Jump to content

Torskedød i Indre Oslofjord? Drept av staten?


Randesund39

Recommended Posts

Bare tittelen gjør at konspirasjons-alarmen går hos meg ?

 

Men det er forsåvidt et viktig tema, som det heldigvis er mye fokus på om dagen. Her er et par dagsaktuelle artikler om temaet:

https://www.tb.no/nyheter/farder-kommune/nasjonalparken/mange-fryktet-den-var-borte-for-godt-na-er-torsken-tilbake-men-du-kan-ikke-fiske-hvor-som-helst/s/5-76-744005

 

https://www.tb.no/holmestrand/forsvaret/nyheter/kat-torsk-kan-stoppe-minerydding/s/5-26-114580?access=granted

Link to post
Share on other sites

Titlen er fin den. for torsken ble drept i langt større omfang en det staten prøver å faktisk svindle oss til å tro. Det er dokumentert.

Dermed er det belegg for å stille spørsmål om staten har drept torsken. For den ble faktis borte over natta. Og siden har den vært borte. Ikke bare den stedfaste, men også innsigstorsken som kommer i des, jan og feb. Det er nå to år siden torsken viste seg her i det hele tatt og klart man kan få en slenger, men det er svart hav når det kommer til torsk.

Så hvor du tar konspirasjons teoriene dine fra er for meg et mysterie, men jeg vet at i mangel på ord og argumenter, er dette svært lett å ty til.

Begge artklene det vises til har ingen relevans for saken man snakker om her. Ikke minene heller. Så totalt sett er innlegget for min del bare "tomme ord". Beklager det landcrab.

Med et land der jeg har forstått det slik at nær 50% av folket jobber for den staten man kritiserer og god kjenneskap til "flokk og stamme- mentalitet", er jeg ikke rystet over at tråden nå dreies systematisk i rettning av "konspirasjonsteori".

Inntrykket er at "dybden" til den gjennomsnittelige kommentator, er å lese første post, for så å hive seg over siste og kline inn noe møl.

Link to post
Share on other sites

Hei Boble65.

De sprengte og sprengte i  de områdene hvor det var mest "torskegrunner" og det er i fra Huk og innover i sundet mellom Nakholmen og Bygdøy.

Nøyaktig hvor mange ganger de sprengte forligger det data på, men jeg har ikke gått inn i den materien, selv om det sikkert bare er noen klikk unna det også. Det er nok ikke slik at man mener at all torsk ble borte pga den isolerte forbrytelsen om man skal kalle en spade en spade som jeg oppfordres til av ukjente (torske?)grunner.

Så for å gjøre det litt forståelig sprengte de vekk torskegrunner ann mas i det området(innseilingen) og så av ukjendte grunner, også utenfor skipsleia. Argumenter for dette er fra statlig hold så inderlig fornærmende dum at man skulle "tilrettelegge for skipstrafikk 50 til 100 år frem i tiden. Ja du leste riktig.

Det er hva man kaller "vikarierende motiver". Det henger rett og slett ikke på greip.

Og det er FØR vi ser på sprenginger utenfor skipsleia.

Når man gjør noe så fatalt som dette som kun kan beskrives som en hemningsløs ødeleggelse av det naturlige matfatet foran 500 000 mennesker, mener jeg at man må være sinnsyk. Når argumentet er noe som de har sett i hva må være en spåkule, at kommer om femti til hundre år, bekrefter man langt på vei at man er fullstendig rape gal og når dette er ikke bare en person, men et helt system, og det ble anket inn for Fylkesmannen og det hele, vitner det om en stat på fullstendig på tulltur.

"– Det vi har bygd her er en skipslei for fremtiden. Det er ikke slik at fartøyene i Oslofjorden plutselig er større i morgen eller neste uke, men vi må se på utviklingen og legge til rette for den trafikken som er her om 50 til 100 år, legger regiondirektør i Kystverket Sørøst, Harald Andreassen, til."
http://www.kystverket.no/Nyheter/2017/mai/samferdselsministeren-apnet-nye-oslofjorden/ (Legg merke til det flotte vannet på bildet)

Og det er sikkerhet og fremtid det snakkes varmt om mens man totalt destruerer livsgrunnlaget for noe nært og kjært for mange.
Men også dette er svært hult prat fordi det foreligger ingen historikk for ulykker i området, bortsett fra en og annen tulling i småbåt.

Man må huske på at dette ikke bare handler om torsk i seg selv, men også det at man har virvlet opp tungmetaller og alskens gifter som lå pent der nede under åresvis med sedimenter. Fått dette tilbake i omsettning i næringskjeden.

Staten har allerede erkjent at det var en forbrytelse og overført 200 000 fra seg selv til seg selv som straff.

Noen bør rett og slett bures inne...

