Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 6 minutter siden:

 

Ser ellers frem til 1.mai når jeg skal brenne bråte i hagen og til 17.mai når jeg skal klippe plenen for hvem bryr seg om samfunnets opparbeidete normer, regler, kotyme, sedvaner, skikk og bruk og respekt for flagg og fedreland?

 

Noen som har sagt at en ikke bryr seg? Såvidt jeg kan se gjør vel 99+% det, og resten viser hensyn. 

 

Men om du vil være den ene i nabolaget som klipper plenen så vil vel ingen nekte det. Om det ikke er en helligdag og loven klusser det til for deg da?

--

Om du var min nabo og vi skulle ha en samling i hagen eller noe på 17 mai så ville jeg selvsagt spurt om du kunne ta pause en stund. Om du blånektet så handler det jo ikke om respekt for noe som helst, da er du bare en kranglete fyr med liten omtanke for andre, de er det noen av. 

 

Og noen driver bare med sitt, helt uten å tenke seg om. Hadde en ivrig vedkløyvenabo en periode. Han dundra på hele døgnet. Av og til passet det dårlig for oss og da tok jeg en prat og han tok en pause. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 12 minutter siden:

Ser ellers frem til 1.mai når jeg skal brenne bråte i hagen og til 17.mai når jeg skal klippe plenen for hvem bryr seg om samfunnets opparbeidete normer, regler, kotyme, sedvaner, skikk og bruk og respekt for flagg og fedreland?

Så skal eg anmelde deg til politiet, så kan du gjøre det samme med de som tar ned flagget 21.30.


Så ser vi hvem som fremkaller mest latter hos 112.

 

Hadde folk kommet bort til meg og poengtert at flagget var oppe etter 21 hadde eg sannsynligvis sagt: Takk. Tatt det ned og smilt skjevt til fyren. Hadde han da fortsatt diskusjonen, tilsynelatende vært fryktelig opptatt av å fortelle meg hvordan ståa er og vært det eg kaller en "besserbåteier" hadde flagget kommet opp igjen.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Men om du vil være den ene i nabolaget som klipper plenen så vil vel ingen nekte det. Om det ikke er en helligdag og loven klusser det til for deg da?

 

Joda, faller en av disse dagene på en søndag så dekker nok loven om helligdager og helligdagsfreden dette forholdet, men uansett er det for meg helt unaturlig å brenne bråte 1. mai da det ikke er lov der vi bor og 17.mai er jeg opptatt med helt andre ting enn ¨å vaske bil eller jobbe i hagen. I det hele tatt er det for min del helt uproblematisk å akseptere/følge noen enkle regler som har med nedarvete tradisjoner, sedvane, kotyme osv å gjøre.

 

Ser igjen at noen synes å tro at å flagge etter 21.00 har noe med Norske lover å gjøre og at politiet er rette instans for en klage hvilket bare nok en gang viser at her er det mange som rett og slett ikke kan og/eller vil skjønne hva det hele dreier seg om, dessverre.

 

Brann- og eksplosjonsvernloven sier at «Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.»

 Hovedregelen er at det ikke er lov med bråtebrenning i tettbygde strøk, men det er mange som har totalforbud mot all bråtebrenning, også hvis du gjør det i din egen hage.

Eksempelvis så tillater ikke kommuneoverlegen i Asker avfalls- og bråtebrenning ved boligbebyggelse, mens man i Bærum kommune har totalforbud mot all avfalls- og bråtebrenning.

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Ser ellers frem til 1.mai når jeg skal brenne bråte i hagen og til 17.mai når jeg skal klippe plenen for hvem bryr seg om samfunnets opparbeidete normer, regler, kotyme, sedvaner, skikk og bruk og respekt for flagg og fedreland?

 

Mouche skrev 24 minutter siden:

Ser igjen at noen synes å tro at å flagge etter 21.00 har noe med Norske lover å gjøre og at politiet er rette instans for en klage hvilket bare nok en gang viser at her er det mange som rett og slett ikke kan og/eller vil skjønne hva det hele dreier seg om, dessverre.


