Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Til tider riktig så klønete @Buster L Mercury

Men vi har lært hvordan det virket så da er det vannet som bestemmer. Om et par dager skal vi på øybesøk et stykke unna. Da må båten legges langt fra land for å komme avgårde litt tidlig. Går greit det.....

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Oggiwara'en både ja og nei.....

De bader med det de står og går i av klær. Etter å ha prøvd viser det seg at det er mest avkjølende med ei skjorte på kroppen. Tidligere var det aldrig noen voksene menn som badet men det er endret. At de i det heletatt kommer som turister,sover i telt eller bilen er nytt. Vi har et område som til og med er merket som teltplass. Så at folket kommer for å campe har vi ikke sett før. Det er gøy å se .:smiley:

Her vi bor har det uansett aldrig vært noe turisme i den forstand,men en god del mennesker som reiser til kysten for å nyte mat og strandliv.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Knude said:

Til tider riktig så klønete @Buster L Mercury

Men vi har lært hvordan det virket så da er det vannet som bestemmer. Om et par dager skal vi på øybesøk et stykke unna. Da må båten legges langt fra land for å komme avgårde litt tidlig. Går greit det.....

 Er det veldig stor tidevannsforskjell eller er det bare at det er så langgrundt?

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder. Og mye søle.

Du har vel en pøs med vann ombord til å stikke beina i før du tramper rundt ombord etter å ha vasset ut til båten?

 

Tør jeg stille et spørsmål om hvor/hvordan dere bor der nede . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Litt mer om at det er så sølete der vi har båten. Vi og alle andre har båtene litt inn i en "klung"  den går videre inn i en skog flere kilometer. Tidevannet tar med slamm fra mangroveskogen  så derfor ser det ut som det gjør. Derimot ingen bølger eller vind som forstyrrer. At en trebåt ligger å skuret frem og tilbake før den legger seg ned på sanden ville være katastrofe.

 

@NilsPils Vi bor som de lokale. 

20220117_145634.jpg.cba93d44079dace4b4885a2105de9c6f.jpg

 

Huset har et soverom,bad.  garasjen bruker vi som oppholdsrom og kjøkken.

viktigst er at vi har plass til begge båtene på tomta. 

Betaler 20000 thb pr år + vann og strøm etter forbruk. Vi har kjøpt det vi trenger i huset da det var fulstendig tomt når vi fikk leie plassen. I år har vi kjøpt kjøleskap så det isolerte is boksen  har blitt overført til båten.

Vi trives med det enkle men har 30 meter til båtene. Det er jo luksus :smiley: 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Den var ikke langt unna. Går noen med den typen overbygg.  Egentlig fler og fler da rør med presenning over har veldig begrenset levetid. Denne er sikkert bygget i Krabi . Båter som er bygget her i området har mindre spring å rettere stevn foran. Den på bildet er levert sånn fra båtbyggeri vil jeg tippe. Flott båt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det var et fint krypinn. Og prisen er jo overkommelig. Bedre enn lusushotell, spør du meg . . .

 

Jeg vet dere holder til i Krabi-området, men har ikke fått med meg den mer nøyaktige lokasjonen.

Det kunne jo hende vi dro forbi på de kanter en gang . . .

Har vært i Krabi før. Men holder oss her i nord så lenge koronamanien herjer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

⁹Vi trives veldig godt i bygda. PAK MENG PIR. 

Byen Trang ligger ca 1,5 time med bil syd for Krabi .  Hat Pak Meng ligger da rett vest ca 40 km fra byen. Det er egentlig en nasjonal park hvor øyene,strandsonen og Pak Meng er med. Lang strand med masse små resturanger, småbutikker ,skole ,politistasjon og det som ellers hører med i et samfunn hvor Thaiturisme er hovednæringen. 

