Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Har satt på klokka så den piper noen minutter på 21 og tar ned flagget. Ungene er nesten mest engasjerte og løper gjerne ut for å hente det. Om morgenen er regelen at vi setter flagget ut når vi står opp. Sover alle til 9 så er det helt nydelig og da nyter vi det. Er ikke så ofte det skjer! I praksis er nok flagget oppe rundt 8 de fleste dager men søvn trumfer om vi får det til. Sommer, helg og ferie er viktigst. ☀️

 

I sum tenker vi sånn at vi søker å følge reglene men setter ikke himmel og helvete i bevegelse om det ikke går. Tradisjoner er bra! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Pinkvin said:

 

Og som nevnt tidligere i tråden. Ut fra observasjoner sist sommer er fellesskapets regler, hvis du med det mener hva de med fritidsbåt faktisk gjør, at man selv kan velge. Ut fra hva jeg kunne se var det ikke noen gjengs greie å ta ned flagget kl 21.00, tvert i mot lå mange med flagget oppe hele natta, eller tok det ned på et senere tidspunkt. 

 

Så det så. Respekter det folk faktisk gjør, ikke hva en selv ønsker de skal gjøre. Det er respekt. 

 

Siden du liker statistikk og "sånn" så husk at 90% av båtene har hverken flaggstang eller flagg!:giggle:

 

Regner med at du også respekterer de som brenner bråte i hagen 1.mai eller benytter 17.mai til å klippe plenen?

 

50 minutes ago, Sjøbliss said:

 

I sum tenker vi sånn at vi søker å følge reglene men setter ikke himmel og helvete i bevegelse om det ikke går. Tradisjoner er bra! 

 

Amen!:thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@PiperBilljeg synes ikke metoo trumfer 17. Mai, 1814, 9. april osv. Flagget er Norges symbol, mister ikke betydning om det henger på en fritidsbåt. Hvis man skal bruke et flagg bare for å vise at man er hjemme, kan man jo bruke et Vål’enga flagg. Første og siste setning i innlegget ditt er typiske hersketeknikker, ikke gjør det, vær så snill... (pun intended). Min kommentar gikk på om man skal akseptere det folk velger å gjøre, bare fordi de gjør det. 

Et nazi flagg blir ikke harmløst og søtt bare det henges på en fritidsbåt, eller man kjøper det minste i butikken. Men dette er mitt syn, og derfor blir alle tråder rundt flaggbruk lang på dette forumet; her er det forskjellige syn. Forumet sksepterer ikke religion og politikk, og flagg blir fort begge deler.

Link to post
Share on other sites

Om man er lovpålagt å ta Båtførerprøven (født etter 1980) og Flaggreglene er pensum i denne prøven. Er ikke det da ok å kunne dem ?

Første regel er at at du ikke er pliktig til å føre flagg i norsk farvann. Men om du velger å gjøre det, hvorfor skulle du ikke følge disse reglene ?

Link to post
Share on other sites

Når jeg bruker flagg pleier jeg å prøve å forholde meg til flaggreglene. Men det at enkelte er så fanatisk opptatt av flaggregler og klokkeslett har resultert I at jeg heller velger å ikke flagge I båten. Så slipper jeg å stå I rett når naboen blåser I trompeten. Sånn blir det når enkelte er mer opptatt av regler enn samhold og stemming....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

 

Hvorfor spør om om dette gjentatte ganger ? 

De er vel fordi han vet at det ikke finnes en skriftlig regel for dette. Noen han gjerne vil påpeke. Naturlig nok er det ingen lov eller regler for dette. Det ville jo være like dumt som å ha regler for flagging i barnetog. Men til tross for at det ikke er en spesiell regel for barn og flagg, lærer vi de håpefulle å behandle flagget med respekt, iallefall unngå å slepe det i bakken. På samme måte er det med flagg og båt. Ned kl 2100 handler om respekt. 

