Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.


janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

4 hours ago, janet said:

 

Såvidt jeg skjønte av innslagene så er det akkurat det som er hovedargumentet til forsikringsselskapene,

mange ulykker med promille i skiktet 02-08

 

Nå skjer det  vel mange ulykker det båtføreren ikke har drukket i det hele tatt, så det beste er nok totalforbud mot å ferdes på sjøen.....

Link to post
Share on other sites

Jeg usikker på om bruksmønster for rusmidler på landeveien og på sjøen er direkte sammenlignbart.

Tror terskelen for å nyte alkohol mens man fører båt er lavere enn i bil. Lurer på om promille på sjøen virkelig er et stort problem, eller om det hauses opp basert på hendelser der dagen grense allerede er brutt.

Mener å huske at statistikker ikke viser nedgang i ulykkestall i Norge etter at promillegrensen ble redusert fra 0,5 til 0,2. (Korriger meg om jeg tar feil.)

 

 

Registrerte at UP i et radioinnslag tidligere i år slår fast at rus av legemidler og narkotiske stoffer forekommer oftere enn rus fra alkohol på landeveien i dag . Må innrømme at jeg ikke finner dokumentert at det samme gjelder for båtførere.

 

Det ble gjort en  undersøkelse som riktignok er fra 2008-09. denne viste følgende:

Sitat

I 2008 – 2009 ble det gjennomført en storstilt veikantstudie der over 9000 bilførere i Norge deltok (DRUID-prosjektet). Blant de 9000 var det 3 prosent som hadde alkohol, andre rusmidler eller sløvende legemidler i kroppen. De trafikkfarlige legemidlene som ble påvist hyppigst, var det angstdempende stoffet diazepam (blant annet Valium), sovemiddelet zopiklon (blant annet Imovane) og det smertestillende stoffet kodein (blant annet Paralgin forte, Pinex forte).

Av de som hadde brukt ulovlige rusmidler, var det flest menn under 35 år. I denne aldersgruppen menn ble det påvist narkotiske stoffer i spyttprøven hos cirka 5 % . Cannabis ble påvist oftest (1,2 %), dernest kokain (0,5 %) og amfetaminer (0,5 %). Til sammenlikning var det cirka 0,3 prosent som hadde alkoholpromille over 0,2.

Kilde: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/trafikkulykker-og-rusmidler

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ikke tilhenger av noen innskjerping i promillegrensen til sjøs.

 

På en biltur kan du møte tusenvis av kjøretøyer innenfor etpar meters hold , trafikklys , fotgjengere , utrykningskjøretøyer , etc.   

 

På sjøen er det alltid mindre trafikk , og du er gjerne godt kjent i leia. 

 

Du er som regel mer stedsbunden  ,og kjenner nærområdet og dets eventuelle "utfordringer" bedre enn hva som er tilfellet i bil og på land.

 

MEN , vi har alltids utskuddene!

 

Skal vi basere alt regelverk på de få  utskuddene , eller la den store majoriteten  beholde den lille graden av frihet de har idag ?

 

For eksempel i forhold til å kunne ta seg en halvliter øl eller et glass vin til middagen på sjøkroa nærmest utgangspunktet ditt?

 

  

 

 

 

 

  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Istedenfor noen få enkle regler med kraftige konsekvenser ved brudd dynges vi ned av en storm med regler, forskrifter, gebyrer, krav som man etterhvert mister respekten for. Egen vurderingsevne skal settes så nærme null som overhodet mulig, det skal være en regel for alt. Nei til båtfyll, men det er på tide å bremse ned på stortingets ustoppelige tørst etter flere innstramminger og flere krav.

Link to post
Share on other sites

Støtter en reduksjon i promillegrensen. Som aktiv i RS så hadde vi mange tilfeller av promille i dette spekteret slik vi bedømmet det. Konsentrasjonen er relativt godt svekket ved 0,8 og det er det siste man trenger når man fører en hurtiggående båt på sjøen. Flere av fjorårets stygge dødsulykker barn med båtførere som var moderat påvirket. Det er slevsgst vanskelig å si at dette alenefar årsaken, men det var ihvertfall en av flere faktorer. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Mulligan said:

 

Ja det skal bli greier.

8 timer pliktig avhold før jeg seiler videre.

Og stadige stikkprøver.

Politi ser ut til å bli det største yrket.

