Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Artig prosjekt, er litt misunnelig. Bare husk at før du bygger båt (eller bygger noe som helst i Thailand), starter du med å samle inn alt du har av linealer, rettholter og lignende. Dette brenner du i et gedigent bål. Grill gjerne pølser på bålet som du skyller ned med liberale mengder SangSom.

 

En båt skal ikke ha rette linjer. Alt som ser rett ut, har egentlig vakre kurver når du kikker nærmere

 

On 3/31/2018 at 1:01 PM, Knude said:

 

Overbygg skal jeg lage selv var planen.

 

Første skisse for planlegging og disponering. Ganske så tradisjonelt.

IMG_0033.JPG.310395302af85bd7b13c1190c9a7f183.JPG

 

 

Taket ditt er litt for flatt. Det bør ha en "shwung" som følger båtripa. Gjerne litt mer markant en ripa, slik at avstand mellom ripe og tak er større foran enn bak.

 

Er litt for lat til å tegne hva jeg mener mener, men du kan jo ta en kikk på fiskeflåten i Rayong for inspirasjon...

 

Venter spent på videre fremdrift

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje noe sånt du mener . . ?

Selv om disse ikke er longtail. Og her er avstanden mellom ripa og taket temmelig likt foran og bak . . . .

 

Denne er fra Jomtien.

DSC00106.JPG.9af07cb8317b51106b3cb7a73e639fd2.JPG

 

Eller sånn, fra Rayong:

IMG_2280.JPG.3dcefac30e6a6059c0382da3cf79025c.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er jeg usikker på da praksis viser at a2 holder bedre en a4 og jeg tror fortsatt jeg har et godt poeng

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Jon-Kåre said:

Det er jeg usikker på da praksis viser at a2 holder bedre en a4 og jeg tror fortsatt jeg har et godt poeng

 

Desverre tror jeg at du ikke har noe godt poeng der. Tipper du har fårr dårlige kina-skruer.

Ellers er det ikke noe lurt å anbefale A2-kvalitet for bruk i treverk i saltvann . . . .

 

Jeg skrur ofte med rustfrie skruer, både i forbindelse med båt og husbygging, både vanlige og terrasseskruer. Jeg har aldri opplevd at det er noe stort problem at skruene knekker. Derimot var det et kjempeproblem med bløtt stål i kryssporskruer, særlig med A2, før vi fikk torx. Med torx kan man imidlertid få så godt moment på skruen at en gjenstridig skrue blir vridd av. Derfor er det lurt å smøre treskruene. Jeg dypper som regel spissen i litt vaselin før den skrues inn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et problem med å oppnå høy fasthet i rustfritt er at det har så lavt karboninnhold, og lar seg derfor ikke herde ved vanlig varmebehandling. Rustfritt stål tar imidlertid ganske lett deformasjonsherding, noe som blir utnyttet ved produksjon av skruer. Skruer som er merket med A2 og A4 er austenittiske. Fastheten blir merket med 50, 70 eller 80, på samme måte som karbonstålskruer merkes med 8.8, 10.9 osv. Det er en egen ISO-standard for dette. Her finner man også den kjemiske sammensetningen av legeringene som tilfredsstiller standarden, og mer om fasthetskravene. Graden av kalddeformasjon er antagelig det som spiller mest inn for hvorvidt skruen er duktil eller sprø.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 22 timer siden:

 

Dette blir jo kjempebra. Det overbygget må du lage klassisk thaistil  . . ! Misunner deg allerede den byggejobben . . . .

 

 

Det ser jeg også frem til. Hvordan det blir er ikke helt bestemt i detalj. Tror ikke jeg kommer til å lage flere skisser siden den jeg har laget gir ca lengde i forhold til behov. Hytte med seng på to meter og WC /pentry på ca en meter.

Det er to hovedtyper hytte på denne typen båt. 

Bygget i tre eller i rør og presenning.

Et eksempel på tre varianten

 

28511522_10156167382424605_1137752218_n.jpg.5ecf75d353ddac2853722dc325fcf9a1.jpg

janet skrev for 22 timer siden:

jeg ser båten din har registreringsnummer,

mulig du kan overta "vognkort", tabien ruua, fra han som eide den før, men gyldig vognkort er et krav, samt personforsikring,

 

førerkort er også et krav,

 

for noen båttyper kreves også ett mekanikersertifikat for å føre båten

 

Takk for mange gode og nyttige opplysninger Janet. Du bor tydeligvis i Thailand og har MYE kunnskap i språket også. Der har jeg mye å lære....

