Chiefengineer Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Pinkvin skrev for 9 timer siden: Seilbåter har forkjørsrett ifht motorbåter allerede så der er det ikke noe mer å hente Ca. 90% av de seilere jeg møter langs leia sommerstid går for motor så da kan du nok dessverre glemme denne forkjørsretten.... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) - Artig diskusjon Men eg er redd for at talmaterialet i oppslaget som dannar grunnlag for diskusjonen er nokså lite kvalitetsikra. - Bunkring av ulike yrkesfartøy er allerede nevnt, truleg er dette ein vesentleg faktor. At utslepp frå ulike forbrenningsmotorar bør reduserast i framtida er vel ingen uenige i, men det er synd om tvilsomme og udokumenterte påstandar skal få definera fasiten. Det er så mykje snakk om klimakvotar og at kvart land får definert sin kvote osv. - Kva med å føra dette vidare på innbyggjarnivå? - "Kvar mann si høne" som Sponheimen sa.. - Kor mange liter diesel kan ein person brenna pr. år viss han ikkje forureinar ved t.d å reisa på to lange feriereiser med fly osv...? Redigert 13.April.2018 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Havlengt skrev 50 minutter siden: - Kor mange liter diesel kan ein person brenna pr. år viss han ikkje forureinar ved t.d å reisa på to lange feriereiser med fly osv...? Her er du inne på noe vesentlig. Det er nok en del med høy dobbelmoral som gjerne roser seg selv opp i himmelen fordi de har snekke eller seilbåt og dermed forurenser lite. Til sjøs... Mens de reiser flere ganger til sydligere breddegrader, enten til egen eiendom eller på vanlig charter-tur. Og det er lite seilfly eller el fly i kommersiell drift foreløpig... Faktisk ingen tror jeg Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Kjetil1 skrev 6 minutter siden: Her er du inne på noe vesentlig. Det er nok en del med høy dobbelmoral som gjerne roser seg selv opp i himmelen fordi de har snekke eller seilbåt og dermed forurenser lite. Til sjøs... Mens de reiser flere ganger til sydligere breddegrader, enten til egen eiendom eller på vanlig charter-tur. Og det er lite seilfly eller el fly i kommersiell drift foreløpig... Faktisk ingen tror jeg Der treffer du nok et ømt punkt... Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) Slettet Redigert 13.April.2018 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 For ikke å snakke om de som både kjører rundt med et par dieselprompere med all verdens beste samvittig OG flyr til syden, Spania for eksempel, både titt og ofte. Da er det ikke snakk om dobbeltmoral, men noe annet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Mouche skrev 49 minutter siden: For ikke å snakke om de som både kjører rundt med et par dieselprompere med all verdens beste samvittig OG flyr til syden, Spania for eksempel, både titt og ofte. Da er det ikke snakk om dobbeltmoral, men noe annet vil jeg tro. Det har du helt rett i... Dobbelt moral krever at du sier en ting, og gjør noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Kjetil1 skrev for 4 timer siden: Her er du inne på noe vesentlig. Det er nok en del med høy dobbelmoral som gjerne roser seg selv opp i himmelen fordi de har snekke eller seilbåt og dermed forurenser lite. Til sjøs... Mens de reiser flere ganger til sydligere breddegrader, enten til egen eiendom eller på vanlig charter-tur. Og det er lite seilfly eller el fly i kommersiell drift foreløpig... Faktisk ingen tror jeg Tro det eller ei, det går an å drøfte noe uten å gjøre det til en personlig greie for å snakke seg selv opp. Voldsom mistro til dine med-debattanter må jeg si. Peiser på med dobbel og trippelmoral som en løs kanon bare fordi noen har andre synspunkt. Føler du at det er konstruktivt for debatten, får du frem noen saklige argument på den måten utover å vise din egen mistro til andre? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Det har du helt rett i... Dobbelt moral krever at du sier en ting, og gjør noe annet... Og et ekko som for å bekrefte at det stemmer. Jada. Er det nå en skal dra frem bibelsitater om å kaste første stein osv, eller kan det være mulig å drøfte uten å komme med sånt vas? