Jump to content

Torskedød i Indre Oslofjord? Drept av staten?


Randesund39

Recommended Posts

Interessant artikkel fra Kystverket om at klima ser ut til å påvirke torskebestanden i Skarerak/Oslofjorden. At bla milde vintre ga dårlig overlevlese for torskeyngel. At torsk forsvinner fra en grunne som blir sprengt bort er vel ganske naturlig. Torsken er der fordi det er et bra habitat for maten til torsken. Når habitatet ødelegges forsvinner maten til Torsken og den blir "borte". 

 

Håper uansett at ansvarlig myndighet er villig til å prøve litt drastiske tiltak i indre/ytre Oslofjord med tiltak om fredede områder, områder hvor garn/ruser/fast bruk blir forbudt etc. Se på mulighetene for å bregrense skarve/selbestanden bla. Økningen av skarvebestanden har vel noe med at fjorden for det meste nå er isfri.

 

Begynner uansett bli lei av å bare få makrell. 

Link to post
Share on other sites

De fleste som fisker her i ytre Oslofjord melder også om en kraftig oppgang i ørret-bestanden. Om det er fordi torsken ikke lenger er der for å spise ørretyngel eller om det kanskje er så at ørreten har øket av annen grunn og nå spiser torskeyngel aner jeg ikke, men sammenhenger i naturen er ofte kompleks og det er ikke lett å forutse hva som skjer når en art øker eller minker. Uten sammenligning for øvrig finnes det en veldig interessant film om hvordan hele naturen ble påvirket da ulver ble gjeninnført i Yellowstone nasjonal park: 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Quote

Jeg har lest tråden, og i starten hadde jeg sympati for din frustrasjon over mulig miljøkriminalitet og ødeleggelse av torskebestanden i indre Oslofjord, men nå har jeg ikke sansen lengre. Flere har oppfordret deg til noe moderasjon, og forsiktig antydet at du kanskje har smurt litt tykt på(!) At du kanskje ødelegger din egen sak ved karakterisere andres meninger og oppfatning på en så nedlatende måte som du vitterlig gjør i denne tråden. Enkelte har også antydet at litt ydmykhet kunne være på sin plass(?) Som svar har du stilt deg fullstendig uforstående til disse, hva jeg oppfatter som velmente, råd. Som eksempler på hva jeg mener med nedlatenhet har jeg derfor hentet noen få eksempler fra tråden (sitat fra dine innlegg);

- «gå helt amok med fortvilt tankegods», «oppfatter dine innlegg som spam», «det bli rett og slett for dumt», «du setter deg selv i et direkte dusteperspektiv», «ta kontakt med din lokale helsestasjon», «håper du forstår at du er i en voksen verden nå», «timewaster=en som tvinger seg på og bruker opp andres tid med meningsløse tekster og ord som andre dessverre må forholde seg til» og «påstandene som fremmes er så kunnskaps og grunnløse at det er rett og slett flaut og se på».

 

Du kaller bidragsyterne i tråden for tullete, meningsløse og forblåste. Alt dette tilsammen får meg til å undres - hvem er du egentlig?

 

Jeg syntes det er helt greit at du nå har meldt deg av.


Forstår trådstarter godt. Her fremstår det som en slags krenket vernnegjeng som samlet ser behaget i å ikke forholde seg til sak, men å gyve løs på trådstarter som forståelig nok ikke er her lenger. Mannen har hundre prosent rett og mye av svarene er klart forumlert slik at man nærmest forsøker å fremstille seg selv bevist som veldig naiv og statsservil.  

Ja så lenge trådstarter endelig kunne felles etter en rekke klare provokasjoner om ikke samkjørt, så i alle fall godt dokumentert av vennegjengen selv som med stor iver "stengte tråde" med bakgrunn i at trådstarter lot seg provosere av provokasjoner. 

Man kan bare himle med øyene  og se for seg hva annet en stat kan finne på mot eget folk når man ser fokuset her hvilke er navlebeskuende og vitner om at den stadige nærmest hypnotiske stalige stemme som sier, "Vi skal ha tillit til hverandre" er backet opp ned på grassrotplan.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tombåt skrev for 1 time siden:

Og så var vi i gang igjen?:crazy:

 

Ble så nysgjerrig at jeg måtte lese tråden. 

 

Oi, oi! 

 

Trua på at resultatene fra testing av lokal fisk i Oslofjorden viser alt for mye tungmetaller til at det bør spises er styrket. :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvor lenge har det vært kjent at sjømat fra indre Oslofjord i praksis er uspiselig? (Om vi ser bort fra fisk som vandrer). 

