Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Knude skrev On 24.1.2019 at 21.24:

 

Har prøvd å finne noe opplysninger om dette stoffet men til nå like klok. Ser ut som klar baderom silikon i konsistensen. Den blir ikke helt hard så jeg tipper at det er innblandet mye mikro ballong i denne. Aldri sett noe liknende i Norge

 

 

 

Tror det er noe liknandes dette stoffet......en fleksibel epoksy....blir som seig gummi da det herdet...men forblir allså elastisk

 

brukes på trebåtsvarven i Bohuslän bla.........

 

https://www.nilsmalmgren.se/produkter/byggapplikationer/produktsortiment/spackel/

 

skall dobbelsjekke så att det er rett nummer på produkten.........

 

har sett både grå og rød/brun farge.

brukes for det meste på kravellbygget båter.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Knude said:

Å bruke lokale er jeg ganske sikker på var lurt. 

 

Det er jeg 100% enig i. Jeg har hatt prosjekter på gang i over 30 år her på landet utenfor Chiangmai. Har kun brukt lokale krefter til hjelpere og læremestre. Det har bidratt til at vi har et fantastisk godt forhold til folket rundt oss. De tar rett og slett vare på meg. Det hjelper selvfølgelig også at jeg har en lokalkjent kone som vet hvordan man bør forholde seg . . .

 

Og tilbake til båten. Jeg synes det blir veldig bra og mener du gjør det veldig riktig ved å slippe løs lokal ekspertise som viser hva de kan og hvordan det skal gjøres på thailandsk vis. På mine første prosjekter her gjorde jeg nesten alt selv, og det ble ikke alltid 100% vellykket.

 

Men når det gjelder rustfrie torx-treskruer har de nok litt å lære. Det lar seg faktisk ikke oppdrive her og gutta er blitt helfrelst på det lille utvalget jeg hadde med meg i sist. Med litt vaselin på tuppen går de inn i hardwood der en ellers må forbore for å få inn spiker. Må ta med mye mer fra BT neste gang . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gunga Din Jo det ser ut som du fant riktig type. Brukes veldig mye her nede. Fint stoff.

Så var det tid for innredning i båten. Å få tak i materialer var heller ikke så lett som jeg trodde. Måtte igjen snakke med min venn som driver i transport om vi kunne ta en "bytur" Jo da ….. alt for meg var svaret. Vi måtte kjøre borti 6 mil for å komme til de som solgte båtmateriale, Tre er kjempedyrt her nede så det er kun til båt det blir spandert edelt tre. Mange hus ser ut som de har tredetaljer men det er laget av noe sement baserte greier.

Omsider kom vi frem til Kantang hvor dette selges. Så ut som et sagbruk fra femtitallet i Norge. Det lurte jo på hvorfor denne falangen skulle ha wooood.          Bygger båt...…. Smil og lett hoderisting fulgte. 

Derimot da jeg tok frem min medbrakte tommestokk så fattet de interesse.  Det hadde de ikke sett før.

Fikk da bla igjennom en stabel med grovskåret Paioom tre 1x8 " i tre meters lengde. Mye endesprekk men ellers fine. Tror disse er kåret på en oppgangs sag med mange blad for om den ene planken var tynn var den neste det tykkere.

Kjøpte 27 meter og tre lengder med 1,5 x 3 "

Så var det bare å begynne. Har tidligere undret meg litt over at arbeidsfolk begynner tidlig og sover  et par timer på dagen. Fy fela og varmt å stå å jobbe i solsteiken.

IMG_0168.JPG.2655fbf40049485433f5a5e458078ed9.JPG

 

Savner snekkerverkstedet hjemme. Har også ei god øks så jeg er godt utrustet så langt.

Gikk etter hvert opp for meg at høvel skulle jeg ha kjøpt meg.

Ble en ny bytur inn til Trang og handletur på Hoomproo som sjåføren uttalte det.

Da ble det denne da båtbyggeren er for gjerrig til å kjøpe elektrisk

IMG_0174.JPG.87dd7fd20ec93dd80f7da27f1ff4aa39.JPG

Et nyttig bekjentskap men litt jobb å stille riktig. Det blir mye banking...…... 

