Jump to content

Hente SeaRay Sundancer 340, Kaupanger - Stathelle


Kapt Skuteløs

Recommended Posts

LALUNA II skrev for 2 timer siden:

Ser ut som du var heldig i uhellet det jeg greier å se ut av bildene :thumbsup:

Krysser fingerne nå, og

håper det ikke er kast i akslinger, da tar ting fort lengre tid.

 

fjordgorilla skrev for 6 timer siden:

Stiller meg i rekken over alle som har medfølelse for TS og er dypt imponert over BP og all hjelp som er gitt.

Slike ting skjer, og når det først skjedde så kunne det vel ikke gått bedre enn dette. Altså er det surt, men kanskje ikke så bittert? :)

Takk  :smiley:

Jeg har ingen grunn til å være bitter, kun forbannet på min egen generaltabbe.

 

Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden:

Regner med du forstår nå hva jeg mener med Bp som ekstra mannskap. Det er gull verd @MagneG

Det er derfor det er så lurt med hentetråd og Ais

Bp er bare helt topp.

Jeg forstår meget godt, og er meget glad for at jeg ble overtalt til å gjøre det, @LALUNA II har nesten vært co-pilot ombord, og for en innsats når uhellet var ute. Jeg skal sørge for en velfortjent påskjønnelse når jeg kommer til Kristiansand igjen for å hente Vita Mare.

 

Så jeg oppfordrer alle som skal på langtur til å opprette tråd her på BP, send mAIS og post masse bilder. Det er mange som vil følge med og vil bistå hvis noe uhell skulle dukke opp.

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Minner litt om hvordan Team Backstad ble ivaretatt i Østerled.

:giggle::giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men dette er en forsikringssak, og utgiftene har allerede begynt å løpe. Randesund Båtsenter er på jobben.

Det virker som jeg har.fått en god saksbehandler hos Nemi Forsikring.

 

Jeg tror og håper akslinger er i orden, men det sies at det er kø hos Winrace Propellers :confused:

så om noen har gode kontakter der....:saint:

Link to post
Share on other sites

Her er det ikke annet å gjøre enn å klage sin nød :D :D 

 

Jeg logget meg inn i dag for å dele min glede om å endelig komme på sjøen i dag og skulle bare lese opp hvor fin tur dere har/har hatt og så dette??? Huff og Huff!!

 

Føler veldig med dere. Klarte å ta propellene og knekke finnen på drevet på hentetur en gang så jeg vet akkurat hvordan du har det. Du skal tro jeg leste meg opp på kart og sjømerker siden den gang! Ikke noe gøy!!! Men, godt det gikk bra med mannskap og båt. Dette var små skader så dere er snart på fjorden så håper jeg ikke noen har fått skrekken! 

 

Lykke til så mye og heng på telefonen til Winrace. Hør om de er glad i gammel whiskey??? :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tid for en liten oppsummering fra turen.

 

Vi gikk fra Kaupanger på ettermiddagen lørdag 14/4 ut Sognefjorden i solskinn og lite vind. Den fjorden er laaaaaaang og egentlig kjedelig, men det var veldig deilig å lange ut og kjenne vann under kjølen. I følge selger skulle vi ha mer enn nok diesel til å komme oss helt ut til Dingja, hvor det både er gjestehavn og diesel. Da vi begynte å nærme oss dagens mål var tankmålerne veldig nære bunnstreken, og neglene begynte å bli oppspist.

 

Søndags morgen og dieselfylling, solen skinner og vi rigger oss til for å tanke. Mater inn det ene kortet etter det andre, men ingen diesel å få; kommunikasjonsfeil. Heller ikke folk å få tak i på tlf. Men vi få tips om å prøve oss i Eivindvik - 4,5 nm. Vi lister oss av gårde i dorgefart. Hodet mitt er nok mest fylt av tomme tanker, bunngrums og tette filtre, så jeg klarer ikke helt å nyte solen og det flotte landskapet. Vi kommer fram med begge maskiner i gang… og får bare plass til 489 liter. Altså ingen grunn til å bite negler, det skal være plass til mer enn 600 liter her.

 

På grunn av dette så kommer vi oss ikke av gårde før langt på dag, så ett par «må se» plasser ble dessverre forbigått i marsfart. Men ruta vi valgte ned til Bergen bød på fantastiske naturskjønne omgivelser, og vi seg sakt inn til Vågen i solskinn, og på fiskebrygga ble vi mottatt av Buekorps.

 

På Egon ble det Spareribs og en kjempediger øl i godt selskap.

 

Mandag kom gråværet så vi tok neste etappe i ett jafs; Haugesund. Selv om det var gråvær og til dels tåke, så klarte ikke det å drepe følelsen av ny båt, og det å være underveis. Det var nok noen «må se» steder her også som elegant ble passert i godt driv dessverre. På forhånd var jeg litt spent på Sletta, har lest mye skummelt om den, men den bød overhode ikke på noen utfordringer denne gangen, og vi ble hilst velkommen til Haugesund med ett lite solgløtt.

 

Tirsdag, regnvær og litt vind så vi bestemmer oss for å tusle ned til Skudeneshavn og vente ett døgn før vi ville prøve oss på Jærens-rev.

