Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

index skrev for 3 timer siden:

 

Men hva mener du med vanvittig tung manøvrering? Motoren er vel rimelig greit avbalansert I et slikt oppheng, så man slipper tunge tak. Man klarer nok ikke like krappe svinger som med påhenger, men jeg tipper at dette kun er en vanesak.

Jeg bare husker hvordan thai-gutta holdt på når en båt skulle snus: Trykke "rorkulten" ned til propell og aksling kom over vannet, dra det hele over til motsatt side, gi gass, gjenta det hele en eller flere ganger til baugen pekte riktig vei. Forøvrig er mitt inntrykk også at jo mer det støyer jo bedre :eek:

Link to post
Share on other sites

En brasilianer jeg kjenner har ferdes mye i Amazonas der man kan finne lignende motorinstallasjoner. Han mente på at mange der har en (feilaktig) oppfatning av at mer motorlyd = raskere båt:giggle: Mulig det også er slik i Thailand?

 

Skulle jeg hatt en slik motorinstallasjon hadde jeg helt klart hatt Chevy V8 med rake rør, for da kalles ikke lyden støy, men musikk:lol:

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

Alt bråker I Thailand, det virker som de liker støy. Trafikken er høylytt, og om man kommer inn på et kjøpesenter er det forskjellig musikk på full guffe I hver butikk.  Så en longtailmotor passer vel godt inn I lydbildet ellers. 

Fant akkurat ut at jeg ikke skal til Thailand...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Fant akkurat ut at jeg ikke skal til Thailand...

 

Det har nå sin sjarm også da! Veldig smilende og hjelpsomme folk overalt, et herlig land å feriere i. Men mange ting er annerledes enn vi er vant til ja 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Bitteliten said:

Det finnes rolige steder i Thailand også ?

 

4 hours ago, index said:

 

Det har nå sin sjarm også da! Veldig smilende og hjelpsomme folk overalt, et herlig land å feriere i. Men mange ting er annerledes enn vi er vant til ja 

 

Og thaiene er veldig lavmelte og høflige. Det regnes som uhøflig og aggressivt å heve stemmen (i kontrast til kinesere). Og her ute på landet hos oss utenfor Chiangmai er det stille og fredelig. Vi våkner til fuglekvitter og froskekvekking om morgenen og nytter stilheten rundt leirbålet om kvelden sammen med lokale venner. Og hvis man ønsker litt mer action er det kort vei til byen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og mye av den samme stillheten som det snakkes om i nordthailand, finner man også på øyene her nede 

 

Har holdt på med øyhopping i 4uker og har 1uke igjen :) reiser til koh phiphi om en times tid og skal ha 4-5dager der, før det er hjem til kalde Norge. 

 

Vi har prøvd så godt vi kan å holde oss unna byene på denne turen, byene er fulle av støy, eksos, vond lukt og horer. "You want masage ? 300bath, boom boom 200 extra" Men det er bare å lukke øra, også gå vidre. Men en ting jeg virkelig kan anbefale på stranda er: 1,5hour back & shoulder, with oil, not so hard, so i can sleep. Da får man 1.5time på øye og goooood massasje uten ekstra spørsmål. 

 

Men det som er med Thailand, er at man får det akuratt sånn man vil ha det. 

Link to post
Share on other sites

Slenger med et bilde fra stranda midt på dagen. Øya heter forøvrig Ko Lanta. 

Anbefaler alle å ta en tur å gjøre seg egne erfaringer å ikke bygge antagelser på det bilde media til tider skaper av et vakkert land.

 

7DC1C33A-C019-4D02-B3EA-9947F4C5FBBD.jpeg

510E3A9E-8DEF-4EFD-81C1-A664AB45CA79.jpeg

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 7.1.2019 at 22.59:

Kan noen fortelle meg "greia" med longtail?  I mine øyne (og ører) er det mye bråk og tungt å håndtere men regner med at det har noen fordeler siden det fortsatt er svært utbredt....

Er på min første tur til Thailand nå og har tittet litt på båtkulturen. Det er innlysende at med den økonomien som råder her er det uaktuelt å kjøpe påhengere til hundretusenvis av bhat. Det ligger noen charterbåter i plast på rundt 30fot ved hotellet her i krabi som har påhengere, men de skal jammen kjøre noen turer for å konkurrere med longtailbåtene med turbodiesel. Jeg aner ikke hvor mye de betaler for drivstoffet men de har neppe noe særlig med avgifter.... og hvis en Toyota Hilux motor med kjølesløyfe koster 30.000 TBH så sier det seg selv hva som selger. 

