Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

IMG_0025.JPG.c8f1ba321252d29f3da27327fc073c00.JPG

 

Selv om båten så helt tett ut trekker olja igjennom i drev fugene.  Under vann er drevet forseglet med fleksibel Epoxy sparkel med mikro ballong som gjør den fleksibel. i de tre øverste bordgangene er det brukt et brunt kitt å der trekker det mest igjennom ? Sikkert fint.

 

Her må en se stort på støv i lakken

IMG_0026.JPG.505182986c9e6c04cd01f32192dc6adf.JPG

 

Godt med noe skygge for sola...

IMG_0024.JPG.54b78974dd89f7f3466accc2578fc3ce.JPG

 

Bakkene eller hva det heter som jeg laget sist vinter fikk ikke noe behandling siden jeg var redd for at de skulle bli glatt. Ikke lurt ….

Fikk et strøk med olje det også.

 

 

IMG_0029.JPG

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Sitter her i Chiangmai og følger med.

Litt misunnelig på båtprosjektet ditt, men har plenty å pusle med her også. Ikke minst i snekkerverkstedet, der det går en del i båtrelaterte detaljer i gammel teak. Heldigvis har jeg mye gammel teak fra tideligere års husbygging.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og godt nytt år til de som ser innom. Fint du følger med @NilsPils  Dette hadde vært noe for deg ! 

Fine båter ja @Framtia  De båtene som du har bilde av er jo de fineste siden de driver med transport av turister. Fiskerne derimot tenker bruksverdi...…. Er litt mer lurvete og ingen ting blir reparert før det er helt nødvendig.

 

Lære noe hele tiden her nede. Bambusen vi kjøpte sist vinter lå i båten gjennom sommeren. Den var grønn men nå hadde den tørket og var gul. Heldig at jeg fulgte rådet med å legge den i saltvann noen dager så ikke mauren skulle flytte inn. Klokt. Hva gjør man så med en Bambus mast. 

 

Lakker..….

IMG_0033.JPG.53cf8901f84d4581021db1e612323281.JPG

 

 

Ble fin nå. Gjenstår å se hvor lenge lakken holder men for å forberede litt pusset jeg lett over med et sandpapir.

 

Var også litt spent på motoren. Hadde full tank så ikke tanken skulle ruste innvendig. (Blekktank) Gleden var stor da motoren sveiv rundt som den skulle. Stilken ble bunnet til et tre .Kjørte inn litt vann i kjølesystemet med hageslangen.  Sveiva litt med kompresjons ventilen oppe.... Sveivet mer og slo over. Bom-Bom Bom Der gikk den.  Utrolig etter 8 måner under ei presenning i verste monsuntid.

IMG_0018.JPG.a871ed6a2e06a454f784f0ecf6c94a38.JPG

 

 

 

 

Bunn pluggen hadde jeg i laget i noe hardved so den var ikke til å få ut når vi skulle dra hjem. Måtte bores ut....

 

Derfor ny av noe jeg fant bak huset

IMG_0030.JPG.2a90f5924a2a076772db59b56e1d18a4.JPG

 

Delt dørken i litt hendige re stykker da ei luke på  3,5 meter ikke var helt lett og få opp med is kasse , poser og folk oppå for å øse litt.

IMG_0031.JPG.d27852017baf8d9e8c37f67db207bc4c.JPG

 

Har ikke sett regndråpen på tre uker og sola skinner hver dag . En heller dårlig kombinasjon for en trebåt. Derfor dekker jeg så mye som mulig for at ikke noe skal sprekke. Noen kommentarer fra naboen om at jeg kan fylle vann inne blir pent takket for men ikke utført. 

IMG_0032.JPG.2f089787288226358b87d7e5760a2e5d.JPG

 

Planen var også å få laget en ny henger som erstatning for den som havarerte . Den hadde tidens tann spist helt opp inne i profilene så den ble kastet. Tanken var å måle opp ny henger.....få noen til å sjøsette for oss og ha ny henger klar til vi skal på land igjen til våren....tenkte jeg...

