Knude Startet 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2018 Etter å ha prøvd båtlivet i Thailand denne vinteren viste det seg så gøy at vi allerede har gjort en avtale om overtakelse av en "Longtailbåt" neste år. Båten vi kjøpte i år er også en longtail men i glassfiber. Den er produsert i form så det er flere av denne typen. Vi kjøpte den sammen med en kompis så vi har da 50% eierskap. Den perfekte førstegangs båt for oss, men den ble fort for liten siden den har en begrensning på tre voksne mennesker. Shåkattina eller noe er navnet. Motorisert med en 13,5 Hk Honda. Så var det nybåten da. Det som blir litt artig med denne tråden er at alle opplysninger er slik vi har oppfattet det. Risikoen er at det kan være helt feil.... Bygget ny av proffe båtbyggere i 2006 på Hat Yao (lang strand) på Krabi til en fisker. Fiskeren hadde ikke penger så båten ble kjøpt av en Normann. Han utrustet båten med innenbordsmotor (35 Hk Yanmar) og har brukt den til turer i området. Nå er Yanmaren demontert og skal brukes til en annen båt. Alt er fjernet bortsett fra et ror og et ratt. Båten har ikke hvert på vannet på et par tre år og skal selges. Da overtar vi båten rett før vi drar tilbake til Norge. Skroget har blitt oljet innvendig noen ganger men det kan se ut som det er en stund siden nå. Den kunne ikke bli tørrere en dette. Heldigvis fulgte det med 25 liter rå linolje sent fra Norge med båten så det var første oppstart i år .... FÅ PÅ NOE OLJE ! Etter å ha rådført meg litt med @Hakkannen på IM satte vi i gang for å få tak i Terpentin og antiparasitt. Terpentin var enkelt da det blir produsert i Thailand under navnet: Nam Sånn (Olje fra treet "Sånn" likner litt på furu. Antiparasitt var verre men tilslutt fikk vi tak i en maurbeskyttelse for tre som også skulle forhindre råte. Luktet dødelig og myggen havarerte bare den fløy over boksen så den virket riktig til formålet. Utstyret klart! Kjørte på med ca 20 liter av denne blandingen før siste strøket med en god skvalp med trekjære fra Biltema som også eieren hadde tatt med fra Norge. Fortsettes! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Faxen Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Gleder meg til fortsettelsen? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ask Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Båt både her og der. Kor er vêret og/eller damene finast?:-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Gleder meg til fortsettelsen. Er litt spent på hvor du gjør av båten og hvem som eventuelt tar vare på den når du er i Norge. For det er du vel . . . ? Jeg har selv tatt vare på eiendom i Thailand i over 30 år og kjenner problemer og utfordringr med det. En av thaivennene mine har longtailbåt på en innsjø i nord og tar oss med på tur. Han betaler 200 Baht I ÅRET for marinaplassen med selvlagete utriggere av bambus. Selv har jeg "bare" to kanoer i Chiangmai til bruk på elver og innsjøer. Det blir mer trim med kano . . . 13 hours ago, Ask said: Båt både her og der. Kor er vêret og/eller damene finast?:-) Været er best i Nord, særlig om vinteren. I Chiangmai har vi kjølige netter og varme dager med sol. Men det er laaaangt fra sjøen, men perfekt når en tar ferie fra båtlivet i Norge . . . . Damene? Det sies at Chiangmai er en av de få stedene i verden der damene ikke trenger sminke. Jeg er så heldig at jeg fikk sikret meg den fineste . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 (redigert) Du får kjøpt impregnering som skal virke mot råte i Thailand på alle "gatehjørner". Jeg kjøpte og brukte en kanne på noen materialer i vinter, men har ikke noe data på det her hjemme i Norge. Har du spurt lokale båtfolk hva de bruker? Første bud hos meg er å bruke thaivennene mine som konsulenter når jeg trenger veiledning, spesielt i byggesaker (selv om egenimportert teknologi fra Norge noen ganger viser seg å være best . . . .). Jeg holder til på landsbygda hvor fok er veldig selvhjulpne. Redigert 31.Mars.