 

"Blåboka" vil bli overført på oss så den delen er det kontroll på. Derimot er det litt mer usikkert hvilken nautisk kompetanse som kreves. På spørsmål til en bekjent i marin politiet ble det svart at så lenge vi bare skal kjøre tur med oss selv som han sa så var det ikke noe krav. Jeg har en gammel "begrenset kystskipper" som jeg tenkte få

oversatt og prøvd konvertert. 

 

 

janet skrev for 19 timer siden:

verdt å vite,

jeg er ikke kjent i Krabi, har vært i Satun 1 gang og i Trang 1 gang,

men du nevnte mangrover

kanskje er det en og annen kanal i Krabi eller omegn, en og annen liten elv som renner ut.

 

i Thailand brukes IALA-B i sjøen. mens IALA-A brukes i alt av inland waterways.

(greit å kjøre på riktig side av gata)

 

 

Vi har båtplass i innløpet av en slik elv. Der er også den lokale piren med alt av ferger og transport sjøveien. Har lært så langt at det bare er kapteinene på fergene som følger et system. Fiskerenne tar korteste veien uansett uten at det er noe problem for oss. Jeg viker alltid godt ut til siden og er tydelig på hva jeg gjør.

 

Du nevner skruer. Vi kommer til å ta med alt av skruer hjemmefra. Også noe småverktøy.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så var det det med skruekvalitet. I plastbåt industrien har det blitt brukt syrefaste skruer siden tidenes morgen uten at det har hvert noe tema at de knekker. Da bare i A4 kvalitet kjøpt av anerkjente importører som Tangstad A/S i Oslo

Jeg er heller ikke så redd for de terrasse skruene men velger å kjøpe gjennom byggevarekjede frem for Biltema sine. Om Biltema sine er dårligere har jeg ingen dekning for men når man skal reise halve verden med skruer i kofferten så blir valget det jeg har best tro på. :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

landkrabbe skrev for 17 timer siden:

 

 

En båt skal ikke ha rette linjer. Alt som ser rett ut, har egentlig vakre kurver når du kikker nærmere

 

 

Taket ditt er litt for flatt. Det bør ha en "shwung" som følger båtripa. Gjerne litt mer markant en ripa, slik at avstand mellom ripe og tak er større foran enn bak.

 

Er litt for lat til å tegne hva jeg mener mener, men du kan jo ta en kikk på fiskeflåten i Rayong for inspirasjon...

 

Venter spent på videre fremdrift

 

Takk for dine betraktninger. Båten har så mye spring at å ha overbygget høyest i front kan bli rart eller????

  Når jeg skal bygge overbygget er det mest naturlig å lage finermaler til hyttesidene. Da vil man kunne se fasongen og kunne justere seg inn på hva som ser bra ut. Så er det bjelkebøyen eller buen på taket. Det blir sikkert også flere utgaver før vi er helt fornøyd. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

for ca 2 år sidenkjøpte jeg meg ny båt,

hadde veldig veldig lyst på en båt i samme stil som din, det er jo skikkelig båt,

 

hadde jeg vært deg hadde jeg nok blåst i det der long tail opplegget og heller mekket til en innenbords motor med fast aksel

 

i Samut Prakan, provinsen der hovedflyplassen til Bangkok ligger var det en australier som hadde 2 slike til salgs.

 

imidlertid, jeg bor ved en kanal, på sommerstid når vannet er lavt lavt lavt ville en båt som din ikke flyte,

greit ok, men velter den over slik at åpningen er mot huset OK velter den andre veien vil bølger fra passerende båter fylle den

(dessverre må jeg ha båten parkert i kanalretningen, ikke 90 grader på kanalen)

 

du bor jo rett ved Malaysia, mulig self tapping 316 og torx er enkelt tilgjengelig der,

ellers ta med fra Norge,

304 og 316 bolter og studs er lett tilgjengelig og billig i Thailand

 

språket? tja, jeg klarer meg rimelig ok, kan snakke MYE om motorer og båt og maling etc,

klarer neg ra i drosjer og hotell og restauranter

 

hva angår motorer, ikke snakk om sylindre (grabok) i LoS, der snakker man kun om stempler, (SUUP),

jeg har en 8 suup moter, og topplokk heter stempel lokk og motorblokk heter stempelskjorte, litt kult

 

du sier at du har en bekjent i marine polisen,

het før Harbour Dept, heter nå Marine Dept. og de har ikke politimyndighet.