P1150412.JPG.c058d075441124d191a1ff04b89bb070.JPG

 

 

 

 

Da var det bare å si til våre venner at båten var klar for sjøsetting. Jo da.. ringer i morgen til en som har henger for bil....  venter en dag til.... jo ringer i morgen..... 

Så lærer jeg en ny ting igjen. Aldri spør noen om å gjøre noe når det er feiring på gang. Selv om de fleste teller år og feirer etter kinesisk tidsregning. Feires 01.01 like mye. Feirer tre til fire dager. så da var det bare og kapitulere og pakke enda bedre over båten

IMG_0034.JPG.ca20f93fef7b9868cf5a702f6a579c37.JPG

 

 

Vi venter...…..

Sittekasse for fører var det første jeg tenkte jeg skulle lage når båten kom på vannet. Kopierer Thai måten å gjøre det på.

 

Kryssfiner med rekvedbelistning 

IMG_0035.JPG.e395232d040c77f0e00b3987f3cd8213.JPG

 

Skal oljes og lakkes så holder den vel et par tre år..... Mistenker at den kryssfineren ikke er mye vannfast i limingen selv om gubben på "Byggmakker" sa at den var...…..  eller kanskje han svarte på noe helt annet....

 

Da er det første nyttårsdag langt ut på ettermiddagen. Intet nytt.... og vi venter på at noen skal komme med bil og henger og løfteutstyr...

Kanskje vi må hive oss på hengerproduksjon.

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da le det en tur på nett igjen. Må dra inn til "byen" for å få det.

Sjøsetting ble til slutt avtalt med mine venner. Siden tidevannet ikke kom noe videre høyt ble det bestemt neste fredag. Ok. Da ble det fem dager å vente.  Kanskje like greit når ikke det er vann. 

Hadde tenkt å bygge videre på vannet /sanden men siden båten fremdeles lå ved huset hadde jeg strøm.

Det ble en tur til Kan Tang (havnebyen til Trang distrikt.

IMG_0037.JPG.441ecf3778c0fee6d90dcf09dfc98a4c.JPG

 

Første stopp ble på treutsalget som selger SIEN (bygnings kvalitet. Det får holde til benker. Ikke så kostbart og ganske fine materialer. Er som furu å jobbe med

Butikk dama og min kompis som har bil.

IMG_0040.JPG.bf0bdc84b0ca5b5bcb295e73ba34472e.JPG

 

Så videre til der de selger Båtplank.

Må krysse elva Trang for å komme til storbyen

IMG_0044.JPG.edc2405a045c794856c8d40d17db4e43.JPG

 

 

Glemte helt å ta bilde der men endte opp med fire lengder Paioom som koster ganske mye.  2500,- Thb som tilsvarer en husleie for en Thai pr mnd.IMG_0049.JPG.30f306fbe930247986dc8a8ddd9ef06c.JPG

 

Denne stabelen derimot kostet 1200,- Thb

IMG_0050.JPG.050770f6e73fbb08ab7f3b1ab1b2074b.JPG

 

Så var det å gå i gang med mer båtbygging. Har gledet meg til å få en stabil kant på innsiden av dollbord. k låne en elhøvvel fra en god kompis her nede Takk til @WestsailOle  Som takk ble høvelen justert opp igjen. Den var ikke helt oppe og gikk.

 

Litt bilder

IMG_0055.JPG.6d4887895ece4c23b354464a5a6ffe76.JPG

 

Lakker litt for å skjerme for sola

 

Og best å jobbe om kvelden da det er ganske varmt på dagen. Lærte også at det var lurt å dekke innvendig med presenning så ikke alt bøsset festet seg til skutesiden. Den er oljet mange ganger og fremdeles ganske fersk.

IMG_0065.JPG.f4411880d59bcf8b1cba165a43b222c0.JPG

 

 

Planen var også å lage litt mer sitteplass i baugen siden det blir på fremsiden av hytta.

