Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Jeg følger selvfølgelig egne flaggregler. Flagget settes opp når jeg husker på det, gjerne noen dager inn i ferien (ligger i veien for andre ting, så mer ryddig å henge bakpå). Tas ned når båten forlates etter ferien....

Det der er mine regler også!

Gud ske lov man ikke er KNS-medlem..

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Smurfen said:

Kan jeg slette tråd hvis dette er en kjedelig gjenganger?

Har ikke vært på forumet så mye og lest noe om dette tidligere så var ikke meningen å dra igang noen stor debatt.

 

Det er alltid lurt å gjøre et søk eller to i forumet før man spør om noe man lurer på.  Det er ufattelig mye rart som er diskutert her inne, og de fleste tingen jeg har lurt på angående båt og båtliv har jeg funnet relativt fornuftige svar på her inne. Men det er klart, finner man ikke kunnskapen man trenger er det selvsagt åpent for å spørre på nytt, eventuelt på en annen måte.

 

Til orientering, et søk på ordet "flaggreglene" her på Båtplassen gir 7 sider med svar.

Link to post
Share on other sites

Det er helt ok å opprette nye tråder, selv om temaet har vært diskutert tidligere. :smiley:

Men man bør unngå å starte ny tråd dersom man trenger flere svar på en man selv har opprettet.

Da poster man heller et innlegg i den opprinnelige og ber om mer informasjon. Den løftes da til toppen av emnelisten.

(jeg er moderator)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bruk av det norske flagg er veldig respektfullt av alle som flagger. Se bare over til "Junaiten". Der drøyner "rølp" rundt i "coal-burners" (dieselbiler med trimming/oppjustert dieselpumpe for å lage mest mulig sort røk) med det amerikanske flagg i det ene hjørne på pick up-planet og sørstatsflagget i det andre hjørnet... 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Pinkvin said:

Da sitter vi igjen med Knbf medlemmer sitt interne reglement... og speiderboka, som vel gjelder på land. Om ikke sjøspeiderne har en egen bok da ;-) 

 

Regner med at du sikter til KNS og ikke Knbf? KNS har jo et eget flagg og med bruken av dette følger egne regler.

 

At "ting og tang" endrer seg og også bruken av disse er jo bare en kjennsgjerning og noe man må leve med, men som sagt er jeg så gammel(dags) at jeg fortsatt velger å følge det som var en vanlig og godt repsektert skikk. Og hvorfor har egentlig så mange flaggstang og flagg i båten når det tilsyneltande ikke betyr noe særlig, ikke er pålagt og bare representerer en utgidt og ellers er i veien? Ser da bort ifra opphold i utlandet hvor bruk av flagg kan være påbudt ved lov!

 

Og til alle dere som lar flagget være oppe når dere vil gjør dere det samme med et flagg på en flaggstang i hagen, på hytta eller andre steder? Hvis ikke, hvorfor ikke? Setter dere opp flagg på balkongen eller ved oppkjørselen på 17.mai om morgene og tar de inn om kvelden eller setter dere disse ut noen dager før og tar de inn når, eller hvis, dere husker på det om det så er uka etter? jeg tror ikke det!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel stor forskjell på flagging fra båt kontra flagging fra en flaggstang utenfor huset. Synes ikke dette er sammenlignbart i det hele tatt.

 

Når jeg er ute med båten, bruker jeg flagget uansett om det er Kong Haralds fødselsdag eller ei, noe jeg tror er vanlig. Det er vel derimot ikke vanlig at man flagger hver dag man bruker huset?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke forskjellen. Flagget er det samme, symbolikken den samme, i begge tilfeller gjelder ingen lov, kun en regel, i begge tilfeller vises de i all offentlighet og henger på en stang. Hva mener du er forskjellen som gjør dette til en "helt annen sak" og skulle tilsi en helt annen bruk?

Link to post
Share on other sites

Akkurat det jeg skrev om at jeg bruker flagget hver gang jeg bruker båten, krever ingen annen spesiell anledning enn det. Jeg regner med at du trenger en anledning for å flagge fra huset ditt, gjør du det samme fra båten?