 

Brukte flere dager for å komme så langt men glemte å ta noen bilder

IMG_0169.JPG.88e9715e16fc4fd676f46d92d301084e.JPG

 

Plankene er bare slipt rene for bust og glattet så godt det lar seg gjøre med en lamellpusser. Blir en god eksentersliper i kofferten neste år.

Så var akter brua ferdig med luke ned til et rom på undersiden

IMG_0170.JPG.e58ffd688ddb4db09633b27a78e96438.JPG

 

Får mye kommentarer for treplugger over skruene. Det har de ikke sett før. Bruker det bare på løse luker siden mest mulig må kunne demonteres for vedlikehold av skroget.

 

Dro til med en luke ring i beste  thai stil

IMG_0171.JPG.ac0069d0c70c29f9693f9e4a1662f213.JPG

 

Så dørken der jeg senere skal ha overbygg

IMG_0172.JPG.3aeb5fc15eaea2ae7c84a7ad01381b1a.JPG

 

Siden jeg skal ha motor på stilk måtte også "klossen for denne lages. Var så heldig å få en lengde med 2x8 " plank i rette typen av husverten vår.

 

Litt artig historie. Planen var å bruke Honda motoren vår i år men alle har påstått at den var for liten eller rettere sakt båten er for stor.

Planen var også og lage en liten kloss for denne å bytte den ut når vi får en større motor. Begynte på den lille klossen...….

Det tok ikke lang tid før flere av båtgutta på piren kom for å se. no.no.no. var det første de sa. Etter mye peking og lange tirader på thai gikk det til slutt opp for meg. Honda motorens stilk var for kort til høyda på akterdekket. Farlig.....   

De bestemte der å da at klossen jeg hadde begynt på var ubrukelig. De måtte hjelpe denne villfarende farangen.

Nye emner ble kuttet og målt ut. Ok.ok.ok Her nytta det ikke med  protester. Det ble bestemt at noe mindre enn en Yanmar eller Kobota  en sylindret motor var uaktuelt. Etter å ha målt lengden på en stilk til denne var den en meter lengre. 4 meter lang.

Her må man bare takke ja for hjelp spesielt fra folk som steller med dette hele tiden.

Ny kloss før montering

IMG_0173.JPG.48d3cd506b4a4846574a485a52049cb0.JPG

 

Fortsettes.

IMG_0167.JPG

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Dagene går unna og fremdriften er etter forholdene grei. Ble litt skuffa når det nå viste seg at Hondaen vår  er helt ubrukelig på den store.

Litt snekkerier blir det allikevel.  Dørken begynner å bli grei å gå på , men gutta som kommer og ser på arbeidet til utlendingen er ikke helt fornøyd.  De er ikke fornøyd med høyda da jeg har brukt spantene som underlag.  Heller ikke at jeg har avsluttet så tidlig mot baugen. Jeg prøver å forklare men da kommer dette overbærende smilet . Ok.Ok

Her legges dørken oppå en stringer ofte på tvers så det er ikke for styrken de bekymrer seg over.

 

Gikk i gang med fordekket. Det er omtrent det som de andre båtene har men ofte litt lengre. De bruker det til fiskeredskap siden bæringen er størst i skroget  mot baug.

IMG_0175.JPG.832a4d39b4996888d61810c5d0c1db62.JPG

 

Her blir det også disse 20 cm, brede plankene. Kunne selvfølgelig ha spisset alle plankene litt men med det verktøyet jeg har så hadde det blitt fryktelig mye arbeid. Måtte nesten brukt ei bord sag for å få dette greit. Nå blir det sånn-

IMG_0176.JPG.74e6d4ddfd0e7c4e7ca2179c0f338f82.JPG

 

Ble helt greit og det ble en super sitteplass fremme i svingen mot "bakken"

IMG_0183.JPG.d332c47535fadcbceb16702b7d11248b.JPG

 

Når jeg skal til tre butikken igjen skal jeg ha noen tynne bord som jeg skal bruke som en slags garnering på spantene så det ikke blir helt åpent ned i rommet under. De tre midterste bord er luke helt frem.

 

Morgenstund på Hat Pak Meng pir.IMG_0182.JPG.9e0d910ff62690bb7b801e38e013c5fa.JPG

 

En god venn her nede har ved flere anledninger snakket om en motor som er til salgs. Jo fint.... Kan vi gå å se på den spør jeg.  Ikke i dag for han dusjer...…. eller så er den ikke til salgs allikevel eller...….. Han er ikke blitt så mye bedre i engelsk og jeg sliter fremdeles med disse lange forte setningene på Thai Forstår omtrent ingenting.