På onsdagen løyer det litt utover dagen, så vi legger i vei. Det er rimelig høy sjø over Boknafjorden, og etter hva jeg kan bedømme, så var de fleste bølgene 2,5 m… og det er MYE for et par Landkrabber med mest erfaring innaskjærs i Telemark.

 

På turen over ble jeg bare tryggere og tryggere på båten, så vi bestemte oss også for å passere revet og gå til Egersund for å ta en pause, før Lista og til dagens mål i Farsund.

 

Som varslet var det veldig urolig forbi revet og et par nm videre, deretter roet det seg til 1-1,5 m bølger. Tåke møtte vi også, men ikke verre enn at vi vurderte det som trygt, men litt skummelt…        

 

I Egersund var det også feil på kortautomaten, men her fik vi relativt raskt tak hjelp. Pause hadde vi jo også bestemt oss for å ta. Ut forbi Lista møtte vi igjen tåka, og her var den rimelig tett en kort periode, holdt på å snu, men plutselig lysnet det. Så vi rundet i plan og skar inn for å ta kvelden i Farsund.

 

Torsdag er målet Kristiansand for å besøke slekt og venner. Vi legger ut litt sent for å vente på at morgentåka skal lette. Legger ruta godt innaskjærs, bla innom Korshavn og Spangereidkanalen. Gjennom Ny-Hellesund og Olavsundet var det overskyet, men ellers nydelig vær med noen tåkedotter vi måtte igjennom.

 

Så er det plutselig noen grusomme lyder, og stopp. :headbang:

 

Jeg mener jeg har lagd en trygg rute nord om Herøya i Søgne. Ja, det er trangt og urent der, så man MÅ være 100% oppmerksom. Min tabbe er at jeg ikke var det, båten skar ut av plottet rute og vi gikk på, med 6-7 knop… mer er det ikke å si om det.

 

Fortsettelse følger om noen få, men lange uker. Vi er ikke i mål enda :flag_bp:

Redigert av MagneG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MagneG skrev On ‎20‎.‎04‎.‎2018 at 16.29:

Her er bilder som lovet.

Jeg synes ikke det ser alt for galt ut, en liten knusnings-skade rett under trøster, ellers godt skrapet opp langs kjølen.

Begge propeller er har følt på det, akslingene ser bra ut, men de skal klokkes.

Ror ser ikke til å ha vært nedi i det hele tatt.

 

IMG_3088.jpg.e505076e785a15367478fefbc96509a5.jpgIMG_3089.jpg.35cb70648abd654f4c19b129ee611eb0.jpgIMG_3091.jpg.0f2ac3abf88f766dca9f9325e18163b7.jpgIMG_3092.jpg.79dfcca0960fcba2313f8dd701d03ab2.jpgIMG_3093.jpg.d51aa7a12c0471890185b108fb399b8d.jpgIMG_3094.jpg.46bafdb63769e4efc6ae67303483ef0c.jpgIMG_3096.jpg.a56ed4d45bd56545889060ed3ceb9e1f.jpgIMG_3100.jpg.2947b98d6017592b9dc6706aed27efca.jpgIMG_3101.jpg.886ef96ab3d7abc18aaca86f65fa186c.jpgIMG_3107.jpg.feaa985f0b75b3603340f9d957cd413d.jpg

 

Til høyre ser vi vel snuta på din også @Ødemark?

IMG_3110.jpg.c3bf317bbf9f98d8dc2721c368e1148f.jpg

det der er snuta på jolla mi, ja...Håper den er ferdig, for torsdag drar vi ned, enten vi seiler fra hengeren eller i vannet :)

 

Link to post
Share on other sites

Hjelpen her på BP er bare helt fenomenal.

Nemi ser ut til å ordne opp på en profesjonel måte. Tommel opp så langt :thumbsup:

Dette gjelder sikkert alle selskap,. Skjer det noe så kontakt selskapet med en gang og få godkjent slep, dykking eller hva det måtte være du trenger assistanse til.

Link to post
Share on other sites

BP er så utrolig flott å ha i ryggen med både å få praktisk og teoretisk hjelp. Frem med vimpelen folkens:smiley:

MagneG, takk for at du tar oss med på både opp, og nedturer på det som nå ser ut til å få en lykkelig slutt.

God tur videre, og ønske om en flott båtsesong til båt og mannskap

Link to post
Share on other sites

Godt at ting ordner seg, Magne. Håper propellene også blir klar og avreise kan gå som planlagt.

 

Ønsker deg riktig god og trygg reise videre - viktig å skape gode minner resten av turen slik at den lille negative hendelsen på veien drukner i de gode før og etter.

 

Skulle det blåse opp får du få @Zitt til å finne frem trommene og ordne flatt hav til deg. 

Link to post
Share on other sites

Da reise vi fra Randesund . Lå en flott searay på land. Håper dere får en god tur. Båten var i orden , men vi startet dagen med tett kloakk.. hadde oppe pumpe , den var Ok, og staket det jeg klarte.. ikke nok. Agder rør kom en tur med vakuumpunpene sine .. det funket. Nå er vi endelig til sjøs. God helg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...