Jump to content

Torskedød i Indre Oslofjord? Drept av staten?


Randesund39

Recommended Posts

Nå skal en 2-4 store grunner i Aspevågen, rett syd av

ålesund sentrum sprenges bort pga sikkerheten for cruisetrafikken samt at sjøbunnen skal tildekkes pga forurensning. Dette er på et ganske begrenser område, hvor det under Borgundfjordfisket ligger 50-100 småbåter i tett klynge for å fiske torsk med snøre. 

Det kan jo bli spennende å se hva som skjer med fisken her..

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe

Nå vet vel kansje alle i Norge at det er dårlige kår for fisken over hele verden pga overfiske og en rekke andre faktorer.
Men det er ikke det saken handler om. Det handler om et bestemt sted, godt beskrevet, hvor det bugnet av torsk helt frem til staten tok seg til å sprenge vekk de grunnen som sannsynligvis var årsaken til at det nettopp bugnet av torsk.

Det sa Bang Bang Bang og siden har torsken vært borte. Derfor finner jeg det søkt at man stadig forsøker å bortforklare det med "det store bildet og generell nedgang i antallet av fisken. Vi snakker ikke om nedgang i fisken, men at de simpelt hen forsvant der og da og siden er de knappest sett overhode. Og det som et resultat av at man har igangsatt noe tull som skal bane vei for noe som "kansje kan skje" om 50 til 100 år.

Så for å være helt ærlig klare jeg ikke å se noen gode poenger i ditt bidrag, som ikke er sagt gjentatte ganger, som om man da tror det blir en sannhet.

Eureka

Men er det slik at disse Cruiseskipene faktisk har noe problem med å komme til Ålesund? Er det fordi man skal spare en los stilling?
Dette med at de skal dekke til forurensning er noe av det mere positive jeg har hørt på lenge. Det er grenser til rørende.

                                   **************************************************************************
Alle:

Ville folk her i landet reagert om Staten ville bygge 16 felts motorvei fra Oslo til Gardermoen med tanke på trafikkbildet de ser for seg 50 til 100 år frem i tid? Når jeg ser på endel av svarene og holdningene fra mange i denne tråden, kan man saktens spørre :-)

 

Link to post
Share on other sites

Nytt for meg at det var sånne enorme konsentrasjoner med torsk i indre Oslofjord."Det handler om et bestemt sted, godt beskrevet, hvor det bugnet av torsk"

Merkelig at ikke de store torskefiskeriene har foregått der istedenfor i Lofoten.

Tror du har tatt for mye Mølers tran nå:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Randesund39 skrev 22 minutter siden:

Bårdp...

Timewaster= En som tvinger seg på og bruker opp andres tid med meningsløse tekster og ord som andre desverre må forholde seg til.

Jeg syntes ikke det var noe "timewaster", det var også nytt for meg at det bugner av torsk i Oslofjorden. Hvor mye torsk blir fisket i Oslofjorden i løpet av et år?

Nå vil jeg se dokumentasjon på at sprenging er årsaken til at torsken har forsvunnet, ellers mener jeg at du er Baatplassens største nettroll.

Link to post
Share on other sites

Takk Fjordgubbe.

Allerede her kan man se nivået de opererer på. Det er opp i dagen at dersom man "forhåndsdetonerer" en marginal og ikke skadelig ladning, vil fisken automatisk forsvinne ummidelbart, fordi de vil ikke oppholde seg i et området hvor det er "ubehag". De vil ta til å svømme vekk og ikke en fisk ville blitt rammet. Dersom man på forhånd la ut en bøye som utsendte ubehaglig lyd i vannet ville ALT liv som kan bevege seg, karret seg unna.Men i her virker det som om det var viktig å få med seg mest mulig liv i smellen. De fikk et forsprang på 25 millisekunder fra første smell
Mener dette er så primitivt og direkte talentløst, når de så fremmer hvor mye arbeid de har lagt ned i at minst mulig fisk skal drepes.