Så klaffer det. Jo motoren er til salgs den og passer perfekt til båten.

Vi går og ser. Perfekt. Akkurat sånn motor som jeg ville ha. Det viser seg at onkel som er mekanikker har denne og den skal overhales og selges.  Skal bli som ny er påstanden. Selve stilken ser veldig bra ut. Lite rust og trustlager kjennes fint ut. hylselager er bra (Dreid foring i noe de kaller "pom" ) en eller annen polymer regner jeg med.

 

 

IMG_0177.JPG.c2159789912ac62914fde10b88a61b89.JPG

 

Propell og vanninntak for kjøling. Propellen så ikke så bra ut men koster nesten ikke noe her nede. Et par hundre kroner har jeg sett der jeg kjøper rustfrie skruer. Lokal båtutstyrs butikk, rørbutikk. tau. lysrør.osv. har til og med støpsler og kabel for 220 volt . Ser ut som en god gammeldags isenkram butikk fra 60, tallet.  

IMG_0178.JPG.11d2ec699f759364a9708cff8af0add8.JPG

 

Så var det pris. 15000,- Thb som er ca 4100,- Nkr. komplett

Når ferdig ? 5 dager er svaret. Ok,Ok. Kjør på.

Nå er det bare og fortsette på klossen bak på akterdekket da motoren er bestemt.

Blir en tur til smeden på Hat Jao i morgen kombinert med et besøk  og en overnatting. Da håper jeg at jeg har med tilbake motorfeste og kanskje noen deler til ror systemet.

 

Vi får se.

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

On 2/16/2019 at 10:02 PM, Knude said:

Når ferdig ? 5 dager er svaret. Ok,Ok. Kjør på.

 

Nå er det gått 5 dager. Men dagenne telles vel ikke helt nøyaktig, der som her. Og så har vi hatt helg og Budda-dagen også . . . .

 

Dette ser ellers lovende ut så langt. Skulle gjerne latt deg låne snekkerboden min her, men det er jo litt langt til Chiangmai. I år har jeg innnredet snekkerverksted i hagen, med tykkelseshøvel, pussemaskin, sagbord og fresebord. De to siste har jeg bygget selv. Når det gjelder elektroverktøy er utvalget her minst like bra som hjemme i Norge, bare littt billigere. så jeg er litt forbauset over at du planlegger å ta med eksentersliper fra Norge.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så gøy at du følger prosjektet @NilsPils    Jo et snekkerverksted kunne ha passet. Nå blir det ikke så aller verst uten heller da, 

Trematerialer er forholdsvis dyrt her nede da jeg har valgt tresorter som ikke termittene vil ha og som er stabile for sol og bevegelse. Virker veldig likt teak å jobbe med. Mye olje i treet.  Tja dyrt..... 180 Thb pr, meter er kanskje ikke så galt for 1x6 " Grovskåret.

motoren forsvant fra der jeg så på den dagen etter. Et godt tegn.  Da motor er bestemt var det mulig  å gjøre ferdig motorfestet. 

Her ferdig sparklet med epoxy. Stålmansjetten med lageret er limt ned i epoxy fortykket lim som er enda en ny type jeg prøver. Den har ikke mikrobalong men er ganske fortykket .  Var forresten litt av en kamp og bore et 48mm hull igjennom 15cm med hard ved. Fikk heldigvis lånt en stor Metabo drill som kommer fra Norge. 

 

IMG_0195.JPG.14eecb5c35fc8b305b7e58195c5ef06e.JPG

 

 

IMG_0196.JPG.63998c8bb5f780536629c98943bbe50d.JPG

 

Pussing og noen strøk med lakk så skal det bli bra dette. Må vel også ha noen lister på sidene.

 

Jeg begynner å bli litt preget av Thaienes måte og tenke på. Den store klossen er skrudd ovenfra og ned i noen kraftige dekks bjelker. Så lange franske skruer i syrefast hadde de ikke, men igjen var @WestsailOle ikke langt unna. Han hadde 75 mm lange skruer, syrefast stang og sveise apparat. Da ble det skruer 10x220 mm. Den mutteren som er synlig i stevnen er enden av en smidd bolt  10" lang som "må" plasseres akkurat på denne måten i følge ekspertene som kommer å  forklarer. Dette er gutter som har peiling så det er bare og utføre etter anvisning.