Piren er et av mange knutepunkt for ferge trafikk men hoved næring er under normale forhold turist turer ut til øyene på dagstur eller transport av turister. Normalt er det svart av minibusser fra Krabi på parkeringen til piren .Lite av det nå så de fleste har gjort tilbudet litt mer lokaltilpasset.

Noen bilder fra piren

20220122_114918.jpg.0555efbd39e618656b8ae81af94dbb14.jpg

 

20220122_114908.jpg.751a69542291fd60359db3e9b79da9d2.jpg

 

 

20220122_114924.jpg.f699c209a32e09abb40b6870551674c6.jpg

 

Den nybygde anløpshavna. Den var påbegynt da vi reiste hjem for snart to år siden.

 

Ble veldig fin

20220122_115006.jpg.c58ae99bcc66b7db07d99c409b4fe20e.jpg

 

Så drøye et par kilometer fra oss ligger da Pak meng strand. 

20220122_120358.jpg.8df08a73558f9175899784859b0857c9.jpg

 

20220122_120413.jpg.d38a8aa42afc7d007e432c6d5622ccbf.jpg

 

20220122_120421.jpg.e0f9363cd8cbfa9bde271e4af6557eb9.jpg

 

Bilder tatt fra samme sted så det er ikke store forhold akkurat.

 

Her selveste Koh Meng ( øy Meng)

20220122_120545.jpg.a82d1fdee51d46c973ec9113caca4ff1.jpg

 

Sagnet skal ha det til at gamle "meng" skulle gifte bort yngste datter på stranda her. De kom ut for storm å båten sank. Alle døde. 

Gamle meng ble da til den største øya her . Resten av følget ble stenene rundt.

Så det så......:yesnod:

 

Screenshot_20220122-123746_Maps.jpg.6e34e9bbd757ab48f7454fce91d8a785.jpg

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 20.1.2022 at 19.19:

Litt mer om at det er så sølete der vi har båten. Vi og alle andre har båtene litt inn i en "klung"  den går videre inn i en skog flere kilometer. Tidevannet tar med slamm fra mangroveskogen  så derfor ser det ut som det gjør. Derimot ingen bølger eller vind som forstyrrer. At en trebåt ligger å skuret frem og tilbake før den legger seg ned på sanden ville være katastrofe.

 

@NilsPils Vi bor som de lokale. 

20220117_145634.jpg.cba93d44079dace4b4885a2105de9c6f.jpg

 

Huset har et soverom,bad.  garasjen bruker vi som oppholdsrom og kjøkken.

viktigst er at vi har plass til begge båtene på tomta. 

Betaler 20000 thb pr år + vann og strøm etter forbruk. Vi har kjøpt det vi trenger i huset da det var fulstendig tomt når vi fikk leie plassen. I år har vi kjøpt kjøleskap så det isolerte is boksen  har blitt overført til båten.

Vi trives med det enkle men har 30 meter til båtene. Det er jo luksus :smiley: 

 

Er det is på "klungen" om vinteren? :-)

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Er det is på "klungen" om vinteren? :-)

 

Vinter i Thailand er vel ikke helt som vi har her hjemme. De har mer sånn 20 grader og ellers greit. Kanskje helt ned mot 13-14 på morgenen. Ikke helt det samme som våre vinterstormer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja @Framtia Herlig sted.  Vi har I år med et par i fra Grimstad gjestehavn som har bodd på Pak Meng i 4 uker.Deres opphold var over i går desverre. Nå på vei tilbake til Norge.  De har opplevd mye nytt og spennende både på land og i båtene våre.

 

@Ask / @index  Var akkurat å sjekket at båtene hadde det bra. Ingen is nå heller enda det er svarteste vinter.

 Is kun i glasset med forfriskninger.  Vi bor som nevnt ganske langt syd  i  landet. Er ganske nærme grensen mot Malaysia .

 

Jeg vil hevde at vi har tre årstider her vi bor.

