Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

eSer at det nærmer seg sommer, når årets flagghaldiskusjon er i gang!

 

Trolig totalt uinteressant for dere,, men jeg forsøker å praktisere flaggheis kl. 0800 (forutsatt at jeg ikke er bakfull eller at ungene har holdt meg våken hele natten), og flagghal kl. 2100. Hvorfor? Tja. Vet ikke. Fordi jeg er medlem av KNS, gammal militær eller fordi jeg synes det er en fin symbolikk i det...? Men det kunne absolutt ikke falle meg inn å kreve, kommentere eller hinte at andre skulle gjøre det samme. Folk får bestemme selv; det er ikke min sak.

 

Men, til KNS' regler som er sitert lenger oppi her: Jeg er altså medlem i KNS. I sommer var vi på vei nordover på høyde med Horten, da en båt med kallesignal LAMA var på vei sydover. En rask sjekk på kartplotterne gjorde at skuta ble identfisert som KS Norge. Jeg fikk panikk, forsøkte å memorere hva det sto i Flaggreglementets pkt. 5 og 6.

 

Jeg tok ned flagget, fikk opp ungene i en fei, alle sto i stram givakt mot båten, og forsøkte å se etter Hans Majestet (evt. Ari Behn). Jeg så ingen av dem. Det rare var imidlertid at KS ikke gjorde tegn til å returnere hilsenen min....

 

Ja, ja. Jeg gjorde i hvert fall det jeg kunne (og skulle). Tror jeg...?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Shore said:

Bruker du aldri flagget i båten annet enn når det er en offisiell flaggdag eller bursdagen til tante Olga? Eller er du som en mengde andre at du henger det opp kl.09.00 og tar det ned kl. 21.00 selv om det bare er en vanlig dag på fjorden?

 

Jeg har rett og slett valgt vekk å ha flagg på båten, ser ingen mening med det lenger, dessverre. På land flagger jeg fra stang når jeg føler for det, tar det alltid ned senest 21.00, bretter det alltid slik at man kun ser det røde stoffet og legger det pent på plass.

 

SYnes fortsatt det er merkelig hvor flinke folk er til å følge flaggregelene på land, men bryr seg døyten om de samme reglene til sjøs. Eller er det noen her som faktisk står frem og sier at de blåser en lang marsj i flaggreglene på land og lar det henge oppe hele natten om det så skal være?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flagget hjemme er stort, det føles riktig å behandle det med respekt. Og det er jo viktig å flagge på første mai og de flaggdager man selv anser som viktige. Feks de personlige tingene som begravelser, bryllup, dåp osv. En skjønner/kjenner vel kanskje viktigheten av flagging sterkest når en heiser og firer flagget i forbindelse med en begravelse. Men det har absolutt null analog til bruk av flagg i båt. 

 

Båten har ett lite "lekeflagg" og flagget har en helt annen funksjon hvor den viktigste er å vise at det er folk ombord. 

--

Om det blir for mange flaggnazier på sjøen så er jo løsningen enkel, flagget pakkes vekk, og det ønsker vel ingen. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Captain Chaos skrev for 4 timer siden:

Og hvordan er de Svenske og eventuelt Danske flaggreglene @goggen000? Her har jeg i alle fall ikke peiling...

 

Du trenger ikke o føre flagg i Sverige......

med ett unntak.......krig   (det var 200år sen sist !:smiley:)

 

da er alle båter over 8m, pliktige att føre flagg under gang både dag og natt !

samt om man ligger ankret eller ved kaj innom militært skyddsområde

 

møtte denne båten i Soten for mange år siden !

 

lurer hvor han kommer fra :giggle: 

 

Norsk.jpg

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lol... :-) Jeg tror diskusjonen rundt dette er mere viktig en hva folk faktisk gjør. For min egen del så flagger jeg ikke. Har aldri forstått hvorfor man skal flagge med norsk flagg når man allerede er i Norge. Drar jeg til Sverige så er det en annen sak.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 21 minutter siden:

Lol... :-) Jeg tror diskusjonen rundt dette er mere viktig en hva folk faktisk gjør. For min egen del så flagger jeg ikke. Har aldri forstått hvorfor man skal flagge med norsk flagg når man allerede er i Norge. Drar jeg til Sverige så er det en annen sak.

 

For seilbåter er det en regel som kan slå litt motsatt, hvis man seiler regatta. Som deltaker i regatta så flagger man ikke, men hvis man bryter så heiser man flagg. 