 

Alle båter skal ha navn sier regelverket her. Ok.ok.  Dette ble kone sitt prosjekt. Navnet er bestemt . VIKING NORGE  

Som ellers er det også faste folk som dekorerer båter. Mannen ble bestilt og møtte opp akkurat på avtalt klokkeslett.

 

Poserer villig for fotografen

IMG_0193.JPG.828055dbb4b0855f65aa5f9ddf17af8d.JPG

 

Var billakkerer så farger kunne han. Hele navnet og flagget er malt på fri hend med pensel. Fargene er blandet på stedet.

 

For de som måtte lure...….. Vanlig størrelse på båt navn her nede er enda større.

IMG_0194.JPG.8856d38b4c0e3bb6754148b5146143ca.JPG

 

Ikke sikkert at flaggfabrikken hadde godkjent lengden men vi er veldig fornøyd.

 

Er også ferdig med dørken bortsett i fra noen delinger på de lange lukene på midten og noen detaljer . Disse skal ikke behandles med noe da lakk blir både varmt og glatt og gå på. Håper de blir litt jevnere i fargen av sola......IMG_0197.JPG.c3718dd8473cd4797b3006f2e85e2d61.JPG

 

Er ikke helt sikker på om materialene sveller så det er litt romslig langs lukene. Midtpartiet blir dørk i overbygget neste år.

 

Fem dager er tydeligvis fem dager her nede med litt slark. Fikk beskjed om at motoren begynte og bli ferdig. 

 

Hadde god tro på selger siden han er en etterspurt mekanikker på stedet, men at den hadde blitt så fin hadde jeg ikke trodd,

 

Her nesten ferdig. Ble startet for å riktig la meg høre hvor fint den gikk.

IMG_0198.JPG.d53e6af3100819a5709b241bb436fe3d.JPG

 

Dette er da en Yanmar firetakter diesel på 12 Hk. Veier ca 110 kg . Har sveivestart og kompresjons utløser på ventilene så man sveiver opp farten på motoren og så slippes denne utløseren og motoren starter. Litt samme system som en Sabb diesel. Hadde ikke regnet med at jeg noen gang ble eier av en "Sabb på stilk"

 

Etter å ha besøkt noen flere mannebutikker butikker i byen innser jeg at det ikke er nødvendig å dra med verktøy ned hit bortsett fra kanskje den "nye" Boch stikksaga som jeg har. Det er proff modellen og den har jeg til nå ikke sett maken til. Den jeg har blir uansett med hjem igjen.

 

Å ha et prosjekt her er ikke helt som hjemme. Det er for varmt på dagen til å jobbe i sola. Det er mye mer leting for å få tak i det man trenger rett og slett fordi man ikke er kjent med hvor de og det selges. Har bare en stor scooter som bil så store ting må ha leid transport. Strand og bading tar også en del tid...………:wink:

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

På Facebook var det ei som skrev «bombe» om at du holdt på med longtailprosjektet både sent og tidlig!???

Det blir knallbra som alt annet du tar i! Blir moro med video fra prøvetur!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for det @havørn  Så bra at dette er litt kult for flere enn meg.

 

Hei @Erikda  Tusen takk for hyggelig kommentar. Jo det går litt tid til prosjektet, men nå er vi nesten i mål for denne sesongen.:saint:

Da blir det masse båtbruk før vi setter nesa hjemover mot Grimstad gjestehavn.

 

Litt mer om motoren. Det er tydelig at mekanikeren som har jobbet på denne setter sin ære i at jeg blir fornøyd. Har kjent han noen år og han følger interessert med på hva jeg gjør på båten. Har en mistanke om at det hadde sett litt annerledes ut om det var motoren til en av fiskerne  her...   

 

Bare se på dette:

IMG_0199.JPG.7406a47679716b8bb1c1cded4e18847f.JPG

 

Til og med  ny tannbørste i hullet der det skal smøres med fett.

Offisiell overtagelse blir i morgen. Spennende!!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kjempefint . . ! Og da mener jeg ikke bare motoren. Og til og med ny tannbørste . . .