Det vitner om hva som må beskrives som en gjeng fullstendig fratatt alt gangsyn og det er jo den røde tråden i hele saken. Hva slags folk er det som har drevet frem dette, hvorfor og hvem har endt med millioner i lomma for noe som skal komme Oslo til nytte om 50- 100 år?
 

"Ladningene detoneres som int
ervallopptenning, d.v.s. at kun ett eller noen få hull i en
sprengningssalve detonerer samtidig. Forsinkelsen
mellom hvert intervall er ca. 25 millisekunder.
Trykkbølgen som oppstår på grunn av detonasjonen, er
halvert etter ca. 2 millisekunder, slik at det
er kun den lademengden som detonerer på hvert
intervall som har betydning for styrken på
trykkbølgen (Munday et al, 1986). Hvis trykkbølgen kan deles opp i en serie mindre bølger i hurtig
rekkefølge som fisken dynamisk kan reagere på som en enkelt hendelse, ville dette enkelt kunne
redusere risikoen for dødelighet. Ogava et al, 1976 gjennomførte et laboratorieforsøk på
responstiden til fisk på trykkendringer. De fant
at trykkpulsperioder under 100 ms ikke gav noen
skadelige effekter, men med en gang trykkpulsvarig
heten økte over 100 ms, kunne man se utvikling
av indre skader hos fisken."
Link to post
Share on other sites

OPPSUMMERING:

Tyngden av de som kjenner Indre Oslofjord på pulsen, er bosatt i andre landsdeler, og svært gode på dette med om og når Torsken forsvant i det aktuelle området. Man kan bare ta av seg hatten i beunding for slikt klarsyn og engasjement.

Det mindretallet som konkret har bidratt med relevant kunnskap og poster relevant til tråden, blir fullstendig drunknet i en endeløs rekke av poster som egentlig kan oppsummeres til å ha en fellesnevner, og det er at torsken som eventuellt er borte, i alle fall ikke forsvant grunnet statlige inngrep. Og da er vi inne på et vesentlig tema i  et land der noe rundt 50% av folket jobber for den omtalte staten og et utall andre driver dank støttet av denne staten. Man kan nesten tro at sistnevnte gruppe  må være overrepresentert i tråden, sett i lys av prestasjonene.

Ingen har kunne påvise eller rettferdigjøre inngrepene utover staten selv, som legger tilrette for noe som visserligen kan skje om 50 til 100 år frem i tid, i henhold til artikkelen linket til på side 1 i tråden. Sekundært har argumentet vært "sikkerhet til sjøs", uten at noen kjentfolk har vært kjent med at det var så usikkert, eller kan huske noen ulykker, som ikke er direkte relatert til promille og uvettig båtkjøring. Vi må svært mange år tilbake i tid for å finne slike tilfeller, som feks Holger Danske som forsøkte å renne Hovedøya i senk.

Tilsiktet eller utilsiktet er det fremkommet endel beviser, som dokumenter vedrørende selve prosjektet og ikke minst karter som viser at minst en av sprengingene var totalt utenfor skipsleia og at resten heller ikke ser ut til å kunne forklares utover at det er slik at den Norske stat har startet alle tog, vei og infrastrukur prosjekter med spesifikasjoner basert på et tenkt scenarie 50 til 100 år frem i tid.

"Monkey see, Monkey do" mentaliteten er tiltagende i all den tid mange nå bare gjentar tullet forrige postet, kansje i håp om at tråden kan tilsarves såpass at den slettes. Det er lov å håpe på det, men ikke på torsk her lenger.

Link to post
Share on other sites

Det er bra at du tar opp problemstillingen. Dersom det du skriver er korrekt er det jo skremmende! Men nå har du jo snart skjelt ut alle som mener noe på dette forumet, så det kan jo være at du vil slite litt med å få noe større gjennomslag for argumentene dine. 

