Jump to content

Torskedød i Indre Oslofjord? Drept av staten?


Randesund39

Recommended Posts

Oppsummering:

Det er enda ikke fastslått om det overhode var behov for å "sikre liv og helse" gjennom å gjøre skipsleia "sikrere". Var den usikker? Har noen hørt det noen gang?

Det er enda ingen som har kunne gi noen rimelig grunn til hvorfor de også herjet med sprengning og eller bruk av grabben som drar opp det man kan se er stein og ikke mudder UTENFOR skipsleia.

Der står vi.

Link to post
Share on other sites

Det er slik at du vil avdekke om det har skjedd saksbehandlingsfeil eller mangelfull konsekvensutredning?

Uendelig mye å sette seg inn i.

Begynne i riktig ende. Søke svar selv. Vurderingene du tviler på har garantert blitt betvilt før. Hvilke vurderinger har blitt gjort? Først finne ut om området du sikter til er omfattet av riktig vedtak. Snakk med miljøvernorganisasjoner og lokale miljøinteresser. De har kanskje vært med i saken. Fagmiljøer har nok blitt hørt og tatt til følge. Det er en ganske omfattende prosess med konsekvensutredninger, klagebehandlinger osv. før selve sprengearbeidet blir iverksatt som vi alle vet. Prosessen skal være mest mulig gjennomsiktig og tilgjengelig så det kan være at du klarer å lese prosessen fra første anmodning til siste vedtak. Mye jobb. Kommer det frem saksbehandlingsfeil så har du en sak.

 

Konsekvensutredninger kan bli gjennomført så riktig som helst i teorien, men virkeligheten i praksis slår oss hardt i baken etterpå. Og selv da er det vanskelig å si nøyaktig hva som førte til hva.

 

 

Link to post
Share on other sites

Trulte37:

Det er nettopp dette de folka håper en skal gjøre. Svøpe seg inn i et endeløst byråkratisk virvarr hvor de kan spy ut side etter side med intetsigende jurdidiske prat og rapporter hvor konklusjonen lå i bestillingen.
Har de brutt loven kan man finne ut av det selv relativt enkelt. Grunnlaget er "sikkerhet for innseilign til Oslo" og når de da knuser og ødelegger utenfor den skipsleia, bør det anmeldes. Ikke gå inn i en dialog med en gjeng som har alt å tjene på å dra ting ut i endeløse utredninger og som nærmest har spesialisert seg på ansvarsfraskrivelse.

Anmeld dem som andre som bryter loven. Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Randesund39 skrev for 2 timer siden:


Er det bare meg som ser at folk syntes frenetisk opptatt av å "frikjenne" staten, som om det var i folkets STORE interesse at disse verken trenger å følge lover eller annet? 80% av kommentarene her handler jo utelukkende om å vri det til at det vi ser er greit. Det var en kraftig vekker for meg hvor "folkesjela" står i disse dager. Huttetu...

 

For min del handler det vell mest om du har noe konkret dokumentasjon annet enn at du ikke får torsk over natta på grunn av sprengning. Dette er vell også det viktigste skal du ta det videre med staten/fylke. Støtter deg for all del stemmer dette, men må ligge noe konkret informasjon bak skal du til kamp! Vil tro Fiskeridirektoratet kanskje kan være noe å tipse eller snakke med? 

 

Videre så har de vell faktisk sprengt ulovlig, men alvorlighetsgraden var ikke nok til å sette en stopper for det annet enn en bot på 200k. Miljødirektoratet var også lite interessert i dette virker det som. Er nesten umulig å gå til kamp mot slik lobbyvirksomhet.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kystverket-sprengte-ulovlig-i-indre-oslofjord-1.13271596

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har rett til å være frustrert og føle deg maktesløs i forhold til en overmakt som du mener opptrer arrogant.

 

Du har rett i at jeg er naiv og godtroende.

 

Du kan ha rett i at mange av oss har blitt egoistiske og likegyldige til en del ting.

 

Du kan ha feil når du stempler den norske folkesjela som følge av at vi ikke ubetinget støtter den første posten i denne tråden.

 

Når man går relativt hardt ut med en påstand eller sterk mening blir man gjerne utfordret på det. Noe i retning av: " Har du tenkt på muligheten for at du tar feil?"  Dette betyr ikke at man er direkte uenig, eller i dette tilfellet gir ubetinget støtte til staten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke forholdene på østlandet, men kan fortelle om en muligens (vi vet ikke sikkert) relatert situasjon fra rogaland.

 

Her har vi ett torskefenomen som vi kaller ferdatorsk. Likner litt på skreien, altså torsk som ikke er stedbundnen, men kommer hit for å gyte i februar/mars, og så drar igjen.