Og så ferdig til avtalt tid. Jeg blir imponert.

 

Lurt av deg å ta det i etapper og vente med overbygget til neste år. Man skal jo ikke stresse i ferien. Men husk riktig spring . . . .

 

180 Baht meteren for trelasten du beskriverer er nok i samme størrelsesorden som det du må gi her også. Chiangmaiområdet var engang sentrum for teakproduksjonen og folk skar dørblad og bordplater direkte ut av stokken. Det tok slutt på 1960-tallet.

 

Er ellers helt enig i at varmen er et lite problem for arbeidsinnsatsen. Her oppe i nord begynner "vinterkulda" å gi seg, så vi helegger en del tyngre aktiviteter som sykling og slikt til ettermiddagen like før solnedgang (om morgenen sover vi).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

Det var litt av en utveksling! 4:1 eller?

Glemte å telle, men noe der omkring . Motoren går på maks pådrag 2200 rpm. Aksel går da ca 500.rpm  Fin akselhastighet det.

 

 

Sitat

Hva slags lager bruker de i den braketten vi ser?

Har ikke sett innmaten på akkurat denne men det står normalt to ganske feite rulle lager (skråstilt) for å ta propellkraften. Er ikke sikker på typen.

 

Hyggelig av deg @NilsPils  Du kjenner jo Thailand veldig godt. Ble selv ganske imponert. Utrolig fine folk. Her i syd er det mye buskas jungel med palmer og disse nål trær som om jeg har oppfattet det riktig heter "SÅNN"  Ikke så mye stort trevirke som jeg har sett her ute ved kysten.  De teak trærne som du snakker om skulle det hvert gøy å se en gang. Kjøpte en kraftig bjelke på 1 3/4 X  9" Da var prisen på Teakien Tong 700Bath for meteren . Ble litt dyr så det ble den som  jeg nå tror heter Paioom som kostet 350 Bath Forresten et nydelig treslag når sola har jobbet litt med fargen. 

 

 

@Erikda  Tja...…  På lavt turtall går den som en semidiesel …… riktig så koselig lyd. På maks så er det mer som en borhammer . Skal montere ei lydpotte litt nede på stilken etter hvert var planen. Nå er jeg super fornøyd for at jeg har en motor som så langt virker som den skal.

Bitteliten skrev for 18 timer siden:

Hæ..????

Ja ikke sant :wink:  Standard opplegg for denne motortypen og de aller fleste longtail motorene jeg har sett.

 

I dag ble motoren løftet på båten. Kom ut på piren i dag morges for å jobbe litt med ror systemet. Akkurat nå er det lavt tidevann på morgenen så da er det greit å jobbe. Båten står femti meter inn på tørt land. Tidevannet nå varierer nesten 2,5 meter da det ikke er lenge siden fullmåne.

Noen roper " Klar for motor??? Ja,,,,  Ok. Dette var planlagt før jeg kom. Trehjulsmoped med sidevogn sto klar …. Etter noen rop var det fem mann som var med å løfte. Motor og moped bortover sand dynene med den nybakte motor eier småløpende etter..... rakk ikke å ta et eneste bilde dessverre.

Det brukes et utslitt motorsykkeldrev som glidelager i mellom motor og braketten. IMG_0203.JPG.e2bb5934de7882c7bef576b969bd9c81.JPG

 

Så var den på plass

IMG_0200.JPG.549811552f26f74fa935d816dbe25cd5.JPG

 

Det ser litt rart ut men jeg mangler et tau som skal holde motoren i balanse.... og alle fortøynings pålene sto i veien så motoren kunne ikke rettes før tidevannet kommer.

Nå har motoren også fått de siste detaljer for marint oppsett.

IMG_0202.JPG.11b8a16c1173e31158f19344e6cd2ac2.JPG

 

 luftfilter fjernes og det settes på disse rørdelene. Eksospotta fjernes å blir erstattet av et rett rør.  Det spøker som nevnt tidligere for det røret.

Studerte propellen. Fint merke dette  :yesnod:

IMG_0201.JPG.2022375c84badbd38625a0beca449ab7.JPG

 

Kjølesystemet er jeg litt spent på. Det er denne trakta som gir vann til kjølesystemet. Det sies at det må gasses litt for å få det til å sirkulere.

