Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Vi hadde kun én flaggregel der jeg var i militæret, IKKE HEIS FLAGGET. Dette var i 1973/74, i et tårn ved russergrensa, så langt inn i ødemarken det var mulig å komme. Vi ville gjerne heise flagget på selveste 17 mai, men det fikk vi ikke lov til grunnet befalets frykt for at vi skulle provosere russerne. Vi syntes det var rart, men det var kun 5-6 år etter den antagelig mest alvorlige episoden ved norskegrensa etter 2 verdenskrig, hvor russiske styrker viste sin makt rundt tidspunktet for invasjonen i Tsjekkoslovakia.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 8 minutter siden:

Vi hadde kun én flaggregel der jeg var i militæret, IKKE HEIS FLAGGET. Dette var i 1973/74, i et tårn ved russergrensa, så langt inn i ødemarken det var mulig å komme. Vi ville gjerne heise flagget på selveste 17 mai, men det fikk vi ikke lov til grunnet befalets frykt for at vi skulle provosere russerne. Vi syntes det var rart, men det var kun 5-6 år etter den antagelig mest alvorlige episoden ved norskegrensa etter 2 verdenskrig, hvor russiske styrker viste sin makt rundt tidspunktet for invasjonen i Tsjekkoslovakia.

 

Var nok bare NATO medlemskapet som berget oss den gang...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Astor skrev 1 time siden:

Det var bedre flaggbruk tidligere. Litt tut i hornet og flagget ble firt. Fikk et splittflagg i sommer som jeg har kost meg med til bruk akter. Ikke stuerent  men morsomt å terge litt også. Flagg er flagg. Bare det er norsk. 

Blir vel bråk om dette også vil jeg tro. ;)

 

 

Ja kanskje en skulle bestille seg ett?

 

http://www.flaggfabrikken.com/shop.php?varegruppe=3&produkt=Norske splittflagg

 

Ida Marie III skrev 55 minutter siden:

Tror jammen jeg skal innføre å blåse i hornet kl 0800 om morgenen i gjestehavner denne sommeren,

samt slå vilt og uhemmet med skipsklokken til alle har tørnet ut og fått flagget opp...

Flaggreglene gjelder begge veier, det står klart i teksten til Worry II

 

Mmmm ;-)

 

En må jo da forvente at andre i gjestehavna stilletiende respekterer denne tradisjonen som skal forvaltes av menn med pondus i bakrus og med solbrendte isser :-)

--

Det ville vel ikke være å gå forlangt om en banker på hos de som ikke har heist flagget i tide, bare for informere om tradisjonen, sedvanen, kulturen? 

 

For dette er vel like viktig i bakrus 08.00 som i oppadgående rus 21.00? 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Gunga Din said:

 

bra skrivet Krimart !

 

og mange er veldi nøye med flaggen i aktern kl 21............men kl 0800 er ikke like viktig

enn mindre viktig er gjesteflaggen, ..........det er også en flagg  !

 

selv har jeg i dag ett avslappet forhold til disse tider

 

her ligger Sørlandet på Helgoland   bilden er tagen  21.33 den 2 Aug 2004

 

hvor2004-2.jpg

 

 

 

Utenfor landets grenser er det vel på kanten til uvanlig å la seg belemre av disse norske flaggtidene? Vi har hatt flagget oppe døgnet rundt både underveis og i havn, i likhet med de fleste andre. Har sågar støtt på Sørlandet ved flere anledninger i det Indiske Hav og Sør-Afrika, med flagget på vift.

Link to post
Share on other sites

Hei Euklid å takk for sist !

 

så norske båter kan ha flagget oppe lenger en 21 bare de er utenlands.........nå må du passe deg :wink:

 

(jeg vet også att langseilere kjør med flagg døgnet rundt, også på disse breddegrader, det er kultur/tradisjon blant dem !)

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 7 timer siden:

@PiperBilljeg synes ikke metoo trumfer 17. Mai, 1814, 9. april osv. Flagget er Norges symbol, mister ikke betydning om det henger på en fritidsbåt. 