IMG_0061.JPG.fe4b6c32c4ee3d8c45344102186314a0.JPG

 

 

Ble egentlig ganske fint.

IMG_0063.JPG.02518efe46ca9d798e1dc7d5fb167936.JPG

 

IMG_0062.JPG.b2b920640c568d81b1b7a20c5ee3db0a.JPG

 

Hadde ikke hørt noe mer fra mine venner annet enn at det ble løft Fredag eller lørdag. Siden ikke jeg hadde hørt noe Torsdag kveld gikk jeg ut i fra at det ble Lørdag. Fredag morgen våknet jeg av noen kraftige motorlyder på utsiden. Hel.....   Det ble i dag !

Første jeg så når jeg kom ut var kranbil som satte et tau i baugen. Rett til himmels...

IMG_0069.JPG.1c5faa864f53e48ad132bf0900eb3863.JPG

 

Så kom traktoren med henger.

IMG_0070.JPG.43c32973764fec1740ab867c3ec9c102.JPG

 

Brutalt men effektivt. Tok mindre enn ti minutter så var vi i vannet. Øste ganske mye inn til tidevannet trakk seg tilbake.

 

IMG_0071.JPG.4067bae35b701d00c387ba34f92bb534.JPG

 

Men Jippi ! Vi har båt på vannet.

Syns kanskje den lakk litt vel mye. Da båten lå tørt fosset vannet ut igjen.  Etter nærmere inspeksjon viste det seg at det var blitt en brist i et av bunnborda .

IMG_0072.JPG.43fea7560163739108f114ef01083d0d.JPG

 

Hmmmm. 10 timer til vannet kommer tilbake...….  Løsningen ble å lime inn den løse biten med fortykket epoxy og lask på innsiden. Litt stress fordi butikken som har denne epoxyen var stengt og ikke åpnet før tre timer etter. Kanskje like bra for da får det tørket der jeg skal lime.

Etter mye frem og tilbake for å få tak i skruer og lim, bord biten hadde jeg så ble det ferdig og akkurat tørt før tidevannet igjen kom opp.

Dørkbord kuttet med sløv stikksag.....

IMG_0074.JPG.888bc3ac7536228da980b5e1f3889cf8.JPG

 

Med nesa i sanden kan ikke gamlinger jobbe så det ble lav åling på presenning.

IMG_0075.JPG.d045506f60eda5ab178d6eb2a64cabf9.JPG

Neste morgen ble det flytting til hjemmehavn og vi var i gang.

IMG_0077.JPG.dc84e6f5ab3656aedad75d5950c27a35.JPG

Falangens båter...….. ja ikke den kinesiske fiskebåten da. Den er et kapittel for seg...….

 

 

Fortsettes.

Knude 

 

IMG_0037.JPG

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

Knude skrev 45 minutter siden:

Glemte helt å ta bilde der men endte opp med fire lengder Paioom som koster ganske mye.  2500,- Thb som tilsvarer en husleie for en Thai pr mnd.IMG_0049.JPG.30f306fbe930247986dc8a8ddd9ef06c.JPG

 

Man skjønner jo at materialer er dyrt der hos dere når man ser hvordan logistikken foregår hos den lokale byggevaresjappa. Ikke akkurat truck inn og ut med materialbunter ser det ut som. Vitner om et samfunn hvor lønnskostnad er lav, og materialkostnad høy. Ikke ulikt slik det var her i gamle dager også. 

 

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge med. Båtfolk fornekter seg ikke. Her i nord blir det mindere båt, bortsett fra en kanotur av og til, men jeg snekrer båtrelaterte småting av teak og redwood (maidaeng).

 

Trelast ER dyrt j Thailand. Paioom , elle paioon som kona kaller det her i Chiangmai, er en type redwood eller rosewood. Den er nesten like dyr som teak. Kanskje vel så holdbar som teak, men svært tung.

 

Er det kryssporskruer du bruker? Her i Chiangmai er det helt ukjent og ikke å oppdrive. Men jeg har tatt med noen esker hjemmefra som gutta er helt betatt av. Har fått bestilling på mer.