Link to post
Share on other sites

Vil bare legge til at det er viktig å notere seg all trafikk som går til Sjursøya, der Oslo har containerhavna, olje osv, ikke går i denne skipsleia i det hele tatt, slik at det vi ser på er eventuellt økt trafikk til en havn uten kapasitet til noe utover en marginal økning en fra hva det er i dag.
Det foreligger sålangt jeg vet ingen planer om annet en å bygge ned "varebasert" havneaktivet i det området vi snakker om, hvor det primært skal bygges fjordutsiks- herligheter til "Enkefru Rikerud", a la Tjuvholmen, Aker Brygge osv.

Totalt kostet prosjektet som riktig nok inkluderte oppmerking og noe aktivitet også i Drøbak, 200 millioner kroner og da får man nesten gjette at noen stuffa lomma si godt og ler enda.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråden har tatt en litt uheldig vending etter hvert. Selv synes jeg det måtte være mest interessant å diskutere hvorfor torsken og mange andre fiskeslag har blitt borte stort sett i hele Oslofjorden. Jeg har ingen grunn til å tvile på trådstarters påstand om plutselig nedgang i torskestammen ett sprengningen, men tviler sterkt på at det var den eneste årsaken. Etter å ha drevet med fritidsfiske i indre Oslofjord siden 1950-tallet mener jeg å ha registrert en stadig  tilbakegang som har aksellerert i det siste. Muligens var sprengningen det som skulle til for å sette sluttstrek?

 

Jeg husker godt at en på 1970 tallet snakket om at fisket var gått sterkt tilbake i Hvalerområdet. Siden har det stadig gått nedover og nå er det så å si null torsk å spore. Det diskuteres hvorvidt dette kan skyldes fritidsfiskere, selen, skarven eller yrkesfiske. Men hvorfor er det ingen som nevner elefanten i rommet?  Glomma!

 

På 1960 og 70 tallet gikk bøndene på flatbygdene på Østlandet over fra vekselbruk til å dyrke stort sett bare korn med høstpløying og kunstgjødsel. Resultatet så en først i lokale mindre elver og vassdrag som gikk full av brun humus. Der vi fisket og krepset som smågutter er det nå helt dødt, uten bunnliv og slim på steinene. Det synes for meg sannsynlig at dette etter hvert har bredt seg til havet. Først rundt Glommas utløp og etter hvert lenger og lenger inn i fjorden, godt hjulpet av andre elveutløp, til det nå er helt dødt innerst i fjorden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er jo bare tull. Torsk dør ikke ut ved at det sprenges, mulig noen torsker som var i nærheten av sprengningsarbeidet døde. Torsk vandrer, og finner seg nye områder. To veldig viktige faktorer er strøm og temperatur, og jeg kan tenke meg at denne sprengningsjobben muligens har forandret på strømmen i sundet og også da har gjort at temperaturen er forandret på havbunnen slik at torsken ikke lenger finner området som lukrativt. Tilgang på mat er også veldig viktig.Den har bare rett og slett vandret til et nytt og bedre område. Her jeg bor har vi også hatt veldig gode torskeplasser i mange, mange år. Plutselig var det helt tomt i området, og det skyldes hverken sprenging eller forurensing, den hadde bare plutselig skiftet område over vinteren. Det har også vært utført sprenginger her i området, og det har vært mulig å få torsk bare måneder etter at sprengingsarbeidet har foregått. Å skylde på sprenging blir bare for dumt, torsken kunne gjerne ha forsvunnet uansett om det var utført sprenging eller ikke. Du er rett og slett nødt til å kjøpe deg bedre ekkolodd og lete etter hvor fisken har tatt veien. :fishing:

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Nils Pils.

Sikker på at Fylkesmannen, Kystverket og en rekke andre er 100% enige i at denne tråden har tatt en "uheldig vending", og at å dra fokuset over til mere generelle spørsmål således ville vært svært heldig.

Det som er viktig her, er at det er rundt 8000 fritidsbåter her inne i Oslo og mange av de som har slike, har også et svært kjært forhold til sitt nærområde og det er derfor veldig greit å holde et strikt fokus, slik at ikke det hele glir ut i internasjonale dimensjoner hvor man til slutt ender med å diskuterer sammenhengen mellom eventeullt fiske i Antarktis og generell mindre fisk i nasjonen Norge.

Derfor mener jeg at slike tråder bør avgrenses i den grad det er mulig til å omfatte det tema OP adresserer.

Og kjernen i saken er jo da dette med om det

A) faktisk forligger et grunnlag for noe sprenging og ødeleggelser overhode
B) hvorfor de så sprengte også utenfor skipsleien

Alt dette er igjen knyttet opp mot at både stedfast og vandrende Torsk forsvant faktisk over natten. Og siden har den vært borte.

Det er nærmest umulig å ikke knytte disse to saken sammen, dvs torsken som forsvant der og da og dette med at den i ettertid er borte.

