Jump to content

Hentetur Zodiac SRMN 730 RIB, Kristiansand – Tromsø


chrisrik

Recommended Posts

Ask skrev 29 minutter siden:

 

Hei

 

Når du putrar gjennom Kulleseidkanalen kan du tenka på at den er bygd omlag samstundes med Noreg sin først jernbane, Eidsvollbanen, og kosta om lag det same.

Kvifor blei kanalen bygd? Svaret er sildafisket. Fiskarane skulle sleppa å gå rundt Bømlahuk.

 

Når er du i området?

 

Ask

 

 

Det sto ikke i Den Norske Los! Artig.

 

Etter tidsplan alfa er budsjettert ankomst Røyksundkanalen klokka 16:00 18. mai.

Men det tryggeste er nok å ta utgangspunkt i denne: 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3535462/mmsi:258205120/vessel:ZODIAC

 

 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Da nærmer det seg avgang, mesteparten er pakket og klart. Litt småtterier gjenstår, så er man klar for avgang.

Værmeldingen lover ikke godt foreløpig. Planlagt avgang er 04:00 18. mai, men både 16. og 17. er det meldt ganske mye vind fra nord.

 

Kommer vi oss forbi Lista, regner jeg med Egersund er mulig uten for mye mas, ved å legge oss nært land. Jærens Rev derimot.. Vi får sjå..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Regner med du er klar over webfunksjonen hos navionics så du kan sitte hjemme å planlegge.........bare husk samme e-post adresse alle steder der du bruker den https://webapp.navionics.com/#boating@6&key=_m}aJwlyn%40

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Av nyskjerrighet, er det noen lokale som kjenner værforholdene rundt Lista og Jæren? Akkurat nå har værmeldingen spaknet litt. Storm melder unormalt mye vind 16. mai før det spaker betydelig frem mot 18. mai. Yr er noe mer forsiktig med å si at det skal spakne. Windy ligger litt midt i mellom og Barentswatch spår ikke så langt frem. Dog melder de om 3,3 meters signifikante bølger med en periode på 7 sekunder. Har ikke erfaring fra sånne forhold, men 7 sekunder - høres ut som fine havdønninger å cruise opp og ned på for en liten båt med CE B sertifisering.

 

Hvordan vil forholdene være der, etter et slikt vær, som i praksis har vart over såpass begrensa tid?

Lange havdønninger er ikke noe problem, men krappe bølger av litt størrelse blir fort slitsomt.

 

For vår del har vi såpass slakk at det ikke er krise, selv om det er litt kjedelig å bruke bufferen så tidlig på reisen. Samtidig er dette det lengste og mest utsatte strekket - så det er også her vi først og fremst skal bruke slakken.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo svare, selv om du får et dårlig svar. ?

 

 Jeg tror du får litt tung sjø i mot deg. 8 ms.. på fredagen roer ikke den sjøen som er blitt rotet opp på onsdag og torsdag. Strømmen går med deg. Men du får vinden mot.

8ms. Gir litt småkrappe bølger. Nå har jo du en båt jeg har liten erfaring med. Så kan hende du kan fly over de småkrappe. Men jeg tror du må sloss litt med noen tunge lange bølger og. 

 

Red: 7 sekunder mellomrom mellom  3 meter signifikant(maks på ca 5.5) da kommer  de rimelig tett. 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 10 timer siden:

 

Det har jeg vettu! Takk for tips ?

Shell, Esso og Bunkeroil er de jeg "best" avtale med. Mangler Statoil i kortmappa mi..

I Ålesund ligger Bunkeroil på Hessa. Gå gjennom Steinvågsundet like før Ålesund sentrum/Brosundet. Passerer shell og Esso, så Bunkeroil på styrbord side. Tror det er bare de som har bensin på brygga.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Ser vinden roer seg enda mer på varselet for Obrestad  på fredag.det kan gjøre det mindre strevsomt enn antatt.

 

Vi håper den gode utviklingen fortsetter ?

Satt litt igårkveld - og tidlig neste uke er det veldig fint langs resten av kysten. Hadde vært svært praktisk om vi greide å runde "odden" før det ble for seint på søndag.

 

Nå sitter jeg på flyplassen, med all bagasje innsjekket.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...