 

Hva slags lakk bruker du? Her har jeg problemer med å finne brukbar teaklakk. Den siste jeg prøvde var basert på aceton (etter lukta). Den tørket fortere enn jeg greide å stryke den ut. Resultatet ble langt under kravet. Jeg kjøper og tester i blinde, da det ikke er mulig å lese seg til på boksen hva det er. Selv ikke for en Thai. Den siste var av merke Beger, laquer for furniture. Den forige var også Beger, men basert på white spirit (etter lukta). Den tørket langsomt, men var umulig å slipe på selv etter lang tørketid. Det ble bare klin i sandpapiret. Det neste jeg skal prøve er en av fabrikat TOA.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Gøy at noen følger med der hjemme !

Hei Komodo

 

Tja. Det er tydelig en stor prosess å få tillatelse til å hugge store trær selv på egen eiendom. SIEN er et lokalt tre i provinsen. Spurte dama i butikken hvordan treet så ut. Hun pekte rett over veien. Den er det! Stort lauv tre som likner litt på eik hvor stammen er stor nede en tre fire meter og så deler det seg i kraftige grener. Her er systemet at en to meter planke koster mindre PR.meter enn en på tre meter. 

Paioom finnes ikke i området og er hugget og skåret nord for Bankok .Han jeg handlet av har sirlige sorterte stabeler av bord ogførste spørsmål var hva jeg skulle bruke det til. Der var båtbord sikkert ti meter lange. Reimer ( brukt innvendig som lås på alle spant) største båtene her nede er 12-13 meter lange. Han hadde bare båtmaterialer. Ikke noe annet. Så ut som et sagbruks lager.  Neste gang jeg skal dit blir det bildet

 

Hei Nils. Jo her har vi skruer. Fem minutter unna har sjappa kryss spor ( Philips 2 ) noe i A2 og et par størrelser i A4. Kostbart. En 4,8 x 40 koster to thb for stykket. A2 en del mindre men men har også stykk pris. Om jeg drar til havnebyen så har de nesten alle vanlige størrelser. 

Lakken proffene bruker og som jeg har fortsatt med er denne. Den har litt brunfarge så muligens lakk beis er rette navnet. Koster 750 thb for en gallon ? image.jpg.e572515674f2e8270865b43bbb0cee3c.jpg

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 16 timer siden:

Er det kryssporskruer du bruker? Her i Chiangmai er det helt ukjent og ikke å oppdrive. Men jeg har tatt med noen esker hjemmefra som gutta er helt betatt av. Har fått bestilling på mer.

 

Her falt noe ut av setningen.

Det skulle stå: Her i Chiangmai er torx-skruer helt ukjent og ikke å oppdrive . . .

Butikkene renner over av kryssporskruer, men lite rustfritt.

 

Knude skrev for 13 timer siden:

Det er tydelig en stor prosess å få tillatelse til å hugge store trær selv på egen eiendom.

 

Vi har både redwood og teak på egen eiendom. Da er det relativt enkelt å få tillatelse til å hugge, men ikke så enkelt å få saget plank. Det foregår fremdeles mye kløving med håndsag her. Bildet tok jeg i fjor hos en lokal trelasthandler som selger brukt.

 

Trærne våre er mer enn 20 år og jeg er sterkt fristet til å ta et par teaktrær som begynner å bli ganske store. Som du ganske riktig bemerker, så vokser sånt neppe nede der du holder til. Dette er, imotsetning til hva mange tror, ikke regnskogtre. De vokser i høylandet i nord og greier seg i tørketiden ved å felle bladene. akkurat som løvtrærne hjemme om vinteren.

 

 

 

53188040_605893736503311_6263108661795618816_n.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei @havørn  Ekstra hyggelig at du etterlyser oppdatering. Det vi driver med her er jo for spesielt interesserte og høyst uvanlig. Ryktet skal ha det til at det er en Tysker som har egen longtail i Krabi men har ikke fått det bekreftet.