 

Så for en seiler kan det faktisk være ett poeng å ha flagget opp hvis man feks skal gjennom en regattaflåte så man ikke blir tatt for å være deltaker i regattaen. 

 

Om ikke annet så bør en ha flagget på lur i seilbåt :-)

Link to post
Share on other sites

Har valgt og ikke ha flagg i 15 år på skuta, pga alle som bryr seg om jeg ikke husker flagget. Jeg gjør som det passer meg. Så kan de andre passe på seg selv. Er de i nød så skal jeg bry meg.

 

Første flagget kjøpte jeg i sommer . Kjøpte det i Sverige. Og det var norskt gjesteflagg ( det minste som finnes trur jeg) og det henger i toppen av whf antenna, og synes nesten ikke. Hvis noen klager , så klipper jeg det til vimpel.

 

Og det kan man ha oppe hele døgnet (Trur jeg) 

 

Deilig med alle som har for mye tid, at de faktisk ikke husker på og se deg selv.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

I utlandet hadde vi alltid nasjonalitets flagg oppe, dag og natt..

 

I Norge har jeg et avslappet forhold til det...

Ligger vi alene i uthavn, henger det oppe hele døgnet..

 

I gjestehavn (campingplass), tar jeg det ned om jeg husker det.. har et avslappet forhold til det her også..

 

Men det er jo ofte noen som drar i hornet eller slår i en klokke når kvelden kommer...da tar jeg det ned..

er jo ikke nødvendig og provosere dem som tar det alvorlig...

 

Ser flere og flere går over til vimpel i båt....

Link to post
Share on other sites

Da jeg bodde i Nord-Norge, så heiste jeg flagget ved tur-start, og tok det ned ved turens slutt. Dvs det hang oppe hele natten hvis det var overnattingstur. Helt toppers.

 

Men her i Danmark er det andre boller! Da jeg flyttet hit, så seilte jeg med norsk flagg på hekken og dansk gjesteflagg. Så fikk jeg en vennlig beskjed fra naboen i havna at når man bor i Danmark, så seiler man med dansk flagg! Samt en liten tale om hvordan Norge stjal oljen fra Danmark. For ikke å fornærme mine nye landsmenn, så kjøpte jeg et fint dansk flagg til å ha på hekken, og hengte opp et lite norskflagg under babord salingshorn. Da kom et par andre naboer og spurte hvorfor jeg på død og liv skulle vise at jeg var norsk? Samt en liten tale om hvordan Norge stjal oljen fra Danmark.

Som den beskjedne nordlending jeg er, så tok jeg lilleflagget mitt ned, og seilte med kun dansk flagg.

Men så gikk det ikke så lenge før en danske i en annen havn jeg seilte innom, kom med en illsint tirade om flagg-forræderi da han skjønte at jeg var norsk; kun dansker får lov til å flagge med dansk flagg! Samt en liten tale om hvordan Norge stjal oljen fra Danmark. Han roet seg litt da jeg fortalte at jeg bodde i Danmark, jobbet i Danmark, skattet til Danmark, og båten var både bygget og kjøpt i Danmark. Helt i orden, sa han.

 

Så dro jeg til Sverige sist sommer og kjøpte en nyere seilbåt. Seilte hjem til Danmark, med norsk flagg på hekken og dansk gjesteflagg (svensk flagg i Sverige), helt til jeg nærmet meg hjemme-havnen. Da tok jeg ned samtlige flagg. Så kom det en annen båtnabo og hilste på, og gratulerte med ny båt. Men hvorfor seilte jeg uten flagg? Det kan man ikke gjøre når man bor i Danmark, selv om jeg var norsk. Samt en liten, ja, dere lurer kanskje på hvilken tale han kom med?

 

Flagghistorien har jeg forenklet litt, men hverken overdrevet eller underdrevet. Her på bjerget står flaggreglene skrevet i sten, og nåde den som bryter dem ;)

 

Må forøvrig nevne at danskene er flotte folk, og Danmark er et fint land å bo i, selv om de fleste som møter meg for første gang tror jeg er svensk. Hvis jeg ikke flagger med norsk flagg da. Da kommer talen :) 

Link to post
Share on other sites

Det med oljen må de skylde på sin egen alkoholiserte fiskeriminister... men det stemmer...:giggle:

 

Har lagt merke til at flaggene til Danskene er overdrevent store i forhold til båt,  og gjerne subber nede i sjøen...

hva er greien der ??

