Jump to content

Trudelutt på tidlig ferietur 2018


Lars H.

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg vet det, Resö var stein dyr sist år også. Da gadd vi ikke betale andre natten, - i protest!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bättre start på turen kan ni inte få.

Billigaste gästplatser vid denna tid längs kusten (troligen billigast i Sverige) finns i Hunnebostrand, Kungshamn och Malmön i Fiskhamnen. Upp till 10 m 50 kr och 10-12 m 60 kr. El 50 kr. Fiskebäckskil har fortfarande ok priser.

Jan skrev att det kostar 50 kr i Tanums Kommun men han menar nog Sotenäs kommun. I Tanums kommun får du nog lägga på 150-200 kr. Allra billigast har du i Springet där det är gratis.

Som vanligt är det fina bilder du lägger ut. I år gör vädret de extra fina.

Vi drar till Norge på fredag men räknar med att finner till Springet och finner elkontakten på vanliga platsen. Vatten finns i slangen och toaletten skall vara öppen.

Konsum och Systembolaget har öppettider som vanligt.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Jeg vet det, Resö var stein dyr sist år også. Da gadd vi ikke betale andre natten, - i protest!

Har vært på Resõ et par ganger jeg også, og prisen har gjort at det har blitt med en tur til butikken og bakeriet og så videre. veldig hyggelige havneverter dog, det skal de ha!

Link to post
Share on other sites

Og så var dagens etappe unnagjort med flatt vann hele veien, bilder kommer. Planen var å gå til Hunnebostrand og ligge der et par dager. Der var det helt tomt for båter, så vi fant en fin kailangsplass. Som dere vel har forstått, har vi fremdeles problemer med dynamoen slik at vi ikke får ladet underveis med annet enn solcellepanelene. Men med landstrøm i havnene, har jeg funnet ut at det går greit. Men skrekk og gru, det var ikke strøm på noen av flytebryggene. Etter litt sjekking, fikk jeg vite og se at en hovedfordeling for strøm hadde brent opp, det var bare et svart hull i bakken med noen forkullede kabler stikkende opp! Og det regnet de ikke med at ble OK på denne siden av helgen.

 

Så var det å vurdere alternativer, Kungshamn, Smøgen, Malmön, Springet eller hva. Valget ble en halvtimes tur tilbake til trivelige Bovalstrand. Nå har vi stresset nok med ny havn hver dag, så her ligger vi til fredag eller lørdag. Da blir det nok videre til Springet, og videre sørover over helgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, Bovallstrand er syd for Humparne, så det ble med en tur.

 

etappe_4.jpg.711117e75a479fef1a166de9f394a46d.jpg

 

 

Her den beryktede Gule Humpen.

 

gule_humpen.jpg.305619991a40f1e334afffb0251511fb.jpg

 

Noen bilder fra havnen her i Bovallstrand.

 

bovallstrand_1.jpg.7d2ed5beb10bf3e3becc4ab1ccbd13e5.jpg

 

bovallstrand_2.jpg.3600e7fac4383e2d656107ee01ae51bc.jpg

 

bovallstrand_3.jpg.5d17710a3bcb2720ed3ebe4b41a00ffb.jpg

 

bovallstrand_4.jpg.9c6742a3a67cd9daa63bf2dcdf08548a.jpg

 

Her er havneleien for vår båt (mindre enn 10m) nå SEK150 pluss strøm SEK50.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nydelige forhold! God tur og takk for at man får snike seg med via BP ?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Her er 90% av plassene longside. Det jeg har markert med gult er longside flytebrygge, rødt longside høy dampskipsbrygge og det som er markert med grønt akter/baug i bøye og tamp i land, 10 - 12 bøyer.

 

bryggeplasser_bovallstrand.jpg.e7f9585e5636c47bffc01bdeebd178e7.jpg

 

Her egne bilder av plassene ved flytebryggene.

 

bovallstrand_brygge_1.jpg.641d8acf1be032c06c61a4b67101661f.jpg

 

bovallstrand_brygge_2.jpg.77ae5c30a13fd026a31ce957862223f7.jpg

 

bovallstrand_brygge_3.jpg.74f0ada5eda9564bec8240d0a65730ee.jpg

 

Ellers er det butikk og spisested 50 - 100 meter inne på land.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte bilde av "dampskipsbryggen" for de litt større båtene. Nå kom det akkurat inn en større seilbåt med sveitsisk flagg der.

 

bovallstrand_brygge_hoy.jpg.6a778a65fc42ac03614a298c300cea46.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er mange fra Sveits, og også fra Tyskland som har båtene sine liggende i Sverige.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå koser vi oss her i Bovallstrand. Vinden har gitt seg, solen skinner og det er 20 grader. Jeg sitter med Trudes nettbrett og en øl. Trude ser på 17. Mai feiringen i Kristiansund der hun vokste opp, live streame via internett og HDMI kabel fra PCen til Tv-en. Nå er det korsang fremfor festiviteten med  huset der hun bodde stadig med i bildet. Senere blir det biff med litt rødt i glassene.  

 

Takk for praten på VHF Tom, ser at dere er kommet dere på å plass i Smøgen etter bunkring i Kungshamn.

 

Hilsen Lars H.

 

Obs, nå sendte jeg visst dette fra Trude sin bruker, men pytt San.

Redigert av Trude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dagen til dere begge to :flag: Alltid hyggelig å lese reisebrevene dine fra Bohuslen :thumbsup: 

 

Har du fått forsket noe mer i hvorfor du ikke har lading? Du som har backup på regulator, ny diodebro og greier. Nesten nærliggende å tenke at du har en feil som har tatt livet av den gamle diodebroa, som igjen har tatt livet av den nye...

Link to post
Share on other sites

Du er nne på noe der Komodo. Nå orker jeg ikke mer dynamofeilsøking, vi er på ferie. Under veis er det ikke mye forbruk og solcellene tar seg av det meste. Vi satser på lading med landstrøm i havnene, vi går jo ikke til uthavner.

Sitat

 

God ferie Lars.

PS! Du får sende en melding fra LUTT også.?DS!

 

 

Da vi giftet oss byttet Trude etternavn fra Eliassen til mitt navn Helgesen. Hadde jeg hatt navnet Lars Lutt, hadde hun ikke byttet til Trude Lutt. Men greit at båten fikk navnet Trudelutt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Her er 90% av plassene longside. Det jeg har markert med gult er longside flytebrygge, rødt longside høy dampskipsbrygge og det som er markert med grønt akter/baug i bøye og tamp i land, 10 - 12 bøyer.

 

bryggeplasser_bovallstrand.jpg.e7f9585e5636c47bffc01bdeebd178e7.jpg

 

Her egne bilder av plassene ved flytebryggene.

 

 

 

 

 

 

 

Ellers er det butikk og spisested 50 - 100 meter inne på land.

 

Lars H.

 

om jeg husker riktig er det vel der du har markert med gult på utsiden lagt ut faste fortøyninger som du plukker opp og ligger med baug/hekk inn.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett! Det hadde jeg glemt å sjekke, har kun sett båter ligge kailangs der. Men så er vi her kun litt "off season".  Under felleskaoset/ferien blir det nok noe annet.

 

 

Her korrekt kart for hvordan en kan fortøye.

 

bryggeplasser2_bovallstrand.jpg.2b117dae727a415651cb63976d48b372.jpg

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...