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Havlengt skrev for 5 timer siden: - Artig diskusjon Men eg er redd for at talmaterialet i oppslaget som dannar grunnlag for diskusjonen er nokså lite kvalitetsikra. - Bunkring av ulike yrkesfartøy er allerede nevnt, truleg er dette ein vesentleg faktor. At utslepp frå ulike forbrenningsmotorar bør reduserast i framtida er vel ingen uenige i, men det er synd om tvilsomme og udokumenterte påstandar skal få definera fasiten. Det er så mykje snakk om klimakvotar og at kvart land får definert sin kvote osv. - Kva med å føra dette vidare på innbyggjarnivå? - "Kvar mann si høne" som Sponheimen sa.. - Kor mange liter diesel kan ein person brenna pr. år viss han ikkje forureinar ved t.d å reisa på to lange feriereiser med fly osv...? Jeg fikk med meg en eller annen plass at det kommer en ny båtlivundersøkelse. Mener at det stod i 2017.. men har ikke fått det med meg. Uansett, 2012 undersøkelsen var den første, med to undersøkelser og det volumet de har så vil tallene være gode. Og tydeligvis langt bedre enn SSB sine anslag som tydeligvis var alt for lave. Men de hadde jo ikke noen undersøkelse å støtte seg på før i 2012 og brukte lang tid på å oppjustere sine tall etter den. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Pinkvin skrev 22 minutter siden: Tro det eller ei, det går an å drøfte noe uten å gjøre det til en personlig greie for å snakke seg selv opp. Voldsom mistro til dine med-debattanter må jeg si. Peiser på med dobbel og trippelmoral som en løs kanon bare fordi noen har andre synspunkt. Føler du at det er konstruktivt for debatten, får du frem noen saklige argument på den måten utover å vise din egen mistro til andre? Tydeligvis noen som føler seg truffet av kommentar på generelt grunnlag. Siktet ikke til med-debattanter her, men mer til de som gjerne roper høyest uten å se på seg selv. Og beklager hvis jeg ikke klarer å se dobbel og trippelmoral bare fordi jeg løftet et tydeligvis sårt tema. Og det var ikke jeg som gjorde ting til personlig greie. Jeg har to dieselmaskiner ombord og kjører dieselbil, så jeg har latt være å stikke nakken frem med argumenter som disser elbåt og seilforkjempere som bruker diskuterbare tall for å trø dieseldrevne fritidsbåter ned... Fordi jeg ikke har min sti nox ren... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Cheyenne Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 fra SSB viser at tallet kan være så høyt som 700 000 tonn CO2 Det har vist seg at utslippstallene fra fritidsbåtene i Norge ikke har tydelig fremkommet i det nasjonale klimaregnskapet før nå. I rapporten som skal publiseres 15. april vil de nye tallet bli brukt, selv om det må kvalitetssikres nærmere. Den siste setningen ovenfor i utklipp av artikkelen nevnt i første innlegg sier vel det meste. Den som kommer med uttalelsene har ikke peiling på om tallene stemmer, men de passer inn i saken til den som uttaler seg så da blir de brukt for alt de er verdt. Statistikk kan brukes til mye rart. Her forleden var jeg og fylte tanken på båten. Samtidig var det to fiskeriregistrerte småsjarker som var og fylte. Ergo har jeg belegg for å si at det er dobbelt så mange fiskebåter som fyller drivstoff i forhold til lystbåter? Blir jo bare tull, men statistisk er det jo riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 I påsken observerte jeg at en stor traktor kom og fylte diesel fra pumpa på kaien der lystbåter bruker å fylle. Så det er mange flere brukere av «båt» diesel enn bare fritidsbåter. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Chiefengineer Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Og hvem kan føre bevis for at disse tonnene med CO2 faktisk har endret noe til det verre jamført med alt mulig annet vi foretar oss på denne kloden i et miljømessig henseende? Det har gått sport og butikk i miljøvern. Man øser ut pålegg og innskrenkninger uten faktiske holdpunkter for at det forbedrer miljøet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Chiefengineer skrev 39 minutter siden: Det har gått sport og butikk i miljøvern. Man øser ut pålegg og innskrenkninger uten faktiske holdpunkter for at det forbedrer miljøet. Derfor får veldig mange "stå-pels" bare de hører ordet miljø, inkludert undertegnede ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sahara Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 1 hour ago, Chiefengineer said: Og hvem kan føre bevis for at disse tonnene med CO2 faktisk har endret noe til det verre jamført med alt mulig annet vi foretar oss på denne kloden i et miljømessig henseende? Det har gått sport og butikk i miljøvern. Man øser ut pålegg og innskrenkninger uten faktiske holdpunkter for at det forbedrer miljøet. Og hvem kan egentlig bevise at jorda er rund? Det har gått sport og butikk i dette med rund jordklod. Sikkert bare noen har funnet på for å tjene penger. Jeg får ståpels av hele den her «rund jordklod» greia. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Sahara skrev 2 minutter siden: Og hvem kan egentlig bevise at jorda er rund? Det har gått sport og butikk i dette med rund jordklod. Sikkert bare noen har funnet på for å tjene penger. Jeg får ståpels av hele den her «rund jordklod» greia. Og hva har dette med denne saken å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 3 minutes ago, Chiefengineer said: Og hva har dette med denne saken å gjøre? Nuvel. Det var et såkalt sleivspark for å illustrere hvordan jeg oppfatter enkelte debattinnlegg her. Det er veldig tydelig at enkelte føler seg personlig forulempet og angrepet over at noen stiller spørsmål ved dieselforbruket til fritidsbåter. Hvis man får ståpels av order «miljø» så er man neppe objektivt i stand til å vurdere denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Sahara skrev 18 minutter siden: Og hvem kan egentlig bevise at jorda er rund? Det har gått sport og butikk i dette med rund jordklod. Sikkert bare noen har funnet på for å tjene penger. Jeg får ståpels av hele den her «rund jordklod» greia. Om noen vil påstå det og ha deg som "medlem", så er ikke det sammenlignbart med å få tredd regelverk og utgifter nedover øra i miljøets tegn uten at ansvarlige politikere kan gi dokumentasjon på at kostnadene veier opp for ulempene. Det holder ikke med at "alle må gjøre sitt", da blir det useriøst, lite overveid og dårlig samfunnsøkonomi. Fanatisk i stedet for fantastisk. Jeg blir for øvrig ikke overrasket. I en annen tråd om miljø så ble det utbasunert at politikere ikke trenger å ha vitenskaplig grunnlag for å fatte beslutninger om miljø. De var nemlig ofte lokalpolitikere(Lan Marie Berg kanskje...) og man måtte beslutte på egen overbevisning, ikke fakta. Byrådet i Oslo er vel det mest groteske eksemplet på hvor galt ting kan gå når feil folk kommer i posisjon. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Sahara skrev 6 minutter siden: Hvis man får ståpels av order «miljø» så er man neppe objektivt i stand til å vurdere denne saken. Det dreier seg ikke om objektivitet eller subjektivitet, det dreier seg om normal sunn skepsis til fanatikere som ikke bryr seg om prioriteringer ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sahara Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 2 minutes ago, VannTro said: Det dreier seg ikke om objektivitet eller subjektivitet, det dreier seg om normal sunn skepsis til fanatikere som ikke bryr seg om prioriteringer ! Joda. Men det kan også oppfattes som litt fanatisk å blankt avvise alt som har med miljø å gjøre slik ditt innlegg over fremsto. HVIS det viser seg at småbåtflåten bidrar så mye som påstått. Som må vises på mer overbevisende måte enn det står i artikkelen. Så er det svært urimelig at vi med småbåter ikke betaler noe avgift på drivstoff. I forhold til at dette tross alt er en fritidssyssel og at andre betaler i dyre dommer i bompenger og drivstoff for å komme seg på jobb hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Og hva vil litt avgifter gjøre for miljøet ? Da må det legges på så mye avgifter at båtlivet "kveles" i bruk. Hva blir så resultatet, en gjeng som setter seg på flyet til Syden ? Alt slikt må utredes og vurderes og settes i en samfunnsøkonomisk sammenheng(gjerne med global vinkling da CO2 dreier seg om globale problemer). Nå om dagen løses slike utfordringer med en avgift og det er der fornuften stopper totalt ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Careka Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) Tror du har fått Miljø sjuka VT. Kan være du får utslett og værre ting :) slutt å tenk så mye på Miljøet, ta deg en tur på sjøen, og nyt livet. det e så kort. Alt det der andre blir som det blir. Ha en fin helg. Redigert 13.April.2018 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Må jo har litt å drive med mens man venter på at vannet skal bli skrudd på i båtforeninga Joda, fikk bekreftet at i morgen blir det endelig mulig å starte båtpussen, så da blir nok "miljøet på nett" nedprioritert ! God helg til deg også @Careka Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 2 hours ago, Chiefengineer said: Og hvem kan føre bevis for at disse tonnene med CO2 faktisk har endret noe til det verre jamført med alt mulig annet vi foretar oss på denne kloden i et miljømessig henseende? Det har gått sport og butikk i miljøvern. Man øser ut pålegg og innskrenkninger uten faktiske holdpunkter for at det forbedrer miljøet. Det er vel ikke forbedring det snakkes om, men reduksjon av forverring. Forøvrig er det ikke miljøet, men klimaet det er snakk om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.