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligans poeng er at dette ikke er regler, men sedvane/kultur. Det finnes ingen regler i juridisk mening m.h.t flagging på fritidsbåter, man kan gjøre som man vil. KNS har sine egne vedtekter man kan velge å følge, men hvor mange følger f.eks. bestemmelsene om å hilse med flagget? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sporer nesten av litt dette vel. Jeg leser, tenker, og memorerer over egen flaggbruk. Skjedde f.eks på 17Mai, at min far skulle heise flagget i en 63 fots seilkutter som lå i kanalen i Moss. Halveis opp, hoppet flagglinen av trinsa i toppen av mesanmasten, og låste seg helt. Ble noen timer på halv stang, før jeg rakk å komme meg til båten, og klatre opp i masta for å fikse fadesen. En annen gang jeg hadde glemt å ta ned flagget, gikk havnefogden ombord, og firte det. 

 

Må si jeg liker Mouches tilnærming. Skal man flagge, så gjør det med respekt. Og flagge synes jeg man skal, når man er underveis. Det første jeg legger merke til ved møtende båter er jo flagget, og da særlig norske flagg i utlandet, og utenlandske flagg i Norge. Endel bekvemmelighetsflagging, i blandt større lasteskip, har vel ødelagt litt for flaggrespekten?

 

Mon tro om vi ikke var litt flinkere med flagget i årene etter krigen?

 

Når det er sagt, synes jeg ikke nituting, latter og skrål, er så flott og respektfult. Hver sin lyst.

 

Mitt forsett er å bli litt flinkere med flagget.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 5 minutter siden:

Mulligans poeng er at dette ikke er regler, men sedvane/kultur. Det finnes ingen regler i juridisk mening m.h.t flagging på fritidsbåter, man kan gjøre som man vil. KNS har sine egne vedtekter man kan velge å følge, men hvor mange følger f.eks. bestemmelsene om å hilse med flagget? 

 

 

 

bra skrivet Krimart !

 

og mange er veldi nøye med flaggen i aktern kl 21............men kl 0800 er ikke like viktig

enn mindre viktig er gjesteflaggen, ..........det er også en flagg  !

 

selv har jeg i dag ett avslappet forhold til disse tider

 

her ligger Sørlandet på Helgoland   bilden er tagen  21.33 den 2 Aug 2004

 

hvor2004-2.jpg

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 3 timer siden:

 

 

Regner med at du også respekterer de som brenner bråte i hagen 1.mai eller benytter 17.mai til å klippe plenen?

 

 

 

 

Viktigst er å vise respekt ved at jeg selv viser hensyn når bonden eller bråtebrenneren har sin høytid som jeg ikke har en personlig relasjon til selv. Ville ikke falle meg inn å utøve demonstrativ oppførsel for å markere mot en høytid mine naboer osv har. 

 

At noen ikke har respekt for mine høytider bryr jeg meg lite om. Jeg bryr meg mer om at jeg selv må vise respekt ovenfor andre, det er det viktigste. 

--

Så ja, jeg har respekt for retten andre har til å brenne bråte på første mai eller klippe plenen på 17 mai. Men om det er gjort for å demonstrere mot en høytid de selv ikke er del av så viser de vel i grunnen bare liten omtanke for andre. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flagghistorie

 

Var tilbake på tunet til en venn av meg etter at vi hadde fått gravlagt faren. En nydelig høstdag på vestlandet med vind og skiftende sol. Folka stod litt spredt utover på tomta som har nydelig utsikt utover sjøen. Mange mannfolk, mest arbeidskarer litt opp i årene med grove hender og brede skuldre innenfor de mørke dressene. Folk røyker, prater, mørke stemmer men også latter og god stemning. 

 

Så skulle flagget heises fra halv til full stang og flaggsnora skjærer seg fullstendig. 

