Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

http://www.lindesnesfyr.no/webkamera/
 

Først litt snø, så oppholdsvær og kanskje litt sol

Skrevet av: Fyrvokter Frank Otto

16. februar 07:50

  • Sjøtemperatur: 3,4 °C
  • Lufttemperatur: 0,3 °C
  • Bølgehøyde: 2-3 meter, noe/mye sjø.
  • Barometertrykk: 1009 hPa svakt stigende
  • Sol opp 08:00 og sol ned 17:31
  • Vindretning: Nordøst
  • Vindstyrke: 5,1 m/sek, lett bris.

 

Det kraftige lavtrykket vest for Norge holder på å dø ut, men det sender inn en liten nedbørsfront som gir fra seg noe snø på formiddagen, etter hvert skal nedbøren gi seg og vi får stort sett oppholdsvær og kanskje gløtt av noe sol i ettermiddag. Nordøstlig lett bris, dreiende til vestlig liten kuling utover dagen.
Bølgehøyde på 2-3 meter som minker noe i ettermiddag og kveld.
Sterk strøm fra øst og temperaturer på 0-2 grader i dag og i morgen.

 

p3dv_4.2-2018-feb-16-033.jpg

p3dv_4.2-2018-feb-16-034.jpg

p3dv_4.2-2018-feb-16-035.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 3 timer siden:

Uten seil oppe? Nyttig for å stabilisere. Ser ut til å passe fint med Farsund før det blir helt mørkt.

 

Stussa på det samme. Med mindre vinden er midt i nesa da.. Selv med lite vind så tjener jeg en knop eller så på det også. 

Link to post
Share on other sites

 Noen tanker fra fredag 16. februar 2018:

 

Det å ta over en for deg ny båt er en særegen prosess. Dagen i dag har vært hektisk, fylt av nye inntrykk, gamle havdønninger og ikke minst gleden av å være ombord i min egen båt.

 

De siste dagene har jeg vært hyppig innom Baatplassen. Fulgt med, gledet meg over alle som har vist interesse for denne turen, skrevet og lest. Men i dag, dagen da alt virkelig startet, dagen da jeg virkelig burda ha delt tankene mine fortløpende, denne dagen har jeg knapt lest eller skrevet et eneste ord. Hvorfor? Fordi alt har gått i ett. Uten stans. Hodet er proppfullt av inntrykk.

 

Her er i korte trekk dagens vederfarelser, og jeg begynner med en oppløftende historie: På formiddagen i dag var jeg innom Maritim på Sørlandssenteret, og der fikk jeg, i tillegg til å handle nødvendig sikkerhetsutstyr (herunder toalettpapir), bekreftet at ekte båtfolk er så vel hjelpsomme som ivrige lesere av Baatplassen. Mannen som hjalp meg var både hyggelig og hjelpsom, og det irriterte meg grenseløst at jeg ikke kunne ta meg tid til en time eller to i butikken hans. Vi småpratet selvsagt, og da jeg nevnte at jeg var på Sørlandet for å seile en båt hjem, spurte han om det var jeg som skrev hentetråden Søgne – Molde/Vestnes. Han hadde lest den! Kjempehyggelig!

 

Etter å ha handlet ferdig på Maritim, fått med meg noen dyner, puter og ditto tilbehør, en og annen goddråpe fra det statlige monopol i tillegg til matvarer som vil fø meg helt til Amerika, satte jeg kurs for Søgne. Selger hadde vært så utrolig hyggelig at han hentet meg på flyplassen i går kveld, og lot meg bruke bilen hans i dag. Min verden ble med dette svært mye enklere – og vi kom oss av gårde tidligere.

 

Det var en spent og oppspilt 51-åring som ca. kl. 11:30 gikk utover flytebryggene i Torvefjorden. Isen lå tett, mye snø, liten aktivitet på kaia, men der ute, der lå den. Båten min. Dere som er båtfolk, dere forstår dette – dette øyeblikket da du ser båten din for første gang. Du går om bord, fylles av inntrykk. Bilder og en god kamerats befaring er bra, men først når du ser den selv, først når du nikker tilfreds til alt den har å by deg, først da blir den din.

 

Vi forlot havna kl 12:35. Gikk ut mot havet, og ble møtt av store dønninger, men det gjorde ingen verdens ting. Båten tok dem utrolig fint. Denne første prøven (som båten selvsagt hadde bestått mange ganger før) ble bestått sammen med meg. En god følelse.

