Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

29 minutes ago, lasmarquezas said:

Tar beslutningen litt utover dagen i morgen, men ser at Egersund frister veldig. Når det er sagt, 12 ms fra god retning skal fungere svært godt, men jeg er jo ny med båten, så sikkerheten har førstepri.

 

Dersom varselet stemmer og alt fungerer optimalt ja .. Melder de liten kuling er det som du sikkert vet svært vanlig med sterk kuling i kastene i området og kommer det ei kraftig byge så plutselig har du noen stormkast og da bør man ikke ha motorproblemer eller annet i få graders vann. Når det er sagt så tror jeg det blir en fin og passe spennende tur og som du sier så ser du det an etterhvert. Siden jeg ikke kjenner deg og din erfaring fra området ville jeg bare nevne at det i ny og ne kan  bli svært mye verre enn man antar dersom man sjekker yr på Egersund og stoler på at det ikke blir mer vind enn man ser på time for time osv. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring fra dette området tidligere (om du da ikke regner late dager på Orrestranden i militæret for 30+ år siden), og er derfor meget lydhør for lokalkjente råd. Har seilt mye andre steder, men aldri på Sørvestlandet.

 

Er likevel helt klart oppmerksom på at kastene er atskillig kraftigere enn meldingene, og det blir nok en spennende tur. Ser at Egersund kan være en god havn i morgen kveld, og tar bestemmelsen avhengig av forholdene utpå dagen i morgen. Men det frister med strøm og lun havn... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tro annet en dette været må jo være topp oppover
https://www.yr.no/sted/Hav/58,40066_5,85818/
Frisk bris i baken er jo topp samme med strømmen 
Komme seg ut litt tidlig i morgen så kan du jo faktisk rekke Stavangerkanten i morgen
Dere som kjenner egenskapene på seilbåter så jeg har hørt de fint takler liten kuling med lett seilføring

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, LALUNA II said:

Kan ikke tro annet en dette været må jo være topp oppover
https://www.yr.no/sted/Hav/58,40066_5,85818/
Frisk bris i baken er jo topp samme med strømmen 
Komme seg ut litt tidlig i morgen så kan du jo faktisk rekke Stavangerkanten i morgen

 

Tipper det blir en del 7-10 kts i morgen ja dersom det blir brukt litt seil i tillegg til overdrive og passe turtall på Gorien. Men å seile en "ukjent" båt for første gang for seil i kuling vinterstid i er litt skummelt. Før jeg la ut i morgen ville jeg dobbelsjekket alt som kan etterstrammes både på motor, stående og løpende rigg dersom ikke allerede gjort. (etter at skuta har fått ristet seg i dag) Når man kjøper bruktbåt er det ikke sjelden fra en som var litt lei av båten og tilsvarende lite ivrig på vedlikehold. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 15 minutter siden:

Kan ikke tro annet en dette været må jo være topp oppover
https://www.yr.no/sted/Hav/58,40066_5,85818/
Frisk bris i baken er jo topp samme med strømmen 
Komme seg ut litt tidlig i morgen så kan du jo faktisk rekke Stavangerkanten i morgen
Dere som kjenner egenskapene på seilbåter så jeg har hørt de fint takler liten kuling med lett seilføring

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7

 

Tror du har helt rett, Laluna II. Båten takler dette svært godt, og med fullt mannskap og noe mer erfaring på båten hadde jeg nok gjort det. Jeg er likevel i det forsiktige hjørnet, ikke minst fordi det å seile en båt på 46 fot for første gang alene, er en ikke ubetydelig overgang. Mye krefter og mange nyanser som er forskjellige mellom båtene. Viktig å bli kjent med nybåten. Kjenner likevel det går raskt å venne seg til, men får se hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Var ikke meningen å presse på deg troďde du hadde med deg en mann
 alene er det klart en er forsiktigere se været ann 
Skal prøve å følge med å prøve å holde deg oppdatert med været

 

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

God morgen
JA hva vil herren i dag ?
Opp til Egersund wind 6ms kast opp i 10ms
Jæren 7ms kast opp i 12ms det jeg kan lese ut av Windy
Sjø

Farsund 0.00 nm 2 m 3.8 m 336 ° NNV 9.1 sek
 
Lista-Fyr 5.99 nm
2.1 m   3.9 m 338 ° NNV 9.2 sek
 
Eigerøy 35.28 nm
2.1 m 3.9 m 337 ° NNV 8.9 sek
 
Kvassheim-V 45.60 nm
2.2 m 4.2 m 342 ° NNV 9.2 sek
 
Obrestad-V 53.66 nm
2.3 m 4.3 m 342 ° NNV 9.2 sek
 
Jærens-Rev 62.20 nm
2.2 m 4.2 m 340 ° NNV 8.8 sek

p3dv_4.2-2018-feb-17-040.jpg

p3dv_4.2-2018-feb-17-041.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange gode råd og lykkeønskninger! Kommer meg ikke avgårde så tidlig som jeg hadde håpet pga noe innkjøp i butikker som åpner 09. Likevel, skal rulle ut genoaen og satser i første omgang på Egersund. Stikker forhåpentligvis tidligere i morgen.

 

Trixie2s løsning ligger nok tett opp til det jeg gjør. Får se hvordan strømmen er når jeg kommer meg utpå.

 

Og Otto, nå har vi enda mer å prate om neste gang vi møtes! Takker ellers for gode havneråd.

 

Er nok varmere i Stavanger, ja. Håper snøen smelter parallelt med min egen følelse av å kjenne båten. Gleder meg veldig til å fortsette turen.

Link to post
Share on other sites

Ser fram til dagens etappe, Taremakken. Håper den blir fin.

 

Ellers er det slikt som dette som gir vinteren mening for meg. Burde kanskje ha vært på skitur fra hytte til hytte, men seilas fra havn til havn er vel så bra. Særlig når du holder varmen.

 

Akkurat nå sitter jeg i Farsund havn og vet at storhavet venter på meg der ute. Teknologien hjelper til med all mulig slags informasjon, og det er kritisk viktig, men realitetene kommer ikke før du faktisk er der ute og møter bølgene slå mot skroget, føler kulda bite kvassere enn i en lun havn og kjenner vinden ta båten med seg gjennom dagen. Det er da du kjenner at du virkelig lever eventyret. Nei, nå må jeg gjøre meg ferdig og kaste loss! :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...