv, og veit ikkje heilt kva eg meiner om det. Fleire slike båtar har vore på langtur.

 

Ellers har du Comfortina 32 som er ein mykje sprekare seilbåt. Er 3.27 brei, så kanskje det blir eit problem. Du skal i alle fall kunne få ein meget bra Comfortina med oppgradert utstyr i den prisklassa du ynskjer.

Link to post
Share on other sites

I all fokus på potensielle problemer med 80 talls båter, så er det greit å minne om at disse vil konkurerre i pris med 15-20 år gamle bavariaer hvor det er spart inn der hvor det er mulig. Og som også krever jevn vedlikehold og oppgraderinger. Mange av disse 80 talls båtene vil faktisk ha nyere seil og motor enn tilsvarende prisede masseprodusere båter. Og masseproduserte, tynne teakdekk har heller ikke evig liv. Spesielt i perioden de limte teaken på kryssfiner

Link to post
Share on other sites

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år. Den seiler nok et par hakk vassere enn 312, selvom den må ha vind for å flytte seg bra. Vi hadde 150% rullegenoa og et storseil med litt fylde i akterliket - og det funket bra

 

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Vi var aldri over store havstrekk med 29en - men den er en solid og god båt med lekre linjer synes jeg. Og den tar deg trygt over de kjente rufsete strekka langs de nære kyster. 

 

Diskusjonen om balsa og teakdekk tenker jeg er en viss avsporing. Kjøper man en gammel båt så må man regne med at det er en del ting som må fikses. I min verden er det en stor del av båtgleden :smiley: . Alle konstruksjoner har sine fordeler og ulemper. Min erfaring med båtreparasjoner er at man kommer langt med egen tid, pågangsmot og dette forumets støtte :yesnod:

 

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 20 timer siden:

Takk for lærerikt innspill og godt råd, oystein_k! Her er det mye å tenke gjennom. Din båt har kanskje teak på rufftaket også? Utgjør neppe allverden i den store sammenhengen men noen kroner blir det vel i tilfelle. Du har fått en del jobb og utgifter men noen av dem, f. eks nye puter, varmer og instrumenter, tok du kanskje også med i beregningen når du ga bud på båten? Angrer du på kjøpet, eller føler du at du er på vei mot å få den båten du ønsket deg til tross for ekstra arbeid og utgifter?

Båten har teak på rufftaket. De regner 15kvm i de tilbudene jeg har fått. Alle priser har vært i SEK. MVA måtte betales i Sverige til den som skulle gjøre jobben. En leverandør kunne komme å gjøre jobben her i Norge om jeg hadde en plass innendørs. Da kunne jeg gjøre alt demonteringsarbeid selv. Selve dekket får man til en overkommelig pris, men alt annet rundt drar prisen opp. Nedrigging, løft, frakt fra havn til der jobben skal gjøres, lagring av båt etter jobben er ferdig, sjøsetting og rigging. 

Alt jeg har investert i båten hittil  regnet jeg med da jeg kjøpte den. Dekket var usikkerhetsmomentet.

Jeg har fulgt med på prisene på HR 312 de siste 5 årene. Spennet er veldig vidt på hva som forlanges. Fra 180.000 for en med havarert motor og det meste i ustand til nærmere 500.000 for en som ser ut til å være i perfekt stand. Når det annonseres ut kanskje 2-3 hvert år er det vanskelig å vite hva man skal betale. 

Det som gjorde at jeg valgte å satse på det eksemplaret jeg kjøpte var at den hadde en VP D1-30 motor som var gått relativt få timer samt helt nytt drev. Seilene var fra 2013 og ser fine ut. Og ikke minst vi klarte å bli enige om en pris i den lavere enden av skalaen

Når jeg har fått alt på plass får jeg se hvordan vi trives med båten. Kanskje det blir et nytt dekk om 2-3 år. 

Det er endel som gjør omfattende "refit" på HR båter. Man kan lese litt her om tanker eieren gjorde seg om det å bruke penger på en gammel båt kontra å kjøpe en ny

 

http://docs.wixstatic.com/ugd/895ab4_805c6d125d444221acad69c2c36fd8cd.pdf

http://docs.wixstatic.com/ugd/895ab4_b54e2a07b16c44628b17006af0dd1fc6.pdf

Link to post
Share on other sites

oystein_k skrev for 3 timer siden:

Jeg har fulgt med på prisene på HR 312 de siste 5 årene. Spennet er veldig vidt på hva som forlanges. Fra 180.000 for en med havarert motor og det meste i ustand til nærmere 500.000 for en som ser ut til å være i perfekt stand. Når det annonseres ut kanskje 2-3 hvert år er det vanskelig å vite hva man skal betale. 

 

Ja har lagt merke til at det ikke er så mange på markedet hvert år, så det er sikkert best å utvide horisonten litt. Har du sett noe på prisene i Sverige? Har inntrykk av at de ligger noe over Norge? 

