Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger

Maika

Recommended Posts

VannTro skrev 20 minutter siden:

Eller kanskje seilbåt Lars :giggle:

Nix, jeg har null interesse for seiling, og om jeg er noenlunde sprek nå med mine 74 år, har jeg da tenkt å ha båt i maaaange år til. Og å fly rundt på dekk om 10 - 15 år og ordne med seil og tamper med båten på skeive, vil nok ikke være lurt. Og fruen har allerede så dårlige knær, at jeg ville ikke kunne få hjelp av henne.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var vel interessen jeg var veldig klar over, så det var utelukkende en spøk :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Hmmm ja en fin kalibrert vindmåler tvangs installert i alle seilbåter, med direkte forbindelse til skatte etaten..

Jo, det burde være en kurant sak i våre dager...

Vinden er jo et felles eie...kan umulig være rett at noen få bare grafser den til seg sånn uten videre..

Den blir nok en all for stor verdi til at den bare kan skusles bort på noen båt eiere som bare leker seg til ingen nytte...

Jo, avgift må til... :yesnod:

Er det nå en skal dra misunnelseskortet? ;-)

I likhet med vannscooter så bare er vi seilere der, seiler lydløst rundt, ploger mellom motorbåter som må vike og koser oss til ingen nytte på sjøen. Nesten rart det er lov å bare hygge seg sånn uten å betale avgift eller skatt :-D 

Rart i grunnen, seilbåter burde være like populære på sjøen som el-biler på veien. 

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Er det nå en skal dra misunnelseskortet? ;-)

I likhet med vannscooter så bare er vi seilere der, seiler lydløst rundt, ploger mellom motorbåter som må vike og koser oss til ingen nytte på sjøen. Nesten rart det er lov å bare hygge seg sånn uten å betale avgift eller skatt :-D 

Rart i grunnen, seilbåter burde være like populære på sjøen som el-biler på veien. 

Det fine med seilbåter er at de er lett å ta igjen for oss med halvplanere...

Legge seg tett opp til, og så lage noen general hekkbølger... og se alt gå vegg i mellom ombord i pinnebåten...

Det er faktisk misunnelses verdi...:wink::giggle:

Tro det eller ei Pinkvin, jeg har ikke noe problem med å misunne deg stillheten og følelsen når vinden virkelig gir deg fart, men der stopper nok også begeistringen. Resten av pro faktorene tilhører motorbåten, spesielt den typen som har sitt eget "utkikkstårn" og ikke blir utsatt for skygge om noen legger seg ved siden av...

PS. Når jeg sitter på toppen hører jeg sjøen, ikke motoren :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 2 minutter siden:

Er klar over det, men selv om jeg hadde kunnet tenke meg seilebåt, er jo det med alderen relevant. :smiley:

Dere er jo kroneeksempelet på et bærekraftig og særs fornuftig båtliv. Dere har beholdt den perfekte familiebåt over flere tiår og er vel et levende bevis på at det ikke må være noen sammenheng mellom å nyte båtliv og behov for all mulig plass, komfort og hastighet. 

Personlig er dere et forbilde for meg. Om jeg, om et par tiår, kan putre rundt i en sjøsterk, saktegående og vakker båt som din og nyte båtlivet som dere så er jeg jaggu godt fornøyd :-) 

Pinkvin skrev 21 minutter siden:

Om en drar 100 ltr i timen på marsjfart så er det mye penger å spare på å ligge i gjestehavn i stedet. I det perspektivet er gjestehavner alt for billig  :lol:

All marsjfart kan slakkes ned til ren kosefart og begrense forbruket til 1/3 pr. utseilt distanse, iallefall for hurtiggående båter.:-)

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Legge seg tett opp til, og så lage noen general hekkbølger... og se alt gå vegg i mellom ombord i pinnebåten...

Det er faktisk misunnelses verdi...:wink::giggle:

Nå viser du bare at du ikke har erfaring fra seilbåt. Fordi den kan krenge så er de sjøklare, seilbåter er laget for bølger, noen små vak fra en halvplaner er ikke noe for havgående seilbåter vet du, det er bare behagelig duving, en liten påminnelse om havet. 