 

Nå var det mengden alkohol jeg refererte til, ikke dine øvrige punkter hvilket du trolig skjønte, men........

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Savner i alle slike lov endrings forslag gode statistikker på at en lovendring faktisk vil ha ønsket effekt. Blir mye synsing uten fakta.

Personlig så tror jeg nok at ulykkene skjer med over 0,8 i promille, og at fokus på andre typer rusmidler burde heller komme på banen.

 

Ser at det har vært en ulykke i natt med båt som har kjørt på ei brygge. Det kommer frem at det er mistanke om rus og det var vell sort som natta når det skjedde.Men man kan jo ikke bruke slike nyheter som argumentasjon for lov endring....

Link to post
Share on other sites

Dette er meningsløst å diskutere uten konkret dokumentasjon som påviser at promille mellom 0,2 og 0,8 promille fører til vesentlig flere ulykker enn <0,2. De over 0,8 trenger man ikke bry seg om, da de allerede bryter loven. Man setter ikke ned fartsgrensen fra 80 til 60 fordi noen kjører i 250 km/t.

Link to post
Share on other sites

Heller 50timers kjørekurs med båt for folk i alle aldre, enn senking av promillegrensa. At en eller annen gjøk på ett kontor i Oslo skal nekte meg og puttre rundt med en kald eller tre syns jeg blir for gærnt. Jeg har flere timer på vannet i året enn han har på kontoret sitt.

 

Jeg kjører sikkert bedre med 2.8 i promille enn han og kollegaene gjør edru. 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Kayb said:

Savner i alle slike lov endrings forslag gode statistikker på at en lovendring faktisk vil ha ønsket effekt. Blir mye synsing uten fakta.

Personlig så tror jeg nok at ulykkene skjer med over 0,8 i promille, og at fokus på andre typer rusmidler burde heller komme på banen.

 

 

Nå er det vel fremtiden som vil vise om det vil ha en positiv effekt, eller ikke, men regner med at også du personlig mener noe på basis av mye synsing og ikke gode statistikker?

 

Slutter ikke å undres over dette "forsvaret" for promille og bruk av båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heller mer mot ett forbud mot båt, hvis ikke man TRENGER det. Øyboere som trenger båt til og fra jobb/butikker, folk som trenger båt på jobb (snekkere, rørleggere osv som jobber i skjærgården) folk som holder på med transport av div, fiskebåter, taxibåten, ferjer 

 

Da slepper man unna 95% av den uvettige kjøringa som forurenser så mye, skadene faller 99.9% fra dag 1. 

 

Da kan de som KAN kjøre båt være på vannet, også kan alle badegjestene holde seg på land. Det er badegjester som står for 99% av ulykkene uansett

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 58 minutter siden:

Heller 50timers kjørekurs med båt for folk i alle aldre, enn senking av promillegrensa. At en eller annen gjøk på ett kontor i Oslo skal nekte meg og puttre rundt med en kald eller tre syns jeg blir for gærnt. Jeg har flere timer på vannet i året enn han har på kontoret sitt.

 

Jeg kjører sikkert bedre med 2.8 i promille enn han og kollegaene gjør edru. 

 

Støtter deg mot mer forbud... det er nok som det er... men 2.8 promille er vel i overkant.. ??

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 16 minutter siden:

 

Nå er det vel fremtiden som vil vise om det vil ha en positiv effekt, eller ikke, men regner med at også du personlig mener noe på basis av mye synsing og ikke gode statistikker?

 

Slutter ikke å undres over dette "forsvaret" for promille og bruk av båt.

 

Hva du personlig mener og tror er ikke så interessant for samfunnet.

 

Regjeringer setter stadig vekk ned en haug med utvalg for å se på lovendringer for å løse problemer. Da tar de for seg fakta, eller skaffer fakta, for så å komme med en anbefaling til tiltak. Lover som stortinget innfører må i bunn og grunn baseres på fakta, selv om det selvfølgelig også her er tolkning av inne i bildet.

 

Påstanden fra de som ønsker 0,2 er altså at det er er et problem at en normal person f.eks tar 2 små (0,33 l) bokser med pils i løpet av en time og deretter kjører båt. Da må det jo vises til problemene som er forårsaket av denne promillen. 

 

At folk kjører i 30 knop på land midt på natta med 1,5 i promille er totalt irrelevant. 