 

Husker vi lå i en havn dere ned for noen år siden...

Da hadde de en høytidelig flaggfiring i havnen, med trompetist å greier...

Tror det skjer for lite de nede...:giggle:

 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 20 minutter siden:

...

Husker vi lå i en havn dere ned for noen år siden...

Da hadde de en høytidelig flaggfiring i havnen, med trompetist å greier...

Tror det skjer for lite de nede...:giggle:

 

 

Sæby? Har bare ligget på svai utenfor, og på avstand er flaggsermonier med mennesker som tar seg selv og flagget høytidelig ett søtt skue:)

Link to post
Share on other sites

Er ikke 100% sikker, men har blitt fortalt at dersom man seiler med Dannebrog (navnet på det danske flagget) av typen Yacht-flagg med splitt og bokstavene "YF" påsydd i gull, så skal/kan det være så stort at den nederste tippen såvidt berører vannkanten når flagget henger stille.

 

Flaggfest med trompet og champagne, taler og fine dresser er ved årets seilstart og sesong-slutt, i de fleste havner :)

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Mulligan said:

Kan du vise til reglene?

 

Ja, hvis du googler flaggregler så får du de opp. La meg presisere nok en gang at dette er ikke en lov, kun en regel, eller kanskje rettere sagt praksis, kutyme, skikk og kulturell arv gjennom en del generasjoner, men har for lengst innsett at for en del har slikt ingen verdi lenger, dessverre.

Skjønner også at enkelte mener at et flagg på en båt og et flagg på land (balkong?) er noe helt annet, men for egen del ser jeg ingen forskjell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
skorpo skrev 8 minutter siden:

http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html

Og JA, det er viktig. Akkurat som det er viktig at båten er fortøyd, ikkje parkert. Det er rett nok ingen straff for å bryte reglane, men som del av eit fellesskap er det triveleg når folk respekterer fellesskapets reglar.

 

 

Og som nevnt tidligere i tråden. Ut fra observasjoner sist sommer er fellesskapets regler, hvis du med det mener hva de med fritidsbåt faktisk gjør, at man selv kan velge. Ut fra hva jeg kunne se var det ikke noen gjengs greie å ta ned flagget kl 21.00, tvert i mot lå mange med flagget oppe hele natta, eller tok det ned på et senere tidspunkt. 

 

Så det så. Respekter det folk faktisk gjør, ikke hva en selv ønsker de skal gjøre. Det er respekt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 9 minutter siden:

@Pinkvinrespekter det folk gjør, sier du. Har du ikke fått med deg #metoo? Skal alt folk gjør respekteres, kun fordi det er hva folk gjør?

 

#metoo flaggregler 

 

:lol::lol:

--

Med de følelsene noen legger i det så er det jaggu ikke langt unna :-)

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Kan man skifte nasjonalitetsflagg på båten etter eget forgodtbefinnende da?

 

Båtens registrering og forsikring ble flyttet samtidig, av praktiske årsaker. En liten avsporing; poenget (bortsett fra å vise frem min flagg-vagling), var nå bare å sammenligne nord-norske avslappede "regler" (finnes sikkert regelryttere i nord-norge også, men isåfall kommer de fra Tromsø :giggle: ), mot danskenes tilsynelatende ekstreme tilnærming til de ca samme "regler". Og det skinner kanskje igjennom at jeg blir fort utilpass når min båt blir uglesett over noe jeg normalt sett ikke bryr meg noe særlig om.

Link to post
Share on other sites

Lucky Silver skrev 1 time siden:

 

En liten avsporing; poenget (bortsett fra å vise frem min flagg-vagling), var nå bare å sammenligne nord-norske avslappede "regler" (finnes sikkert regelryttere i nord-norge også, men isåfall kommer de fra Tromsø :giggle: ), mot danskenes tilsynelatende ekstreme tilnærming til de ca samme "regler". 

 

Mistenker at folk blir mer og mer opptatt av flagging og flaggregler jo nærmere hovedstaden (og Danmark) man kommer...

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 7 timer siden:

@Pinkvinrespekter det folk gjør, sier du. Har du ikke fått med deg #metoo? Skal alt folk gjør respekteres, kun fordi det er hva folk gjør?

 

Du tuller nå ikke sant? Å trekke paralleller mellom #MeToo bevegelse og fritids/båtfolket forhold til flaggreglene er i seg selv et hån mot ofrene som har stått fram gjennom #MeToo. Ikke gjør det er du snill :-(

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...