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Hei igjen. NilsPils: Det er mangel på språk som er min største utfordring i spørsmål om hva man bruker hvor. En annen utfordring er at det ikke er spesialbutikker for båt i området. Rørleggeren har rør og hageutstyr i tillegg til mat og kjoler for barn. Han har også terpentin. Neste butikk har spiker og skruer og datautstyr og stoler og bord og bensin osv...... Han har også maling og lakk. Da fant vi soppdreper. Ask: Båt må man ha! Er også ganske fornøyd med været i området. 26-30 grader i lufta og 30-33 i vannet. En utmerket badetemperatur. Så litt videre med historien. Etter å ha rullet på fire strøk med olje fikk båten en bedre farge. Olja trakk så mye igjennom at det endte med et tynt strøk på utsiden også. Litt fakta om båten. Lengde er ca 8 meter eller 22 spant som betegner en båtlengde her. Bredde er ca 2 meter mellom dollbord innvendig. Dypgående ca 30 cm Spant og dollbord er laget i treslaget "Tikientong" Bordganger i "Payom" Den er slettbygget med drev i mellom bordene Bomullsgarn med et olje/kritt produkt ytterst (Vinduskitt) Sett bakfra med" reder innen" i front Vi rakk akkurat å flytte båten til et annet sted, og dekke den på høvelig vis før vi dro hjem Her skal den stå til vi kommer ned igjen neste år. Planen videre! Så langt er det bestemt at vi skal bruke lokale båtbyggere for å utbedre noe råteskader i stevnen fremme og bygge trimplan bak. Det er egne folk i området som lever av å ta periodisk vedlikehold av disse båtene. For 1250,- Nok.i arbeidspenger sliper de utvendig og drever hele båten samt oljer innvendig og utvendig og tilslutt stoffer. Det eneste jeg er litt skeptisk til er at de bruker veldig mye epoxy sparkel for å forsegle drevet. Etter at jeg har sjekket på flere båter ser det ut som det ikke blir helt glasshardt. Kanskje varmen?? Det blir heller ikke brukt på midten av båten. Da brukes noe sort gummikitt som lukter olje....... Motor skal vi også skaffe. Må bli noe i denne duren kanskje..... eller. Det ser ut som de er enige om konseptet...... Skroget er spikret med sorte jernspiker . mange av de er nesten rustet av så de vil jeg sette inn syrefaste terrasse skruer som skal tas med fra Norge. Overbygg skal jeg lage selv var planen. Første skisse for planlegging og disponering. Ganske så tradisjonelt. Det var historien så langt og vi er hjemme i Norge igjen. tror vi er på rett spor?? Fortsatt God Påske! Tips av alle slag motas med stor takk!! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kjellg Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Denne må jeg følge. Morsomt prosjekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Vil ikke syrefaste terasse skruer ha lett for å knekke? A2 er vel bedre i så måte en A4? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 1 hour ago, Jon-Kåre said: Vil ikke syrefaste terasse skruer ha lett for å knekke? A2 er vel bedre i så måte en A4? Jeg mener det er heller omvendt . . Og man bruker syrefast i saltvann . .! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Av erfaring med skruving av terrasse bord på flytebrygge kan jeg garantere at a4 knekker lett men jeg er ikke ekspert på metaller og skal ikke gi meg inn på en diskusjon vedrørende temaet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
alphaman Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 denne blir nok flott i dine hender.hva koster en slik båt og ca pris på motor Sitér dette innlegget Link to post
