Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.


janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

 

Har vært på NRK dampradio (DAB+) flere ganger i dag;

 

det er flere organisasjoner som ønsker/tar til orde for at promillegrensen skal reduseres fra 0.8 til 0.2.

 

Forsikringsselskapene er i bresjen for dette fremstøtet.

 

Nå er det vel omlag drøyt 10 år siden sist promillegrensene til sjøs, fritid og yrke og persontransport, ble diskutert og vel endret.

 

Kan bli interessant å se hva man kommer frem til i denne runden.
 

Kommentar fra moderator:
Meningsmålingen er lagt til av moderator 29.05.2018.
Dansk/svensk modell er beskrevet i dette innlegget.
(Meningsmålingen er anonym, ingen kan se hvem som har stemt)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Når det tas til orde for å redusere promillegrensen må vel det være pga. mange ulykker som skyldes promille mellom 0,2 og 0,8. Noen som kjenner til noen slike ulykker?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 8 minutter siden:

Når det tas til orde for å redusere promillegrensen må vel det være pga. mange ulykker som skyldes promille mellom 0,2 og 0,8. Noen som kjenner til noen slike ulykker?

 

Såvidt jeg skjønte av innslagene så er det akkurat det som er hovedargumentet til forsikringsselskapene,

mange ulykker med promille i skiktet 02-08

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden blir vel som så mange andre. De som vil ha lover og regler på absolutt alt, null frihet. Mot de som ikke vil ha noen reguleringer i det hele tatt. De som ligger i midten har sjelden noe å si.

 

For meg kommer denne reguleringen inn under symbolpolitikk. Veldig viktig å vis at en gjør noe, uten at det har noen effekt. For å ta de som kjører 50 knop med 2 i promille skal en regulere alt og alle.

Link to post
Share on other sites

janet skrev 8 minutter siden:

Såvidt jeg skjønte av innslagene så er det akkurat det som er hovedargumentet til forsikringsselskapene,

 mange ulykker med promille i skiktet 02-08

 

Noen som vet om det finnes statestikk på dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

janet skrev 3 minutter siden:

 

Såvidt jeg skjønte av innslagene så er det akkurat det som er hovedargumentet til forsikringsselskapene,

mange ulykker med promille i skiktet 02-08

 

 

Ja, så lenge de kan dokumentere at promille mellom 0.2-0.8 er skyld i mange ulykker så er jeg for en endring.

 

Hvis det er ideologi ala "å kjøre båt og drikke alkohol hører ikke sammen" så er jeg imot. En kald øl og tøffing med båt hører så absolutt sammen! At dette skal være forbudt er for meg helt natta. Å ta seg en halvliter underveis stiller jeg meg undrende til fører til mange ulykker. Jeg venter spent på dokumentasjonen.

 

kk

 

Link to post
Share on other sites

Det er helt meiningsløst å lage egne (skjerpede) regler for fritidsbåtførere kontra hva som gjelder for andre sjøfolk.

 

Alle ville stusset på om promillegrensen for en privatbilfører ble satt til 0,2 langs landeveien mens en yrkessjåfør på tur i motsatt retning med sitt fullastede vogntog har en grense på 0,5.  Det er akkurat der man havner om man innfører noe slikt.

 

 

image.png.e749a06f3b8711b118b5c76acbfb6172.png

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 0,8 er romslig nok til at man kan ta seg et glass eller to til middagen uten å gjøre seg til lovbryter. Og de fleste av oss har rimelig grei kontroll ved 0,8 I promille. Det er ikke mellom 0,2 og 0,8 ulykkene skjer, så en slik endring har lite for seg og fører ikke til annet enn irritasjon. Håper det ikek blir noe av denne endringen, jeg kan ikke se hva man har å tjene på noe slikt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Synes disse diskusjonene blir veldig svart/hvitt. Vi må huske på at vi har lange tradisjoner med seilbåt og snekker med en pils i en snor. Så kommer fjordplogene, ribbene og scooterene, og vips, så skal man ikke få ha den pilsen i snoren lenger, og man skal hvertfall ikke få lov å sitte naken (uten vest) mens man tøffer av gårde i gangfart.

