Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Så var vi her igjen,,,,,,,eller vi har egentlig  vært her siden begynnelsen av Desember. 

Alt sto bra til med hus og båter

Litt grønt hadde funnet ut at her var det mer sol. Ikke så mye innunder presenning heldigvis.

20231205_145655.jpg.f6f7f06002400588099b65da797f4ae5.jpg

 

Vanlig vedlikehold på bunnen å et lakkstrøk var planen for i år.

20231209_162651.jpg.fc7f0ee8e250185c3e299c5697af2029.jpg

 

Siden sola er mer enn kraftig her så må vi dekke litt

20231215_105917.jpg.96794ceb1b8b609ab9b390c7af3f5672.jpg

 

Ble veldig bra med ny lakk,for det var mye småsår her å der...... 

20231215_105933.jpg.28ebc7acbe286966713354446fbaa1e8.jpg

 

Tok litt tid å få sjøsatt i år siden det må klaffe med tidevannet. Vi kjører tralla med båt ut på sanden, venter til båten flyter,for så å hente tralla når vannet har forsvunnet igjen. Fin patent...

20231218_105833.jpg.bcf88cd5c38676cb9a4cf548fba4932e.jpg

 

Jeg hadde sett at yanmaren så ut som den bruker,full tank ,olje ,fett.alt ok.

 

Prøvestart etter at vannet hadde løftet båten av vogna var mislykket. Noe sto fast. Gikk ikke rundt. Hmmmm.

 

jo da, akselen inni hylserøret sto dønn fast.

Heldigvis er det mulig å løsne røret fra resten av riggen. 8 bolter senere var greia levert til smeden i nabolaget.20231222_135003.jpg.17af5cf5e7052e2e5964eee7c45ea960.jpg

 

Flotte ting med flenser å greier

20231222_135016.jpg.cb8440958252e6255697dca9f637430b.jpg

 

Har siden jeg kjøpte motoren kjørt med skade på propellen. Nå var annledningen der til å rive i en ny propell.  

Godt jeg var forberedt for det var ikke mye igjen av den gamle etter at smeden hadde løsnet  den gamle

20231222_133648.jpg.01013c5ffd69bc138ee8f6a381539a3c.jpg

 

 

Hele røret måtte stå med diesel blandet med olje i flere dager for å få løsnet opp rust,salt gammel fôring osv.

20231226_094954.jpg.58818fc8e43241a0af6a132f07cf4451.jpg

 

Etter enda et par dager var alt satt isammen igjen med ny propell, nytt lager og ny propellmutter . Alt i alt 

Propell 550 thb

Jobben 600 thb

Så da dro jeg likegodt til med nytt seil også.

 

20231228_114154.jpg.c1d56cca076489abd07cb8aa7cd2f3dc.jpg

 

nå er vikingen opprativ for denne sesongen.

 

Litt forsinket god nytt år fra oss i varmere land.

Knude:flag:

mm

20231222_133535.jpg

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Bilder skal bli av propellen @Eika

 

Støpealuminium. Type Super Bens med stjere å greier

 

Jo.  må bli flinkere på å spyle å kanskje gi den noe olje også @Hulda.  Problemet er at det står stille så lenge. Så får kjøre på noe spillolje og diesel før vi drar hjem. Lærer noe nytt hele tiden.

 

20240113_130958.jpg.702d086066e68100c4ef9a4db8a293fa.jpg

 

 

Når vi kjøper ny så er det kun to mål som gjelder. Hvor tukk alsel :vi har 1 tomme

hvor stor: 20 tommer. Stigningen er muligens den samme eller varier på hver tommestørelse.  Uansett ikke noe å velge i 

20240113_131011.jpg.0bac1caee04afc85e0f2f563bd23b02a.jpg

 

 

Første tur i år med gjester ombord

20240113_115830.jpg.d602c50f11af0627770dbe9c2163aa42.jpg

 

Vakkert sted som vi besøker ganske ofte.

Greit med tak 

 

20240113_141705.jpg.ecf65ed7f323a62cf834717bce8aaf6e.jpg

 

 

Noe er opptatt med å ta bilder.... mest av seg selv

20240113_115913.jpg.dda83f076b7369645401bfe43325ea73.jpg

Bare oss med linse lusa i front

20240113_123854.jpg.d46717b26429021f900380f9082e39c4.jpg

Ikke mye feil her.