Vet ikke hva de bruker på elvene oppe i nord men her har jeg kun sett toblads propellere og ingen har antikavitasjonsplate. 

6BDACA54-014E-4852-A16E-88A522130893.jpeg

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, DieselDahl said:

Vet ikke hva de bruker på elvene oppe i nord men her har jeg kun sett toblads propellere og ingen har antikavitasjonsplate. 

 

Båten på elvene her oppe har som regel mindre og letter motorer. De blir da enklere å manøvrere gjennon stryk med mye svinger og steiner. Ellers er propellen stort sett den samme.

 

https://www.google.com/search?q=khok+river+longtail&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiMtevR7eLfAhVJrI8KHZ2kBaoQsAR6BAgBEAE&biw=1297&bih=862#imgrc=vhoI0EBl-kMN7M:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kom hjem fra Thailand nå 05.01.19. Kjørte masse longtail. Først fra Koh Lanta til Koh Hai (Ngai). Så en hel dag på fisketur. (fikk ikke en dritt)

Så fra Koh Hai til Pak Meng. Det første som slår meg med dette prosjektet; få eksosen bak og ned akter slik at utgangen er ute av syne. Makan til bråk. De jeg var ute med hadde 4 syl diesel. Motoren i seg selv lager så mye mekanisk støy så det holder når den ikke er kapslet inn med ett eneste støyskjold, så hvis du da i tillegg skal høre på eksosen så blir du sprø og kommer til å drikke alt for mye Mekong-whisky for å døyve smerten. Er det mulig, så ville jeg fått til ett støyskjold i front av motoren, dempet med asfalt-plater. 

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er flere nordmenn i tillegg til Knude som har ordnet seg longtailbåt. Jeg traff på denne sist vi var nedover, kanskje er det noen på Båtplassen som vedlkjenner seg denne? Har du døpt skipet, Knude? Blir det kanskje   "Jolla II af Drømmenes Havn" ?

1992168230_Jolla2-1.jpg.809b717d69025dc0dee5dc9ccd194d3a.jpg

 

Ellers er det mye heftig motorisering. Etter å ha vært medlem på Båtplassen noen år har det slått meg at båteierne i Thailand må ha minst like mange motor-problemtråder som oss på sine lokale "Båtplassen"-nettsteder (.. hvis de finnes).

321477105_Jolla2-2.jpg.49932a5b304edb819435d6747cb26fe4.jpg

Link to post
Share on other sites

Angående manøvreringsegenskapene må jeg si jeg er imponert. Disse båtene har jo ingen girkasse med frikobling og revers men når du kan legge propellakslingen inntil skutesiden så er jo det revers godt som noe. Og gutta snur båten på femøringen når de skal ut av en trang havn. 

Link to post
Share on other sites

På stranda rett nedenfor bungalow'n her så trur jeg det er ett par hundre kjøringer med longtail i løpet av noen timer, ser gutta kjører sikksakk imellom båtene og bare løfter propellen over fortøyningstauene på stranda her. Tydelig at de har noen timer vannet med disse båtene 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Eika said:

På stranda rett nedenfor bungalow'n her så trur jeg det er ett par hundre kjøringer med longtail i løpet av noen timer, ser gutta kjører sikksakk imellom båtene og bare løfter propellen over fortøyningstauene på stranda her. Tydelig at de har noen timer vannet med disse båtene 

 

Da skulle du se når gutta manøvrerer gjennom strykene i Khok River. De vet nøyaktig hvor de skal gå mellom steinene og hvor propellen skal plasseres. Har enda ikke sett en som har misset. Junior og jeg i kano, derimot . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Da var også nett på plass. Gøy og hyggelig at så mange er innpå her i denne tråden.  

Da var vi installert i huset vi skal bo i denne gangen. Vi er da på Ban Pak Meng i fylket Trang. Et godt stykke syd for Krabi med utsikt mot blant annet Ko Lanta sin sydspiss.  Fjerde eller femte året vi er her.

 

 Ko Meng i front og Ko Lanta bak i bildet.  

IMG_0073.JPG.1e35d52cfa616235c562280e1570835c.JPG

 

Første prosjekt etter å ha klargjort boligen var den lille longtailen . Den var som forventet etter en lang sommer her nede. Den var full av løv  og trengte en grundig vask.