Januar tilogmed mars. Ca 25-30 grader. Nå er det 29 i vannet. Regn forekommer nesten ikke og naturen hviler .Gummi trær og palmeolje palmene  slutter å produsere. Vind fra nordvest  selv om vi noen dager får en dominerende solgangsbris. Vi kan altså seile ut om morgen i medvind og hjem etter kl 14 i medvind. Veldig greit for en båt med rå bom/ vikingeseil .

 

April  "Songkran" Det begynner å regne, noe høyere luftfuktighet , fremdeles vind fra nordøst.  Varer normalt ut Juni/ juli.

 

August snur vinden til syd vest/vest . Da slutter det å regne lite. Vannet stiger noe som gir et bedre fiske på vår kyst. Enda varmere med høy luftfuktighet. Alt gror etter sigende i rekordfart.

Dette avtar gradvis mot november/ desember . Vi kom for noen år siden ned i slutten av november som ga en smakebit på hva vi går glipp av. "Vill vakker å våt "

 

Noe som også er spesielt er når vanntemperaturen er høyere en lufta. Blir litt rart liksom ....    

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Vi tok maxitaxi fra Pak Meng til Krabi. På kartet ser det ut til at man må innom Trang. Stemmer det? Blir litt av en omvei. Jeg ble litt forbannet på sjåføren under turen. En svær feit slange var på vei over veien i god fart. Minst to meter lang. Sjåføren kjørte over den uten å svinge unna eller blunke..

 

Ellers må jeg si jeg liker det jeg ser av Pak Meng. Autentisk Thailand med ikke for mye turisme.

 

Hvordan er det på Koh Mook? (betyr vel "Kuøya") Rolig plass? Er det stort nok til at man kan spinne rundt på en scooter? Jeg leier alltid scooter. Beste måten å utforske en plass på:smiley:

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @Torsen67  Det går en riksvei fra Pak Meng via Sikao (4046) ut på Nr 4 (motorvei krabi/ Trang. Den bruker vi når vi skal den veien.

Koh Mook er ikke egnet for ferdsel med scooter selv om det finnes der. En vei fra øst til vest på øya . Det finnes moped taxi på øya å det er mulig å få med scooter med den lille ferga som går ut dit.

Har aldrig hørt at navnet har noe med ku å gjøre men......?

Koh mook betyr øy perle i språket. De lokale sier også at det kommer av ordet " Bla Mook som betyr fisk blekk ( blekksprut) siden det er mye av det syd for øya ute i havet.

 

 

Med scooter på Hat Pak Meng er det et hav av muligheter da det er mye å oppleve om man kjører selv. 28 km til Hat Yao.(Strand lang)   Nå er det så skjeldent vi ser en utlending at vi virkelig snur oss å må sjekke hvem dette er. Normalt er det en og annen familie som dukker opp eller folk på gjennomreise. Turistene er på øyene utenfor oss.  

 

 

Kom foresten et engelsk par på sykkeler her om dagen. Tilfeldighetene gjorde at vi satt i den lokale "baren" sammen med en kompis som jobber i marin politiet  på stedet. Han var  ganske "god i gassen"  å tilbydde paret å få bli med på båttur dagen etter. Dette er noe vi aldrig gjør da det blir å gå i næringen på de lokale ,men siden øverste myndighet for marin ferdsel hadde godt god for dette så fikk de bli med.  At vi alle havnet i strandparty hos naboen vår på kvelden med gitarspillende Thaier ga en opplevelse de aldrig glemmer. Det er sånn man ikke opplever på rurist steder. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 1 time siden:

At vi alle havnet i strandparty hos naboen vår på kvelden med gitarspillende Thaier ga en opplevelse de aldri glemmer. Det er sånn man ikke opplever på turist steder. 

Det er nettopp på slike små plasser du får oppleve det ekte Thailand. 

