Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Så hyggelig @Hakkannen Denne er slettet ikke den verste i dette området. Noen ser ut som de skal tippe i dag. Det er stort sett bare lavastein og rester etter store bevegelser. Mange av fjellformasjoner er i tillegg hule inni.Her må ha godt hett for seg i tidligere tider.

 

@Framtia  Et eksempel på dette.  Hat yao er et fantastiske fint sted. Flott at dere fikk besøkt det.

Vi har i år laget nytt seil. Det vi startet med sist vinter var 2x3 meter.nå har vidoblet og seiler med 3x4 meter. Til nå helt perfekt siden overbygget tar litt av vindeffekten rett bakfra. Mye bedre i lett kryss.

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157717434200211&id=621645210

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tid for litt nytt kanskje ….

Ganske frustrert akkurat nå men kommer tilbake til det...…. Thaiene er ikke snaue.....

I år har vi doblet seilarealet. Viser seg å fungere utmerket. Har seil på 16 kvaderat.

viking.jpg.15db92ca196493a8b58ac035b6094401.jpg

 

Ser jo litt snodig ut for de lokale....

Denne gangen seilte vi helt inn på stranda.

89334956_188949505880026_5768594545470078976_n.jpg.0d8cc1f1c1777ed68b1335a6a9836718.jpg

Etter noen fine turer med Vikingen lokalt var neste plan å dra helt til Ko Lanta. CA 2,5 time til sydspissen  fra der vi bor. Siden dette måtte bli ovenattings tur og tidene er som de er ble flere planker kjøpt og prosjekt senger ble startet,

 

Leddet front på benkene med hengsla bein.

1179073699_IMG_0107(1).JPG.e2d2b74ce76e7db08097686c554bb3a6.JPG

 

Ikke beste eutvalget i bolter men en grei måte å gjøre det på-

59894266_IMG_0108(1).JPG.6993c87db63c8d285477af9b72de6fc1.JPG

 

Ben med plugg lås ned i dørken

811580371_IMG_0109(1).JPG.66209808f5fa3198bcbe06b02759228f.JPG

 

Madrasser fra huset. gass primus, iskasse og masse å drikke ble lastet om bord og vi dro på tur.

Som maskinist og kaptein er det viktig å sjekke kjølvannet med jevne mellomrom

1747335733_IMG_0106(1).JPG.227538c7597316e14e33cdc757bf84a4.JPG

 

Dro til vestsiden av øya men husker ikke strand navn Fin tur og vakker plass. Nesten ikke noe turister da de fleste har reist hjem og ingen nye kommet inn.

 

Første flytebrygge

1529775428_kolanta.jpg.999ddebadddb26c859d00473b048463f.jpg

 

Glissent med folk.

lanta.jpg.295e64b6bdf2b180c1ae8cb6f68ef525.jpg

 

Vikingen lengst borte i bildet .

Før mørket kom flyttet vi ut der de andre båtene er ankret opp og trodde vi skulle få en rolig natt.

Nei!   En halvtime etter at det ble mørkt begynte det å blåse mot land ganske kraftig. Dette er ikke normalt for årstiden med vind om natta og spesielt ikke fra vest. Vi rulla oss igjennom ei natt med dreggslipp og hjelp fra en  matros på en av de store båtene. Han syntes sikkert at vi var noen store tullinger.

Søvn...... ikke noe.

Neste morgen etter frokost og kaffe kom motet tilbake. Stille var det også. Vi gikk derifra og til øst siden av øya.  Ankret opp i le av et høyt fjell og med flere småøyer rundt. Det ble en rolig natt selv om det blåste mye den natta også.

 

Fineste opplevelsen ble da vi med god solgangsbris kunne seile hjem med neste 5 knop hastighet over fire timer.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Fortsatt frustrert..... av flere årsaker: Jeg forstår fremdeles ikke helt kulturen her og fikk det fryktelig travelt. Da det nærmer seg retur til et ganske fremmed Norge har jeg startet med produksjon av ny henger.

Etter noen forespørsler hos naboen som er smed gikk det opp for meg at skulle det bli som jeg ønsket måtte jeg kjøpe stålet selv og kutte det på lengder. De ville lage den med fire hjul og helt annerledes.

 

Tur til byen på moped og inn til ei sjappe som solgte stål. Hjelpsomheten  var stor. Hadde  en periode fem mann diltende etter i min leting etter 100x100 galvanisert og 50mm rør. Hjula fra henger som fulgte båten kan fremdeles brukes. Samme med vinsjen og noen smådeler.

