Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Hei

Ikke noe "viktig" tema, men syntes "båtfolket" blir sløvere med flagget.

Mener det er litt viktig å ta ned flagget på kvelden og ikke la det henge natten over.

Er kanskje bare jeg som er gammeldags, men for 10-15 år siden så var det vanlig å tute i hornet klokken 21.00 og alle tok ned flagget og husker også noen ildsjeler som blåste trompet.

Syntes dette var litt stas og fin respekt til flagget vårt.

 

Er kanskje store forskjeller hvor i landet man er?

Eller er det mange nye "båt mennesker" som kanskje ikke vet? For da kanskje flere gjestehavner burde henge opp en liten "veiledning" på flagg bruk.

Eller er jeg helt tullete :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

For mange er det norske flagget viktig og har stor symbolikk.. for andre er det bare en ting..

Selv har jeg vært i Den kongelige Norske Marine, og der fikk vi opplæring i at dette var viktige greier..  

Flagreglene er i grunnen enkle. skal ned ved solnedgang eller senest kl 21.  Under gange skal flagget være oppe.

Uansett bryr jeg meg ikke om hva andre gjør, men synes flagreglene bør følges. 

 

Det finnes vel utallige tråder her inne om temaet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Båter med Knbf flagg skal følge sitt INTERNE reglement. Og følgelig ta ned flagget 2100.

 

De skal vel også heise det ved soloppgang, eller seinest 0800? 

 

Men pussig nok så er det flagg- greiene viktigere for folk om kvelden i gjestehavn etter x ankerdrammer enn om morgenen, for da driter de i reglene. 

--

Så samlet sett, tull og fjas.

 

Jeg har firet og heist noen flagg når jeg var i militæret jeg også. En god begynnelse på å gjøre noe på en respektfull måter er å holde seg edru. For det tyder ikke noe særlig på respekt for noe som helst, i hvertfall ikke noe flagg, når halvfulle og helbrune mannfolk tuter 2100 for å så kave seg bak med støtteskritt for å ta ned flagget. 

 

Men Knbf båter må gjøre som de skal. 

--

 

Link to post
Share on other sites

Jeg følger selvfølgelig egne flaggregler. Flagget settes opp når jeg husker på det, gjerne noen dager inn i ferien (ligger i veien for andre ting, så mer ryddig å henge bakpå). Tas ned når båten forlates etter ferien.

Kveld og helg brukes det sjelden med mindre en grense krysses. Da tas det selvfølgelig opp før norsk farvann forlates, tas ned når båten forlates etter turen.

Andre personer som av og til er ombord har helt andre regler. Da følges hans regler. Har prøvd å ta diskusjon, men funnet ut at han har sterkere meninger enn meg, så lar han bestemme. Unntaket er når vi er i land der det er normalt å ha flagget oppe døgnet rundt. Da går til og men han med på å følge lokale regler.

Minner fra langturseiling. Veldig vanlig å ikke ta ned flagg på langtur. Får heller prøve å bruke deler av ferien utenfor flaggpolitiets territore.

En i båthavna har helt andre regler. Eller er usikker på om han har regler, flagget har vært oppe minst i 5 år. Ligger ute hele året. Husker ikke om jeg har sett båten når den står på land for vårpuss. Antar det er heist da også.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil. Om en vil la det henge oppe hele året, gjør man det. Om man vil ta det opp kl 08 og ned kl 21, med eller uten trompetfanfare, gjør man det.

Faktum er at det ikke finnes noen offiselle lover eller regler for når flagget skal opp/ned for privatpersoner i Norge. Bare etikette, skikk og tradisjoner. Noen følger de, andre ikke.

Selverklært flaggpoliti som patruljerer bryggene og gir påpakning eller tar ned andres flagg, kan hoppe i havet.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er gammeldags og mener faktisk at man bør søke å følge den skikk og vane som tidligere ble praktisert og fulgt i stor grad mht at man tar ned/inn flagget senest 21.00. Opplever at dette fortsatt følges av folk som har flaggstang på land, men at blant båtfolket så er dette en skikk (del av vår kultur) som er i ferd med å forsvinne hvilket jeg synes er synd. 