 

Lagt til: Flagger jeg fra huset, er det for å hedre en person eller en anledning. Det er en symbolikk i mine øyne. Henger jeg flagget på båten, er det for å vise nasjonalitet, en gammel innarbeidet vane, antagelig fra seilskutetiden.

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KNBF sier dette om flaggregler.

http://knbf.no/rad-tips/item/respekter-du-til-flaggreglene-pa-sjoen

Det er ikke uvanlig at vi ser flagging utover kveldene hos båtfolket. Så det kan være kjekt å se på reglene og se på hva som gjelder, så du ikke signaliserer "noe" du ikke burde signalisere til andre sjøfarende!

I Sjøforsvaret er føring av orlogsflagg og flagg bestemmelser generelt, fortsatt regulert i SAP 1 (D) Tjenestereglement for Sjøforsvaret, og som også gjelder for fritidsbåter. Hovedregelen er at de bestemmelser som gjelder for orlogsflagget, også gjelder for øvrige flaggtegn.

"Orlogsflagget skal alltid være heist under gange og i kamp." Så når solen går ned og du ligger i havn, pass på at du ikke signaliserer at du er i kamp. Interne heftige diskusjoner ombord kan i så henseende ikke defineres som kamp.... Ellers til kai følges følgende regler på Sjøforsvarets fartøy, jf. SAP 1 (D):

- "Flaggheis i Sør-Norge kl. 0800 i perioden 1/3 - 31/10. Og kl. 0900 i tiden 1/11 - 28-29/2"
- "Flagget hales ved solnedgang eller kl. 2100 når solen går ned senere enn dette tidspunkt."
- "Flaggheis i Nord-Norge er kl. 1000 i perioden 1/11 - 28-29/2, i denne tiden hales flagget kl. 1500. Ellers som for Sør-Norge".

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 13 timer siden:

Skal man ikke alltid flagge i utenlands havn da. Mener å ha lært det.

Det er mulig... Personlig tar jeg ned flagget i enkelte Svenske og Danske havner. Hender jeg blir litt flau av å være Norsk og ønsker ikke å identifisere meg med landsbrødre (og søstre) som gjerne ikke folkeskikk mht fyll, fest og støy i gjestehavner, (les: generelt brautende Nordmenn) :giggle: Det lille gjesteflagget får henge...

Link to post
Share on other sites

Er avslappet på dette, men samtidig litt gammeldags... Hilser når jeg finner det naturlig og prøver å ta flagget ned rundt 21.

 

Men har ikke dårlig samvittighet om det tas ned senere heller... Prøver dog å unngå å la det henge hele natta.

 

På morgenen er et annet kapittel.... Jeg liker å sove lenge, og står ikke opp for å ta ut flagget hvis jeg ikke først skal opp uansett, så det kommer opp når jeg står opp, om det er 8, 11 eller 12...

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 58 minutter siden:

Og hvor står det så at tjenestereglement for Sjøforsvaret også gjelder for fritidsbåter?

Det står "Orlogsflagget "  for de som har det.

"Nasjonalflagget " 

. Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. Det er også vanlig å hilse ved å heise flagget til topps når man ankommer og forlater en havn. For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land.

http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Shore said:

Akkurat det jeg skrev om at jeg bruker flagget hver gang jeg bruker båten, krever ingen annen spesiell anledning enn det. Jeg regner med at du trenger en anledning for å flagge fra huset ditt, gjør du det samme fra båten?

 

Lagt til: Flagger jeg fra huset, er det for å hedre en person eller en anledning. Det er en symbolikk i mine øyne. Henger jeg flagget på båten, er det for å vise nasjonalitet, en gammel innarbeidet vane, antagelig fra seilskutetiden.