 

Ved Ryvingen gikk vi inn og fulgte indre lei helt til Lindesnes, der vi igjen fikk smake havet. Dønningene hadde godt tak, men snart var vi i Korshavn, et nydelig trangt sund med stemning selv midtvinters. Fullt så bra var ikke at vi fikk noe i propellen, så like etter måtte vi ta noen manøvrer med intens bakking før det ordnet seg. Trolig en tankklyse, så slik ut. Uansett, vi har dykkermaske om bord, men det fristet ikke i dag…

 

Framme i Farsund Gjestehavn kl. 18:50 fortøyde vi utenfor Coop Extra. Der fikk vi etter litt organisering koblet oss på strøm og freden senket seg. Grunnen til at jeg ikke fikk skrevet dette før nå, har kort og godt vært at selger og jeg har gått over alle systemene, alle bryterne, filterne og de tusen ting som finnes om bord. Derfor er også hodet proppfullt. Mye kommer jeg nok til å glemme, men hva gjør det? Baatplassens medlemmer er bedre enn noe leksikon.

 

Nå unner jeg meg et lite glass godt, og ser at køya blir mer og mer forlokkende. Likevel, jeg tenker at dagen i dag har vært god. Jeg har fått meg ny båt, og første etappe er unnagjort. I morgen venter Lista. Målet er (trolig) Sirevåg. En godt plassert havn, og siste stopp før Jærens Rev og all annen lekystelendighet oppover mot Boknafjorden og etter hvert smulere farvann i Karmøysundet (på søndag).

 

Tusen takk for at dere følger med på tråden, og tusen takk for at dere følger med på reisen. Det betyr mer enn dere kanskje tror.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for gode ønsker, MajorAndy! Ja, første natten er alltid spesiell.

 

Nord West 420, turtallvalget er rett og slett råd fra selger som har hatt båten siden den var ny i 2006. Maksturtall er 2700, og han sier han sjelden har dratt den over, selv om den fint kan kjøres på 2500 også. Skal prøve meg litt fram, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt bort ifra at du får storm i noen kast i morgen på vei inn mot Sirevåg. (yr melder de liten kuling på Eigerøy fyr)  Riktignok fra gunstig retning. Gode båtplasser og normalt veldig mye lunere i Egersund sentrum, mye butikker osv.   Ei natt i Rasvåg (svært lunt i SØ vind) etter en flott gåtur rundt på øya ( verdt et besøk) dersom du vil ta en kortere etappe mht. været lenger nord. 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, lasmarquezas said:

 

 

Nord West 420, turtallvalget er rett og slett råd fra selger som har hatt båten siden den var ny i 2006. Maksturtall er 2700, og han sier han sjelden har dratt den over, selv om den fint kan kjøres på 2500 også. Skal prøve meg litt fram, tenker jeg.  

 

OK da er propell enten for stor eller båten for grodd (men den var nysmurt?) eller annet ikke helt optimalt ser jeg for meg uten at jeg har satt meg inn i hva motor osv. du har. Var han redd for å cruise på 400-500rpm under maksturtall i smult farvann? Ingen begrunnelse? Høres litt merkelig ut men håper du finner ut av det ja.   

 

Redigert av Nord West 420
typo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men gorien ble gått i overdrive. Fant du ut av det? Forklarte han eller kjenner du til det? Dersom overdrive modus du snakker om på maks så høres det mer fornuftig ut men maksfart er for lav til å være optimal. 

Ja jeg gikk selv i tilsvarende forhold for et drøyt år siden. Danmarksferja innstilt langs hele kysten dagen i forveien. Fosset avgårde i 12kts så da ble det Arendal - Stavanger i ett strekk. Startet med masse snø ombord og flere minusgrader (tre lag med undertøy, mellomtøy og seiltøy inkl. tre luer) 

14956395_1369906876354208_94548274645334

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Vestkystseiler said:

Dersom (tilnærmet) skrogfart oppnås ved 2000 rpm, er det vel liten vits å gi på mer, med mindre man har et sterkt ønske om å sponse oljeselskapene.

På en hentetur midtvinters i dårlig vær, kan 20% ekstra fart bety ganske mye ift. å bruke noen hundrelapper ekstra Fuel. Greit å bunkre i Egersund. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...