 

Er det så nøye da, og er det så viktig? Nei, kampem mot IS er nok viktigere, men allikevel.....

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 4 minutter siden:

Jeg er gammeldags og mener faktisk at man bør søke å følge den skikk og vane som tidligere ble praktisert og fulgt i stor grad mht at man tar ned/inn flagget senest 21.00.

 

Du jeg tok faktisk en telling i en del gjestehavner sist sommer. Om du er enig i at "skikk og vane" er den praksis som faktisk følges pr. nå, ikke ut fra hva hvordan man tror ting og tang en gang var, så kan du velge fritt. Ut fra hva jeg observerte var det vel sånn ca like mange som flagga etter 2100 som det var de som firet 2100. 

 

Så etter den gjeldende skikk og vane som faktisk praktiseres kan man velge fritt. 

 

Da sitter vi igjen med Knbf medlemmer sitt interne reglement... og speiderboka, som vel gjelder på land. Om ikke sjøspeiderne har en egen bok da ;-) 

Link to post
Share on other sites

Prøver å holde på tradisjonen, men alene norsk båt i utlandet blir det lett til at en uler med de ulvene en ligger sammen med.

Hadde blitt ekskludert hadde jeg hvert medlem i KNS.

Det lå en KNS båt i nabobøya langt syd i Danmark og han kom foss-roende hver kveld kl. 2055 for så å ro i land igjen,

https://www.kongelignorskseilforening.no/index.php/kns/34-kns-flaggreglement-flagg-og-stander

KNS Flaggreglement - flagg og stander

Flaggreglementet

1.
Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres i land på foreningens klubbhus, eller der foreningen måtte ha offisielt tilhold.

2.
Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.

3.
En båt er under kommando når den er rustet til seilas og eieren eller hans representant følger med. Det er ikke nødvendig å stryke flagget om eieren eller hans representant går fra borde for kortere fravær. Representant må være medlem av foreningen.

4.
a) Seilfartøy med en mast, som er under seil, fører flagget under gaffelen eller under sprinokken, eller - hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang akter.

b) Seilfartøy med flere enn en mast, som er under seil, fører flagget på eller over den aktre mastetoppen, og det er herunder adgang til å sette flagget på stang eller bruke annen anordning med henblikk på å holde det klar av rigg eller seil når det er heist. Er den aktre masten gaffelrigget, er det også anledning til å føre flagget under gaffelen på denne når fartøyet er under seil.

c) Seilfartøy som er under gange for motor, eller som blir slept, og som har seilene nedfirt og beslått, fører flagget på stang akter. Dog har seilfartøy med mer en en mast og som er under gange som foran nevnt, anledning til - selv om seilene er nedfirt og beslått - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b av denne paragraf.

d) Seilfartøy som ligger til anker, i bøye eller fortøyd på hvilken som helst måte, fører flagget fra stang akter. Dette gjelder prinsipielt også seilfartøy med mer enn en mast. Dog skal det for det sistnevnte være anledning til - såfremt det er praktisk vanskelig å bruke flaggstang akter på grunn av utstikkende bom eller lignende - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b.

e) Maskindrevet fartøy som ikke fører seil, fører flagget fra stang akter såvel under gange som til ankers m.v. Untatt fra denne regel er maskindrevet fartøy over 10 m (33 fot) lengde overalt og som har eget flaggspill med gaffel, rigget på eller i akterkant av oppbygg midtskips eller nær midtskips. Slikt fartøy kan under gange - og kun da - fører flagget under den foran nevnte gaffel.

5.
En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden, og alltid under gange – også utenfor flaggtiden. Flagget kan strykes i åpen sjø, men skal tones når en møter orlogsfartøy eller lystbåt.  Ved å komme til eller ved gang fra havn skal flagget tones også utenfor flaggtiden, men det strykes igjen når båten er kommet til ankers.  Det samme gjelder møte med orlogsfartøy eller lystbåt som en skylder å hilse.