20240113_123952.jpg.343dcf99bfca79d00070909523c4cf0c.jpg

kapteinens utsikt

20240113_141715.jpg.3443f7bc9a52e94076645a18581bae02.jpg

 

 

 

Fantastisk båtliv.

 

knude

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Nyt varmen!?? Ser helt herlig ut! 
Jeg er akkurat ferdig med å rulle inn 120 meter vannslange fordi den vi pleier å bruke (60 m) var bunnfrossen! Herlig med vann i fast form!  Men bare i glasset!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@Komodo jo ny propell sist vintersesong men da på Hondaen. 

20230205_102121.jpg.782ffd649cc13e1ee6a195f16e1ae55f.jpg

 

fikk nytt rør også da det brakk rett av. Kjørte hjem på tomgang

20230123_112200.jpg.0525a2e5b6975a4355a08509809445a7.jpg

Den var litt rar å kjøre for avogtil tok hele røret en omgang.....

 

Så nå var det yanmaren som fikk en omgang.

Problemet var vel egentlig at tidligere eier av riggen hadde tredd et langt 1 tommes pvc rør på utsiden av akselen i nesten hele lengden.  Skal ikke være sånn sa smeden. Han fjernet nesten alt men beholdt 30 cm som han limte/ krympet fast på akselen . Dette for å slippe rakling fra halen når motoren går på lavt turtall. Nå går den fritt oppe . Nede er det en foring/lager I dreid PPE plast. Klaringen er ca 6 mm.

20231226_094939.jpg.eaf0f671e375dff230b4a286e014b6be.jpg

 

Så nå er det bedre plass .

 

@Eika  tror egentlig det fungerer ganske bra. Vi har 12 hk diesel på hekken og oppnår nesten 9 knop. Det er over skrogfart. Derimot så kjører jeg så sakte jeg kan uten å miste kjølingen på motoren. ( ca 5-6) knop. Derimot seiling er ekstra gøy med longtail da vi er den eneste med seil. Klarer faktisk litt over vindens hastighet. Har 5 knop i gjennomsnitt over to timer å det er bra.

 

Vi har fisker oppsett motor, de som kjører turister ute på øyene har ofte Isusu eller Toyota bilmotor. Noen også med turbo. De farter 15-16 knop å kunne nokk trengt bedre propell  :yesnod:

 

@Chilli Solbris Tusen takk. Må innrømme at 60 meter med frossen slange er litt fjernt for oss med 28 varme akkurat nå( kveld) 30 i vannet i dag....  

 

Litt utfordringer blir det også. En nabo har skaffet seg ei seiljolle hvor det er montert en "kort hale"  han har blitt fortalt at dette egentlig er en seilbåt...... nå vil han også seile.

Ikke overraskende at jeg ble bedt om å hjelpe. Kan selvfølgelig ikke si nei da fyren er en vi omgåes. Han har også høy rang i bygda som pensjonert sjef for marin politiet.

 

Her er skapningen med bambus mast og mitt første seil på 2x3 meter.  Råseil. Han har også den eneste longtailen i glassfiber på denne siden av bukta.

20240107_151423.jpg.a96ffee372278f36c3d5f28b21cfda85.jpg

Her blir kort halen modifisert så den også kan brukes som ror

20240107_151307.jpg.0e761c92752ad6c6ee068e0feb9b11da.jpg

 

fortsettes :flag_bp:

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Eika skrev 24 minutter siden:

Lurer på hvordan de hadde reagert der nede, hvis jeg kom med en av båtene mine :p er det mye greier og importere en båt til Thailand ? 

Transport koster mye for tiden. Import skattene i Thailand er sinnsykt høye.  Derfor er båtprisene 3-5 ganger høyere enn i feks. Australia og Europa. Biler er det over 300% importavgift på. Så tror ikke det vil være økonomisk forsvarlig for de fleste å importere båt til Thailand om en ikke får transporten nesten gratis og en kan "justere" på verdien på båten.