Det er en sak som bør belyses og det er viktig at folk er kjent med slike ting, fordi "brent barn skyr ilden".

Link to post
Share on other sites

Flott at du har en mening Bellen og jeg kan fint leve med at vi er uenige da jeg finner det du skriver som tatt ut av tynn luft.
Her har torskesgrunner og gode fiskesteder gått igjennom "generasjoner" og så skal du plutselig som enkelt individ liksom påstå at det ikke er tilfelle at et godt fiske sted er et godt fiskested og vann temperaturer og gudene vet hva.

Det blir rett og slett for dumt. Torsken har ALLTID vært der den har vært frem til det smalt, smalt og smalt.

Så ble den borte og har forblit borte.

************************************************
LAGT TIL MED "EDIT" FOR Å UNNGÅ Å LAGE EKSTRA POSTER

Selv om du "ønskeprater" dette bort, gjør ikke det annet en at man må trekke motivasjonen din for disse for meg oppdiktede påstandene i tvil. At det er "ønsketenkning" som "førte pennen" når du skrev og ikke rasjonelle fakta, dokumentasjon eller noe som helst som har forankring i virkeligheten.

Det er nemlig slik i motsettning til mange andre steder i landet at Indre Oslofjord er avgrenset voldsomt og "nærmest som en innsjø" og Torsken kan ikke bare flytte seg rundt, slik du påstår, fordi det er visse naturlige betingelser for deres tilhold som feks " godt beite " og sikkert andre parametere som "grunne" osv.

At torsken "din" flytter på seg får stå for din regning, men  disse fiskestedene som det alltid var torsk å få er nå døde og ødelagte og det gjelder GENERELLT i hele indre Oslofjord fra DAG EN etter sprengningen og herjingene.

Med indre Oslofjord menes det her området som starter omtrent der kommunegrensen går mellom Oslo og Akershus i vannet. Ikke Drøbak, Moss eller Sandefjord. Heller ikke Hurumlandet eller Asker/ Bærum. Bare for å presisere dette.

 

Redigert av Randesund39
Lagt til mere info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også her jeg bor har det vært en kjempegod fiskeplass i generasjoner, og min bestefar brukte å fiske der for 50-60 år siden. Og bare over sesongen så ble området heldt dødt og vi fisker i dag på andre plasser enn vi gjor for 5-10 år siden. Hva det skyldes, vet jeg ikke, men vi kan hvertfall ikke skylde på sprenging da det ikke har vært sprenging i området. Stømmen i området tviler jeg også på at den har forandret seg. Jeg tror grunnen til at torsken har vandret ut av området er på grunn av tilgang på mat og forandring av temperatur, men dette kan jeg jo ikke dokumentere. Du kan heller ikke dokumentere dine påstander, og jeg mener like mye at du også tar ting ut fra tynn luft som jeg gjør.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt. Oppfatter dine innlegg som spam og reklame for andre nettsteder, hvilke bør medføre at din profil simpelt hen bør slettes av admin.

Viss du trenger en pappa aktig figur i livet, som forhindrer at du bare gjør deg bort og setter deg selv i et direkte dusteperspektiv, så ta kontakt med din lokale helsestasjon. De kan veilede deg videre.

Denne tråden handler om ting du verken addressere eller viser noe kunnskap om og derfor oppfatter jeg ditt nærvær som kun trolling og spam. Beklager det på dine vegne og håper du forstår at "du er i de voksnes verden nå".

Det er egne barne og ungdomsforum så vidt jeg vet.

Redigert av Randesund39 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Fjordgubbe. Du sier "her" og det står at du bor i Hordaland. Er "her" der eller litt ettersom hvordan man ønsker å tolke det?

Ønsker bare å legge til at dersom du sprenger, slik gjort her, sprenger du i "to faser" og den ene er jo den ummidelbare virkningen der 80-90% prosent av fisken rett og slett blir liggende på bunn, noe som gjør at skadeomfanget slik fremstillt av staten, er direkte løgn, men fase to er jo at man har sprengt i stykker BUNNEN der torsken beitet og har kost seg i hva man får tro er århundrer om ikke tusener eller mere.

Skulle ønske folk leste før de postet.

Redigert av Randesund39
for å slippe å lage "tilleggsposter" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel viss du hadde lest postene ville du sett at dette ikke omhandler Oslofjorden, men er avgrenset innledningvis til å omhandle Indre Oslofjord.

Oslofjorden er stor og området vi snakker om her kan ikke sies å på noe øyeblikk være omtalt mindre nøyaktig en at man neppe kan tro du tok deg bryet å lese postene og se kartene for hva dette handler om. Dersom du leser postene først og så kommer med et innlegg, vil det være hyggelig, så man slipper å hele tiden oppfordre til at folk faktisk leser før de poster. Kansje fire sider er litt i overkant for mange i 2018, men det lar seg gjøre vil jeg påstå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...