IMG_0067.JPG.68f47284680be97745f458e2f12e0054.JPG

 

Her medeier med datter og vår gode venn "Jåt" (vi er to eiere på den båten)

 

 

IMG_0068.JPG.562184c93db20d391f63204ce454cbad.JPG

 

Så var det å få fyr på Mr. Honda. 13,5 Hk bensinmotor med snorstart. Den oppførte seg veldig mystisk ved første prøvestart. Var ikke lett å dreie rundt og hosta noe helt forferdelig. 7 mann gikk løs på den samtidig for å  finne feilen. Etter 30 sekunder lå forgasser spredd utover og feilen funnet trodde de. Møkkete bensin. Hmmmm. Heldigvis fikk undertegnede etter hvert plass ved motoren. Pluggnøkkel??

Ingen hadde. Det må vi få tak i.... Dro litt i snora.... olje ut av eksosen...….hmmmm.    Da kom historien : Jo motoren hadde velta for et par måner side ……. Ok..... Olja fra bunnkassa hadde da rent inn på toppen og ut forgasser. Beste konservering som kan skaffes. Etter å ha lufta ut alt og satt i sammen forgasseren …(.Fant alle delene )  fikk vi fyr på motoren.

 

Så var de hjelpsomme på plass igjen og villig hjalp oss å få båten ned til vannet.

Her er vår plass på piren.

IMG_0070.JPG.c2f15df6d0120d4a7c102f4f400ad388.JPG 

Ganske aktivt båtmiljø.

 

 

IMG_0071.JPG.f483586c6fbc7a8644d48bbd7e1f0973.JPG

 

Litt om støy og stillhet.

Her har vi nesten ikke turister. Tilbudet her er for lokale som kommer ut til kysten i helgene for å feriere litt. Da er det mye folk. I uka derimot er det nesten helt stille både på land og sjø.

I går var det masse folk siden det er "barnefestival" Har ikke noe nærmere forklaring på fenomenet

IMG_0074.JPG.c6f83fabdbee4efb42fbfcbe6e5281f1.JPG

 

IMG_0072.JPG.0660a549e61ad16055ad73313b8387c9.JPG

Så litt om båtmotorene her nede.  På de store longtailene  har størstedelen bilmotorer, en del har en sylindret diesel Janmar eller Kobota. Samme prinsipp som Sabb. Mindre båter som vår har bensin Honda eller Hondex eller en annen kopi.  Alle på stilk .

De store har ofte girkasse fra bil som en mekanikker har ommøblert litt inni og de har 2 gir og revers.

IMG_0075.JPG.22c7a526ab935480f0bbfae18d02289e.JPG

 

Vår motor har en utveksling med kjede

IMG_0076.JPG.cd1e42c188524f1b635991ebeed1ecc8.JPG

 

Nyere motorer av denne typen har direkte drift fra aksel og mindre propell. 

 

Ser at mange har kommentarer og meninger om å kjøre denne typen båt. Jeg har også kjørt store og tunge motorer her nede.  Før teknikken er innøvd er det en styrkeprøve. Når teknikken er inne blir det mye lettere. Mange av oppsetta er også med utenpåliggende ror som gjør at du nesten bare styrer med dette under marsj. Inne i havner er det teknikk og balansen på motoren som er viktig. Dessverre så er det fare for at de lokale tror at om det bråker mye så går det fort. Skrogfarta på denne typen båt er ca 6-7 knop som man oppnår med en motor på 10 hk. For å få 15-16 knop må det 60-70 hk. Noen går så langt at de bruker 3,2liter diesel med turbolader hvor Isuzu DMax motoren er best sies det...…..

Av og til ser  vi båter som har eksosen ned på tailen med potte. Da blir det stille og er vel det oppsettet som jeg kommer til å lage.

 

Noe på nybåten har det enda ikke blitt.

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Virker som det er viktig å tøffe seg her ja, og da særlig med utstrakt rusing og pumpegassing på ”store” dieseler. Virker ikke som om de er særlig opptatt av drivstofføkonomi for de kjører helst på flatt jern, iallefall inne i havna..... 

jeg så forresten en som hadde lanterner! Det sto en grønn og en rød lykt oppå bakre solskjermen og begge lyste rett forover. Grønn på babord og rød på styrbord.... greit nok, ingen andre båter syns, de bare høres. 

Vi prøvde å få oss en tur til chicken island nå i ettermiddag fra railay beach hvor vi bor nå. De skulle ha 10.500 baht for en tur med såkalt speedbåt. Ca 33’ glassfiberbåt med tre 250hk hondaer, mente det var for høy sjø for longtail boat ned dit. Tja, vi droppa den turen. Men kanskje neste gang. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...