 

han sier det ikke er så nøye om du bare fyker litt rundt med kona og naboen og svømmer og fisker litt,

 

jeg vedder en kasse Chang på at dette er det reneste tullprat fra din venn,

du MÅ ha førerkort for din båt.

Jeg er i Norge akkurat nå og kan trygt vedde en kasse Chang,

den type veddemål er ellers strengt forbudt i Thailand

 

Sørg for å ha papirene dine i den skjønneste orden. Ulykker skjer ikke ofte med båt, men det hender,

du ligger ankret opp og pilker, en dust klarer å kjøre rett i deg snubler og skaller hue i motor og besvimer/dauer

og du er i den dypeste shit du kan tenke deg. Hvorvidt du er helt uskyldig og ikke kan klandres er IKKE spesielt relevant.

Men kom i en situasjon uten papirene i orden og du er i meget deep shit og du skulle ønske du ikke en gang visste hvor Thailand var.

 

Forøvrig er det ikke promillegrense med båt i Thailand, du kan lovlig kjøre båt helt dørgende,

men skjer det noe blir det selvsagt en investigation fra Marine Dept.

 

jeg ser veldig veldig lite fyllekjøring, men jeg ser mye uvettig kjøring,

mange har ikke fått med seg IALA-A og IALA-B og tror det er venstrekjøring på inland waterways.

 

fritidsbåt er et temmelig nytt konsept i Thailand, si 10 år, alt regelverket er knyttet opp mot profesjonell båtbruk,

korrekt registrering av et nybygg som mitt eller din båt som ny er ikke særskit forskjellig fra å registrere en kjemikalietanker på 70 000 tonn,

alt bygget på engelsk regelverk fra rundt 1900 tallet

 

pass nøye på å holde ditt vognkort, Tabien Ruua, i orden, betal den årlige avgiften punktlig.

 

sertifkater, fører og mekaniker, må fornyes hvert 5 år,  det kreves 2 års aktiv"sjøtjeneste" for å fornye uten videre.

har du båt og ditt Tabien Ruua i orden kan du selv dokumentere din egen sjøtjeneste

 

Om Marine Dept i Krabi er litt sidrumpa, så kan du få gjort det ordentlig rett opp i gata, Phuket,

de vet hva de driver med.

Jeg bor i provinsen Nonthaburi, tok mitt første fører og mekaniker sertifikat i Phuket og fornyet de i fjor

i provinsen Samuth Sakon. Dette er som for bil og motorsykkel, sertifikater kan du ta uavhengig av hvor du bor.

 

Har en tysk kompis som bor i Pattaya (med båt) han gikk til Marine Dept for å forhøre seg om hvordan få lappen,

kan du kjøre båt spurte Marine Dept karen, JA! ok da skriver vi ut et sertifikat. Enkelt for ham, men dette er ikke normalen.

 

Jeg har et lass med norske sertifikater, gamle båtfører greier i ulike varianter, D5 uten stjerner og D5 med stjerner

og en håndfull STCW sertifikater.

Viste frem  dette til Marine Dept i Phuket (Harbour Master).

Alt som ikke var STCW bare blåste han av. STCW sertifikatene sa han OK, no problem, disse kan vi konvertere til Thai sertifikater,

men først må du skaffe deg jobb som sjømann i Thailand.

Meg; jammen har bare fritidsbåt slik og sånn.

Greit, da gjør vi en eksamen her og nå for kjøring av båt og en her og nå for motor, går det greit så utsteder vi lappene.

Javel, det var 2 ganske grundige muntlige eksamener, muntlige og med heftig bruk av tavle og papir/tegninger.

 

Thailendere gjør ikke slik, de bare stikker til en kar som din kompis i det du kaller marine police  100 eller 200 baht og får det de vil.

IKKE GJOR DET SLIK. GJOR DET ORDENTLIG - DET ER IKKE VANSKELIG

 

 

 

 

 

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Takk for dine betraktninger. Båten har så mye spring at å ha overbygget høyest i front kan bli rart eller????