IMG_0204.JPG.70273727aa70410da1a086b37c21b7a1.JPG

 

Heldigvis er returen synlig så det er lett å kontrollerer kjølvanns strømmen.

 

Nå nærmer det seg ! 

Det som mangler nå er ror system. Sitte kasse for kapteinen.  midttofte, bambus mast og bambus stake for å komme klar av stranda, større anker, baugleider for å komme om bord. Betale 1000 Bath som er årsavgift for alle båter, og til slutt ei større isolert iskasse for forfriskninger på turen.

Må ha tak i Thailandsk flagg også.

Førsteutgaven av segl ligger klar i form av ei presenning på 2x3 meter. Den skal også kunne spennes opp som tak mest for å skjerme for sola.

Ikke rart dagene går fort her nede :smiley:

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har opparbeidet deg et godt forhold til de lokale! Det står gjerne respekt av litt spesielle og gale faranger som prøver å være med i deres dagligliv og søker råd og veiledning. Selv har jeg holdt på med sånt i over 30 år her i utkanten av Chiangmai. Jeg bruker alltid kun lokal arbeidskraft og har på den måten fått en vennekrets rundt meg som tar vare på og beskytter meg og mine eiendeler og som vi har det veldig hyggelig sammen med.

 

I år har jeg blitt landsbyens knivsliremaker. Kniven er for gutta her som sko og vesker for damene hjemme. De får aldri nok og må ha til hver anledning. Gutta syntes jeg hadde en dårlig kniv og lagde en til meg. De bruker bladfjærer fra gamle biler som utgangspunkt. Men de er ikke så gode på slirer. Da går det i plasttrekk fra motorsykkelseter, flatbankete vannrør og sånt. Så jeg syntes jeg måtte gjøre stas på kniven og lagde meg slire av teak, krysslimt i ni lag og med hempe av bøffelskinn. Og da ville de andre også ha . . .

 

IMG_6380.JPG.433bdafe30b3659f9a831f616ecd4361.JPG

_SAM2402.JPG.2242890f10924709e105b9ab8046aebe.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei @NilsPils  Vi  har brukt noen år på å bli godtatt som mer enn turister. Vi bor her på deres premisser.  Kona jobber mye med å lære språket skriftlig . Jeg derimot har bare lært disse vanlige frasene. Gammelt hode unnskylder jeg meg med.   :worry:

 

Fine knivslirer.  Hele bygda vil vel ha maken. 

 

@Torsen67  Den rusinga er kultur tror jeg. For å få evakuert vann på en slik motor som vi har trengs bevegelse i vannet i tillegg. De  fleste andre med bilmotor har kjølesløyfe under trim planet. Da sirkulerer vannet via motorens vannpumpe.

Vår motor er en 1 sylindret diesel.

 

Så litt videre om prosjekt Viking longtail

Litt om første prøvetur: Alt var forberedt i minste detalj. Kun vann som manglet. Tidevannet skulle nå oss ca kl 15.00 Vi ventet....

IMG_0205.JPG.20b291dbd0b430bedc3232a4ead07ab1.JPG

 

Å ventet. Må innrømme at jeg syns del lå mange båter fortøyd der vi skulle ut.

IMG_0206.JPG.7912de37779afdff3f500a5091185eae.JPG

 

Så var det vann under kjølen og jeg og kone staket oss ut mellom alle båtene. Baugpropell...….. ????     

Så var vi ute. Strømmen innover i klongen og vinden  utover...… Sveive..... Motor startet og vi var i gang. Ikke kjølvann ? mindre gass ?  mer gass?   Uansett hva ,så fikk jeg det ikke til. For ikke å havne ut av havna så kastet vi anker. Begynte å feilsøke ???? Tok akkurat to minutter før vi hadde en av de lokale båtene på siden. Uansett hva jeg sa så smilte han , Festet tau foran og bak på vår båt. Så var vi inne igjen.

Våre venner kom for å se. Ulykke ?????  Neida. Ikke vann..... Ok.Ok

Hadde en mistanke selv som ble bekreftet. For lite vann på propellen.

 

Så da var det bare å finne frem sag, øks og høvel.

IMG_0207.JPG.f31b58fb148d3f0214bcc38aaf7dd2cb.JPG

 

Fortsettes

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange takk @Fairline35  Da kommer litt til.