Sorry mouche. Det var du som trakk paraleller mellom en ting som har med skikker og sedvane og ting som er beint ut ulovlige.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er noe autoritært og irettesettende over å skulle bli fortalt av andre hvordan man skal føre det norske flagget i sin egen båt. Det reagerer mange negativt på, og det er jo ikke rart. 

 

For mange så symboliserer flagget frihet, også som individ. Å fortelle noen at de ikke håndterer flagget sitt riktig kan fort være å trampe på akkurat de verdiene mange mener flagget bærer. 

 

Det blir autoritære og undertrykkende krefter mot den friheten nordmenn har kjempet seg til med flagget som en av de viktigste symbolbærerne. 

.. 

Og debatten viser det. De autoritære viser til hvordan militære og institusjoner fører flagg. Hva lover og regler sier og skal presse andre inn i sitt regime. De andre skal adlyde, gjøre som en blir fortalt. Og gjør de ikke det så trues samfunnsordenen av kaos. 

.. 

Svaret blir selvsagt noe nær "dra til helvete". Og jo mer press jo flere vil motsette seg regelrytteri, for det er ganske norsk å gå mot autoriteter. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

 


Sorry mouche. Det var du som trakk paraleller mellom en ting som har med skikker og sedvane og ting som er beint ut ulovlige.

 

 

Ja, det har du helt rett i, og det gjorde jeg helt bevisst og fikk akkurat de svarene jeg forventet. Jeg valgte helt beviist å utfordre dere mht hva dere selv gjør, og mener, og har fått svar på dette nå, takk!:thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal man først "drive med flagging" så sier vel flaggreglene noe om hvordan man bør gjøre det.

Hvis man ikke vil bruke flaggreglene kan man la være å flagge. Her er det ingen grunn til å leke "frihetselskende opprører" med selvkomponerte flaggregler, det blir for dumt. Latterlig. Men det er jo ikke verdens undergang det heller.

 

Da jeg var "fersking" som båteier, glemte jeg å ta inn båtflagget etter å ha lagt til i hjemmehavna. En dag litt senere, kom en annen medlem i båtforeningen bort til meg, og sa:

"Du... jeg så du hadde flagget hengende på båten langt utover kvelden da jeg kom inn etter deg. Jeg tok det ned for deg og la det inn under kalesjen. Håper det er greitt for deg at jeg gjorde det?"

 

Jeg var selvsagt veldig takknemlig, og siden har jeg husket det selv.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Propell1 said:

Skal man først "drive med flagging" så sier vel flaggreglene noe om hvordan man bør gjøre det.

Hvis man ikke vil bruke flaggreglene kan man la være å flagge. Her er det ingen grunn til å leke "frihetselskende opprører" med selvkomponerte flaggregler, det blir for dumt. Latterlig. Men det er jo ikke verdens undergang det heller.

 

 

Amen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Joltus said:

Hahaha! Pisspreik fra A til Å som vanlig.

 

Sammenligne noe ulovlig med noe kun besserwissere bryr seg om. Det er det du gjør Mouche.

 

Jeg tror du (også) skal google hva som menes med begrepet besserwissere for det er ikke relevant i denne diskusjonen etter hva jeg kan se. Du, og mange med deg, vet hva disse flaggreglene sier, men velger å ignorere disse hvilket du strengt tatt er i din fulle rett til å gjøre og uten at det vil få noen konsekvenser. Dog er respekten for vårt norske flagg åpenbart nokså begrenset, og ditto mangeful hva angår kotyme, tradisjon, sedvane og våre forfedre, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er så voldsomt problematisk med å følge vanlig sedvane/regler/skikk og bruk.

I dette emne hagler det med dustete argumenter som frihets følelse/selvråderett/autoriteter/besservissere osv. 

Om det er så j.... vanskelig å følge flaggreglene vi båtfolk har fulgt i haugevis av år så la det være da vel, det gjør det enklere å skille båtfolk (flest) fra kverulanter og folk i båt.

Link to post
Share on other sites

Det er gjort mange versjoner av The Star-Spangled Banner som har provosert mange amerikanere som mener at det fins regler som sier at den kun skal synges på bestemte måter (og heller ikke av hvem som helst). Enten får de synge den «riktig», ellers kan man la være å synge den. 