 

Dresskledde mannfolk samles rundt den høye og tunge flaggstanga i tre. I løpet av et par minutter er stanga lagt ned, flagget heist opp og stanga oppe igjen. 

 

Tror aldri før jeg har sett en flaggstang legges ned og reises så kjapt og effektivt noen gang. 

 

Bildet av mannfolka i dress som står og holder stanga langsetter bakken, vinden i flagget og sjøen badet i sol i bakgrunnen sitter som brent på netthinna. 

--

Flagghistorie II

 

Skulle fire flagget på garnisonen i et forrykende uvær. Hvor stort det flagget var aner jeg ikke, men det var gigantisk! På vei ned ryker flagglina og flagget blir hengende som en gigantisk pølse rett ut etter øvre flaggline. Vi må skjøte på flagglina og rett og slett slippe ut nok line til flagget lander ett eller annet sted pokkerivold. 

 

En verdig sermoni går kjapt over til skråling og brøling fra befal mens 6-7 menige løper som vettskremte høns hundre meter eller så vekk fra flaggstanga, hvor det ser ut til at flagget kommer til å lande. Selvfølgelig dasket flagget i bakken flere ganger før det var mulig å fange det. Og like selvfølgelig ble det hverken splittet opp eller brent. Det ble sjekket så det ikke var skadet eller skittent. Resten av sermonien gikk etter boka. 

Link to post
Share on other sites

Synest det er direkte smålig at vi midelardrende menn med pondus ikke får skrike og ligge på hornet kl. 2100.  På oppadgående rus og under solbrendte isser blir flaggreglene svært viktige og bør derfor høylydt proklameres til den uvitende almue av landkrabber & andre undermålere.

Alternativt- Smøre issen og ta ned sitt eget flagg i det stille.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev 8 minutter siden:

Synest det er direkte smålig at vi midelardrende menn med pondus ikke får skrike og ligge på hornet kl. 2100.  På oppadgående rus og under solbrendte isser blir flaggreglene svært viktige og bør derfor høylydt proklameres til den uvitende almue av landkrabber & andre undermålere.

Alternativt- Smøre issen og ta ned sitt eget flagg i det stille.

 

Hehe :-) Og etterpå en hissig kontrollrunde langs bryggene i håp om å komme opp i en ordentlig flaggkrangel, eller i det minste kunne se stygt på noen som ikke har firet ;-)

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, hanto1 said:

Synest det er direkte smålig at vi midelardrende menn med pondus ikke får skrike og ligge på hornet kl. 2100.  På oppadgående rus og under solbrendte isser blir flaggreglene svært viktige og bør derfor høylydt proklameres til den uvitende almue av landkrabber & andre undermålere.

 

Og hva med samtidig ta seg en tur å inspisere de som er fortøyd i bøyene i skjærgården for å se etter snyltere uten riktig vimpel? Her bør man utstyres med tåkelur og godt dimensjonert saks for å rydde opp.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 41 minutter siden:

Synest det er direkte smålig at vi midelardrende menn med pondus ikke får skrike og ligge på hornet kl. 2100.  På oppadgående rus og under solbrendte isser blir flaggreglene svært viktige og bør derfor høylydt proklameres til den uvitende almue av landkrabber & andre undermålere.

Alternativt- Smøre issen og ta ned sitt eget flagg i det stille.

Det var bedre flaggbruk tidligere. Litt tut i hornet og flagget ble firt. Fikk et splittflagg i sommer som jeg har kost meg med til bruk akter. Ikke stuerent  men morsomt å terge litt også. Flagg er flagg. Bare det er norsk. 

Blir vel bråk om dette også vil jeg tro. ;)

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 3 minutter siden:

 

Vi heiste opp Oberstens sykkel i flaggstangen så att ramma la seg rundt............ det blev også en fin seremoni etterpå...:giggle: 

 

Skulle bare mangle at ikke svensker skulle ha slike historier, mange har vel fått inn Emils bravader med morsmelken  :lol:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...