Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Svart (redigert)

Takk for det @alphaman  Var så opptatt av kjølvann og sandbanker så farten registrerte jeg nesten ikke. Gikk godt unna tror jeg så kanskje 8 -10 ?????

Det så ut som vi opprettholdt kjølvannet på ca5-6 knop. Ved mindre fart stopper det opp. Finnes en sentrifugal pumpe som drives av motor. Monterer vi en sånn kan det gå enda saktere.

 

Skrytebilde av første øy besøk : Ko Meng

IMG_0216.JPG.55e5cde2cde54a0a174215d6fe0b191b.JPG

 

Fikk begynt litt på dørken før mørket kom.

IMG_0217.JPG.aaa48dd525d562e54bd2e7d3cb1bae23.JPG

 

Da er vi ganske nærme målet for i år.

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Litt igjen før vi gir oss for i år. Var igjen en tur til havnebyen Kan Tang. For å komme dit er det en liten ferje tur på fem minutter over en  elv.

Fikk nesten litt vont av denne slepebåten her. Gikk heldigvis med tidevannsstrømmen.

IMG_0219.JPG.010ba185927b4319ead709bc4675af3c.JPG

 

IMG_0220.JPG.a29fe1d94fa2db520251096b482c391d.JPG

 

Førsteutgaven av ror er testet. Blir seende greit ut og helt fantastisk å kjøre med. Båre å la motoren gå fritt . Svinger helt fint og var superpraktisk for stående kjøring.

IMG_0222.JPG.be8bf16acde4969526ba13f151ceee87.JPG

 

IMG_0223.JPG.cae0b8415862435eabe38c8f81d3f087.JPG

 

Styre spaken skal nå rundes og pyntes litt før lakk. Skal også se om jeg får til en låsing i forbindelse med seiling. Røret er syrefast 3 mm i godset. Kostet 600 Bath for to meter. Var en kamp å bøye men jeg fant to passe trestammer å bøye imellom.

 

Som nevn tidligere så blir det ikke overbygg i år.

Da var denne en god erstatningIMG_0221.JPG.36430596d8d3be74e9079086c91f00f0.JPG

 

De to bambus bitene som flyter på siden er badetrappa. Ikke helt enkelt for to "gamlinger"

Ny trapp er ferdig hos smeden i morgen.

Det var forresten ikke så enkelt å bestille den. 

Var innom her om dagen med tegning av hvordan jeg ville ha den. Far sjøl i smia så på tegningen. Ristet på hodet og kom med en lang tirade om et eller annet. Tegningen fikk jeg igjen og han fortsatte med det han holdt på med før jeg kom.

Ikke skjønte jeg om jeg skulle få trapp ….eller kanskje han ikke hadde tid..... Ga opp inntil jeg fikk en som kunne oversette. Ikke så sprek i engelsk han heller.

Det vi ble enige om. Lages i rustfritt. Galvanisert ville han ikke bruke. (De fleste har galv)  De bestemmer hvordan den skal se ut. 

Mål: vi ble enig om litt lang og litt bred.

Pris 1500 Bath

Nå er vi spent på hva vi får...………………………….

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En annen litt uvanlig greie. I kveld må jeg flytte båten innover på stranda siden da vi kom innfra  tur i dag var det lavt vann.  Badebukse og hodelykt . Vi Ligger langt til havs på høyvann så da må den plasseres med tanke på når vi drar i morgen. Uvant for oss som er vant med brygger hjemme. I kveld stiger vannet 2,6 meter i løpet av 6 timer. Alle driver med denne flyttinga bortsett fra de få som har lettbåt og fast plass på bøye.  

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Klart det @alphaman.  

Takk for det @Bitteliten   Håper å prøve seilegenskapene på en Longtail til uka. Bambus masta har blitt levert og ligger å tørker litt før den skal ligge i saltvann et par dager. Dette for å gjøre den litt mindre fristende for noen bittesmå maur som liker innmaten i bambusen . De lokale gutta flirer når jeg legger ut om seil. Egentlig bare en av Longtail kapteinene som er så belest at han nikker og refererer til Nordlansbåtene og vikingskip . Han fåreslo at vi kunne ta båten hjemme nedover til neste år. Fryktelig langt svarte jeg...... Joda det var han klar over og ramset opp hele reiseruta fra Norge. Jeg ble veldig innponert siden de fleste her har et mye smalere perspektiv på verden. Ut til øyene og hjem igjen. Kanskje helt til Phuket  men da er det slutt.  

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 1 time siden:

Som nevn tidligere så blir det ikke overbygg i år.

