Jump to content

Hentetur Zodiac SRMN 730 RIB, Kristiansand – Tromsø


chrisrik

Recommended Posts

Da begynner det å nærme seg!

 

16. mai er planlagt overtakelse, med påfølgende shopping av litt nødvendig utstyr og samt forberedelse av båt til ettermiddag/kveld 17. mai. Styrmann ankommer etter å ha skysset avkommene sine gjennom skoletog og pølser. Da skal båten forhåpentligvis være klar for avgang.

 

Det som skal monteres er radar, 2x kartplottere samt AIS-sender/mottaker og splitter. En allerede montert plotter skal flyttes og blir å stå som reserve på turen.

Mesteparten blir koblet ferdig før jeg reiser, slik at det i praksis kun er pluss og minus som skal kobles til. Resten dreier seg om litt trekking av kabler gjennom en relativt åpen båt. I tillegg skal det monteres en transportkasse samt organisere soveanordning ombord (soveposer...).

 

Jeg har lagt ved plotta rute. Totalt litt i overkant av 1 000 nautiske mil. Har forsøkt å legge opp et løp som gir en passe fornuftig ankomst til de utfordrende havstykkene – Jæren, Lista, Sletta, Stadt, Hustadvika, Folda, Vestfjorden.. Det går nesten, avvikene tilpasser vi gjennom økt marsjfart / kortere stopp og evt bruk av bufferdager. Eneste jeg antakelig ikke har tatt hensyn til, tilstrekkelig er mørket. Ønsker å minimere mørkekjøringen.

 

Dette er en drøm jeg har hatt i mange år, som nå plutselig ut til å gå i oppfyllelse. Ganske ambisiøs tur, og langt fra fornuftig eller spesielt økonomisk smart - men jeg kommer til å angre resten av båtlivet om jeg bare hadde bestilt båtløft og fått den levert på døra...

 

Vi kjører i overlevingsdrakter når vi anser det for nødvendig og legger ikke ut med mindre forholdene tillater det. Vi praktiserer ingen skam å snu, uten å ta det spiser av manndommen.

Båten er god for 40+, har doble påhengere og lite dilldal som kan ryke. Båten er ikke en speedbåt, men et godstog under 25 fot. Dette blir min ekspedisjonsbåt!

 

AISen vil være påskrudd underveis, men skriftlig oppdatering her inne vil nok ikke være like hyppig som de henteturene hvor mannskap sitter under tak i en varm kabin med kaffen nært. Men PC blir medbrakt, sammen med mobiler. Så skal forsøke å oppdatere underveis, også med bilder.

 

Vi kommer til å marsje mellom 20 og 35 knop avhengig av forholdene – om noen ønsker å henge seg på, er det bare trivelig for ikke snakk om den økte tryggheten det vil gi ?

Vi er begge båtvante – jeg har fartstid fra Sandnessjøen og nodover, samt området Ulsteinvik – Averøya. Øvrige steder er upløyd mark – så kommentarer på rutevalg mottas med stor takk.

Dersom noen har gode innspill på bunkringssteder sør for Bergen skulle jeg hatt litt info om dette.

 

SRMN.jpg.80c7fe8057e8e93c40df40d9cedb9bd3.jpg

SRMN2.jpg.a0430a8fbcd01f8e7bc03f1f1da0c56f.jpg

Hentetur SRMN.zip

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det er bra, jeg følger deg. I følge kona bestemmer været om vi er i nærheten, det er mulig vi er på Kveøya rundt de dager. Er vi her så skal vi være på plass. Når dere drar forbi her er dere jo snart framme.

 

Slike turer er fine greier, man husker dem lenge. Det er rett valg å ta turen. Det blir spennende, regner med det kribler bra i magen nå.

 

Har du solgt den gamle båten?

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser på den ruta i OpenCPN nå, den er drøy. Det er jo en ekspedisjon. Det der ville vært en månedstur for meg. Men slik er det vel når de skal holde mellom 20 og 35 knop, da går det unna. Ruta er satt opp med 25 knop og beregnet tid er  1 dag,  17 timer og 09 minutter. Kan vel kanskje runde av til 2 døgn i fart.

 

Hvor mange dager har dere satt av egentlig? Dere trenger jo litt søvn og mat innimellom.

Link to post
Share on other sites

Du får stikke bortom fleggis og hilse på før vi kaster loss :)

 

Midtpinne, ja ruta er drøy.. Vi har ei knapp uke på oss - så det skal gå om ikke det blir nord og nordvest kuling.

Eller sørvest kuling i flere dager slik at i ikke kommer oss rundt til Stavanger.