  Når jeg skal bygge overbygget er det mest naturlig å lage finermaler til hyttesidene. Da vil man kunne se fasongen og kunne justere seg inn på hva som ser bra ut. Så er det bjelkebøyen eller buen på taket. Det blir sikkert også flere utgaver før vi er helt fornøyd. 

 

du sier finer maler, bra, bruk finer til maler, til grilling, til ditt og datt men ikke båt

 

marine plywood finnes ikke på markedet i Thailand

 

det finnes finer folk påstår er vannbestandig, det har et statlig stempel på seg som ser ut som 3 likør glass på høy stett,

treverket er bare piss

 

det er 3-4 STORE firmaer i Bangkok som driver med finer, også marine plywood (laget etter BS),

de kjøper i Malaysia og Indonesia og selger i Singapore til firma som driver med global eksport.

 

firmaene i Bangkok sier de klarer ikke selge ordentlig finer i Thailand, skikkelig finer koster omlag 50-100 kroner mer for 8*5 fot

enn piss fra Kina. Det er thailenderes stil, de kjøper helst billig piss fra Kina.

 

billig billig er viktig i Thailand, kvalitet og holdbarhet er ikke viktig

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Knude said:

Det ser jeg også frem til. Hvordan det blir er ikke helt bestemt i detalj. Tror ikke jeg kommer til å lage flere skisser siden den jeg har laget gir ca lengde i forhold til behov. Hytte med seng på to meter og WC /pentry på ca en meter.

Det er to hovedtyper hytte på denne typen båt. 

Bygget i tre eller i rør og presenning.

Et eksempel på tre varianten

 

28511522_10156167382424605_1137752218_n.jpg.5ecf75d353ddac2853722dc325fcf9a1.jpg

T...............

 

Den hytta i tre på det bildet har klassisk spring på taket . . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk igjen @janet Godt mulig at han jeg spurte om båtsertifikat rett og slett ikke viste bedre .... ikke alltid så gøy å svare at man ikke vet:smiley:

jeg tror at Kantang kanskje er det nærmeste kontoret for slike saker for oss iPak meng. Fungerer ikke det så får vi som du sier prøve Phuket. Vi har oss en tur dit hvert år.Det får vi sjekke opp neste år. Det blir mange nye ting for oss da. Kanskje jeg kan spørre deg litt til råds når vi kommer så langt? Du har tydelig mye erfaring med Thailand.

Du skryter ikke mye av kryssfineren og det er sikkert simple greier normalt sett. Jeg var med på en tur til et stort byggvarehuset i Trang. Den fineren så bra ut som innmat i taket som jeg tenker å legge epoxy og duk over. ( og på undersiden kanskje )Da får heller ikke termitten tak i den....:yesnod:

 

NilsPils: Bildet er av en lokal båt som holder til i nærområdet for oss.  Om jeg har oppfattet det riktig så er dette en båt med Phuket design på skroget. Lite spring i motsetning til en Krabi båt som da har mye.  Du har rett i at der følger taket båtens spring. Det har ikke jeg sett før nå. Hytta jeg skal lage blir litt lengre og plassert bitte litt lengre frem ,men fasongen ser jo helt riktig ut på bildet. Nydelig båt.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei igjen.  Da skal denne tråden våknet til live igjen. Vi drar nedover til Ban Pak Meng om et par dager.   Småverktøy som er umulig å få tak i er pakket i kofferten sammen med ei god pendelsag og skrudrill. Dette finnes hos byggsjappene men kvalitet kosterder som her. Bosch og Hitachi blir med nedover på ferie.

 

Skruer er kjøpt inn : Det ble 500 terasse skruer A4 som burde være bra prisen tatt i betraktning.

IMG_0091.JPG.b02e2c49a554c44872bbb2d5832cebae.JPG

 

 

 

 

@WestsailOle  har sett til båten og den står som vi forlot den.

Nå er det bare å komme ned så vi kan begynne å reparere skroget og bygge overbygg.

 

mer kommer !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tatt med Torx-skruer til Thailand i år. Sånt har ikke kommet til Chiangmai enda, og gutta som jobber hos oss er veldig begeistret. De skruer rett inn i treverket uten forboring. Og det her hvor man til og med som regel må forbore for spiker,. Et godt tips er å dyppe skruespissen i vaselin.