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder @Knude. Jeg må si at det ikke er fritt for at jeg er litt misunnelig på værforhold og tilværelse som dere nå opplever når jeg kjører avgårde på jobb i mørke og kuldegrader. :flag_bp:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 25.1.2022 at 16.22:

Hei @Torsen67  Det går en riksvei fra Pak Meng via Sikao (4046) ut på Nr 4 (motorvei krabi/ Trang. Den bruker vi når vi skal den veien.

Koh Mook er ikke egnet for ferdsel med scooter selv om det finnes der. En vei fra øst til vest på øya . Det finnes moped taxi på øya å det er mulig å få med scooter med den lille ferga som går ut dit.

Har aldrig hørt at navnet har noe med ku å gjøre men......?

Koh mook betyr øy perle i språket. De lokale sier også at det kommer av ordet " Bla Mook som betyr fisk blekk ( blekksprut) siden det er mye av det syd for øya ute i havet.

 

 

Med scooter på Hat Pak Meng er det et hav av muligheter da det er mye å oppleve om man kjører selv. 28 km til Hat Yao.(Strand lang)   Nå er det så skjeldent vi ser en utlending at vi virkelig snur oss å må sjekke hvem dette er. Normalt er det en og annen familie som dukker opp eller folk på gjennomreise. Turistene er på øyene utenfor oss.  

 

 

Kom foresten et engelsk par på sykkeler her om dagen. Tilfeldighetene gjorde at vi satt i den lokale "baren" sammen med en kompis som jobber i marin politiet  på stedet. Han var  ganske "god i gassen"  å tilbydde paret å få bli med på båttur dagen etter. Dette er noe vi aldrig gjør da det blir å gå i næringen på de lokale ,men siden øverste myndighet for marin ferdsel hadde godt god for dette så fikk de bli med.  At vi alle havnet i strandparty hos naboen vår på kvelden med gitarspillende Thaier ga en opplevelse de aldrig glemmer. Det er sånn man ikke opplever på rurist steder. 

 

Bommet totalt på Mook Knude.:giggle: Jeg mente egentlig "Moo" da det er mange retter med gris som ha Moo i seg.

 

Nok om det. Jeg er den man ser fise rundt på skuter overalt på de stedene jeg er i Thailand. Har det med å rote meg bort på på små stier, bare for å se hvor ferden går. Endte en gang opp hos en liten familie som reparerte longtail-båter. Prøvde å be om unnskyldning for at jeg kom busende ned på stranden deres, og skulle til å snu. Men satte meg fast i sanden. Da kom kona løpende med to flasker iskalde Singha (jeg foretrekker Chang), en til meg og en til gubben. Jeg ble sittende i ett par timer å skravle, selv om jeg ikke kan thai og han ikke engelsk, så fant vi ut av det:wink: Venstrekjøring går helt fin for min del, men utfordringen er å ikke kjøre for sakte. Da skal alle mulige doninger kjøre forbi. All klaring er god klaring, så det gjelder å holde farten som den er. Så sånn sett så finne man ikke meg på stranden før ved solnedgang. Da er det tid for en dukkert så en pils etter en lang dags utforskning med skuteren:yesnod:

 

Neste gang skal jeg hyre min egen longtail med kaptein. Jeg er ikke så glad i verken samletaxi eller samletaxi til sjøs, fulle av folk, der de skal fylle opp bil og båt til randen før man drar av gårde med masse ukjente turister. 

 

Men opplever du noen form for lokal korrupsjon? En bekjent skulle åpne en bar på Koh Tao. Det gikk ad undas da lokalt politi og andre myndigheter hele tiden truet med ditt og datt hvis han og kona ikke betalte. 1 år senere så ga han og kona opp. Kona var fra en annen kant av landet, så hun ble også sett på som innflytter. 

Link to post
Share on other sites

P@Torsen67  Flott å disponere et kjøretøy for å utforske områder. Vi har kjørt endel tusen kilometer i løpet av de tyve åra vi har vært i Thailand.  Har bare en 125 kubikk nå men tidliger fartet vi rundt på litt større greier. Nå er det byttet ut med båt.