 

Min lærekurve her nede er bratt. Da jeg fortøyde båten etter første prøvetur la jeg den godt inn på sandstranda. Tabbe :nonod:

Vannet har til nå ikke kommet så høyt da vi er ganske midt mellom to fullmåner.

Neste gang vi får samme høyde er i morgen ca. kl 10.00

Da blir det test tur Nr.2

 

Parallelt med dette begynte vi vår farefulle ferd mot en omregistrering av båten. Med bunker med papirer og gammelt båtkort tok vi kontakt med Marin Dep. Kan Tang. Siden båten ikke har blitt brukt på en del år er heller ikke denne avgiften betalt. Derfor blir vi sendt til et annet kontor i andre enden av den lille havnebyen. Nå er det vist ikke helt vanlig at dette blir gjort ved eierskifte og slettes ikke mellom to  utlendinger.

Ble mye frem og tilbake...…… men heldigvis hadde vi god tolk med oss.

 

Så derfor: Båten må ha sikkerhets utstyr så og så. Ok.Ok  Så kommer det en mann fra Marin Dep. for å besiktige båten. Det koster 1000 Bath. Betal i kassen ! Ok.Ok

Pålagt sikkerhetsutstyr for denne båten som har en størrelse på 5 gross. Mulig at dette er 1.44 kubikk.

 

Lys... (lanterner men skal ikke festes på båten. Bare ha med)

IMG_0208.JPG.05bc089dde31eda666013b23fc3554b5.JPG

 

Fem godkjente flytevester

IMG_0209.JPG.04af640b463812a872a0e95cb4ca4014.JPG

 

Denne:

IMG_0210.JPG.aeb2655092a365c9c7aed7b64f945479.JPG

 

Har ikke sett det i noen annen båt men...…..

Denne uniformskledte mannen skulle komme å se i går, men dukket ikke opp. Vi får se...…..

Derimot dette ville jeg ha men ikke noe krav. (Feiebrettet er for landkrabber)

IMG_0211.JPG.f0396e9c86b6cfa1b258d4759b90b717.JPG

 

 

Viking Norge forplikter. Vi må ha mast. Først til en av mine venner. Bamboo ?    for mast...…. og to staker /båtshaker...……  Mannen ser på meg med store øyne når jeg beskriver at vi skal stake oss ut på litt mer åpent vann. Men...…….du har jo motor????????

Ok.Ok. men trenger allikevel.

 

Etter en halvtime i bilen hans kommer vi til bamboo plantasjen eller noe liknende. De hadde gummi tre plantasje og palme olje så det var vel det de drev med.....

Men for en bambus. Ferdig maste emne

IMG_0214.JPG.ed7a87e95a701fab3b22ac8417483b3b.JPG

 

 

Og så høy at det var skummelt for nakken. Var ca 13cm tverrmål nede og kanskje 20 meter høy. 

Spørsmålet var hvor mange meter av denne ? Jeg tar 5,5 meter fra her. Jeg satte en strek.  Så fant vi to til å stake med og en tykk bit som skal bli rå bom. 

IMG_0213.JPG.12c3cd4cd7785609b44e6d9a2f5745cb.JPG

 

 

Her min venn som driver med utleie og transport og bamboo selgeren.

IMG_0212.JPG.7adce7a661970602502b5fb1362345bb.JPG

 

Da var det tid for forhandlinger. Prisen var jeg forberedt på for de tynne bambus stengene. Ca 100 Bath for de rette, men den tykke da? Gamlemor så litt strengt på oss og fortalte at det tok ti år å få frem en så stor bambus. 

Hun tenkte lenge.  1000 Bath for alt. Gadd ikke å prute på det. Blir hugget i morgen å levert på døra. Men toppen på den store da spør jeg får vi drar. Får jeg den med ? Da blir jeg forklart at 5,5 meter er 5,5 meter. 

Her følger da ikke kappet med!

Ok.Ok

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Litt mer. 

Kjølvanns problemet var en ting, men også vinkel på tailen tror jeg. Det normale er at propellen får tak. Rompa på båten går ned samtidig med at farten øker. Det skjedde ikke. Mye støy men lite fart. 

Nå kommer tailen ned kanskje  en halvmeter lengre ned i vannet.