 6.

Hilsing foregår ved langsomt å senke og heise flagget en gang. En skylder å hilse:

a) H.M. Kongen og andre kongelige personer.

b) Norsk eller fremmed orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning med kommandoen heist.

c) Fremmede lystbåter i norsk farvann.

Det svares straks på en hilsen. Seiler en i eskadre, svarer bare sjefbåten.

 7.

Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. I Sør-Norge (syd for 64° 51,5 N – Rørvik) heises flagget kl. 08.00 i tiden 1. mars til 31. oktober, og kl. 09.00 i tiden 1. november til 28/29. februar. Flagget hales ved solnedgang eller kl. 21.00 når solen går ned etter dette tidspunkt. I Nord-Norge heises flagget kl. 10.00 i tiden 1. november til 28/29 februar.  Flagget hales da kl. 15.00.  For øvrig som i Sør-Norge. Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning følger en disses flaggtid.   Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ah, der var den endelig i gang; årets tråd om flaggregler :clap:

 

Flagger vel egentlig ganske sjeldent underveis. Mulig det bare er meg, men føler tvangsflagging de gangene man bare skal utpå en kort liten tur bærer preg av feilslått idealisme og opphøyede tanker om at nå er man en riktig så maritim sjømann, ja dette skulle virkelig de andre ha sett. Gjerne man i tillegg samtidig topper alt med en skikkelig kapteinlue, bare for å understreke poenget. Hvis det bare er jeg alene eller jeg har med meg en kamerat og to får flagget stort sett ligge fint sammenrullet der det ligger. Føler på et vis det blir litt rart å heise flagg når jeg bare skal bort å fylle diesel, selv om jeg ser enkelte flagger samme hva. Flagget er i min verden noe som heises når det skal feires. Om det er en lengre tur på gang, godt vennskap, store anledninger eller merkedager, det blir det samme, da flagges det. Selvfølgelig.

 

De gangene flagget heises praktiserer jeg det slik at det får henge så lenge båten er i fart. Skulle vil legge oss til ved en brygge eller på svai en plass tar jeg det ned klokka ni, slik gjorde bestefar det og slik gjør jeg det. Skulle en nabobåt glemme å ta ned flagget sitt blir det anledning til å gå planken og kjølhaling på vedkommende. Neida. Så lenge det ikke er fare for helse og liv (og til dels utstyr) har jeg forsvinnende lite med hva naboen gjør og foretar seg :wink:

 

:flag:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 7 minutter siden:

og opphøyede tanker om at nå er man en riktig så maritim sjømann, ja dette skulle virkelig de andre ha sett. Gjerne man i tillegg samtidig topper alt med en skikkelig kapteinlue,

Har veldig lyst til å komme med en kommentar om kapteinlue, men frykter jeg da blir utestengt. Når jeg i tillegg flagger feil bør jeg kanskje holde meg langt unna saltvann.

Link to post
Share on other sites

Der jeg ferdes, i Oslofjorden,  synes jeg de fleste tar inn flagget klokken 21. Meg iberegnet. Eller før om de eller jeg går på restauranten. Heller få som kommer opp til klokken 08.00. Men selv bryr jeg meg ikke om hva andre praktiserer, men vi fikk presisert på Båtførerprøven, for en del år siden, at soloppgang, senest 08., og solnedgang eller senest 21.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

 

De skal vel også heise det ved soloppgang, eller seinest 0800? 

 

Men pussig nok så er det flagg- greiene viktigere for folk om kvelden i gjestehavn etter x ankerdrammer enn om morgenen, for da driter de i reglene. 

--

Så samlet sett, tull og fjas.

 

. For det tyder ikke noe særlig på respekt for noe som helst, i hvertfall ikke noe flagg, når halvfulle og helbrune mannfolk tuter 2100 for å så kave seg bak med støtteskritt for å ta ned flagget. 

 

--

 

 

 

Beste så langt...:thumbsup:  :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...