 

Jo jeg ser poenget ditt og har full respekt for det. Det norske flagget betyr ufattelig mye for nordmenn flest og med god grunn altså. Jeg er bare overbevist på at ingen i verden har fått varig mèn av at andre har brutt de såkalte flaggreglene. Ellers var det ikke mening å prøve og hersker med noen. Tror vi kan la det ligger der. God helg J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Krimart said:

Mulligans poeng er at dette ikke er regler, men sedvane/kultur. Det finnes ingen regler i juridisk mening m.h.t flagging på fritidsbåter, man kan gjøre som man vil. KNS har sine egne vedtekter man kan velge å følge, men hvor mange følger f.eks. bestemmelsene om å hilse med flagget? 

 

 

 

Det er en regel. Lover er noe helt annet. Hvis man ikke forstår hva begrepet regel er så foreslår jeg wikipedia, Store Norske leksikon eller lignende så kanskje man kan avslutte denne gnålingen til Mulligan!

 

Og så er det sikkert noen som også gnåler om dette ved å skulle være "morsomme" og blåse i hornet klokken 08.00, men denne morsomheten viser jo bare at man ikke har forstått noe som helst av hva denne REGELEN går ut på. Man skal ikke heise flagget før TIDLIGST 08.00, intet "påbud" om å heise det i det hele tatt, men på den annen side hva skal man med en flaggstang hvis man ikke bruker denne? Ved?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

(jeg vet også att langseilere kjør med flagg døgnet rundt, også på disse breddegrader, det er kultur/tradisjon blant dem !)

 

 

At båter flagger døgnet rundt, er praktisk. Da ser man hvor alle kommer fra, selv om sola har gått ned. Båter som ikke flagger, er faktisk litt irriterende. Det kan jo være relevant å vite på mange måter. Kanskje ikke like relevant her i Norge, men men...

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Og da spør jeg igjen.

Hvilke regler?


Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget

Sitat

§ 6......

 

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

 

 

Såre enkelt, ikke sant? :giggle:

 

Til dags dato har jeg ikke opplevet at noen kan vise hva "almindelige regler for flagning til sjøs" er. Ingen har greid å finne et dokument hvor disse reglene er skrevet. Det nærmeste vi kommer er tradisjon og nedskrevene regler som bygger på forskriften som er linket inn over. :smiley:

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 1 time siden:

 

Og så er det sikkert noen som også gnåler om dette ved å skulle være "morsomme" og blåse i hornet klokken 08.00, men denne morsomheten viser jo bare at man ikke har forstått noe som helst av hva denne REGELEN går ut på. Man skal ikke heise flagget før TIDLIGST 08.00, intet "påbud" om å heise det i det hele tatt, men på den annen side hva skal man med en flaggstang hvis man ikke bruker denne? Ved?

 

Nå roter du vet du Mouche. Det er KNS, eller "KNS inspirert" å drive og tute og tulle 21.00, og det er basert på dere reglement. Poeng?:

 

Flagget skal opp 08.00! 

 

Og mer til. Er det flere KNS båter samlet så skal det tutes, eller hvilket signal de nå velger å bruke, og hele seremonien styres av "foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier."

 

Jf. KNS sitt flaggreglement pkt 7:

 

7.

Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. I Sør-Norge (syd for 64° 51,5 N – Rørvik) heises flagget kl. 08.00 i tiden 1. mars til 31. oktober, og kl. 09.00 i tiden 1. november til 28/29. februar. Flagget hales ved solnedgang eller kl. 21.00 når solen går ned etter dette tidspunkt. I Nord-Norge heises flagget kl. 10.00 i tiden 1. november til 28/29 februar.  Flagget hales da kl. 15.00.  For øvrig som i Sør-Norge. Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning følger en disses flaggtid.   Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier.

---

Edit: Skal vi legge til litt, feks forskrift for angående bruk av statsflagget og handelsflagget

 

§ 6.Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid.

I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500.

Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

På tollvesenets bygninger og fartøier samt på havnevesenets fartøier kan der også flagges utenfor de ovennevnte tider. Nærmere bestemmelser herfor gis av vedkommende departement.

 

Står ingen ting her om "tidligst 08.00". Det står 08.00. 