Det perfekte da er at rompa går ned samtidig som tailen ikke lengre viler på klossen men balanserer fritt i vannet . Da kommer farten og kjølvannet håper jeg.B60EF71E-B779-431A-8BAF-0EAC73C58296-206-0000005A0456C32D.jpeg.a279e93d097bfab63f72ee481a006153.jpeg

 

Vi får se.    :cool:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert bra med god assistanse fra lokale eksperter. Ser ut til at marine department tar tingene på alvor. Du får være glad du slipper båtførerprøve på thailandsk.

 

Det trevirket du har i bordgangene er vanlig her oppe også. Det selges som hardwood og er en slags redwood, men ikke så fint som ekte redwood. Det er også et problem at disse trærne lett forgrener seg mye, så det blir ikke så lange rette stammer å skjære plank av. De kommer derfor som regel ikke i så store lengder. Har et par sånne trært i hagen.

 

Sånn bambus behøver du ikke betale for her hos oss. Det er som ugress og det er lett å finne noen som er glad for at du fjerner det. I fjor hogde gutta en hel gratis bambusskog til meg til bruk som pæler rundt fiskedammen.

 

Synd det er så langt unna Chiangmai. Skulle gjerne vært med på en båttur. Men nå er det bare tre uker til jeg skal til Norge og ta presenningen av Saowanee, så da blir det båttur likevel.

 

 

On 2/26/2019 at 3:20 PM, alphaman said:

De var flotte Nils! Er det noen fordel med den buede formen på kniven? ...............

De har både rette og krumme kniver her, alt til sitt bruk. De knivene jeg har vist er typiske "speiderkniver" som gutta har med på tur og kutter bambus med som de lager kokekar, kopper og krus av. Da er den krumme formen sikkert fordelaktig. Den er også fin når du kakker hull på kokosnøtter. Ellers kan det ogå være litt jåleri. Thaiene liker fantsifulle former og pynt. Det ser en ikke minst på tempelarkitekturen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde blitt bra med en Longtail tur . Nå returnerer du litt før oss så  da kommer du snart på vannet uansett.

Det med sertifikat er ikke helt klarlagt enda. Skulle ikke forundre meg om jeg må ha det også.

Da vil Thaien min komme fullstendig til kort. Kunnskapen som behøves er kanskje ikke så mye eller......

 

Har  noen venner som driver det største ferge selskapet på stedet så jeg har sett ombord der. Ikke kompass eller kart som jeg har sett. Kommer alltid inn før det blir mørkt. 

Her finnes så langt jeg har sett bare to sjømerker .Rød og grønn inn og ut av havn ( B/B om eller S/B om.)  man må også ha et motor sertifikat sies det. Min erfaring så langt er at om en av kapteinene som frakter folk ut til øyene ringer båteier om motoren ikke går. Har opparbeidet meg et rykte om at jeg kan litt om båt så jeg har ved et par annledninger blitt spurt om råd fra redere. Som oftest er det batteriet som ikke har strøm eller jørmete diesel. Dieselfilteret og gode kabler fra dynamo til batteri er de ikke gode på. 

Dette er bare antakelser ......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så var prøvetur 2 og 3 utført. Skal si jeg har lært mye i dag. Var tidlig oppe , og for være helt sikker senket jeg skråplanet på klossen ytterligere 1cm.

Hadde halvveis en avtale at om ikke han kapteinen som jeg har blitt kjent med i år hadde kjøreoppdrag skulle vi sammen ut å prøvekjøre ved høyvann. Han kom slentrende akkurat på tia og vi ut og kjøre.

Båten oppførte seg akkurat som den skal. Propellen fikk tak. Kapteinen gasset på og kjølvannet kom ut av returen.   Jippi !

 

Travel mann så vi var bare ute noen minutter. 

 

Kone kommer med litt turmat og vi staker oss ut igjen. Samme prosedyre som jeg så for noen minutter siden.

 

Jo alt virker.

IMG_0119.JPG.7d4b63798474200c9e6fabd17db39c11.JPG

 

Ulken på første tokt .

27514249-E3E6-4744-B303-970518A964AE-327-000000393B2DCBC6.jpeg.9a2038adf1ae267d7d8707e8ddbc110f.jpeg

 

Dagens erfaringer. Må ha roret opp å gå. Male den ubehandlede dørken som holdt 40grader eller noe. Fryktelig varm.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...