Fikk dagen etter levert alt på døra - 4000 Thb.

Gikk i gang å kappe også denne gangen med god hjelp fra lokal kompis.

 

IMG_0111.JPG.7f82f6e188a56c4d04a3f60fceb58b42.JPG

 

Smeden sveiser riktig så greit

IMG_0112.JPG.9a8a9e7f150d7e1704c1573712a380f7.JPG

 

Bakaksel var uten problem men så begynte morroa.  Plutselig var det ikke meg som bestemte lengre. Lange diskusjoner om hvor lang og hvor høy. Hvor båten skulle treffe osv. Hva er dette...… Til og med naboen måtte ha en forklaring på hvorfor jeg ville ha det sånn og ikke heller slik. 

Kultur!!

Kaptan Lekk i et fornøyd øyeblikk

IMG_0113.JPG.efdd7b6e0f0cc762e9af1ccefbdb321f.JPG

 

Falangen (meg) går på gummisåler for ikke å fornærme noen, samtidig som jeg helst vil ha henger som jeg kan bruke å det ganske fort. Vi har det litt travelt  siden det snart er slutt på flyvinger til Norge. 

 

Det ser ut som innspurten her ikke blir som planlagt. Må få begge båtene på land og pakke for denne gang litt før tiden. Det ble sånn i år dessverre. Ikke så mye å komme hjem til heller virker det som.

 

 

 

 

 

 

IMG_0114.JPG

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner frustrasjonen godt. Selv har jeg lært meg å la thaiene får ganske frie tøyler når jeg skal ha noe gjort. som regel blir det da mye bedre og mer tradisjonelt riktig. Men det gjelder hus og hage, ikke båthenger. Og så har jeg en fantastisk selvlært snekker som behersker detaljene.  . . . .

 

Ellers blie jo dette et fint prosjekt og en fin båt. Vi båtfolk her oppe i nord blir lett litt misunnelige. Jeg trøster meg med litt båtrelatert snekring så lenge.

 

Når reiser du hjem?

Flyet mitt går på mandag (håper jeg) med Thaiair. Ser ikke ut til at det er kansellert foreløpig . . . .

 

God tur hjem til karantene. Det blir vel i båten, det . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mange takk for det @Framtia Blir sikkert fint.

 

Hei Nils. Ang. Henger så er jeg ganske bestemt på at jeg ikke vil ha en henger som all vekt av båt ligger på bunnbord. Jeg vil at kjølstokk ligger på henger noe som ikke er vanlig her. Forstår ikke hvorfor. Det belaster bunnen og spant ganske mye. Sett med båtbyggerøyne helt forkastelig. 

Vi har stor glede av båten og kan si at jeg allerede gleder meg til neste sesong.

 

Vi har fly natt til tredje april. Foreløpig ser det ut som det går men vi er i dialog med flyselskap.  Om vi må flytte avreise litt er ikke det noe problem. Personlig ville jeg heller ha utsatt hjemreise noe for det blir ikke enkelt for oss når vi kommer hjem. Karantene i båten er fint men blir litt komplisert med hennsyn til felles areal på havna . 

Må få levert noe byggematerialer på brygga så jeg har noe å stelle med. Kan ikke bare plage kona hele dagen helller.:smiley:

 

God tur hjemover til deg. Bedre tider kommer........

 

Knude

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Vi har stor glede av båten og kan si at jeg allerede gleder meg til neste sesong.

 

Jeg gleder med også allerede til neste sesong, selv om jeg ikke har annen båt enn kano. Og så har vi fåt griser, høner og kaniner, så kona forlenger oppholdet.

 

Sønnen og jeg planlegger allerede neste års kanotur på elvene. Drømmen er en kanotur gjennom kanalen rundt Bangkok, men det er litt langt herfra. Kanoene fikk jeg bygget i Jomtien etter eget design. Pluggen lagde junior og jeg i Chaiangma i en ferie for en del år siden. Etter at båtbyggeren la inn årene fikk jeg plutselig 18 stk kanoer til Chiangmai. De skulle opprinnelig sendes til Norge. Mulig det kan være et marked for dem her . . ? De to på bildet er i epoxy med carbon/kevlarduk.

IMG_0805.JPG

20160118_154546.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Å du... såpass ja....  De var knall fine. Epoxy og Carbon  fiber er mye mer riktig materiale for temperaturer over tredve grader så det var lurt. Fint design også.  Å få 18 stk levert på døra var vel en overaskelse vil jeg tro ,men så fine kanoer må jo ikke være vanskelig å selge.