Link to post
Share on other sites

Når man ikke er pålagt å følge disse såkalte reglene er det tull å blande seg. Og det er tull å sette seg selv såpass mye høyere enn disse bajasene at man må bort og blande seg. Man er liksom så mye bedre til "båtlivet" at man føler man må hjelpe de laverestående opp på et akseptabelt nivå.


Litt typisk båtfolket dette. Blande seg i alle filleting. Fendere ute mens man fiser rundt på fjorden for seil eller motor er jo en annen sak. 

Tenker det finnes andre viktigere ting enn disse tingene å ta tak i i båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig. Denne diskusjonen burde komme inn i ordboka under "i-landsproblem". ?

 

Liten avsporing, vi skulle flagge her hjemme i sameiet pga en flaggdag i januar. Da hadde snora fryst fast og vi konkluderte med at vi venter på mildvær. Er ingen plikt å flagge om man har flaggstang på land heller. Her er det opp til enhver hvordan man feirer og koser seg med det flotte flagget vårt. Hurra! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Joltus said:

Og det er tull å sette seg selv såpass mye høyere enn disse bajasene at man må bort og blande seg.

 

Det er jeg til dels enig med deg i (bortsett fra at det har intet med å "sette seg selv høyere"), har heller aldri gjort det, men "tillater" meg å legge merke til at en del ikke ser noen verdi i sedvane, skikk og bruk, kotyme, kultur og vår felles arv og og da lurer jeg egentlig på hvorfor de har tatt seg bryet med å gå til innkjøp av flaggstang og flagg som jo betyr både utgift og arbeid.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 41 minutter siden:

 

Det er jeg til dels enig med deg i (bortsett fra at det har intet med å "sette seg selv høyere"), har heller aldri gjort det, men "tillater" meg å legge merke til at en del ikke ser noen verdi i sedvane, skikk og bruk, kotyme, kultur og vår felles arv

Mulig du ikke setter deg selv noe høyere enn du allerede er, men du ser hvertfall ned på disse "slabbedaskene" som ikke ser samme verdien.


Noen vil kanskje ha et flagg bakpå båten fordi det ser fint ut. Og fordi de liker det norske flagget. Man trenger ikke være enten eller her Mouche. Man kan bruke flagget selv om man ikke bruker det "like bra" som deg. Og det kan være helt greit. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er jo egentlig litt enig med Joltus dette såkalte "båtfolket" har mye rart for seg rundt om kring i landet....

med skipper lua (kopi som gjerne r kjøpt på den lokale lekebutikken eller på ei eller annen nettside) komisk tredd langt ned over ørene er det mange landkrabbe "skippere" og skogsmatroser blant "båtfolket" som foretar seg en latterlig oppførsel og skal blande seg i alt. Nå gjelder jo ikke dette alle, jeg sikter spesielt til de som egentlig ikke har særlig peiling på hva de driver på med. 

 

Når det gjelder denne flaggsaken, får det være opp til hver enkelt om de vil føre flagg eller ikke. og ligger skuta fortøyd og du har glemt å røkke ned flagget så er det vel ikke noe problem....dersom noen fra  "båtfolket"  som utgir seg for å ha meget god peiling skulle blande seg, etter å ha fått vondt i øya etter å ha sett at flagget ditt henger oppe etter kl 21, er det bare å overse spesialisten / verdensmesteren......

men fører du båt som brukes til næring ( unntatt fiskefartøy), som for eks. en mindre passasjer / skyss båt, så bør flaggregler for skip følges. :-)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 9 timer siden:

Ser jeg kom i skade for å poste en video jeg så på youtube. Må ha kommet bort i feil knapp...fort gjort i vinterdepresjonen, dere får ha meg unnskyldt.

 

Det er ingen som er spesielt sårbar for kritikk eller har mindreverdighetskomplekser her, så du er nok helt sikkert tilgitt!  :lol:

Godt det ikke tilfeldigvis var den "Baby it's cold outside..." 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...