 

At man har en prinsipiell holdning til at båt og øl ikke hører sammen er helt ok, men ikke plag meg med dine prinsipper. Jeg er prinsipielt motstander av religion, men møter ikke opp på kirketrappa og nekter folk å gå inn på gudstjeneste. De får leve sitt liv.

 

Et kompromiss, dersom man ønsker å senke grensen, er 0,5. For å tøffe i båt med en kald en på sommerdager hører sammen like mye som kvikklunsj og appelsin i påsken.

 

God sommer ?

 

kk

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 36 minutter siden:

 

Nå er det vel fremtiden som vil vise om det vil ha en positiv effekt, eller ikke, men regner med at også du personlig mener noe på basis av mye synsing og ikke gode statistikker?

 

Slutter ikke å undres over dette "forsvaret" for promille og bruk av båt.

Sannsynlighets beregning så får man jo en god formening om hva som vil fungere, men hvis man ikke tar bryet med å sammle inn data for å gjøre en slik beregning så må man vente å se. Og ev komme med kommentar at det ikke fungerte som vi ønsket, vi må prøve noe annet. Og da har verdifull tid forsvunnet og mange liv kunne ha vært forskånet hvis man hadde kuttet ut det med prøving og feiling.

Hyggelig at du er interessert i min personlige mening, men den er jo egentlig ikke så relevant siden det jeg kan oppfatte i henhold til media at dette problemet er noe større sør for polarsirkelen en nord for den. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, KongKing said:

 

Hva du personlig mener og tror er ikke så interessant for samfunnet.

 

 

 

 

 

I mine øyne er samfunnet summen av deg, meg iog rundt fem millioner andre, og disse har alle (forutsatt alder og statsborgerskap) en demokratisk rett til å velge våre representanter som skal lage våre lover så her er jeg helt uenig med deg.

 

Og en promille på 0,8 (nærmere en med margin) er mer enn nok til at dømmekraften er nedsatt og viljen til å ta (unødvendige) sjanser vesentlig økt i følge undersøkelser som det er grunn til å vektlegge i en slik diskusjon som vi har her.

 

Og igjen; undres over denne trangen til å kombinere alkohol med å føre båt. Forøvrig må du gjerne ta både en og to små øl, vente en time eller litt mere, og deretter føre din snekke til land i fem knops fart siden du trolig ligger på, eller kanskje under, den grensen som foreslås?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Kayb said:

 

Hyggelig at du er interessert i min personlige mening, men den er jo egentlig ikke så relevant siden det jeg kan oppfatte i henhold til media at dette problemet er noe større sør for polarsirkelen en nord for den. 

 

Hvis man ser på antall båter, bruken av disse og faren for å forulykke grunnet alkohol så vil jeg tro at det er nettopp i ditt område faren er størst, ikke minst?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 7 minutter siden:

 

I mine øyne er samfunnet summen av deg, meg iog rundt fem millioner andre, og disse har alle (forutsatt alder og statsborgerskap) en demokratisk rett til å velge våre representanter som skal lage våre lover så her er jeg helt uenig med deg.

 

Og en promille på 0,8 (nærmere en med margin) er mer enn nok til at dømmekraften er nedsatt og viljen til å ta (unødvendige) sjanser vesentlig økt i følge undersøkelser som det er grunn til å vektlegge i en slik diskusjon som vi har her.

 

Og igjen; undres over denne trangen til å kombinere alkohol med å føre båt. Forøvrig må du gjerne ta både en og to små øl, vente en time eller litt mere, og deretter føre din snekke til land i fem knops fart siden du trolig ligger på, eller kanskje under, den grensen som foreslås?

Personlige synspunkter rundt promillegrensen har absolutt ingen betydning så fremt det ikke skal avgjøres ved folkeavstemming

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Andor said:

det var en del promiller i det området der ja, så jeg kan egentlig ikke skjønne at dette skal være så veldig mye å diskutere, hold seg edru, så sparer en fort menneske liv og ulykker, og ikke minst spare hjelpemannskapene for unødvendige ulykker og påkjenninger, er nok mange som ikke tenker på dem mannskapene som må rydde opp etter ulykkene, bare pga at dem bare var nødt til og ha litt alkohol i kroppen

 

 

Statistikken du henviser til finner vi hvor? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...