Griser og høns kan jo heller ikke bli feil når du har så mye plass. Rene palasset.

Vi tenker på å besøke provinsen din neste år. Håper vi kan treffes der om vi er der på samme tid. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 1 time siden:

Må få levert noe byggematerialer på brygga så jeg har noe å stelle med. Kan ikke bare plage kona hele dagen helller.:smiley:

 

 

Noe du trenger hjelp til ?

Regner med det ikke er akutt som akkurat nå, men mere "må ha noe å gjøre når jeg kommer hjem" ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt  @finnarne  vi må være ganske fraværende i bybildet i Grimstad i minst to uker. Har et bad som jeg tenkte jeg skulle fortsette på . Trenger en del baderoms plater fra Fibo. Må få de levert på brygga så jeg kan opprettholde karantene med stil. Plater på  brygga.... alle fjerner seg å jeg henter eller noe i den duren.  Går sikkert fint.  To uker er ikke lenge i vårsol i båt. Tusen takk for omtanke Finn Arne.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 7 timer siden:

Karantene i båten er fint men blir litt komplisert med hennsyn til felles areal på havna . 

 

Såvidt jeg har forstått så er de norske karantenebestemmelsene relativt greie. Du kan bevege deg ganske fritt utendørs, også gjøre nødvendige innkjøp, bare du holder god avstand (>1m) til andre og overholder hygienebestemmelser. Detter er jo egentlig fornuftige regler for alle andre også, som bør være enkle å overholde.

 

Jeg regner med å kjøre bil til opplagsplassen og kunne foreta stoffing og klargjøring for sjøsetting før Påske sammen med junior som også skal i karantene. Vi får heller avstå fra det sosiale samværet med de andre i marinaen så lenge. Jeg har en båtkompis som sikkert handler bunnstoff og slikt og leverer for meg uten å komme for nære . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 58 minutter siden:

 

Såvidt jeg har forstått så er de norske karantenebestemmelsene relativt greie. Du kan bevege deg ganske fritt utendørs, også gjøre nødvendige innkjøp,

 

Vi kom hjem fra Spania for noen dager siden, sitter i karantene nå...kan gå tur med hunden...

Men har forstått det slik at vi ikke skal gå på butikker, handlesenter osv...

Vi får folk til å handle for oss, og vipser betaling etterpå...

Tror det er slik reglene er...ikke gå å handle selv når du er i karantene...

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig @Ida Marie III. Det tar vi på strak arm.

Henger som gutta ville at jeg skulle ha. Hadde den blitt tilbydd i Norge til en båtbygger..........

 

IMG_0359.JPG.5a5cad6d71f5b56f4f0681d477991a1a.JPG

 

Her snakker vi om feil belastning avet treskrog som er spantet og slettbygget. 

 

Derfor mine beskjedene protester...  

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 35 minutter siden:

.........................

Henger som gutta ville at jeg skulle ha. Hadde den blitt tilbydd i Norge til en båtbygger..........

Her snakker vi om feil belastning avet treskrog som er spantet og slettbygget. 

Derfor mine beskjedene protester...  

 

Spent på hvordan det blir til slutt.

Junior og jeg hadde nettop en liten erfaring med innkjøp av jernprofiler og sveising av sykkelstativ til bilen her i Chiangmai. Vi lånte sveiseapparat fra en av gutta og sveiste selv. Den største utgiften var innkjøp av automatisk sveisemaske. Vi sveiser ikke med solbriller . . . :cool:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvordan dette gikk til slutt gjenstår å se @NilsPils  .  Båten skal opp 25 mars siden det da er bedre høyvann. Nå er det ikke vann.  Fikk det enda litt mer travelt da vår hjemreise er flyttet til 29.

 

Henger ble plutselig ferdig fordi smeden måtte en tur til Phuket i morgen heldigvis. Ble et kraft tak i dag.

Bortsett fra noen små bagateller ble hengeren kjempe fin og akkurat som jeg ønsket og har bestemt......?

 

Har igjen lært ei lekse. Om jeg en annen gang skal ha laget noe som ikke er vanlig her nede,skal jeg lage det bak huset i mørket så ingen ser det. eller enda bedre gjøre det en helt annen plass enn hos naboen.  Her kan jeg ikke annet enn å svelge kameler å gå på gummisåler

Ble mye sure miner fra de lokale, men de ble blide igjen når jeg takket å skrøt noe veldig av arbeidet  i tillegg til å betale rundhåndet.