Da var denne en god erstatningIMG_0221.JPG.36430596d8d3be74e9079086c91f00f0.JPG

 

Passer nok der nede hos dere, men det blir ikke en slik i Dracoen :lol:

 

Knude skrev for 1 time siden:

Ny trapp er ferdig hos smeden i morgen.

Det var forresten ikke så enkelt å bestille den. 

Var innom her om dagen med tegning av hvordan jeg ville ha den. Far sjøl i smia så på tegningen. Ristet på hodet og kom med en lang tirade om et eller annet. Tegningen fikk jeg igjen og han fortsatte med det han holdt på med før jeg kom.

Ikke skjønte jeg om jeg skulle få trapp ….eller kanskje han ikke hadde tid..... Ga opp inntil jeg fikk en som kunne oversette. Ikke så sprek i engelsk han heller.

Det vi ble enige om. Lages i rustfritt. Galvanisert ville han ikke bruke. (De fleste har galv)  De bestemmer hvordan den skal se ut. 

Mål: vi ble enig om litt lang og litt bred.

Pris 1500 Bath

Nå er vi spent på hva vi får...………………………….

Glimrende skildring :thumbsup:  Ser for meg hele seansen, med en gammel stabukk av en smed som ikke kan et kløyva ord engelsk :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Komodo Dracoen din kler mye men ikke parasoll . @Bitteliten og @Gunga Din Den regattaen er jeg med på. Det Vietnamesiske vaskefatet seiler dårligere enn en longtail.

@salming Mange takk. Det blir litt annerledes land her nede, men det er utrolig hyggelig å få delta i et Thailandsk miljø som "fastboende".  

 

Så var det denne trappa da. Sønn i huset hos smeden gikk i gang. Voksen kar det også. Var å tok noen mål før han ga seg til å kappe å bøye tynnvegget syrefast rør.

Verkstedlokalet er som de fleste verksteder her. De jobber på gulvet.

IMG_0209.JPG.77f3dab0fdcf684682137b8192dd31f6.JPG

 

Unger å katter er også vanlig inne på verkstedene. Her blir heller ikke noe kastet som bildet viser. Starten på trappa sees bak mopeden.

 

Vi dro på båt tur. Da vi kom hjem noen timer senere var trappa ferdig malt.(Nymalt) 

Ikke sett helt maken tidligere men fasongen er vanlig her. Denne er mye mer detaljer på en jeg har sett tidligere. 

Stor ble den men vi gleder oss til å prøve den når malingen har tørket. 

618598910_IMG_0210(1).JPG.48842f17d6a25110e4a6a9c42ffa475f.JPG

 

Doble rør i trinn er en ny detalj som jeg tror er til ære for oss. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mye Jotun i Thailand @alphaman. En del av epoxy produktene er helt prima. Så mange limtyper har jeg aldri sett før ferdigblandet på boks. Alle tokomponent.Skulle ønske at vi fikk samme produktene hjemme. En annen ting er at når du kjøper insekt middel her så er den giftig som fy. Soppdreper virker fortreffelig. Det er ikke så mange miljø krav til produktene her. Ugressmiddelet legger hele haven brun på et par tre dager osv.

 

@YngveKL

Det må man når en ikke behersker språket .Fallhøyden er ikke så stor når det er slike priser. 

Selv om det er billig så har de oppfattet at båtutstyr skal koste litt ekstra Elektrisk Lensepumpe koster det samme som hjemme. Da er det ikke rart at bare turistbåtene har.pumpe. Resten har bøtte eller ei avkuttet olje kanne .

Diesel koster faktiskt 32 Bath for literen . Det er dyrt for båteierenne . For oss er det som hjemme. 

 

Litt spent på prisen på trappa. Vanlig her at de legger på litt om de har gjort den ekstra fin og det ble den jo.  

 

Jeg opplever det som @NilsPils skrev tidligere i tråden  at om man søker råd og lager ting på den måten Thaiene gjør så er det veldig stas. Får mange kommentarer : Good boat.   

 

 

 

Vi får se.   :cool: 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei @Ask Jo hørselvern hadde blitt billigløsningen. Derimot skal vi dra til med ei original  Yanmar potte og så legge et tynt rør fra den og ned på Tail stammen. 

 

Trappa er prøvd. 

Litt lang og litt bred. Prisen som avtalt.

IMG_0214.JPG.673003c98c8c1e069669618a2cd4f674.JPG

 

Den er forberedt for tre trinn. For å fordele presset mot skroget har jeg skrudd ei list på trappa . Han har bomma litt på vinkelen på trinna men det fikser jeg lett sjøl.