Siden 2015 har den vært så å si fraværende i byfjorden og rundt hundvåg, der det før pleide å være bra forekomst.

 

I samme periode har det vært drevet en(2) enorm tunell i området, ryfast, og det har vært jevnt og trutt fyrt salver i grunnen mange ganger om dag, og da seriesalver, så man merker det godt både på land og ombord. Dette er da ikke overfate sprengning, men nede i grunnen, men det har i tillegg vært 2 store deponier for sprengmasse i sjø, på hver side av hundvåg.

 

Vi vet ikke om det er en sammenheng, og vi vet at det ikke er drept fisk i selve sprengningene, men i tid sammenfaller frafallet av torsk med sprengningene.

På samme tid er det tatt mer normale fangster nord i boknafjorden så vidt jeg har erfart.

 

I år er første sesong etter drivingen er ferdig, så vi er spent på å se om det tar seg opp. Jeg har bare vært ute en tur foreløpig, og da fikk jeg 1, som er mer enn jeg fikk i hele fjor....

Link to post
Share on other sites

Leste du artikkelen? Veldig fin begrunnelse Wiggo Korsvik kommer med: 

 

Så får de vurdere om faren for liv og helse er større enn miljøtrusselen, sier orlogskaptein Wiggo Korsvik ved Forsvarets operative hovedkvarter.

 

Dette er altså miner som har ligget der siden 1945 eller lenger. Tviler på at det er veldig stor risiko for liv og helse å la dem ligge der to måneder til slik at torsken får hekket ferdig :wink:

 

Videre:

Minene som skal uskadeliggjøres, har ligget i sjøen i 70 år og utgjør derfor en trussel. Blir de ikke sprengt kan de detonere av seg selv.

Er det mange av dere som har sett slike miner gå av :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Leste du artikkelen? Veldig fin begrunnelse Wiggo Korsvik kommer med: 

 

Så får de vurdere om faren for liv og helse er større enn miljøtrusselen, sier orlogskaptein Wiggo Korsvik ved Forsvarets operative hovedkvarter.

 

Dette er altså miner som har ligget der siden 1945 eller lenger. Tviler på at det er veldig stor risiko for liv og helse å la dem ligge der to måneder til slik at torsken får hekket ferdig :wink:

 

Videre:

Minene som skal uskadeliggjøres, har ligget i sjøen i 70 år og utgjør derfor en trussel. Blir de ikke sprengt kan de detonere av seg selv.

Er det mange av dere som har sett slike miner gå av :giggle:

 

Ja, jeg leste artikkelen, og stusset også over kommentaren om at minene kunne detonere når som helst. Hva er det som gjør at dette ble akutt nødvendig akkurat nå, bortsett fra at det er minerydde-ekspertise i nærheten?

 

En ganske dårlig artikkel uten særlig bakgrunnsinfo, men den bekrefter i hvert fall at det er lite torsk i området:

«I rapporten «Kunnskap kysttorsk i sør», utarbeidet av Havforskningsinstituttet i 2016, ble det konkludert med at det var en dramatisk nedgang i forekomsten av torsk i Skagerak.»

 

 

Link to post
Share on other sites

Erik:

Dette er intersant fordi det er relevant situasjon og tilsvarende resultat.

Jeg lurer på om også de stedfaste Torsk forsvant når sprengningene begynnte og ikke bare "Ferda- Torsken"(blir nesten sulten av navnet :-) )

For jeg har forsåvidt forståelse for at den stedfaste valgte å "pakke sammen" når vi ikke bare sprenger rundt øra på dem(for de har svært god hørsel", men også sprengte og gravde vekk nærmest alle de kjente tilholdsstedene deres. Det som er mere mystisk for meg er dette med at det som tilsvarer "Ferda- Torsken", bare kalt "Vinter- Torsken" eller "Innsigs- Torsk", altså den som før sprengningene og herjingene i Desember, Januar og Februar med litt variasjoner, også ble borte.

Dermed spør jeg. Er også den stedfaste "tare torsken" borte i dette området?

GENERELLT:

Det henvises til "Fiskeridepartementet", som jeg antar er det samme departementet som bla  omtales i denne radiosendingen her fra år 2000:

Beklager at dette ikke bare ble en liten lenke, men et stort dominerende bilde.
 


Jeg vil bare fremheve at ALT som sokner under Riksløven må sees på som et stort "Broderskap" og intet annet. Alt annet er særs naivt og om dette "Broderskapet" skulle finne på å opptre i strid med mine påstander, er det fordi de også trenger å legitimerer seg selv som noe utover det påpekte "Broderskap".  Derfor forslår jeg en viss moderasjon i iveren etter på peke ut entiteter under Riksløven som liksom skal rufse opp en annen entitet under den samme Riksløven. Det går simpelt hen i ikke inn hos meg og ferdig med den saken.