 

Nå skal den males. Må gjøres i kveld med hodelykt siden det er så varmt og den står i sola. 

IMG_0366.JPG.a7517c976d0cca2af89f6d6f6b8af075.JPG

 

Han smeden er en luring og den som klaget minst. 

IMG_0367.JPG.a48c1a4beb71554bb1ea825a59acf613.JPGNese hjul måtte jeg ha. Ja.... Tusen takk.

 

Disse hadde jeg plassert litt for langt ute så når hjula skulle monteres subbet de borti. Da var gutta helt sikker i sin sak på at han utlendingen ikke kunne noenting. Etter mye uff å akk ble de flyttet inn littegranne inn.

IMG_0368.JPG.c03c68fdec5ae6496bbd9c802620d558.JPG

 

Så da står henger på utsiden av huset ferdig malt med to komponent epoxy maling å venter på første test tur. 

Håper det går bra ellers får gutta rett. DE kan best!

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

 

         @finnarne           Jo tid ble det. Sitter nå i Bangkok og har noen timer til flyet går hjem.

 

 

Planen var å legge glassfiber på taket av hytta. Dagene gikk fort mot slutten av oppholdet så det ble en enklere løsning. De har noen riktig fine presenninger her.  Har her limt presenning rett på kryssfineren med noe som likner på sikaflex.

 

Ikke helt strøkent men godt å tett siden presenningen er gummiert på baksiden.

IMG_0372.JPG.c8da1b0174f12b6b2335b14d4c054945.JPG

 

Noe sjønhets feil men pent på litt avstand.

IMG_0371.JPG.94c46ef5286697b46f76efa865b1be15.JPG

 

 

 

Så kom dagen for opptak av båten. Fikk brukt den nesten hver dag i innspurten.

 

Hengeren fungerte helt etter planen bortsett fra noen småting som skal korrigeres neste år. I redsel for vekta bak ble hengeren litt tung på nesa så stopper til baugen må litt lengre bak. Da får vinsjen også litt større avstand til stevn. Flaut lite luft i dekka og nesehjulet brakk. Bagateller.......

Har også klosset under henger for å spare hjul og stabilisere skroget bakenfor hengeren. Sikkert lurt.

 

Bilder

 

IMG_0385.JPG.2877f85237aa772a895fe7eb3d33e65b.JPG

 

 

Denne må litt lenge bakover.

 

 

 

IMG_0392.JPG.2a2eb337c07bb3fca9f0cc5c1181aeb3.JPG

 

Da løser dette seg også

IMG_0393.JPG.2fd80bcfabd6943cb06c0ca29581b24c.JPG

 

Lillebåten også på land. Mindre jobb med den

IMG_0389.JPG.b4607356bb33bcd964eda49182678518.JPG

 

IMG_0390.JPG.2abd0a6679f48d23c84dedbe21f41237.JPG

 

 

Da var det slutt for denne gangen. Fire måner i paradis går fort . Vi håper at vi kan komme tilbake som planlagt i starten av Desember. 

 

Takk for følget til dere som har sett innom tråden.

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for ønsker om god tur. Thaiene kan transport og flyplass dynamik Det kan også sies om Thai airways.  Trang til Don muang Bangkok  ble litt spesiel. Stort fly og 15 passasjerer .  Alle hyggelige og hjelpsomme. Så buss til Suvernabom Bangkok med gratis buss.Vi hadde fly som gikk 04.45 så vi tok inn på et flyplass hotell med transport til og fra flyplassen. Halv tre sto det en blid kar klar til å kjøre oss til flyplassen. Siden dette var en av de aller siste avgangene før alt stenges gikk det fort på alle poster og før vi viste ordet sv det var vi stemplet ut av Thailand å satt på flyet. Det er en fornøyelse å fly med Thai.  

 

Oslo lufthavn derimot med militær vakter, roping og delvis forvirring i den automatiske passkontrollen var ikke så hyggelig. Uten noe god informasjon ut over en lapp som sier at vi kan ta buss eller tog for å komme hjem. Bussene var innstilt men heldigvis gikk toget om du hadde app for bilett kjøp. Fikk god hjelp av en kompis på samme flyet. Sentralbanestasjon stasjonen innen rekkevidde. Så nå sitter vi på buss med flere meter i mellom folka på vei til Grimstad. 

Hva som venter der av utfordringer har vi ikke helt oversikt over enda ,men vi vet at det blir to uker med karantene med besøksforbud. Ikke så galt med to uker i båten i vårsola. Har mange ting å pusle med der.

 

Knude.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...