 

Bårdp skrev for 1 time siden:

Nytt for meg at det var sånne enorme konsentrasjoner med torsk i indre Oslofjord."Det handler om et bestemt sted, godt beskrevet, hvor det bugnet av torsk"

Merkelig at ikke de store torskefiskeriene har foregått der istedenfor i Lofoten.

Det stemmer nok at det har vært bra med torsk å få i indre Oslofjord. Her i ytre Oslofjord har det derimot vært svart hav i mange år. Nesten bare makrell å få. Men at torskebestanden i indre Oslofjord ikke er stor nok til å konkurrere med lofotfisket er vel noe de fleste forstår. 

Link to post
Share on other sites

Er det det det handler om? Gruppe mentalitet? At dersom man ikke godtar å bli påprakket åpenbart tull gjentatte ganger så er det plutselig motsatt? At da er det din feil(altså min?) At bare antallet tullekopper blir mange nok og postene tullete og meningsløse nok, så slår det tilbake på den som hele tiden må "hanke folk ned på jorda"?

Jeg tolker det som om det er feil å imøtekomme folk her og at det jeg får gjøre er å lagre tråden i en PDF, for så å sende den inn til Psykologisk Institutt som en case unge studenter kan kikke på, før de skal ut å møte "folkesjela anno 2018"

Link to post
Share on other sites

Randesund39 skrev 45 minutter siden:

OPPSUMMERING:

..... 

Det mindretallet som konkret har bidratt med relevant kunnskap og poster relevant til tråden, blir fullstendig drunknet i en endeløs rekke av poster som egentlig kan oppsummeres til å ha en fellesnevner, og det er at torsken som eventuellt er borte, i alle fall ikke forsvant grunnet statlige inngrep. Og da er vi inne på et vesentlig tema i  et land der noe rundt 50% av folket jobber for den omtalte staten og et utall andre driver dank støttet av denne staten. Man kan nesten tro at sistnevnte gruppe  må være overrepresentert i tråden, sett i lys av prestasjonene.
 

......

 

Jeg vil tilføye at jeg har jobbet en god del år som yrkesfisker fra Mørekysten og oppover hele Barentshavet og har også drevet egen fiskebåt. Derfor føler jeg at jeg kjenner vandringsmønsteret til torsk ganske godt. Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til torskefisket i indre Oslofjord, men å skylde på en enkelthendelse uten å kunne dokumentere det, er etter mitt syn ganske feil.

 

I dag jobber jeg i nordsjøen (som flere andre her på baatplassen gjør), og jeg tror dermed at jeg bidrar betydlig mye mer til inntekt for staten enn det den gjennomsnittlige nordmann gjør.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bellen, du kan gjene komme til Østlandet med ekkoloddet dit til og vise oss hvor torsken står. Resultatet er gitt: det finnes knapt stedbunden torsk innenfor Færder, og særlig på østsiden det Glomma løper ut. Jeg har fisket rundt i fjorden i 70 år og kan bare bekrefte at det har gått nedover med bestanden, fortere og fortere, til den nå er så og si helt borte. Dette skyldes garantert ikke lokale sprengningsarbeider, men en utvikling over lang tid som etter mine erfaringer startet i ytre delen av fjorden.

 

Dersom man skal skylde på Staten i denne saken, burde man kanskje starte med å se på jordbrukspolitikken . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Bellen, du kan gjene komme til Østlandet med ekkoloddet dit til og vise oss hvor torsken står. Resultatet er gitt: det finnes knapt stedbunden torsk innenfor Færder, og særlig på østsiden det Glomma løper ut. Jeg har fisket rundt i fjorden i 70 år og kan bare bekrefte at det har gått nedover med bestanden, fortere og fortere, til den nå er så og si helt borte. Dette skyldes garantert ikke lokale sprengningsarbeider, men en utvikling over lang tid som etter mine erfaringer startet i ytre delen av fjorden.