 

Har gått Tromsø-Sandnessjøen-Tromsø på litt over 4 dager, uten å stresse. Da hadde vi to dager hvor vi sleit med været. Det var drøyt 700 nautiske totalt.

Dagsetapper på 100 nautiske er normalt ikke noe stort problem :-)

 

Gamlebåten er ikke lagt ut enda. Men det kommer en billig RIB til salgs snart :-) Men mulig den blir solgt uten motor hehe. Ikke bestemt meg helt hva jeg gjør.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å følge dere. Hadde en tilsvarende plan selv (motsatt vei), men det ble ikke noe kjøp. I bra vær er dette en helt udramatisk og fin tur. I tiden i marinen gikk jeg Tromsø-Bergen på under 24 timer flere ganger. En gang vil jeg ta turen i åpen båt, men neste tur på strekningen blir nok i seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 14 timer siden:

Eneste jeg antakelig ikke har tatt hensyn til, tilstrekkelig er mørket. Ønsker å minimere mørkekjøringen.

 

kveldene blir jo lysere og lysere desto lenge nordover du kommer 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 19 timer siden:

Du får stikke bortom fleggis og hilse på før vi kaster loss :)

 

Det skal jeg gjøre. Gi beskjed hvis det er noe dere trenger hjelp til. 

 

Lander på Kjevik 15:15 den 16. Mai og skal ut til Flekkerøya hvis dere tilfeldigvis også skal den veien da. Har plass i bilen

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 47 minutter siden:

Når det gjelder bunkring sør for Bergen så vil jeg anbefale Egersund. 

Hvor lang rekkevidde har du?

 

Teoretisk ca 200nm uten å etterfylle. Men ny båt - så begynner jeg med 150nm, til jeg blir kjent med båt / motor og forbruk. Kjekt å vite at Egersund har, tenker å fylle opp i Korshamn - ifølge gulesider er det muligheter her. Da har jeg toppa tanker før jeg begynner på Jærens Rev. Tar med meg et par ekstra kanner, så bør det holde med god margin til Haugesund. Regner med vi greier å holde oss i plan uten større problemer, så lenge vi holder oss unna veldig grunne farvann. Krappe bølger er ikke noe særlig, ei heller de som bryter...

 

Ruta er lagt kloss inntil land, også mellom Egersund og Tananger, men her seg jeg man må nesten 2 nautiske ut for å få 100 meter under kjølen.. Får vurdere situasjonen der og da.

 

fleggis skrev 32 minutter siden:

 

Det skal jeg gjøre. Gi beskjed hvis det er noe dere trenger hjelp til. 

 

Lander på Kjevik 15:15 den 16. Mai og skal ut til Flekkerøya hvis dere tilfeldigvis også skal den veien da. Har plass i bilen

 

Da lander jeg drøye timen før deg. Mulig jeg PMer deg om jeg trenger bistand. Tusen takk for tilbudet!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 8 minutter siden:

Shell-stasjonen i Kopervik er en grei plass å bunkre med tanke på åpningstid. Midtveis i Karmsundet.

https://www.gulesider.no/f/shell-finasvingen-kopervik-bensin-og-storkiosk-as:84667717

Stasjon notert, takk!

 

Bjørn Løvjomås skrev 4 minutter siden:

Du har også mulighet for å bunkre ved Båly. Spangereid kanalen. Vil jo anbefale deg en tur gjennom der.  

Har lagt ruta gjennom der :) Sett alt for mange bilder derfra, til å la være :thumbsup: Blant annet fra deg hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Dette kommer til å bli den ultimate drømmeturen. Men ikke vær så redd for en natteseilas over Jæren feks. Det er plenty med lys så du ser det du trenger å se. Vel å merke om det er klarvær. Da er jo ofte sjøen roligere også.  Så kan dere sove i dagslys med solvarme.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 3 timer siden:

Flott Ask, da er også denne plottet inn :thumbsup:

Har fikset en liten omvei i Bømlo. Tar Røyksundkanalen, Kullseidkanalen og avslutter med Bismarsundet.

 

Har også lagt igjen litt penger hos Navionics, så da er ferske kart lagt inn for hele turen!

 

Hei

 

Når du putrar gjennom Kulleseidkanalen kan du tenka på at den er bygd omlag samstundes med Noreg sin først jernbane, Eidsvollbanen, og kosta om lag det same.

Kvifor blei kanalen bygd? Svaret er sildafisket. Fiskarane skulle sleppa å gå rundt Bømlahuk.

 

Når er du i området?

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...