 

Det er ingen vei utenom. At flagget skal opp 08.00 er like viktig som at det skal ned 21.00. Og er man KNS, eller wannabee så skal det tutes. 

 

Alt annet er halveis og tulleball. 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tuting klokka 21:00 er en uting. Men mellom Halsnøya og Borgundøya i Hordaland er (var?) det en som står på en holme og spiller et fint stykke på trompet hver kveld klokka ni, sommerstid. Mulig personen holder på enda, men jeg har ikke vært i området på 3-4 år, så det vet gjerne andre som ferdes i området bedre. Den spillingen opplevde vi som fint, både musikalsk sett og som et alternativ til tuting. Skal det først lages lyd synes jeg dette var en fin og mer stemningsskapende måte å minne om firingen av flagget. Nesten en attraksjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidl skrevet att vi heiste Obersten sykkel opp i flaggstanga..........så hele flaggstanga må felles for å få den bort :lol:

jeg låg luftvernet.......så vi hadde våre regler:thumbsup:

 

Dere som låg i Marinen.........er det ikke en masse andre skrevne å uskrevne regler rundt flagget om bord ??

 

Gladan o Falken låg her i Tønsberg for ett par år siden.......

 

jeg noterte att alle som gikk over landgangen gjorte honnør mot flagget vare seg man gikk ombord eller gikk av fartøyet

 

likeså kl 21........alle kaltes opp på dekk, stod i givakt mot aktern og gjorte honnør mot flagget da den halades.......

 

vad gjeller på en båt ? :smiley:

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Nå roter du vet du Mouche. Det er KNS, eller "KNS inspirert" å drive og tute og tulle 21.00, og det er basert på dere reglement. Poeng?:

 

Flagget skal opp 08.00! 

Står ingen ting her om "tidligst 08.00". Det står 08.00. 

 

Det er ingen vei utenom. At flagget skal opp 08.00 er like viktig som at det skal ned 21.00. Og er man KNS, eller wannabee så skal det tutes. 

 

Alt annet er halveis og tulleball. 

 

 

 

Noen er fritatt, og lager regler etter eget forgodtbefinnende ... intet nytt...

 

Men som poengteres over her, ...står en på hornet kl 21.00, så får en finne seg i å våkne av Tornerose søvnen

til iltert horn kl 08.00... og få flagget opp...

 

Blir ny tradisjon fra 2018 ??

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er såpass ny båteier at jeg ikke har opplevd dette med signal kl. 21.00. Skulle jeg ha besøk av minste barnebarn på 4 1/2 år, hadde jeg nok uansett tålt litt hornmusikk på brygga, selv om hun hadde lagt seg. Hadde sansen for han det ble fortalt om over her, som sto på en holme og spilte, en veldig fin gest synes jeg.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å ta inn flagget kl.21.00, men vurderer hverken kjølhaling av meg selv eller å oppsøke legen for å få resept på antideprissiva om jeg glemmer det.

 

Ellers forundrer det meg at denne tråden har over 3000 visninger og langt over 100 innlegg, mens han som registrerer seg som nytt medlem og ber om tips til kjøp av 50 hesters utenbordsmotor, på omtrent samme tiden har drøyt 300 visninger, 6 svar og 1 beskjed om at han har formulert seg feil i overskriften. Det kan tyde på at interessen for en diskusjon om gjentagelser er større enn interessen for å hjelpe et nytt medlem. Man burde kanskje dele opp båtforumet i flere avdelinger også? 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hver og en fritidsbåteier får ha sin egen praktisering av heising og firing av flagg, for som det er sagt, dette er selvsagt ikke lovregulert. Vi er ikke en del av Sjøforsvaret, vi fører ikke orlogsflagg.

 

Likevel, ett forhold ser ut til å være litt fraværende i denne debatten om hva man skal eller ikke skal: Respekten for det symbolet som markerer oss som nasjon. Det norske flagget er ingen klut, det er ikke en ubehagelig eller unyttig tøyfille som blafrer, det er symbolet på nasjonen vår. Vi trenger ikke gå altfor langt tilbake i tid da flagget ga næring til folk som kjempet for verdier som faktisk betydde noe.