Men jeg glemmer ikke havlplaneren som, av en eller annen grunn, plutselig tok u-sving og møtte sin egen hekkbølge så fruen sølte prosecco utover både aftenkjole, potteplanter og pynteputer på flybridge mens gubben klora seg fast i rattet uten å kunne slippe for å redde solbrillene som vippa av skallen og landa i sjøen. Regner med braket vi hørte var isbitmaskinen som gikk i dørken. ;-) 

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 9 minutter siden:

Resten av pro faktorene tilhører motorbåten, spesielt den typen som har sitt eget "utkikkstårn" og ikke blir utsatt for skygge om noen legger seg ved siden av...

Ser absolutt mange fordeler med både flybridge og andre løsninger i motorbåt, for all del. Om det kom en båt med motorbåtens fasiliteter som samtidig seilte ok så hadde jeg ikke vært uvillig i det hele tatt. Men de forsøkene som har vært sålangt har jo vært litt sånn bom-bom. Men har trua på at katamaraner vil jevne ut forskjellene, de krenger jo ikke. Det er mye å misunne i motorbåtverdenen for seilere, ikke noe å lure på det. 

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 12 minutter siden:

All marsjfart kan slakkes ned til ren kosefart og begrense forbruket til 1/3 pr. utseilt distanse, iallefall for hurtiggående båter.:-)

Er det noen fornuftige tall som viser faktisk forskjell i forbruk mellom feks Bavaria e-serie hvor en 34 foter har 109hk vs en 34 foter planende båt med xxx hester hvis de går i skrogfart, la oss si 6 knop? 

Har liksom trodd at en må ha x desiliter diesel for å få ut x hester fra en dieselmotor nær uavhengig av konstruksjon... sånn ca. Og når en først går i deplacementsfart er forskjellene faktisk særlig store? 

Om ikke så har en jo greie "miljøalternativ", dvs sakte fart, hvorav den ene kan dra på om det er nødvendig. Om en faktisk kan gå "billig nok" på skrogfart så er det vel greit... 

Hadde fort vekk kasta meg på katamaran hadde det ikke vært for utfordringene med bredden i hjemmehavn og når man må til gjestehavn for å fylle opp med vann og mat. Fleksibiliteten blir borte med de fasilitetene Norske havner tilbyr.

Guest Avmønstret#
Mix skrev 6 minutter siden:

Sitter du enda å gnåler om dette Pinkvin ?

Du har vel ett av de største CO2 avtrykkene av alle her inne.

Å legge ansvar over på alle andre er noe alle gjennomskuer deg for.

Fei for egen dør, du er ikke troverdig.

Krever du personlig CO2 regnskap for å delta? Ok, du først: 

https://www.nrk.no/viten/ta-klimatesten-her-1.11519317

Hvor legger du lista for om en er troverdig? Og hva med de som uttaler at de ikke bryr seg om CO2 i utgangspunktet, skal de ut av debatten, eller er de troverdig, til tross for evt. høyt CO2 avtrykk? Ja hvem er egentlig troverdig til å delta i debatten da Mix? 

Nå syns jeg bare du gjør det vanskelig for deg selv. Jeg stemmer for at alle som vil, som det pleier å være her inne, får være med. Men du må gjerne ta klimatesten og gjøre en egenvurdering ifht om du vil være med eller ikke. 

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

Nå viser du bare at du ikke har erfaring fra seilbåt. Fordi den kan krenge så er de sjøklare, seilbåter er laget for bølger, noen små vak fra en halvplaner er ikke noe for havgående seilbåter vet du, det er bare behagelig duving, en liten påminnelse om havet. 

Så ikke slik ut på de jeg har testet ut... ?

Nesten 4 meter bredde gjør underverker når det kommer til solide kvalitets hekkbølger...  ? ??