 

Så litt videre på vårt prosjekt.

Vi har brukt båten mye etter den kom på vannet. Manger herlige turer. Selv er jeg ikke så flink med turbilder men jeg får høre med konemor om ikke jeg kan få noen for å skryte litt av området der vi bor.

Jeg var ganske spent på om den sittekassa jeg hadde laget ville fungere. Litt fordi jeg monterte styrespaken etter lengden på det syrefaste røret jeg kjøpte sist vinter. Så at det kunne hvert 20 cm lengre...….

 

1388413795_IMG_0080(1).JPG.ade0d4f6e96fa65a474b9f09c545dc7b.JPG

 

Jo , ble riktig så bra dette. Må jo ha litt flaks også..... Når jeg kjører er det greit med en hånd på styre spaken og en på motoren for å kontrollere bevegelsen på tailen om det er en del sjøgang. Den er så lang at den følger bevegelsen på bølgene.

 

Masta måtte opp da å seile en longtail er enda mer eksotisk da det fortelles at en gammel fisker i området også seiler og ror en liten longtail

Samme typen som denne  (16 spant) Vår er 24

308515626_IMG_0082(1).JPG.a9345cdf50c92b8bdb0410c1e6819910.JPG

 

Jeg er veldig fornøyd med både plassering og høyde. Pynter faktisk...…….? og selvfølgelig det Thailandske flagget i masta.

IMG_0081.JPG.3d4a2dbc9ee95b6db385d1dccbf17d36.JPG

 

 

 

Finnes  i glassfiber også men uhyre skjelvent. Var en fyr på Pukket som laget en støpeform for en del år siden.

1000630454_IMG_0084(1).JPG.a77d34104616dd318322a8863cd94418.JPG

 

Jeg tror jeg har aksept for at jeg jobber på egen båt i fiskelandsbyen men for å være helt sikker på at ikke noen syns jeg tar jobbene fra folk spurte jeg min  gode venn kaptein Lekk om han kunne tenke seg å hjelpe meg litt med overbygget mot en betaling. Tidligere har jeg ikke fått lov til å gi han noe siden vi er venner men nå er det ganske dårlige tider for en longtail kaptein siden det er mindre turisme og flere som vil kjøre hurtiggående båter med en to tre påhengere bakpå. Taier og kinesere vil ikke ut i longtail ?  Han aksepterte derfor å hjelp.

Han har en fortid på repprasjonsverksted så dette kunne han godt.

 

For å ha noe å gå ut i fra i tillegg til min skisse så laget vi først en av akterbenkene.IMG_0088.JPG.aa8788db50274e0636a73aee2b79ac87.JPG

 

Jeg høvler og kutter på utsiden og han monterer inni. Jeg er litt redd for verktøyet mitt og siden jeg med selvsyn har sett brutal behandling  var dette den beste arbeidsfordelingen. Bortsett fra et par feilboringer gikk det helt greit.

 

Så var det overbygget. Spennende om jeg kunne få det som jeg ville eller det som var vanlig i bygda.

IMG_0086.JPG.5bf9863a187c7f3e44a57d9738b8c8e1.JPG

 

Jo dette går veien... Fronten bestemt og montert uten for mye diskusjon. Litt ble det om boring for franske skruer. Her er det vanlig og ikke fri bore igjennom det som skal skrues fast. Etter et lite eksperiment med forskjellen mellom og bore med 6 mm helt igjennom eller å bore med 10 mm igjennom takstøtta og 6mm i båten gikk han med på at muligens var det siste best. Kun fordi noen hadde fortalt han at jeg var doktor i båtbygging i Norge. Lærer og greier...…..

 

 

For at ikke kapteinen skulle få heteslag rigget vi opp en beskyttende duk som man får kjøpt her. Merkelig at en gammel utlending tåler mer sol og varme enn lokale...…..

IMG_0087.JPG.82622f1c1227e70a2bd3f1d0118f2c02.JPG

 

Dette blir da måten å gjøre det på.