Link to post

Behøver strengt tatt ikke å få ned noe fra Norge om du vil kjøre fort @Eika

 

Forøvrig så er det tollmyndighetene i Thailand som setter en verdi på et brukt objekt noe flere har fått svi for ved innport av båt i fra Malaysia.  At det er i stykker har lite å bety da arbeidlønn er så rimelig her.

Ofte er det marin polisen som er med på prissetting av båter. Det er lov å ha hellet med seg som man sier her:yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Knude skrev 17 minutter siden:

Behøver strengt tatt ikke å få ned noe fra Norge om du vil kjøre fort @Eika

 

Forøvrig så er det tollmyndighetene i Thailand som setter en verdi på et brukt objekt noe flere har fått svi for ved innport av båt i fra Malaysia.  At det er i stykker har lite å bety da arbeidlønn er så rimelig her.

Ofte er det marin polisen som er med på prissetting av båter. Det er lov å ha hellet med seg som man sier her:yesnod:

 

Jeg skulle garrantert hatt en longtail til de stille dagene, men du verden så deiligt det hadde vært og kunne kjørt til de forskjellige øyene det tar 3-6timer med ferjene, på en liten time, også med de bensinprisene der nede så er det jo bare morro :) bare løfte nesa, ligge på ræva og suse avgårde i 60-80-100knop, da er plutselig ikke Siam bukta så stor mer. 

Link to post
Eika skrev On 13.1.2024 at 15.37:

@alfaalfa hva trur du om en 3 blader Quicksilver chopper på disse ? Evt en hydromotive 4 blader semicleaver ? Evt en 5 blader Mercury cnc cleaver? Hadde vært morsomt og sett om det hadde noe for seg. Haha. Men noe fart i skuta, blir det nok aldri uansett 

Jøsses, jeg synes den propellen var overraskende godt utformet. 2 blader er mest effektivt, så derfor er det lurt. Men det lugger med bare to blader når propellen skal gå og kutte gjennom overflaten på vannet.

 

Det er to ting de da må tenkt på: propellen må ikke få løft slik at akselen skyves ut av vannet.

 

To ting som da må på plas - Det får man til med avrundete propellblad på angrepssiden. Den avrundete  kanten på propellen som treffer vannet gjør at den ikke løfter seg. Med en skarp cleaver er det en ganske rett kant som treffer vannet.

Den andre utformingen er avslutningen på bladene i det de kommer ut av vannet. På en cleaver har man en avslutning på bladene som ender i en spiss ytterst på bladet. Den spisse avslutningen på gir et ekstra kick med løft og grep i vannet Det løfter det hekken og biter seg fast slik at du kan heve propellen høyt uten av den slipper.  Her vil man ikke ha det, og det hadde vært et h... og prøve å holde propellen i vannet. Derfor disse myke kantene med avrundet "øre".

 

Alt til sitt bruk!

Link to post
alfaalfa skrev for 8 timer siden:

Jøsses, jeg synes den propellen var overraskende godt utformet. 2 blader er mest effektivt, så derfor er det lurt. Men det lugger med bare to blader når propellen skal gå og kutte gjennom overflaten på vannet.

 

Det er to ting de da må tenkt på: propellen må ikke få løft slik at akselen skyves ut av vannet.

 

To ting som da må på plas - Det får man til med avrundete propellblad på angrepssiden. Den avrundete  kanten på propellen som treffer vannet gjør at den ikke løfter seg. Med en skarp cleaver er det en ganske rett kant som treffer vannet.

Den andre utformingen er avslutningen på bladene i det de kommer ut av vannet. På en cleaver har man en avslutning på bladene som ender i en spiss ytterst på bladet. Den spisse avslutningen på gir et ekstra kick med løft og grep i vannet Det løfter det hekken og biter seg fast slik at du kan heve propellen høyt uten av den slipper.  Her vil man ikke ha det, og det hadde vært et h... og prøve å holde propellen i vannet. Derfor disse myke kantene med avrundet "øre".

 

Alt til sitt bruk!

 

Alt til sitt bruk ja, det har du helt rett i. 

 

Men Adhd hodet spinner og man må jo leke med litt tanker og diskutere litt rundt emnet, for å lære :) 

Link to post
  • 1 år senere...

Som alltid er vi tilbake på Pak meng pir for vinteren.

Planen for vinteren var å bygge om longtailen til noe litt mer manøvrerbart siden kapteinen ikke lengre er fult så mobil. 