Synes egentlig man skulle dra et skille mellom ulike farkoster. Alt fom. halvplanene konstruksjoner kan godt få mer reguleringer enn det som ikke flytter seg fortere enn du kan jogge!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har endret holdning til denne problematikken siden siste diskusjon i fjor, i forfjor, året før osv?

 

Nei, jeg har ikke det og synes det er naturlig å harmonisere promillegrensene til sjøs, til lands og i luften. Joda, konsekvensene ved å fly i fylla er større enn ved å kjøre en liten båt med påhenger, fortsatt klar over det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis de vil få ned "omfanget" av ulykker med høy promille, burde virkemidlene være 1) strengere straffer for høy promille og 2) betydelig øket innsats for å "fange opp" disse tilfellene. Det strider mot naturens gang at promille mellom 0,2 og 0,8 skulle være en særskilt årsak til omfattende antall ulykker. Det er ikke i dette området promillen er (mest) farlig. 

 

All denne regulerings- og styringsiveren og ikke minst arbeidet med å få alt politiarbeid inn på "målbare" forhold, er faktisk problematisk fordi det unndrar "realiteten" fra vurderingen og erstatter den med en tallstørrelse. Mer undertrykking kaller jeg det, frihet og ansvar skal visst avskaffes.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Om "de" kunne klart å gjøre som svenskene,kan jeg være enig i en endring.

 

Det som("tilfeldigvis") ikke kommer frem i innslaget på NRK er hva slags båt og hvilken fart den hadde på ulykkestidspunktet. At alkohol alene er årsaken til ulykken kan jo ikke stemme, det er ikke så mange som drikker seg ihjel i båten.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Båtadvokaten said:

Det er ikke i dette området promillen er (mest) farlig. 

 

 

Helt enig med deg i at promille mellom 0,2 og 0,8 ikke er det området promillen er (mest) farlig. Trolig er den langt farligere mellom 3 og 5 promille, men hvis du hevder å være helt upåvirket av en promille på 0,79 så kunne det være interessant å teste ut akkurat det!

 

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/alkohol/alkoholens-virkning-pa-kroppen

 

http://lykkepromille.no/test-deg-selv/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

helt enig i dette forslaget, har selv jobbet tidligere i RS 4 år og 12 år i brannvesenet, så det var utrolig hvor mye en oppdaget på dem 4 årene med RS, med båt og alkohol relaterte ulykker, så tenk heller på dem som har jobben med å plukke opp hardt skadde eller døde i en båt ulykke, 2/3 deler av ulykkene var det alkohol inne i bildet, så etter min mening bør det være 0,2 i promille grense, en skulle ikke tru det er så veldig vanskelig å holde seg edru når en manøvrerer en båt

 

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det var en del promiller i det området der ja, så jeg kan egentlig ikke skjønne at dette skal være så veldig mye å diskutere, hold seg edru, så sparer en fort menneske liv og ulykker, og ikke minst spare hjelpemannskapene for unødvendige ulykker og påkjenninger, er nok mange som ikke tenker på dem mannskapene som må rydde opp etter ulykkene, bare pga at dem bare var nødt til og ha litt alkohol i kroppen

 

Link to post
Share on other sites

Men var det kun alkohol som var utslagsgivende for ulykken, var det ikke snakk om høy fart, mørkekjøring ol.?

 

Jeg skjønner at alkohol påvirker dømmekraften og evnen til å ta raske beslutninger.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må være like årvåken i snekka i 5 knop, som i rib'en i 50 knop.

 

Ikke tror jeg en lovendring vil bli særlig effektiv heller, enn så lenge finnes det ikke ressurser til å håndheve lovene. Hverken nye eller gamle, og straffen er pr. Idag ikke særlig avskrekkende. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Nei, jeg har ikke det og synes det er naturlig å harmonisere promillegrensene til sjøs, til lands og i luften.

 

Ja det skal bli greier.

8 timer pliktig avhold før jeg seiler videre.

Og stadige stikkprøver.

Politi ser ut til å bli det største yrket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...