 

Må da være minst 10 år siden jeg leste om høye verdier av miljøgifter. Ikke at jeg noen sinne ville finne på å spise noe derfra.. Men dette må jo være kjent for de som bruker fjorden aktivt. Det er snart 30 år siden jeg badet i indre Oslofjord, da kom jeg opp igjen fra sjøen slimete og jævlig, selv om det var ved beste vestkant ;-). Og det var stadige rapporter om at fjorden "døde" under isen om vinteren pga surstoffmangel. Gass som boblet opp fra råtten og død bunn osv. 

 

Jeg er mest sjokkert over at det virker som det har vært et aktivt fangstmiljø på stedbundne arter i indre Oslofjord. 

----------

Når et er sagt, håper de får orden på det. Men det var det nok noen som sa på 80 og 90 tallet også....

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 29 minutter siden:

Hvor lenge har det vært kjent at sjømat fra indre Oslofjord i praksis er uspiselig? (Om vi ser bort fra fisk som vandrer). 

 

Må da være minst 10 år siden jeg leste om høye verdier av miljøgifter. Ikke at jeg noen sinne ville finne på å spise noe derfra.. Men dette må jo være kjent for de som bruker fjorden aktivt. Det er snart 30 år siden jeg badet i indre Oslofjord, da kom jeg opp igjen fra sjøen slimete og jævlig, selv om det var ved beste vestkant ;-). Og det var stadige rapporter om at fjorden "døde" under isen om vinteren pga surstoffmangel. Gass som boblet opp fra råtten og død bunn osv. 

 

Jeg er mest sjokkert over at det virker som det har vært et aktivt fangstmiljø på stedbundne arter i indre Oslofjord. 

----------

Når et er sagt, håper de får orden på det. Men det var det nok noen som sa på 80 og 90 tallet også....

 

Hvor går (mener du) grensen for indre Oslofjord?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Pål Steigan og co er vel rimelig tvilsom når det kommer til det å være objektiv...

Regner med du vet hvem han er...

 

Jo jeg vet godt hvem han er.

Hva som er linken mellom hans politiske fortid og miljøgifter i Oslofjorden er jeg derimot usikker på?

Er det sånn at alle som har hatt et annet politisk ståsted en deg selv, til evig tid farer med tøv?

Jeg selv er litt rundhåndet når det gjelder det og tror de fleste kan ha noen gode poenger uansett hvor de kommer fra.

Forøvrig har jeg ikke peiling på temaet, bare delte en sak jeg kom over.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan en tenke som så at kommersielt fiske/fangst ikke lengre eksisterer. Privat fiske er i hovedsak på sjø-ørret og makrell, som vel er ok å spise (?). Kanskje det er riktig å gi opp tanken om spiselig sjømat. Så da sitter en igjen med et ønske om å holde ok badevannskvalitet noen uker om sommeren, det kan fort vise seg å være en stor nok oppgave når temperaturen stiger ytterligere og været endres. 

 

Så lenge folk ikke blir sjuke alt for ofte om de bader i sjøen i indre Oslofjord så er det vel egentlig ok? 

Link to post
Share on other sites

Kom over dette i dag, og dette er nok en troverdig forklaring.:sad:

 

I syv år har han ledet arbeidet med å overvåke miljøtilstanden i de marine økosystemene i de tre havområdene tilknyttet Norge; Barentshavet, Norskehavet og Nordsjøen.

– Temperaturen har steget i alle tre havområdene.

Havforskningsinstituttet har per i dag god oversikt over økosystemene i Barentshavet og Nordsjøen, men ikke like god kontroll på det som skjer i Norskehavet.

– Der vi har data, ser vi betydelige endringer for livet i havet knyttet til temperaturøkningen.

I Nordsjøen har varmekjært dyreplankton erstattet kuldekjært dyreplankton fordi førstnevnte trives bedre i det varmere vannet. Dyreplankton er hovedkilden til mat for fiskelarver og små fisk.– Det kuldekjære dyreplanktonet som nå forsvinner gyter om våren, mens det varmekjære som har tatt over gyter om sommeren. Det gjør at det blir mindre mat til fiskelarver og småfisk om våren, som er da alle de tradisjonelle fiskebestandene i området – sild, torsk og sei – gyter. Fiskelarver har et enormt behov for mat og bør egentlig klekkes midt i matfatet. Nå er det imidlertid mye mindre mat for dem. Det fører til dårlig rekruttering av nye fisker i de bestandene nå, forklarer Arneberg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...