Man fant underlagsdata som bekrefter det man tidligere har fremhevet, nemlig at skaden som skjedde der og da(ikke den langsiktige som tråden i hovesak reiser spørsmål rundt) via Wikipedia som de fleste kan leve med. Dette med "Blast Fishing" bekrefter det yrkedykkere med spesialitet har bekreftet ovenfor meg, nemlig at 90% blir liggende på bunn, daue stom stein. I Wikipedia artiklen om "Blast Fishing", som bekrefter dette langt på vei med lite avik.  https://en.wikipedia.org/wiki/Blast_fishing

Dessuten blir et stort antall svømmende rundt med omfattende indre skader, skader på den særs gode hørselen osv. Kansje har de skylden for å ha tysta på "den statlige galskapen i Indre Oslofjord"? Hvem vet? Vi lærer stadig mere om andre arter inkludert oss selv.

Så jeg kan vanskelig se hvordan dette blir verre. Det snakkes om at staten betalte en bot til staten på 200 000 kr for dette. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det er så dumt og fornedrende i all tid vi ser på oss selv som et utdannet og intelligent folkeslag at jeg vet ikke engang hva jeg skal si.
Men staten tok ansvar ved å overføre 200 000 fra seg selv og til seg selv og folket var fornøyd. Jaja.

Det er vi som folk som må holde disse gærningen i øra. De har forlatt alt av fornuft og langsiktig tenkning og jeg tror denne tråden vil etterhvert sette dette mere i kontekst, fordi man feks allerede etter en uke kan se "paralelle hendeler", hvilke gir tilnærmede like resultater, som på sikt vil kunne medføre at man forstår at det man gjøre er å fullstendig legge i grus landets fremtid, såfremt fisk fortsatt utgjør en relevant ressurs dersom man får en krise, være seg grunnet den ene eller andre katastrofen. Og hvorfor staten underminerer dette nærmest systematisk, er for meg veldg vrient å se. Det strekker seg fra elver ødelegges av oppdrettsfisk, til kystområder der arter slipper rognen pga avlusningsgifter og en endeløs rekke andre helt crazy greier. Når man så i dette tilfellet ikke engang kan verifiserer hvorvidt det var nødvendig overhode å "trygge liv" som de så fint sa, i forhold til innseilingen i Oslo og enda mindre forsvare sprengningen mine bilder viser til og der ødeleggelser ogsa er foretatt utenfor skipsleia, må man kunne stille et mere generellt spørsmål og det er hva i helvete er det EGENTLIG de driver med?

 

Link to post
Share on other sites

Dette er interresant lesing. At staten bøtelegger staten er jo tragikomisk, all den tid det er dine og mine skattepenger de flytter rundt på. I hele mitt voksne liv, har jeg vært vitne til hvordan kontrollorganer, og organer, i stat, kommune og direktorater, kun jobber mot ansvarsfraskrivelser. Med informasjonsflyten, og databehandlingen som er mulig idag, vil det være umulig å hekte noen ansatte i offentlig sektor. Det vil alltid være en arbeider, eller en beboer, eller jørgen hattemaker, som har vært tvunget til å krysse av på ett skjema, for f.eks å beholde jobben, og dermed, via egenkontroll, har påtatt seg ansvaret. Når det skal nøstes opp i ansvarsforhold, får du aldri tak i en ansvarlig på en fredag, fordi, dessverre, vedkomne har tatt langhelg, avspassering, og ferieuke på likt, fordi vedkomne var tvunget til å ta mer enn fire telefoner forrige tirsdag. Joda, jeg kjenner at dette kan bli en avsporing, men jeg synes det er veldig bra at folk følger med, og at ansvar plasseres, når feil er begått. 

Link to post
Share on other sites

"

Randesund39 skrev for 7 timer siden:

 


Jeg vil bare fremheve at ALT som sokner under Riksløven må sees på som et stort "Broderskap" og intet annet. Alt annet er særs naivt og om dette "Broderskapet" skulle finne på å opptre i strid med mine påstander, er det fordi de også trenger å legitimerer seg selv som noe utover det påpekte "Broderskap".  Derfor forslår jeg en viss moderasjon i iveren etter på peke ut entiteter under Riksløven som liksom skal rufse opp en annen entitet under den samme Riksløven. Det går simpelt hen i ikke inn hos meg og ferdig med den saken.