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 1 minutt siden:

Ellers ble det tidligere etterlyst gulrot fremfor pisk. Så det er på tide med insentiver for å få folk til å velge miljøvennlig (Dvs seil). Sånn til å begynne med foreslår jeg gratis gjestehavn og førsterett på bøyer i uthavn :cool:

Gulrot er tingen ja. 

Seilbåter har forkjørsrett ifht motorbåter allerede så der er det ikke noe mer å hente :thumbsup: 

Jo, forresten, hva om motorbåter må holde seg minst 50 meter unna seilbåter så de i motorbåter ikke får mental belastning ved å tro at de velter potteplanter og pyntefigurer ombord i seilbåtene hvis seilbåten får hekksjø på seg? :lol:

Skattefradrag på båtplass og opplag av seilbåt må jo være mulig å få til. En kan jo bruke inntekter fra økt dieselavgift til dette ;-) 

Mange muligheter her gitt :-D

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Så ikke slik ut på de jeg har testet ut... ?

Nesten 4 meter bredde gjør underverker når det kommer til solide kvalitets hekkbølger...  ? ??

Samme bredde, et egnet skrog, seil og 2,2 meters dybde gjør underverker når det kommer til å seile fint over et par bølger. 

For å ha gøy med hekkbølger så må det vel være langt mer effektivt å utøve det på båter som ikke tåler slikt, feks en som ligner på ens egen og som går sakte for å spare drivstoff så en har penger igjen til gjestehavna en er på vei til. ;-) 

Trodde dette var nok en miljøtråd a la den nylige dasstråden med steile fronter.

Fant derimot på denne tråden en lett og ledig tone med spissfindigheter og utdelte spydigheter som alle vel må tåle.

Det er underholdende, så pls proceed.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 6 minutter siden:

Trodde dette var nok en miljøtråd a la den nylige dasstråden med steile fronter.

Fant derimot på denne tråden en lett og ledig tone med spissfindigheter og utdelte spydigheter som alle vel må tåle.

Det er underholdende, så pls proceed.

Underholdnings verdien skal aldri undervurderes.. :giggle:

Rolige bevegelser var en av hovedgrunnene til at vi endte opp med seilbåt. Men nå skal det sies at den siste rene motorbåten min var en balje av en annen verden. Den rullet helt sinnsykt. Katamaran er vel det som ruller minst etter det jeg forstår. Til slutt blir det vel katamaran.

Er seilene oppe blir det så stabilt at det er en fryd. Vinden stabiliserer båten.

Jeg seiler når jeg kan, men liker motorbåtlivet. Derfor endte vi opp med en motorseiler. Den går ikke fort og seiler ikke bra. :blush: Seilbåteiere vil ikke assosiere seg med oss, men det gjør ikke noe for det vil ikke motorbåteiere heller.

Vi kjøpte denne båten med ødelagt motor og vi vurderte sterkt å sette inn elektrisk framdrift. Men det ble rett og slett for dyrt. Bytte av motor kom på ca. 300K. Det ville kommet på langt over det dobbelte å bygge om til elektrisk drift. Men jeg tenker på det av og til, vi byttet antagelig motor rett før det begynte å bli overkommelige priser for å bygge om til elektrisk framdrift.

Så vi brenner diesel noen år til, i alle fall 10 år til tenker jeg. I fjor brukte vi ca. 800l diesel.

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 3 minutter siden:

Er seilene oppe blir det så stabilt at det er en fryd. Vinden stabiliserer båten.

Hadde en merkelig båt, dvs som snekke er den ikke merkelig, Sandvik 28, ei flott snekke. God plass og løsninger som jeg likte svært godt, men en rullebalje av dimensjoner, helt vanvittig som den kunne rulle. Men "raringen" vi hadde hadde også rigg. 

Med fokka eller en flik av storseilet oppe kunne vi motorseile i sjø langt utover det jeg hadde tålt uten seil. Gikk som et tog. Flere ganger vi gikk åpne strekk kun sammen med seilbåter fordi motorbåtene hadde rømt til havn for lenge siden. 

Og noen ganger bare gled vi avgårde for seil og koste oss, herlig. Savner egentlig den båten, men ikke den gamle motoren som stod i. 