Båttur med kaptein kan du leie nesten hvor som helst her ved kysten. Prisene varierer men i vårt område betaler man 3000, - thb for en dag . Severdigheter kommer i tilegg som snorkling på rev,dykking eller andre spesielle ting.

 

Korrupsjon....... tja. Fenomenet finnes i kulturen. Det er viktig å være "inne" med de som har status i bygda. Det lokale politi,turistpolitiet og marin politiet har mulighet for å gjøre ting vanskelig for en stakkar om de vil det. 

Det gjelder ikke bare utlendinger. Vi har brukt noen år på å lære mest mulig om kulturen. Vi har heldigvis ikke kommet i noen vanskeligheter så langt. 

 

Vi har blitt en del av samfunnet såpass at kona ble hentet av politiet her om dagen. De trengte tolk i forbindelse med en trafikkulykke mellom en lokal familie å en utenlandsk diplomat på vei til flyplassen i leiebil. Ingen i etaten er særlig spreke i engelsk å dette ble litt for vanskelig. Kone er mye bedre i Thai enn meg. Hun leser å skriver også så hun kunne hjelpe på begge sider. Tror alle ble fornøyd, spesielt politisjefen som bor ganske nærme oss.  At jeg har med snus fra Norge til betjenter i turistpolitiet som har ansvaret for etatens båt gir meg en riktig så trygg båtplass. 

 

Tidevannet igjen. De siste dagene har topp tidevann tidlig på morran for så å gå mot lav vann midt på dagen. Så opp igjen på kvelden. Lite vann på Pak meng. Når det er grundt fra før blir det klønete ut og inn i havna. Da passet det å fortsette på noe som ikke ble ferdig for to år siden.

 

20220128_180219.jpg.68f28b50551bbc678c450ff64a2eedfd.jpg

 

Hadde ikke bord med helt samme bredde men det får holde.

 

20220126_134356.jpg.b20cbf2b2c444d67368cad3f185c5e1f.jpg

 

Noe av fiskeflåten på stedet.  

 

20220128_180235.jpg.9cc020f4b7b59df108cccd7866e110a7.jpg

 

I morgen får vi lakke litt. For gøy så plugger jeg fremdeles skruene. Det er noe som blir omtalt å diskutert av de lokale. De syns det er til de grader bortkasta. :giggle:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jøss, snuser de også?:giggle: Mange har spurt om hva jeg driver med, når jeg vipper opp boksen for å legge innpå en ny "bleie". De bare rister på hodet og flirer når jeg forklarer hva det er. Jepp, jeg hadde også plugget skruehullene som du gjør her.. Spesielt på interiør-deler. Syns jeg har fått litt dreisen på det, av det jeg har av teakinteriøret i min båt. Det gir liksom siste fine finish også:wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snus er lite brukt her omkring ihvertfall.  Naboen vår fikk noen bokser fra noen Svensker som ferierte i området. Da fikk han smaken på snus . Ble veldig fornøyd da jeg hadde med litt fra Norge.

 

Jeg har til nå unngått de store skandalene i båtlivet her men det var nære på for noen dager siden.

Vi kom fra tur sånn utpå ettermiddagen. Tidevannet var sånn midt i mellom så jeg kjørte til det stoppa.  Lettvint dreggutsett forran å bak. Vi lå jo ikke på rette plassen så jeg måtte flytte båten når vannet kom tilbake sent på kvelden. Dusjet ,spiste middag,gikk på lokal bar å glemte hele båten. 

Vannet gikk ut , å kom inn igjen det akkurat som vanlig det......

Da jeg hadde lagt meg å var klar for søvn kom jeg på båten. %$#& osv.  Ned på stranda iført hodelykt å badebukse. Intet å gjøre da vannet var alt for høyt. Kan ikke begynne å tyvene joller midt på natta heller.... Det så derimot ut som båten lå greit langt der ute. 