 

Jeg vil ikke høres svulstig ut, men er det slik at symbolverdien til det norske flagget ikke lenger betyr noe for båtfolk? reier det seg om noe, som en skrev lenger oppe i tråden, at han kan bytte det ut med en annen nasjons flagg? I så fall, oppleves flagget vårt å være uten mening?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
lasmarquezas skrev 6 minutter siden:

 

 

Jeg vil ikke høres svulstig ut, men er det slik at symbolverdien til det norske flagget ikke lenger betyr noe for båtfolk?

 

Tvert i mot vil jeg hevde, som du selv skriver så engasjerer flaggdebatt enormt, ikke bare her men også på FB grupper osv. 

 

Om jeg ikke tar mye feil så er vel Norge ett av de landene i verden der flagget er det mest levende symbolet for oss alle. Vi er en nybakt nasjon og stat, har opplevd invasjon ikke så alt for fjern fortid og nynazister/ekstremister har ikke klart å gjøre flagget om til "sitt" symbol, selv om det var noen forsøk fra en klesskjede og en ser at det blir brukt på en negativ nasjonalistisk måte i enkelte miljøer. 

--

Jeg våger påstanden at vår selvsikkerhet i forhold til flaggets symbolverdi er det som gjør at vi kan bruke det på en så fri og positiv måte som vi gjør. Det har ikke negative koblinger, det symboliserer frihet som nasjon/stat, men også den individuelle friheten innen den staten og demokratiet vi har bygd og kjempet for. Av det følger at "ingen" skal fortelle oss hvordan vi skal føre flagget, med mindre vi har rollen som representanter for det offentlige eller tilsvarende, dvs om vi er i militæret, flagger på offentlige bygg osv. Der skal ting foregå etter protokoll. 

--

Når du ser flagget malt i ansiktet på en supporter, som mange gremmes over at noen kan gjøre, eller en unge som drar det etter seg på 17 mai, eller en båt med flagget oppe i mørket så ser du selvsikkerhet på Norges vegne, du ser individets frihet til å gjøre som det vil innen demokratiet vi har bygd, du ser Norske flagg som vi kan være stolte av i bruk av individer som dyrker friheten vi har. 

 

Tenk det motsatte, der flagget vårt ble redusert til noe som kun skulle brukes etter protokoll, hvor det ble straffbart å male det i ansiktet, hvor nasjonalister var de som bestemte hva det symboliserer. 

 

Nei, det er så enkelt at kjærlighet til flagget krever frihet, frihet til å bruke det som man vil, frihet til å selv velge hva det betyr for en. 

 

En kan ikke presse egen symbolverdi og mening inn i hva andre måtte mene flagget betyr. Det er å ta livet av den positive kjærligheten nordmenn faktisk har til flagget. 

--

 

 

 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Joltus said:

Eg holder meg til regelen om at man i fart kan ha flagget oppe lengre enn 21.00

 

Eg er i farten helt til eg legger meg.

 

Står hvertfall ikke opp kun for å sette flagget opp 08.00. 

 

Igjen, poenget er at man skal ta ned/inn flagget senest 21.00 og ikke sette det før tidligst 08.00. Det er ingen plikt å heise/sette flagget, det vanlige norske flagget, enten det gjelder en stang på en båt eller på land, og derfor kan man ikke utlede (Pinkvin) at det finnes noen plikt å heise/sette flagget eller sågar bruke det i det hele tatt selv om man har en flaggstang. Dette i følge flaggreglene som kun er en regel som igjen er synonymt med norm, sedvane, kotyme nedarvet skikk og bruk osv, og det følger ingen juridiske konsekvenser av feil bruk.

 

De regler som følger av bruken av KNS-flagget er noe annet, det samme hva angår splittflagget og bruk av dette, men det blir noe annet enn privatpersoners bruk av det "vanlige" norske flagget.

 

Ser ellers frem til 1.mai når jeg skal brenne bråte i hagen og til 17.mai når jeg skal klippe plenen for hvem bryr seg om samfunnets opparbeidete normer, regler, kotyme, sedvaner, skikk og bruk og respekt for flagg og fedreland?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...