Det der frembringer bare vonde minner fra ifjor der vi "snekket" rundt med en motor pga havari på den andre. Sjøsyke, misfornøyde barn(dog lojale) og samboer som vil til syden iår.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#
dennrick skrev 38 minutter siden:

Det der frembringer bare vonde minner fra ifjor der vi "snekket" rundt med en motor pga havari på den andre. Sjøsyke, misfornøyde barn(dog lojale) og samboer som vil til syden iår.

Husker tråden din om det. Nå var jo ikke sommeren i fjor, i hvertfall ikke på svenskekysten, noen særlig heller da. De siste årene, etter at ungene har blitt "store", ønsker hele gjengen syden hvert år, og de har fått det også selv om jeg ikke liker "syden" noe særlig, i hvertfall ikke uten båt. Men når jeg nevnte på å selge båten etter 2019 sesongen for å kjøpe en mindre båt så ble det ville protester fra ungene, til min store glede selvsagt. Om noe så burde vil selge og kjøpe en større båt var beskjeden ;-) 

Men i hemmelighet sikler jeg på såkalte "daysailers". En eller annen kjapp liten sak med mulighet for overnatting for meg og kona. Jeg vil ha mer seiling, mer "camping" og mindre mikkemekkedilldall for å få båten klar for neste ferie. Så lenge jeg ligger hardt nok om natta, har mulighet for litt varme og kan koke opp kaffevann eller frese noe på steikepanna så har jeg det som regel veldig bra. Og finner jeg en båt jeg kan vinsje opp på henger og hale hjem etter sesongen så ville jeg være fornøyd. 

Og alle pengene jeg har spart kan jeg bruke på restaurant, konjakk og cigarer :-) Eller kanskje det ble enda mer syden :-(

--

Vet ikke om det blir helt feil, men kanskje ikke i denne tråden, å si det. Sitter litt igjen med følelsen av at båtlivet har blitt stadig mindre akkurat det, "båtliv", dess større og mer kompliserte båter vi har fått. Det blir mer fokus på båten i seg selv og mindre på det å være på sjøen. 

Ok, en har gode stunder med familien samlet i cockpit på en fin svaiplass om kvelden osv. Men det er for langt mellom de virkelig gode seilopplevelsene, som jeg personlig syns betyr så og si alt i båtlivet. Om det ikke var for en frisk bris/kuling om kvelden, og en helt fantastisk seilas på vei ned Kosterfjorden på slutten av sist sommer hadde jeg nesten vært truanes til å selge båten etter alt for mange timer i motvind for motor hele ferien. Kunne nesten like godt hatt motorbåt ;-) 

Som familie har vi alltid hatt det som best i "enkle" omgivelser. På hytte uten strøm og vann, i campinghytte fremfor hotel, i telt med bål om kvelden osv. Kanskje det handler om at enkelhet gir rom for mer fokus på hverandre?

Ikke vet jeg, men man må jo bygge på den erfaringen en har. Jeg har tro på at "downsizing" og "kiss" (keep it simple stupid) er noe vi kan prøve ut. Vi er jo omgitt av distraksjoner og dill dall i hverdagen, kanskje må ferie og fritid blir mindre av det og mer av alt det andre. 

Og det ble vel nesten et innlegg i miljødebatten, men selvsagt kun for meg og min familie, andre folk har andre preferanser.

8 hours ago, Pinkvin said:

Og hvordan var det med oljeprisen for tiden? Frykt for krig og også handelskrig. Er vi ikke over 70 dollar fatet nå? 

Jo, og det betyr ytterligere skattelette, lønnsøkninger og flere velferdsgoder slik at vi kan kjøpe enda flere liter diesel, og det er jo bra etter hva jeg leser her.

Økningen i verdens energiforbruk ifjor utgjøres med to tredjedeler av fornybar energi og en tredjedel av energi fra fossilt brensel. Dette skyldes ikke minst Kina som har brukt 1000 milliarder kroner bare ifjor på dette. Nå vil det alltid være enkelte som trives best i diesellukta, men verden går videre, heldigvis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...