Jeg får vente et par timer før jeg prøver igjen. Den som sov til morraen var meg. 

Selfølgelig var baug ankertauet knyttet alt for kort så da vannet ble så høyt har det blitt løftet opp å båten tok peiling på havet da tidevannet snudde.

Heldigvis holdt ankeret bak ellers hadde vi måtte på leting dagen etter.

 

Sånn lå den når jeg kom ned på morran for å se..... da var vannet på det laveste igjen. Hadde ankeret bak også sviktet hadde det blitt båt på båttur alene. 

20220205_075805.jpg.8f1a4298b1357e91fae3c3be687749d4.jpg

 

normalt ligger vi på andre siden av den hvite glassfiber båten fremst i bildet.

Litt flaks må til.......

Har sikkert nevnt det før men Hat Pak Meng er kjent for store mengder grønne skjell som er en delikatesse. Likner våre blå på fasongen.

Når ekstremt lavt vann treffer sånn at det fremdeles er lyst skjer dette.

Folkevandring med bøtte å rørstubb for å vippe de opp av sanden..

20220202_181016.jpg.e2d17e2fcda108eead46e87068c62295.jpg

 

Må ha med bilde av kjøretøyet til en av fiskerne. Brukes til å frakte garn eller familien.

Her tror jeg det er sånn at om du mekker et kjøretøy sjøl behøver du ikke å registrere det............?

20220205_075641.jpg.2348fac17da637624d4afcbe36f8aeed.jpg

 

Ellers går livet sin vandte gang her med stadige turer i skjærgården utenfor.

 

Et par bilder fra le siden av Meng idag. Blåste faktisk litt sammen med en høyst uvanlig regnskur på et kvarters tid.

 

20220208_152422.jpg.a8682710645e1c5beb21ea5cd8bee69b.jpg

 

20220208_152430.jpg.d0146d46668dd351f24977f85ce9abc9.jpg

 

Sånn sett lite å klage på.

Igjen tidevann.

Denne steinrøysa er litt skummel om man ikke er kjent.

Akkurat skjult på topp tidevann.

20220208_152529.jpg.a074b48bd7430f54134ca248ce5203f7.jpg

 

Et møte med de greiene der tar knekken på båtlivet tvert.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så gikk vi på en "smell" I år igjen......:worry:

 

Vi er som kjent eiere av to båter her nede, eller vi eier en andel i den lille glassfiber longteilen vi kjøpte først. Den ble kjøpt sammen med en kompis fra Asker.

Vi har jo båt å kompisen har motorsykkel så vi lot en hyggelig Canadier kjøpe en andel for å fordele litt på stell og utgifter.

I år ville fyren fra Canada oppruste båten med ny maling utvendig. Jo greit det.......

Hørte litt rundt i bygda å jo, han som har jobbet litt for oss tidligere sa at å male..... veldig flink!

Så flott tenkte vi........Vår Canadiske venn måtte en tur mot Bankok så jeg kjøpte alt som trengtes av maling,koster,tape osv.

Så kom dagen det skulle males.

 

Vil du gjøre jobben der båten ligger nå eller ta den hjem ?  Ta hjem!  Båten hadde vann under kjølen så alt lå til rette for forflytning.  Posen med maling ble satt ombord, maleren steget ombord, løsnet fortøyninger å fyrte opp Hondaen.  Båt og maler forsvant utover å jeg gikk hjem. Hørte ikke noe mer før på kvelden. Da kom han litt mindre rett I ryggen enn vanlig. Har hatt ulykke........ jeg, hva hendte? Så fikk jeg den lengste forklaringen jeg noen gang har fått på et språk jeg ikke behersker men oppfattet at motoren sa

Popp,popp.....å alt ble vått å borte. I jøsses land........   gikk det fint med deg?  Ikke i det heletatt for mobiltelefonen hans hadde også drukna å virket ikke.    Men båten da?   Jo båt blir vasket.......