 

Ellers har jeg fått laget meg snekkerverksted her, avdeling Chiangmai, med tykkelseshøvel, hejemmelaget sagbord, fresebord, rondell-og bånddsliper, kompressor og diverse håndholdt elektroverktøy. Det er helt kurant å kjøpe elverktøy her. Det går mye i Makita, som koster litt, men er likevel billigere enn i Norge. Kjøpte nettop en god Makita skrudrill med to batterier. Etter hvert vil jeg få laget noen eksempler på båtrelaterte ting i teak. Men først er det vedlikehold på bygninsmassen som har prioritet, og tiden går fort her . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for det @alphaman  vi skal være i varmen frem til midt april. Det går fort som fy......

 

@NilsPils  Takk for tipset om vaselin. Vi har ikke vært så langt nord som du bor enda men en dag........ verktøy har de mye av der vi bor men du må betale.

Blir gøy å se hva du tryller frem av teak arbeid. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

Kan noen fortelle meg "greia" med longtail?  I mine øyne (og ører) er det mye bråk og tungt å håndtere men regner med at det har noen fordeler siden det fortsatt er svært utbredt....

Muligheten til å kjøre på grunt vann. Propellen vipper seg opp hvis den treffer en sandbanke. +Billig

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Knude said:

  . . . . .Vi har ikke vært så langt nord som du bor enda men en dag . . .

 

Det er bare å ta en tur til Chiangmai. Ville vært veldig hyggelig med besøk. Vi har plenty med plass til gjester.

 

Ellers er jeg spent på longtailbåten. Håper det blir kahytt med spring . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lazyjack said:

Kan noen fortelle meg "greia" med longtail?  I mine øyne (og ører) er det mye bråk og tungt å håndtere men regner med at det har noen fordeler siden det fortsatt er svært utbredt....

 

Her i nord kjører gutta longtailbåt med overflatepropell i grunne elver fulle av steiner og stryk. Anbefaler en tur opp eller ned Khok River mellom Thathon (ved grensen mot Burma) og Chiangrai. Jeg og junior har padlet ned elven i kano med masse velt og opplevelser. 

https://baatplassen.no/i/topic/84530-med-kano-på-khok-river-i-thailand/

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, enslagsgjest said:

Muligheten til å kjøre på grunt vann. Propellen vipper seg opp hvis den treffer en sandbanke. +Billig

 For de fleste der nede tipper jeg pris på motorinstalasjon teller mest!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

Muligheten til å kjøre på grunt vann. Propellen vipper seg opp hvis den treffer en sandbanke. +Billig

Om dette er eneste fordel med longtailoppsett så ville jeg vel foretrekke påhenger og litt forsiktighet :yesnod: 

Antar at det også er et ikke ubetydelig økonomisk aspekt ved at en bilmotor montert montert i en bøyle er en billig sak som også er enkel å bytte ut. Men bråket og den vannvittig tunge manøvreringen har jeg liten sans for selv om det kan fremstå som eksotisk.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Lazyjack said:

Om dette er eneste fordel med longtailoppsett så ville jeg vel foretrekke påhenger og litt forsiktighet :yesnod: 

Antar at det også er et ikke ubetydelig økonomisk aspekt ved at en bilmotor montert montert i en bøyle er en billig sak som også er enkel å bytte ut. Men bråket og den vannvittig tunge manøvreringen har jeg liten sans for selv om det kan fremstå som eksotisk.

 

Det brukes ikke bare bilmotorer, men også motorer beregnet for longtailbåt. Billige og relativt lette, uten vinkeldrev og enkle i drift og vedlikehold. Og i de fleste elvene her nord ville du ikke kommet langt med en påhenger . . .

 

Og når det er sagt, jeg har veldig sans for det eksotiske  . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 39 minutter siden:

Men bråket og den vannvittig tunge manøvreringen har jeg liten sans for selv om det kan fremstå som eksotisk.

 

Alt bråker I Thailand, det virker som de liker støy. Trafikken er høylytt, og om man kommer inn på et kjøpesenter er det forskjellig musikk på full guffe I hver butikk.  Så en longtailmotor passer vel godt inn I lydbildet ellers. Men hva mener du med vanvittig tung manøvrering? Motoren er vel rimelig greit avbalansert I et slikt oppheng, så man slipper tunge tak. Man klarer nok ikke like krappe svinger som med påhenger, men jeg tipper at dette kun er en vanesak.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...