 

Du har mange fine poenger. Men dette avsnittet får meg til å tenke at du er en vanlig konspirasjonteoretiker, og det ødelegger for troverdigheten. Er dog enig i at sprengingene var unødvendige. Jeg bodde på aker brygge når de sprengte vest av hovedøya. Det smalt godt og hvis det er dokumentert av fisk dør av sånne smell kan det ikke ha vært mye igjen av bestanden innenfor nesodden. Jeg tror likevel at det tar seg opp igjen om en sånn 10-15 år.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm:

Det er ingen avsporing overhode. Det er alle tiders betraktning.

Sun Flyer:

Ikke helt enig i at det er "konspirasjonsteori". Det vitner bare om at du har liten eller ingen erfaring med systemet.
Det du kaller "konspirasjonsteoretiker" og liksom "ødelegger troverdigheten" er min påstand om at statlige etater heller dekker over for hverandre, setter igang et "rettslig skuespill" for å tilfredstille en særs lite kritisk masse. Denne massen er øyensynlig så lite kritisk at det at en entitet som sokner under riksløven, kan overføre 200 000 til en annen og vips er "noen holdt ansvarlig". Et slikt system er forkastelig og ligner med på et velregissert show en noe annet og folk klapper i hendene.

En vesentlig maktfaktor i Norge, nå riktig nok pensjonert sa følgende ord som beskriver det hele:

»I Norge har vi det slik, at hvis der er en etat, som er uenig med en annen etat, sier vi det ikke til hverandre«.

Forhenværende høyesterettsjustitiarius Tore Schei

                                                                                    *************************************************************


Når du bodde på Aker Brygge, var det slik at du hørte eksplosjoner når riggen lå i det området som bildene henviser til? Det er jo påpekt at alt vi ser av bildene er grabben som graver opp en grusliknende masse og ingen "vannsøyler" til værs etc.

Greit å vist dette.

Link to post
Share on other sites

Eg har lest litt, men sliter med å finne ut hva du egentlig vil frem til.

 

Du skriver at de sprenger en grunne de ikke trengte. Mener du at denne ble sprengt for å kvitte seg med torsken? Eller mener du den ble sprengt som i en tabbe? Uhell, dårlig planlegging etc?

 

Eller mener du den ble sprengt av en annen grunn, noe topphemmelig muffens som gutteklubben grei, eller broderskapet som du kaller de, har klekket ut for en eller annen topphemmelig muffens fortjeneste?

Link to post
Share on other sites

Joltus...

Du er kansje kjent med dieselforbudet i Oslo og at vi sliter med kraftig luftforuresning?

Bakgrunnen for saken slik det må tolkes er tredelt. Den ene er at det skal være lettere innseiling til Oslo for store skip, noe ingen har kunne bekrefte om har vært et problem. De som bør vite dette, sjøkapteiner osv, er ikke kjent med problemstillingen.

I følge Kystverket er dette gjort for å forberede Oslo på skipstrafikk om 50 til 100 år. Ja du leste riktig. Det er også slik at noen hundre meter måtte store skip "over i andre skipsleia". Det snakkes om "liv og helse" økt kapasitet for dypere skip. Når SS Norway FOSSA ut av Oslo for mange år siden var dette tilsynelatende lite problem. Hun stikker en god meter dypere en det som i dag er verdens største Cruiseskip. Faktisk 10.8.
USS Taipan hadde heller ikke problemer. Faktisk i den grad der er noe problem å komme inn til Oslo, har den vært i Drøbak.

Så bakgrunnen for hele prosjektet blir mere og mere dubiøst, desto mere man titter på det.

Dersom du ser på bildene, er disse tatt UTENFOR skipsleia. De har i følge andre i tråden både sprengt og herjet med grabben(se bilder OP), uten noe øyensynlig grunn en at "de kunne". La meg si det slik. Jeg ser denne trafikken i Oslo HVER DAG og den er aldeles minimalistisk. Også om sommeren.

Problemstillingen er altså i flere ledd.

A) Var det overhode nødvendig med all sprengningen og herjingen i selve skipsleia?

B) Hvorfor i guds navn har de også sprengt utenfor skipesleia?

Det er kjernen i saken og ikke noe annet. Klart tråden reises basert på at SIDEN DET SKEDDE var torsken borte og to år senere er den fortsatt nærmest helt fraværende.

Jeg mener ingenting om hvorfor de sprengte også utenfor skipsleia, men mener at selve sprengningen i skipsleia fremstår som primitiv, brutal og en absolutt miljø- ødeleggelse, uten at det forelå et grunnlag som ser ut til å legitimere det.

Dersom jeg skulle ha en teori er det inkompetanse, korrupsjon og idioti.

Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre. Tror du ville vært tjent med å smøre litt mindre på og heller kalle en spade for en spade. 

 

Det de har gjort er i dine øyne tåpelig og unødvendig. Og din teori er at det har over natta tatt livet av torsken i Oslofjorden? 

 

Det er jo isåfall meget dumt.... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...