 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Kvaliteten er den samme som på alle andre HR. En herlig båt synes jeg. Og forskjellen mellom 29 og 312 er egentlig ikke stor i plass under dekk. Hr29 vinner klart på flotte linjer

 

Takk for innspill, da virker HR29 som et godt alternativ. Nydelig båt, håper det dukker opp noen objekter. Den ble vel solgt både med og uten stikkøye? Vet du om det er komfyr i den, forresten? Så et bilde av en båt med bare kokeplater på nettet. 

 

Veldig mye info på de finske sidene, tusen takk for tipset, Festina_Lente. Høy kvalitet på videoene også.

 

Malø 40 som nevnes over kom vel i en litt modernisert versjon på slutten, med litt høyere rigg. Noen som har seilt den?

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 7 minutter siden:

 

Takk for innspill, da virker HR29 som et godt alternativ. Nydelig båt, håper det dukker opp noen objekter.

Jeg fulgte med alle HR29 som var på FINN ifjor. Mange gode båter, på det meste 4-5 samtidig. De beste ble fortere solgt. Prisene ble svært lav etterhvert. Obs på at en del har ha merker/skader etter vannlekkasje rundt inngangspartiet.

 

Den ble vel solgt både med og uten stikkøye?

Stemmer

 

 

Vet du om det er komfyr i den, forresten? Så et bilde av en båt med bare kokeplater på nettet. 

De aller fleste har komfyr med stekeovn ja.

 

 

Link to post
Share on other sites

oystein_k skrev for 4 timer siden:

Man kan lese litt her om tanker eieren gjorde seg om det å bruke penger på en gammel båt kontra å kjøpe en ny

 

http://docs.wixstatic.com/ugd/895ab4_805c6d125d444221acad69c2c36fd8cd.pdf

http://docs.wixstatic.com/ugd/895ab4_b54e2a07b16c44628b17006af0dd1fc6.pdf

 

ikke for å gjøre reklame, men her er selskapet på Orust som gjorte jobben

der ligger flere båter med bilder

 

http://www.adamsboatcare.com/refitted-yachts

 

det finnes flere små firmer på Orust som driver med recond, mange har tidligere jobbet på varv som

Hallberg-Rasy, Najad, Malø, Nord-West, Forgus, IW, Vindø mfl eller som UE med motorer, el, rustfritt etc.

 

 

en annen bra link om man har ett Orustbygge, ikke bare HR, er;

veldig hjelpsom personell  

http://www.hr-parts.com/index.html

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Angående refit på eldre båt. 

Når en ny hr 44koster 8 mill og en 12 år gammel HR43 koster 3 mill. Da kan man legge litt i en brukt båt tenker jeg. 

Det finnes mange verft i Orust området som kan ta en refit

 

adams boatcare bruker et nettverk av lokale frittstående håndtverkere. De holder til på Regina af Vindös gamle verft på Vindön

 

Vindön Marin er et større verft med mer egne ansatte som har det meste av kompetanse som trengs. De holder til i mange av NordWest sine gamle haller på Vindön. 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Bitteliten said:

Angående refit på eldre båt. 

Når en ny hr 44koster 8 mill og en 12 år gammel HR43 koster 3 mill. Da kan man legge litt i en brukt båt tenker jeg. 

 

 

Eller man kan vurdere en helt ny båt med garanti og reklamasjonsrettigheter i fem år til prisen av en 12 år gammel båt med potensielt store utlegg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 4 timer siden:

Trådstarter snakker om pris på 200.000- 400.000 kroner, så då bør han nok halde seg unna HR over 40 fot?

 

He he, ja kommer man over en HR over 40 fot på dette prisnivået blir det i alle fall bruk for alle gode råd om oppussing i denne tråden.

 

Veldig bra forum og utrolig mange gode tilbakemeldinger. Er også takknemlig for alle advarsler og motforestillinger, det skjerper den kritiske sansen.

 

Kommer sikkert til å benytte meg av forumets visdom når det begynner å dukke opp aktuelle objekter. Veldig stille på Finn nå, men om et par måneder bør det vel begynne å røre på seg.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein,

 

Av båtene du nevner i begynnelsen av tråden ville jeg sett etter en Dehler 31. Jeg har ikke seilt en slik selv, men krabbet for et par år siden rundt i en 30 år gammel Dehler 343 av samme verft/designer/generasjon og var imponert over byggekvalitet (røstjernsfester, skrog/dekk-sammenføyning); den så ikke ut som en 30 år gammel båt. Jeg likte også godt det lyse interiøret som man antakelig også kan finne i noen Dehler 31. Overflater i interiøret var lite slitt, noe som vitner om gode materialvalg. 

 

"Knekken på hekken" er dessuten klassisk 80-talls og tiltaler denne snart 50-åringen.

 

Jeg tror også i likhet med Dehler 34 at den finnes i litt ulike varianter med tanke på utforming av ror/kjøl og innredning. Mulig man må ut av landet for å finne et godt eksemplar. 