1,5 x 3 tommes som støtter som blir festet med gjennomgående bolt nede og en feit fransk 10x100. syrefast oppe.

 

IMG_0092.JPG.1ae285a178560dc62d7222730192e6c4.JPG

 

Første del ferdig . Ca en platebredde (122 cm)

 

 

Tror det blir bra. Her med 9 mm kryssfiner oppå som igjen ble dekket med en duk som beskyttelse inntil glassfiberen skal legges.IMG_0091.JPG.1cdf341c01fde1149666ca1ab6320e00.JPG

 

IMG_0090.JPG.9e8cf96515c45c4a04750e7460a25c47.JPG

 

Greit når tidevannet går opp og ned da båten kan settes i tørr dokk for å arbeide.  Litt ufyselig å ha strøm kabel hengene like over vannet så det overlater jeg til de lokale.

Disse tøyremsene i baugen er rett og slett flaggets farger. Thaiene har mange flere og en filosofi om hvilke farge på spesielle dager. Vi tør ikke det siden det fort kan bli litt feil.

 

Fortsettes senere

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Knude, takk for sist. Jeg la merke til at styreanordningen på disse båtene er rimelig enkle greier, med masse behov for korreksjoner fra styrmannens side. Er det slik hos deg også, og finnes det ikke en måte å få styrt roret på som kunne øke komfortnivået noe?

 

 

longtail-styring.JPG

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Litt svar.

@Tombåt  Jo båtene stoffes men sjeldent. Noen enkelte bruker maling men de må vaske ganske ofte . Bunnstoff er veldig kostbart. Da vi hadde stor opp pussing av fagfolk ble båten stoffet to ganger med fortynnet stoff. Kostet 2500,- Thb bare for 4 liter bunnstoff. Vi drøyer til neste år for nytt strøk da jeg også må senke vannlinje 10 cm.

 

@Framtia  Jo takk for sist. Vår styring er den mest stabile i området da vår båt er utstyrt med flyndre og et stort syrefast ror. Styresystemet  har ingen slark  da det er direkte på roret med en syrefast stang. Ikke noe tau eller annet skrammel. Selve roret er laget av tidligere eier som er mye bedre, og jeg har laget resten. Senere kommer bilder fra noen turer og der vil det komme bilder fra Ko muk som du ble kjent med,

 

bilde da den også var nystoffet

5AD999F5-053F-4D04-B8D3-44378611F24E-226-0000002B5EAA70A4.jpeg.c8db1bd41d0f43c86dd377deed081e2c.jpeg

 

@Komodo   Jo her var det treff. Vi hadde trodd flere skulle kommet  men...…...:wink:

 

Hadde litt igjen …...

Han kapteinen som jeg hadde til å hjelpe meg var til god hjelp som hjelpemann men noen båtbygger var han dessverre ikke. Ikke så god på når vi skulle arbeide og heller ikke nøye på klokka.Vi jobbe i morgen tidlig ? Ja ! kom en time før solnedgang .Skal jobbe nå ? Da hadde jeg laget alt alene for jeg startet jo da på morgenen.

Greit det men litt uvant for en gammel båtbygger. Selvfølgelig kultur.  Skal heller bruke han for å bli bedre kjent i området med ruter til øyene . Han er også veldig god på fireslått tau...…. det er også litt uvandt .

 

Etter enda en arbeidsdag med båten plassert for strøm ble resten av strukturen tl hytta laget og benk nr.2 montert. 

 

Det er tidligere diskutert spring -ikke spring på taket men det ble som jeg hadde planlagt. Longtail skal ha rett tak i følge kapteinen.

IMG_0094.JPG.d920892d7c93270941545d2400a16eab.JPG

 

Nå blir det tur til Malaysia ei ukes tid for fornyelse av vårt visum. Det blir spennende siden vi da skal bo i Kuala Lumpur by.