 

Man trenger ingen anledning, spesiell eller generell, for å kunne flagge med flagg fra egen flaggstang, hvor tar du det ifra? Man kan fritt flagge på egen stang hvis man føler for det siden solen skinner, ferien har begynt eller tante Olga fyller 43 år og fire måneder. Man kan også flagge døgnet rundt uten at noen lov stopper en, men folk flest tar ned flagget om natten, merkelig nok etter hva man kan lese her.

Behover for å vise nasjonalitet til sjøs når man forflytter seg fra brygga og ut til nærmeste holme er noe søkt etter mitt syn, men ved besøk i utlandet vil det ofte kunne være påbudt ved lov, besøkende lands lov, så da har man ikke noe valg og man kan heller ikke ta det ned om natten. Dette har intet med skikk og bruk eller kultur og tradisjon å gjøre, men med et lands lov å gjøre.

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, goggen000 said:

I Norge bruker jeg ikke flagget, (også kalt skattekluten)-  kun når jeg seiler i utlandet, og da følger jeg dette landets regler! Enkelt og greit for meg , og dette har jeg gjort i en mannsalder.

 

Presisering; ikke landets regler, men landets lover, og ja, det er stor forskjell på en regel og en lov!

Link to post
Share on other sites

Captain Chaos skrev for 1 time siden:

Og hvordan er de Svenske og eventuelt Danske flaggreglene @goggen000? Her har jeg i alle fall ikke peiling...

Stort sett som her.

https://nationaldagen.se/start/flaggan/flaggregler-och-flaggtyper/

 

http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomraader/flagning/flagning-paa-fartoejer

http://mgg.dk/Historie/flagdage.htm

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva betyr flagget egentlig for oss, og hva er egentlig meningen med flagget? For meg handler det mer om tilhørighet og samhold, enn om tropetfanfarer kl 21.00.   Etpar  ganger har jeg opplevd at halvfulle flagg fanatikere klapper på andre siden av bukta når man endelig tar inn flagget kl. 21.10.   Egentlig ganske merkelig oppførsel, men samtidig en påminnelse på hvorfor vi har ett flagg.  Flagget er ett symbol på alt det vi nordmenn har felles, og det skjønner vi ofte bedre for hver mil vi beveger oss bort fra landet vårt.  Jeg har opplevd å se andre nordmenn vinke med ett stort norsk flagg når vi med ett norsk skip seiler ut av ei havn på den andre siden av jorden. Da føler man en tilhørighet til norge og flagget, langt borte fra trompetfanfarer og klapping kl. 21.10. Det eneste man mangler da er nybakt grovbrød med brunost.

 

Fasiten er muligens at flagget skal inn kl. 21.00, men ikke for enhver pris....

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Man trenger ingen anledning, spesiell eller generell, for å kunne flagge med flagg fra egen flaggstang, hvor tar du det ifra? Man kan fritt flagge på egen stang hvis man føler for det siden solen skinner, ferien har begynt eller tante Olga fyller 43 år og fire måneder.

 

Vi er da ikke uenige om det? Siterer meg selv: "Flagger jeg fra huset, er det for å hedre en person eller en anledning" En anledning kan selvsagt være en fødselsdag i familie, eller en Lottopremie for den saks skyld, selv om jeg ikke hang opp flagget sist jeg fikk melding fra Norsk Tipping at jeg hadde vunnet 200 kroner.

 

Bruker du aldri flagget i båten annet enn når det er en offisiell flaggdag eller bursdagen til tante Olga? Eller er du som en mengde andre at du henger det opp kl.09.00 og tar det ned kl. 21.00 selv om det bare er en vanlig dag på fjorden?

Link to post
Share on other sites

Jonassigurdson94 skrev 4 minutter siden:

Vet ikke om det bare er meg. Men jeg tror ikke dette er et utbredt problem, folk er generelt ganske gode til å ta flagget nede på tid. :)

 

En del ting ser jeg på som et problem, skal ikke ta opp det her, listen kan bli lang. Om folk lar flagget henge oppe etter kl. 21.00 ser jeg ikke på som noe problem, hadde de andre problemene jeg refererte til vært av slik art, hadde jeg vært totalt problemfri.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...