 

Bruktbåttester av Dehler 31 har mye lovord (eller så er mine tyskferdigheter for dårlige til å oppfatte negative bemerkninger):

 

http://www.yachtingmonthly.com/reviews/yacht-reviews/dehler-31-yachting-monthly-review

 

http://www.yacht.de/yachten_jollen/gebrauchtboottests/mehr-als-camping-auf-dem-wasser/a82833.html

 

 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding med synspunkter på Dehleren, HaHa! Litteraturen er full av lovord og det er interessant å høre at dette bekreftes av noen som har inspisert tilsvarende. Selv har jeg bare sett litt nyere modeller på messer foreløpig.

 

De senere modellene med helhvitt skrog og modernisert kjøl ser ut til å stamme fra tidlig 90-tall, og på den tiden ble det vel ikke solgt mange nye seilbåter her til lands så vidt jeg vet. Så du har nok rett i at de mest attraktive må importeres. Spørs bare om det blir en dyr fornøyelse med nåværende kronekurs og moms. 

 

Men skal absolutt se nærmere på den om det dukker opp en.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 16.1.2018 at 12.41:

Jeg har vokst opp i HR29. Familien hadde en sånn i mer enn 10 år.

 

Lurer på om du kan si noe om hvordan HR29 fungerte som familiebåt, Bitteliten? Var det noenlunde plass nok til alle? Vi er to voksne på ferietur, inntil 4 på helgetur og kortere ferieturer. Samtidig skal båten enkelt kunne seiles av en person. Må være enkelt å komme seg ut på fjorden på korte hverdagsturer etter jobben.

Link to post
Share on other sites

Vi var 2 voksne og 2 tenåringer. Vi kom fra en HR 26, og for oss var Hr 29 himmelen :smiley:

 

sett i forhold til dagens "krav" er jo båten en ganske liten familiebåt - men for et par må den være ideell tenker jeg.

Ryggene på sofaene i salongen vippes opp - da har man to brede og gode køyer her. Man rer opp ved å rulle laken og dyne sammen og legger det bak sofaryggen. Tar 10 sekunder å re opp - så har man en flott salong.

Forpiggen fungerer bra for ett par. 

 

Det er vel først og fremst toalettet som er enklere enn på mer moderne båter ettersom det ikke er dusjmulighet her tenker jeg. Stikkøya akter er jo også en ren stikkøye. Det at man ikke har akterkabin som på moderne båter gjør at det er masse stueplass i cockpit benkene.

 

Å håndtere denne båten alene går helt fint.  Pappa hadde en liten autopilot han brukte mens han satte seil. Alle fall var trekt ned til cockpit. Vi hadde rulleforseil.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, høres bra ut. Toalettløsningen mellom salong og forpigg krever sikkert litt logistikkplanlegging i bruk, men der er det jo samme løsning på 312 så det må man ta med på kjøpet når man vurderer disse båtene.

 

Synes det er en flott liten båt. Lages ikke mange båter i den størrelsen i denne kvaliteten i dag, hadde vel blitt håpløst dyrt.

Link to post
Share on other sites

On 15.1.2018 at 9:19 PM, Sjøstein said:

eivindch: Veldig hyggelig lesning, synes det er flott at man eier og tar vare på en båt gjennom så lang tid. Du sier du har en 86-modell, var det ikke omtrent da den nye versjonen med vinduer oppe på overbygget kom, der det denne du har?

 

Nevermind: Imponerende jobb! Veldig lærerikt. Vil du si at dersom det ikke lekker helt gjennom, så er det faren for delaminering ved frost som er det store problemet, hvis man da ser bort fra det estetiske?

 

Lucky Silver: Takk for tipset, tar det med meg videre. Er kanskje løsning å fjerne teaken helt, har sett et par bilder av det. Ikke veldig elegant men praktisk. Men får kanskje en utfordring med rekkestøtter, skinner og vant når teaken blir borte?

 

Og hyggelig at folk som har erfaring ikke mener det er helt håpløst å gå på en gammel båt av denne typen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hva tror folk om denne? Mye nytt og ser bra ut: Comfortina 32

 

Ser på gamle tråder at mange her inne har eller har hatt Comfortina. Den er litt bredere enn jeg egentlig har plass til, men tror jeg skal klare å skvise den inn. Curt Gelin beskriver skrekkscenarier der innerliner løsner fra skrog ved grunnstøting. Andre lovpriser båtens solide oppbygning og gode seilegenskaper. Selv synes jeg den er lekker, men kanskje har litt lite atmosfære innvendig? Samtidig veldig praktisk og romslig. Hva sier dere som kjenner båten? Kurant å seile alene tross relativt mye seil?

Link to post
Share on other sites

Grunnstøtingskader kan jo alle båter få hvis man går hardt nok på grunn... Ellers så det ut som en veldig pen båt. Og kjempefordel med ny motor. Tror du bør se den innvendig i forhold til plass. Begge lugarene er vel litt små og trange i forhold til nyere båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...