 

Noe sånn hadde jeg tenkt å kopiere. 

20240316_121851.jpg.7b48c5daef9b975aea6a6ab17a047780.jpg

 

Både batteridrevet  tigersag og fine sag var med i reiseveska,men motet sviktet da det var vanskelig å finne en 40/50 hk påhenger med powertrim å elektrisk start som ikke så ut som den hadde blitt taua etter bil. Også litt fælt å sette saga en båt som jeg har hatt mye glede av .

Så den ble lagt ut for salg i steden.

Flere som var å så da prisen var grei men det at den hadde 10 cm dyp kjøl som en ekstra stråkjøl i hele båtens lengde likte de ikke.

 

Innimellom alt dette måtte jo ny båt skaffes. Selv om vi også har en liten longtail for nær området best med kun to voksne.

 

Etter å ha blitt medlem av mange snodige grupper på FB fant vi en god kandidat for ny båt

FB_IMG_1733894602433.jpg.3f10df46f7f8e19c034dcf92a9487b20.jpg

 

5 timers kjøring med bil fra der vi bor.

Etter mye frem å tilbake  ble båten kjøpt. 2 kompiser sendt avgårde for å hente.... lang dag for karene ,men godt betalt.

 

Så da var vi eier av enda en båt.

20241212_202230.jpg.bf22bcfaedf058733af3cc9f94ea0864.jpg

 

Ser litt puslete ut forran longtailen. 

 

Så gikk det noen dager før enda en kikker kom for å se på longtail. Han likte det han så. Han var ute etter båt for et lite hotell som ligger bare et par timer med båt herfra. Flott!

Avtale ble skrevet å forskudd betalt.

Kommer å henter snart. 

Vi pakka ut båte å gjorde klart for å skjøsette . 

Ny beskjed: må vente.....travel tid.

Enden på visa var ihvertfall at båten sto uten presenning 2 uker.

Siden vi skulle selge hadde jeg ikke gjort noe med bunnen så da den endelig kom på vannet så lakk den så mye at jeg måtte sette inn både automatikk for styring av lensepumpe å det "dyrebare" solsellepanelet fra Biltema.

Ting jeg hadde tenkt til nybåten.

 

 

Ny eier ankommer til slutt . 3 mann, kaptein,eier å deksgutt. Må jo ha mannskap må vite....

 

Tar avgårde på egenhånd etter et seilkurs på fjorden

20250105_110121.jpg.8bce20aad13717d9cf1ab3adca4f0a03.jpg

 

20250105_110325.jpg.9865442bc7660d1d8eb08d191ba5bfb4.jpg

 

så da todde vi at alt var avsluttet. Hengeren kjøpte en kompis i bygda så da var vi kvitt alt.

Tidlig neste morgen fikk vi besøk av kompisen som hjalp med salget. 

De har mistet båten!!

Hva har hendt?

Båten har reist....

 

Så da havna den på Fb igjen.... nå som etterlyst.

Alle innvollverte , fiskere, turistbåter osv var ute å lette.

Utpå dagen kom gladmelding om at den var funnet like hel på ko lanta.

Fra da den ble funnet.

Screenshot_20250116_161237_Facebook.jpg.515abbebd01bcc0eb937a1aca06a45a5.jpg

Ganske langt herfra.

Greia var at ny eier hadde plassert båten på sandstrand med et anker ute. Når tidevannet steg på natta ble ankertauet for kort å båten begynte å drive. Når tidevannstrømmen gikk  fra land igjen reiste båten ut å sterk vind sørget for frisk seilas. 

 

Jeg var veldig fornøyd for om den hadde tatt syd for kolanta er det India eller Sumatra neste ,å båten hadde vært tapt.

Strengt tatt kunne det også blitt etter etterspill med diskusjon om skyld men vi slapp unna.

 

Da var historien om longtail i thailand for vår del avsluttet.

 

Takk for følge :flag_no:

KNUDE

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Takk for at vi fikk følge med på opplevelsen med svær longtailbåt. Det har vært artig å følge med på deres eventyr. Jeg håper det dukker opp en ny tråd om livet med plastbåt i Thailand. Turene og stedene er jo like interressante selv om båten er litt mindre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...