Da dette var rett før vanlige folk sover, sa jeg at jeg kommer å ser i morgen tidlig..... 

Forsto jo at noe hadde hendt men ikke helt hva....

Tidlig neste morra gikk jeg bort til der fyren bor.  Å fanken......

20220209_094846.jpg.62c9ac01827dc9361d1e47fba0f052f4.jpg

 

Ble mye klokere ..... motoren hadde vært under vann å alt løst ombord var borte.  

Jo motor ok. Vasket..... 

Håper jo det stemmer , men det så faktisk sånn ut siden motoren var plukket ned å olja var tømt ut. 

Maling å utstyr var også borte så alt det måtte kjøpes på nytt. 

Jeg ble med å satte motoren sammen. De gutta der er ikke noe særlig på hverken moment eller forgasser justering så jeg tenkte det var lurt. Jeg har også passende verktøy siden jeg tidligere har kjøpt Honda verktøy sett.

Var hjemme å henta ny bensin å mere olje.

To drag på snora så startet Hondaen igjen.

 

Så langt var alt bra,  men så var det denne mobilen da.........

Heldigvis måtte jeg avgårde siden vi hadde en avtale ......

 

Senere på dagen fikk vi en telefon fra en bekjent i nærområdet som snakker litt engelsk. Han lurte på hva som foregikk.  Han hadde sett en av kapteinene på piren komme kjørenes i vår båt i ei dritfart for så å havatere rett på utsiden av stranda. "Kjørte som gal"

Hmmmm.....  .

Det begynte å gå opp for meg hva som hadde hendt.  Båten er smal som fy... motoren i overkant stor.

Når jeg satte sammen forgasseren la jeg merke til at bensin krana var stengt . Det er noe jeg gjør når båten ikke skal brukes på noen dager.

 

Stakkaren hadde altså tatt avgårde med alt for mye gass på motoren. Sto oppe å kjørte... skulle svinge inn mot stranda samtidig som motoren stopper. Gikk sikkert overende å det tåler ikke en båt som er 90 cm bred.

20220217_120330.jpg.e53c55d96f9a674e0f4011ed33a8113d.jpg

Så kommer kultur forskjellen.  Alle i bygda la seg opp i hendelsen å hadde en mening om dette.

Noen mente at alt var min skyld siden jeg ville ha båten malt.

Andre mente at når du kjører gris med utlendingene sin båt må du male gratis.

 

Noen mente der var for stor motor på båten å dermed var farlig å kjøre. 

 

Jeg på min side måtte jo hevde at det ikke var jeg som ville ha båten malt ,men han fra Canada......:wink:

 

Noe i mellom alt ble. 

Jeg har kjøpt ny omgang med maling å skaffer tilveie alt som forsvant i havet.  Canadieren har "betalt"for maler jobben. 

Marinpolitiet har blitt beroliget med at alt er greit å alle Happy......

mobiltelefonen har jeg til nå ikke hørt mere om.

Båten er tilbake i hjemlehavn å etter litt finjustering oppe å går igjen.

 

I dag var det stort vann. De fleste bilder fra båtplassen vår er jo uten vann :giggle:

20220217_120451.jpg.9b8743bc938b624dd93e4e4fcfcc0d46.jpg

 

må flire litt.....

Da jeg henta båten igjen så ble jeg innstruert av "maleren" at jeg ikke måtte kjøre fort å svinge samtidig........  ok.ok.....

 

 

maleren i sving. 

20220213_153837.jpg.5fd88d7e3ef8cc325f9dba5ba600b60d.jpg

 

Resultatet må jeg nesten bare ta .........uten å klage..... 

Vakker......tusen takk.

20220217_120405.jpg.51c63fab28e69ac54a6180965f57924a.jpg

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...