MYsail Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Interessant! Har lurt på hva som gjør at de har såpass forskjellige båter i Thailand, Phillipines, Malaysia. Hvorfor bruker de denne "longtail" motoren, hva er fordelen, evt hvorfor bruker man ikke det andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Herlig ? lurte på hvordan du skulle klare å sitte i ro så lenge uten noe å gjøre ? motor: hva med bangkok varianten? Skikkelig v8 på longtail. Bør jo gjøre minst 40knop ?? eller en Hayabusa mc motor på 200 hk på 15000rpm? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 er du tilhenger av syrefaste skruer (self tapping) bør du ta med alt fra Norge, syrefaste selvgjengende er ikke på markedet i Thailand, etter flere års leting har jeg funnet 1 butikk i Samut Prakan som har et veldig lite utvalg, og bare småskruer Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 MYsail skrev 30 minutter siden: Interessant! Har lurt på hva som gjør at de har såpass forskjellige båter i Thailand, Phillipines, Malaysia. Hvorfor bruker de denne "longtail" motoren, hva er fordelen, evt hvorfor bruker man ikke det andre steder? Det er en relativt billig løsning da de bruker stort sett brukte bilmotorer. Lett å montere eller bytte ut og med en så lang drivaksel kan de ferdes i ganske grunt vann. Ser jo livsfarlig ut da J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Også har de ikke CE krav og samme forhold til HMS som vi har.. De som kjører disse båtene daglig timesvis har nok ikke så god hørsel og et par vibrasjonsskader i overkroppen... ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) 23 hours ago, Knude said: ......................................... Overbygg skal jeg lage selv var planen. Første skisse for planlegging og disponering. Ganske så tradisjonelt. Det var historien så langt og vi er hjemme i Norge igjen. tror vi er på rett spor?? Fortsatt God Påske! Tips av alle slag motas med stor takk!! Dette blir jo kjempebra. Det overbygget må du lage klassisk thaistil . . ! Misunner deg allerede den byggejobben . . . . Da er det flere enn meg som ikke kan sitte stille i Thailand. Etter å ha bygd opp nesten en hel liten landsby av gamle trematerialer over 30 år har jeg nå besluttet å opprette snekkerfilial i Chiangmai. Neste byggeprosjekt er snekkerverksted med produksjon av småting i teak, mest båtrelaterte. God Påske . .! Redigert 1.April.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Der var tråden i gang ja Ser ut som skroget trakk olja godt til seg, det trengtes! Kan bli et passende overbygg synes jeg. Blir kjekt å følge med videre Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 (redigert) Bitteliten skrev 1 time siden: Herlig ? lurte på hvordan du skulle klare å sitte i ro så lenge uten noe å gjøre ? motor: hva med bangkok varianten? Skikkelig v8 på longtail. Bør jo gjøre minst 40knop ?? eller en Hayabusa mc motor på 200 hk på 15000rpm? long tail og V8, denne er god for ca 60 knop denne båt typen heter soong dtoon yai, eller på norsk 2 seksjoner stor den har tail som er long, men altsåå soong dtoon yai longtail båt, eller ruua haeng yao er typisk disse båtene du ser fyker rundt i sentrale bangkok med permanent kalesje og ca 16 meter lange og med plass til 40-50 pax brukes som matebusser i rushtidene og til turisttrafikk om dagen Redigert 1.April.2018 av janet tekst (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 jeg ser båten din har registreringsnummer, mulig du kan overta "vognkort", tabien ruua, fra han som eide den før, men gyldig vognkort er et krav, samt personforsikring, førerkort er også et krav, for noen båttyper kreves også ett mekanikersertifikat for å føre båten Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 janet skrev for 1 time siden: er du tilhenger av syrefaste skruer (self tapping) bør du ta med alt fra Norge, syrefaste selvgjengende er ikke på markedet i Thailand, etter flere års leting har jeg funnet 1 butikk i Samut Prakan som har et veldig lite utvalg, og bare småskruer også TORX, er du tilhenger av TORX, ta med hjemmefra, mange butikker har alt du trenger for å skru torx, men har ikke torx skruer etter år med leting har jeg funnet 1 spesial sjappe i Bangkok som vet hva Torx er, andre spesialsjapper i Bangkok vet ikke hva torx er, men i hvert fall denne ene butikken har et meget meget lite utvalg av små torx skruer 304 self tapping og 316 bolter/muttere finnes i HOPETALL, (kanskje