 

 

Det er noe der. For det er ikke bare i indre fjord fisken er borte. Før i tiden ble det fisket reker og stor torsk i Bunnefjorden. Ikke lenger nå. Før var det slik at man nærmest kunne gå over Sonsbukta på alle fiskebåtene fra Mørekysten, ikke lenger nå. Jeg har en nabo i oppgangen i Strömstad. Han har fisket og faren hans før han. Nå har han pakket vekk torskegarnene, får bare disse förbannade krabborna. Hvilket jeg mente måtte være ganske bra. Men krabbene er tomme, det er bare skall. Ikke noe inni dem. Så sammenhengen, i følge forskingsstasjonen på Tjärnö (rett syd for Strömstad), er slik: Torsk har krabber på spiseseddelen. Det er hovedmaten til torsken. Torskebestanden i Bohuslän har brutt sammen. Grunnen er mangesidig, som overfiske og forurensing. Og overfisket kommer fra mennesker, sel og fugl. Særlig utbredelsen av skarv. Kysttorsken blir ikke erstattet med vandrende torsk. Rett og slett fordi den blir kommersielt fisket opp før den kommer i nærheten av Bohuslän og ytre Oslofjord. Det er ikke noe jeg mener, det er forskerne på Tjärnö forskingsstasjon. Så får man melde seg ut så mye man orker. Oldemora mi rodde fisk fra Fagerstrand (Grisebu den gange før 1900) og inn til Vika. I dag hadde hun gått på Kiwi, garantert. Det er ikke mange profesjonelle fiskere igjen i Oslofjorden. Vi har nest 1 igjen i Son. Den gangen vi flyttet hit i 1977 var det langt fler. Og den nesten ene fiskeren vi har igjen tråler i hovedsak reker utenfor Hvaler. Og får med noen fisker i trålen. 

 

Jeg har også fisket i Oslofjorden siden 50-tallet. Den gangen pilket og angnet vi på isen i Bestunkilen. Og Makrellbekken var en åpen kloakk.  Vet ikke om noen gidder det i dag, selv om Makrellbekken har blitt renset opp. 

Link to post
Share on other sites

Randesund39 skrev for 19 timer siden:


Melder meg av.

 

 

 

Jeg har lest tråden, og i starten hadde jeg sympati for din frustrasjon over mulig miljøkriminalitet og ødeleggelse av torskebestanden i indre Oslofjord, men nå har jeg ikke sansen lengre. Flere har oppfordret deg til noe moderasjon, og forsiktig antydet at du kanskje har smurt litt tykt på(!) At du kanskje ødelegger din egen sak ved karakterisere andres meninger og oppfatning på en så nedlatende måte som du vitterlig gjør i denne tråden. Enkelte har også antydet at litt ydmykhet kunne være på sin plass(?) Som svar har du stilt deg fullstendig uforstående til disse, hva jeg oppfatter som velmente, råd. Som eksempler på hva jeg mener med nedlatenhet har jeg derfor hentet noen få eksempler fra tråden (sitat fra dine innlegg);

- «gå helt amok med fortvilt tankegods», «oppfatter dine innlegg som spam», «det bli rett og slett for dumt», «du setter deg selv i et direkte dusteperspektiv», «ta kontakt med din lokale helsestasjon», «håper du forstår at du er i en voksen verden nå», «timewaster=en som tvinger seg på og bruker opp andres tid med meningsløse tekster og ord som andre dessverre må forholde seg til» og «påstandene som fremmes er så kunnskaps og grunnløse at det er rett og slett flaut og se på».

 

Du kaller bidragsyterne i tråden for tullete, meningsløse og forblåste. Alt dette tilsammen får meg til å undres - hvem er du egentlig?

 

Jeg syntes det er helt greit at du nå har meldt deg av.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har fulg tråden uten å blande meg, men jeg slutter meg nok til siste bidragsyter, Bravo :clap:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...