Tilbake igjen blir første oppgave å få hentet ei kryssfiner plate til. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange takk @alphaman  tror vi er på rett vei i forhold til bruken. Skal først og fremst lage skygge og eventuelt ly for regn.

 

Da har vi siste kvelden i storbyen Kualalumpur Malaysia. Storbylivet er ikke bare for en gammel sjøulk så det skal bli godt å komme "hjem" igjen til Pak meng . 6 dager var egentlig i overkant og jeg har slitt mye skosåle disse dagene.

 

mye å se på både av stort og smått.

 

Gata vi bor i

IMG_0296.JPG.b2eb00dc9e5ee920be0bda0ce75d6682.JPG

 

 

Litt typiske turist greier

IMG_0304.JPG.bf5de9cf1d5943520632d4a3f6b54707.JPG

 

IMG_0285.JPG.0a3d9386e36262ff4ec7347d11c3b8fc.JPG

 

 

 

IMG_0287.JPG.852f25b232fcbfec9b09be14f62c3742.JPG

 

Det har blitt etterlyst noen tur bilder og ikke bare båtbygging.

Drar til med noen høydare.....

 

IMG_0282.JPG.a1334a249f38e7b1ff71b50f20eca974.JPG

 

 

Gubben og gamla

IMG_0279.JPG.77fcd53d32900510f925251ea02600f7.JPG

 

Fint bilde av vikingen

IMG_0280.JPG.f982f57cc1f4621cf59650098bb1dcfb.JPG

 

Her er vi på besøk på en virkelig turist perle. Ko mok

 

 

IMG_0277.JPG.c0dc334c7e87f17d297b357fd455970c.JPG

 

Skal bli gøy å fortsette på overbygget!

 

fortsettes !

 

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Bitteliten  tror dette var siste gang der. Neste år prøver vi langkawi som er en fergetur fra oss. Aller helst med egen båt men må sjekkes mer ut. Er et dokument velde å ta en Thaylandsk båt ut av landet og inn igjen sies det ?????

 

Dagene går fort når man har det bra. 

 

Overbygget har fått et 6 tommers bord nede som forsterkning og skvalpestopper. Har skaffet meg pussemaskin så nå blir det riktig så fine bord.

Her klart til plugger over skruene.

IMG_0313.JPG.c75f920c72bc6d01f7c7f9ad8bb5cbf1.JPG

 

 

Krysfiner plate nr. 2 er på plass og dekket med ei større presenning.

IMG_0312.JPG.363885d52f99cb5fce0d9e7d928332f5.JPG

 

Stoler ikke på at platene tåler en regnskvett. 

 

Har også nå muligheten til å legge stilken på dollbordet for å ikke ta så mye plass i havna. Siste stolpe på overbygget er plassert så.IMG_0314.JPG.2f74aa69a12e3e26d511385a1ff6fa6b.JPG

 

Kaptein Kanut ( lett for en Tay og uttale) har tabbet seg ut. Når tidevannet gikk ned i går sto båten fint på kjølen mot en stor stolpe. Bandt et tau stramt mot pålen sa båten ikke skulle velte imens jeg jobbet. Normalen er å fortøye i stolpene med store løkker. Da sola gikk ned var det tid for å ta kvelden. Glemte tauet rundt stolpen........  kom på det når jeg skulle legge meg. På med badebukse ,kniv i beltet og hodelykt.  Fy fela.....hvordan har dette endt tro....

  Selvfølgelig skjedde dette på den kvelden med høyest vannstand denne månen ( fullmåne)

Jo båten fløyt høyt og fint men stolpen var borte.  

Båten hadde heldigvis dradd med seg stolpen opp av sanden og den hang fremdeles i båten. Klarte ikke å stå på bunnen så der båten tidligere sto på sanden var det nå 2 meter vann. 

 

Stolpen overlevde og den glemsomme kapteinen må få lånt en spade forå rette opp fadesen.

IMG_0311.JPG.6442e74bcbf73b791544f13d271d46f4.JPG

 

 

Nå er det over tre meter forskjell på tidevannet. På ekstremt lav vann er det mange som kommer for å plukke et spesielt sjell som visstnok er en delikatesse. 

