lasmarquezas Startet 11.Februar.2018 Del på Facebook Startet 11.Februar.2018 Fredag 16/2 henter jeg «ny» båt (en Bavaria 46 Cruiser) og skal derfor seile hele Vestlandet fra Søgne til Romsdalsfjorden. Etter å ha gått over båten, bunkret og ordnet med det som ordnes skal, er planen at vi kommer oss til Farsund fredag kveld. Lørdag ser jeg for meg å gå til Sirevåg, mens jeg på søndag håper å komme helt til Haugesund. Mandag er tanken å gå til Bergen (eller der omkring), for på tirsdag formiddag plukker jeg opp mannskap som mønstrer av offshorefartøy på Ågotnes. Har allerede fått gode råd i annen tråd mht. havn i dette området (men samler nå alt for turen i denne tråden for at det ikke skal bli uoversiktlig). Deretter går seilasen videre nordover, trolig via overnatting i Askvoll. Så litt familiebesøk på Bremangerlandet, før vi krysser Stad og seiler inn til Ålesund. På den siste sjarmøretappen inn Romsdalsfjorden blir hele familien med - veldig stas! Akkurat nå er forholdene i overkant trasige, men meldingene ser noenlunde bra ut fra neste helg. Selvsagt er det alltid slik at man må legge inn et solid værforbehold, og det gjør jeg her også. Følger jo med på både yr, barentswatch og windytv, og jeg er glad for at turen ikke begynner før neste helg... På en seilas i slik vakker natur burde man selvsagt ha stoppet opp og virkelig fått se seg om, men denne gangen er det en ren hentetur. Likevel, jeg kommer til å poste noen bilder og tanker underveis, og håper det er interesse for det. Hyggelig hvis noen har synspunkter og gode råd til disse planene, og skulle noen ha lyst til å hilse på underveis, så hadde det vært storartet! Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Heldiggris. Blir nok ein flott tur Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Takker, Sunnmøre! Ja, tror dette kan bli en svært minnerik tur. Gleder meg som en unge! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Gratulerer med ny båt - det blir nok en flott tur - håper værgudene er med deg Skulle du ende opp med en overnatting i Tananger/Stavanger så titter jeg gjerne innom Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 ? tråden føles med stor interesse! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Gratulerer med flott båt, og god tur. Knallfin måte å bli kjent med båten på???? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Setter enormt pris på så mye positivitet! Blir det Tananger, sier jeg fra, Kenneth82. Flyet går til Kjevik etter jobb nå på torsdag, og deretter starter eventyret. Kjøpte min første seilbåt, en Johnson 26 for et par og tjue år siden (hadde den på Arbeidernes båtforening på Hovedøya), og nå, etter noen år med en fantastisk fin Comfort 30, var det greit å ta steget opp til storbåt. Egentlig ganske rart, for her er man over 50 år gammel, men føler seg likevel som den reneste ungfolen, full av forventing og spenning. Ser virkelig fram til denne turen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Gratulerer med ny båt, dette blir bra ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
LALUNA II Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Bare å krysse fingrer og tær for at været spiller på lag så blir dette en flott hentetur Ais for å kunne følge med hadde jo vært kjekt men.... Følger med Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lasmarquezas Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Godt å høre. Båten har foreløpig kun receiver, og jeg rekker nok ikke å få endret det nå (kommer senere). Skal uansett legge ut bilder og posisjon! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Hvis du vil overnatte i Askøy seilforening tvers over gaten for Ågotnes så er der plass der også tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Høres bra ut, Festina_Lente. Skal se an når jeg nærmer meg området. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 God tur! Traff på en båteier i Torvefjorden som bunnsmurte og kikket på isen i havna for etpar dager siden, så jeg skjønner nok hvor den kommer fra. Ikke så mange som tar vårpussen nå.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
lasmarquezas Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 He he, Mons, du har nok rett i det! Blir forhåpentligvis en bra tur! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Hva tenker du om været? Pr nå blåser det jo "stikker og stråd" her på vestlandet, skal roe seg til fredag men fortsatt friskt... (Fredag kl 17 på Windyty) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Ser jo ikke så gale ut dette ...nå er jeg ikke en seiler men vil jo tippe du hadde likt vinden mere fra syd ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lasmarquezas Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Helt klart, Laluna II, jeg skulle gjerne ønsket meg mer sørlig. Slik jeg tolker meldingene ser vinden ut til å avta utover mot helga, men det er klart at gamle bølger vil være der. Fredag er planen å gå rundt Lindesnes til Farsund. Der vil jeg lørdag morgen vurdere hva jeg gjør. Slik meldingene står nå, vil det gå, men som sagt, vurderingene må tas der og da. Når det gjelder seil/motor, vil selvsagt forholdene der og da avgjøre, men dersom det er gunstig med revet seilføring og motor parallelt, så gjør jeg det. Her er førsteprioritet å komme trygt og raskt fram. Jeg setter ellers stor pris på at du skriver! Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Skulle reist nå. Med 20 m/s i ryggen hadde utaskjærs ettappen vært fort unnagjort. Motvind er noe herk på vinteren, det er kaldt. Å gå til Farsund er helt greit på fredag på værmeldingen jeg ser. Bare ett lite hopp utenfor Lindesnes ellers innaskjærs hele tiden. Ubehagelig i en times tid. Inn til Korshavn er det greit å gå i mørke hvis dere er erfarne på navigasjon. Å gå lenger enn Farsund ser ikke bra ut. Lørdag ser det ok ut, slør og ikke for mye vind. Men sikkert litt sjø. Blir ankomst i mørke, men ville gått til Tananger eller Haugesund. Etter det er det medvind, og bare kos. Eller Stadt ser guffent ut hvis dere ikke rekker forbi på onsdagen. For å nå det må dere seile raskt. Kjenner jeg begynner å bli rastløs. Får litt lyst på en skikkelig seiltur igjen. Anbefaler forresten en skikkelig varmedress til å ha utenpå seiltøyet. Den typen som barnehagetanter bruker. Og til snøskuter. Med vanlig seiltøy er det kaldt, tre på en varmedress, og det er helt ok å stå ute en del timer. Felleskjøpet har sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 (redigert) Bølgevarsel får du her https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ Lista Fredag kl 1300 Lista-Fyr Signifikant høyde 2.3 m Maksimal høyde 4.4 m Retning 338 ° NNV Periode 7 sek Redigert 14.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lasmarquezas Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Jeg følger barentswatch kontinuerlig, for her skal det ikke tas unødige sjanser. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Må heller ikke glemme denne da... Vindstyrke/retning i sanntid (nesten) http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/September/Kystvar-app-for-alle/ Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Helt sant, Alidal. En god ressurs. Kjenner det blir en interessant tur. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 (redigert) Her litt lengre ute i fjorden melder de 20 knop og 3-4m signifikant bølgehøyde fredag. Lørdag: rundt 20 knop vind og 2-3m signifikant Søndag: i overkant av 2m signifikant og 16-20knop. Akkurat nå: 10m signifikant og maks høyde 17,2. Miros sier 64knop i vind akkurat nå. Redigert 14.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Så ikke posten din før nå, Pacuare. Gode råd, og jeg er enig med deg. Dersom det blir for kraftfullt over Stad, legger jeg båten i Måløy eller deromkring til det verste har lagt seg. Og "parkdress" har du helt rett i! Har solid med klær... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Joltus, jeg er enig i at det per akkurat nå er for voldsomt. Tar fortløpende vurderinger fra fredag midt på dagen og legger IKKE ut dersom forholdene er for kraftige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.