ikke i Trang) Du nevnte mangel på båt spesial sjappe, hvis vi snakker om fritidsbåtmarkedet vet jeg egentlig om bare 2 steder i Thailand som har båt butikker, det er Phuket (ikke langt fra Trang) og Pattaya (Bangkok og omegn har litt, men ikke mye) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 språk vanskeligheter kan ha sine sider, særlig i syd kanskje der mange snakker litt fortere enn toget et par tips, når du spør deg for hos lokale båtfolk, så er det verdt å huske at thailendere er sterke tilhengere av å gjøre alt billig billig, de sparer heller 75 kroner i innkjøp i dag og tar heller en reparasjon til 375 kroner neste år jeg har eksperimentert med en del ulike malingstyper, det beste jeg har kommet frem til hva angår bunnstoff og utvendig nær vannlinje og innvendig fra vannlinje og ned er noe som heter Jotun Jotaguard 82 det gror dårlig på den, dessuten er den sterk, tåler slag etc finnes i sort, brunt og grått, det er en 2 komponent maling med noe epoxy og noe tjære i strøket der jeg holder hus kalles malingen bare Jotun dam, (Jotun sort) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Knude Svart 1.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Hei igjen! Så stas at det finnes folk som syns dette er interessant. Alphamann: Prisen på et skrog av denne typen i Krabi koster ca Kr.30000,- Ferdig oljet og stoffet. Ny båt. Vi besøkte flere båtbyggerier sist vi var nedover. Motor varierer masse på pris da det kommer an på om propell riggen skal produseres ny eller om de har en brukt rigg. Med Kr. 10000,- i lomma kan det velges og vrakes. Det finnes også nye motorer. 3 sylindrer diesel på ca25 hk koster ca Kr.5000,- 2 Sylindret Bensin Honda 22Hk det dobbelte Da luftavkjølt. Finnes også i merket "Hondex) da noen tusen billigere. (Selfølgelig Honda kopi) Hva vi ender med er ikke bestemt enda. MYsail skrev for 2 timer siden: Interessant! Har lurt på hva som gjør at de har såpass forskjellige båter i Thailand, Phillipines, Malaysia. Hvorfor bruker de denne "longtail" motoren, hva er fordelen, evt hvorfor bruker man ikke det andre steder? Har heller ikke forstått konseptet før vi fikk båt med denne løsningen. Første dagen etter overtakelsen av den lille båten gikk vi på sandbanker to ganger. Da løfter den bøylen under propellen opp propellen fra sanden og det blir ingen skader. Propellen i overflatestilling trenger ikke mer enn 10 cm vann så får man fremdrift. Det er stort sett sandstrender som vi legger til på og da er det også en stor fordel. Vi har også prøvd oss inn i mangroveskog og da løfter propellen seg opp over røtter og pinner i vannet. Helt perfekt system Den eneste modifisering som trengs er en daumann som stopper motoren om skipperen går til havs....... Bitteliten skrev for 3 timer siden: Herlig ? lurte på hvordan du skulle klare å sitte i ro så lenge uten noe å gjøre ? motor: hva med bangkok varianten? Skikkelig v8 på longtail. Bør jo gjøre minst 40knop ?? eller en Hayabusa mc motor på 200 hk på 15000rpm? Det blir ikke noen speedboat dette så vi får moderere oss litt. Håpte kanskje jeg kunne få til en som ikke bråker så veldig. Har sett enkelte varianter med eksospotte på stilken. Verstingen er en Yanmar 1 sylindrer variant med fri eksos. Vi håper på en fart på en 12-13 knop. Hakkannen: Ja nå kunne jeg ikke vente lengre. Blir mye snakk og planlegging om prosjektet. Jo olje ville den ha. Trakk inn så det suste. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 den saken du kaller bøyle under propellen heter HAENG BPLA, fiskehale Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 verdt å vite, jeg er ikke kjent i Krabi, har vært i Satun 1 gang og i Trang 1 gang, men du nevnte mangrover kanskje er det en og annen kanal i Krabi eller omegn, en og annen liten elv som renner ut. i Thailand brukes IALA-B i sjøen. mens IALA-A brukes i alt av inland waterways. (greit å kjøre på riktig side av gata) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.