Nå var det tillegg helg og super lavvann på ettermiddagen..

 

noe bilder

IMG_0306.JPG.ecb355cf8a5143fd10927441bcb3ace7.JPG

 

IMG_0307.JPG.d14194db0d03f32262431ed1696d33f2.JPG

 

 

IMG_0308.JPG.6526430572e6006bc33fc0f52c7ab9fb.JPG

 

 

IMG_0309.JPG.f0c08499f2d926e9240b00a84f6e1a8e.JPG

 

 

Aldrig sett så mye folk på stranda før.......

Derimot påhøyvann har vi beatchfront rett ved huset og skogen bak huset blir mangrove skog

IMG_0310.JPG.1b272f8e4933b60dc2a1304b55a47b9f.JPG

 

 

Merkelig fenomen som man som båtbrukere må ta hensyn til hele tiden.

 

fortsettes en annen dag.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stas å bli etterspurt. Skal ikke skryte på meg at det har blitt mye fremgang i det siste. Mest bruk å det tar jo også tid.

 

Derimot har vi for første gang tatt avgårde på overnattings tur.

Hat yao ligger ca 3 timer unna med normal marsj fart. 

Vi valgte å  dra avgårde tidlig for å slippe solgangsbris som til tider blir ganske sterk.

 

 

Litt bilder under veis.

IMG_0322.JPG.03d36c793879f426e1c289908c06d84d.JPG

 

Vår venn Patrik fra Kanada og igjen gubben og gamla

IMG_0320.JPG.5834214d03319eaf936b6df77d8aa83b.JPG

 

Ko meng i bakgrunnen . 

 

 

IMG_0321.JPG.5ce9ae30544f71902febe886f38ab92d.JPG

 

IMG_0323.JPG.cead408478c08af475bed6d60164a006.JPG

 

IMG_0326.JPG.72a90ce8971e215692c591590ec7fbe2.JPG

 

Vel fremme kom valget. Strand eller dregg. Etter å ha konferert med min gode venn @WestsailOle ble det anker rett ut fra stedet vi besøker. 

Som seg hør og bør her har vi anker i begge ender av båten som må flyttes etter vinden. Thaiene gjør det..... også vi......

 

IMG_0324.JPG.c0cc88423778e0bfbeffd43e3ef38a5e.JPG

 

Takk til alle som bidro til en hyggelig kveld og natt på Hat yao med gitarspill og sang. En herlig blanding av unge og godt voksne fra mange land 

 

Det blir litt juks å si overnattings båttur da vi bor i denne.

image.jpg.23214d089b67f17d783738107d60d3a9.jpg

 

I morgen tidlig drar vi tilbake til Pak meng. Da må det bli en tur nesten til Krabi for å hente fiber og polyester til taket.

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

 

Etter en tur for å se til skuta før solnedgang ble det litt fler bilder. 

 

Stedets samlede næringsliv

IMG_0327.JPG.687cbc57938abf320f65cfd4d1530391.JPG

 

Nå er tidevannet på sitt laveste i dag. Båten til en bekjent fra London i forgrunnen og en båt med norske eiere lengre bak og selvfølgelig vikingen

IMG_0330.JPG.9f0366325f94bb574306d201d194c8bd.JPG

 

 

IMG_0333.JPG.826afe981b9aa4fdc9cdfb54a2537c65.JPG

 

IMG_0332.JPG.16b6135d1ef4750d7e3f93d408f51dbd.JPG

 

 

IMG_0334.JPG.029b44b9f19d0a33ead641c510d5fad5.JPG

 

 

IMG_0335.JPG.4db06393cf953c106826113608510414.JPG

 

 

Disse er skjeldne her. Kul bil.

IMG_0342.JPG.aa7ec20bb297174533adce7481cc1474.JPG

 

 

Måtte bare siden det har kommet snø i Grimstad..............

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...