 

Arbeidet med bambus mast har begynt. For meg et helt nytt materiale.  Oppskrift for grønn bambus: Tørke sent i skyggen. Så i saltvann. så tørke mer.

IMG_0212.JPG.adc08e526ae1c1fa09b5e46e827cefcd.JPG

 

Maste tapp. Rundstokk fra bak huset og epoxy lim.

 

I går fikk fiskerne en god latter der jeg har båten. Kom inn fra tur for første gang på høyt vann. Har til nå kunnet sette nesa rett inn på stranda å da er det jo stopp. Ikke den dagen. Masse vann og mange båter. Som nevnt tidligere mister vi kjøling på motor under halv gass. 

Sikter inn i en åpning mellom mange båter på bøye. Vil ikke ha for stor fart for da havner vi på trappa til fiskerfamilien nærmest vannet.  Stopper motoren der jeg tror passer. Vinden i ryggen så stoppet litt tidlig. Å fa...….  Strømmen på tvers av båten var mye sterkere enn vinden i ryggen.  For dypt til å stake. For lite tid til omstart på motor...…… Kone kaster anker men det går så fort at det bare sklir bortover bunnen. Stopper til slutt mot en annen fortøyd båt og der huker selvfølgelig vår propell og kjølerør seg fast i hans fortøyning.  Må i vannet for å løsne propellen vår.  Måtte gå med vann til halsen for å skyve vår båt sideveis mot strømmen for å komme inn.

Ikke lett på sølete bunn men det gikk akkurat.  Vassa rund båten og dro ut anker akter og foran.

Etter mye slit fikk jeg båten der jeg ville ha den. Tidevannet ut av den flere kilometer lange klongen der vi har båten er borti 6 knop fikk jeg vite . Ikke rart at det var tungt. Endelig ferdig går en av fiskerne om bord i sin båt rett på siden av vår. Har nesa innover. Hopper om bord å skyver litt ut....starter opp..... setter ned motoren å klarer å tverr vende på båtens lengde inne mellom alle oss andre. Bare for å vise hvor lett det er synger han litt imens han utfører kunststykket. Hans båt er på størrelse med vår (14meter med tailen) Må gå mellom alle fisker hjemmene før jeg kommer til vårt hus. Fikk flere kommentarer. Ikke stoppe så tidlig "kaptein våt" !!

Ok..ok.     Er f.... ikke så lett .

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig liker thaiene at vi utlendinger dummer oss ut litt av og til. Men når alt kommer til alt tror jeg at de er mektig imponert over sånne rare utlendinger som jobber og får til ting, spesielt når de prøver på thaienes egen hjemmebane. Det gir stor respekt i nærmiljøet.

 

Båten din er et av de beste ferieprosjektene jeg har sett siden jeg selv for mer enn 30 år siden bygde meg en bambushytte på landet utenfor Chiangmai. Nå sitter jeg akkurat der fremdeles med teakhus, snekkerverksted og haugevis med gode venner, samt verdens beste kone.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III.  Drage er kult det. Er litt tilbakeholden med å jåle for mye. En annen lærdom er at båtene her vi ligger stadig er borti hverandre . Tidevannet snur, vinden snur.  Noen fortøyer i stolper imens andre hiver ut et anker i baugen. Blit litt småskrap etter diverse "stilker" og fiskeredskap som stikker ut over ripa. Vi kjører anker både i baug og akter for å ikke skrape borti andre  båter.

 

@Tor Arild   Mange takk. 

 

@NilsPils   Mange takk for hyggelige kommentarer om prosjektet. Du har jo stor kunnskap om nettopp det å gjøre noe på thaiene sin hjemmebane . 

Bambushytte må jo ha hvert utrolig gøy å bygge. 

Du skriver teak hus. Er hele huset i teak stokker og bord? Står noen gamle hus i nabobyen som ser ut som teak. Fine bygninger.  Hadde en gang hvært moro å besøke provinsene i nord. 

 

I morgen skal vi kanskje seile. Var å prøveheiste seilet i kveld.

D3BD47FC-09E8-4465-A89A-6F4B6ED133C5-231-00000052C5B0D2D4.jpeg.1d44eaec505e2ff355a06554b3bcb5ca.jpeg

 

Et annet uvanlig syn her nede. Bomtelt

AC69E0A3-5A09-46F5-9A8D-E0D3993C2DCA-231-000000530316CCEF.jpeg.0194a35b787007e50245eb84a50d5031.jpeg

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...