Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.


janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 28.5.2018 at 23.59:

 

Blant båtfolk ja, nå er det ikke sånn her i landet at promillekjørere eller bilister er de eneste som blir spurt hvis en skal endre lovverket rundt promillekjøring. Man spør alle som kan eller vil eller har rett til å ferdes på veien, dvs befolkningen. Det samme gjelder faktisk på sjøen, og forøvrig. Men nå er jeg kanskje nedlatende... for dette vet jo folk. Men pussig nok så dukker argumentet "de har jo spurt ei dame på Geilo, ikke "båtfolk"" igjen og igjen. Lover gjelder for hele befolkningen.

 

På befolkningsnivå er tallene soleklare og har vært det over mange år. Og det har vært en endring hvor stadig flere av "båtfolk" ønsker det samme i følge bålivsundersøkelsene. Si meg, har du lest det jeg referer til og skjønt det jeg skrev før du hevder jeg er uærlig? Eller var det lettere å hevde at jeg var uærlig enn å finne frem og lese de referansene jeg ga, for det ville du ikke rukket før du dro frem "uærlig" etiketten din, som vanlig. 

--

For å si som ungdommen sier, "seriøst", dette gidder jeg ikke. 

 

Kom med motargumenter i stedet for å gå på person hele jævla tiden, kan det være så vanskelig? Og slutt med det tullet med å late som om motstanderne mot denne lille justeringen av en lov utgjør noe  som helst i nærheten av et flertall. Det gjør dere ikke, det kommer dere ikke til å gjøre, faktisk så blir dere færre for hvert eneste år. Dere representerer ikke ønsket til flertallet, er ikke engang i nærheten og har ikke vært det på veldig mange år. Disse endringene kommer, om ikke i år så innen ikke veldig lang tid. 

 

Og måten dere angriper de som støtter endringene på gjør ikke jobben vanskeligere. Enhver politiker som vil ta en kikk på hva det såkalte "båtfolket" mener kan ta en kikk på FB eller her inne og ganske kjapt skjønne hvor landskapet ligger gjennom å lese alle "lovord" som kommer. Ikke mange argumenter men stort sett negative og nedlatende karakteristikker om personer, politikere og andre som faktisk har til intensjon om å berge liv på sjøen. 

 

I mellomtiden skal jeg bruke tiden min på noe annet enn dette i ihvertfall :-) Bøllene som går på person i stedet for sak vant denne tråden for min del. 

 

Støttes fullt ut. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Maika said:

Jeg mener det var sånn i noen av statene i USA tidligere. I Las Vegas var det helt ok å kjøre bil totalt drita, men skjedde det en ulykke fikk du all skyld. Pussig nok var ikke alle like fornøyde med den løsningen:)

 

Selvopplevd fra den gang da jeg bodde i USA, på 80-tallet. En kollega hadde vært på bar og drukket seg ganske så bedriten og følte for å komme seg hjem. Eneste måte å gjøre det på var per bil, egen bil som stod utenfor. Problemet var bare at han ikke helt klarte å finne nøkkelhullet for å sette inn nøkkelen og åpne døren. "Heldigvis" var det politi til stede så de hjalp ham med det, fikk puttet ham inn i bilen og ba ham kjøre rett hjem!

Dette skjer nok ikke i dag. Dette var like utenfor New York, en forstad (Greenwich, Ct,).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

On 5/28/2018 at 6:15 PM, Pinkvin said:

 

Det kan umulig være tull å vite at en har tilnærmet null promille hvis en ikke har drukket alkohol enn hvilken promille man har hvis man har drukket alkohol. Sier seg selv. 

 

Dagen derpå regnskap blir det samme som med bil, og det har folk flest erfaring med. 

 

Hvis man ikke har drukket alkohol? Vi må ha disse grensene fordi folk drikker alkohol, ikke fordi de ikke drikker alkohol. 

Link to post
Share on other sites

On 5/28/2018 at 11:59 PM, Pinkvin said:

 

Kom med motargumenter i stedet for å gå på person hele jævla tiden, kan det være så vanskelig? Og slutt med det tullet med å late som om motstanderne mot denne lille justeringen av en lov utgjør noe  som helst i nærheten av et flertall.

 

Har ikke kommet med en eneste personkarakteristikk av deg, kun påpekt at det ikke er dokumentert noe overveldende flertall for å nedsette promillegrensene til 0,2 fra din side, og at båtlivsundersøkelsen ikke antyder at det er slik heller. Debattanter som hevder ståstedet til "den tause majoritet" er som regel de med svakest faktagrunnlag i debatten.

 

Har heller ikke antydet at flertallet ønsker å beholde dagens promillegrense, KUN at vi som ikke vil senke den til 0,2 er en helt marginal gruppe.

 

Kan ikke du heller slutte å fremsette udokumenterte påstander og tillegge meg meninger jeg ikke har "hele jævla tiden"? 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Ventus said:

Venter også på hvilke hviletidsbestemmelser som er ønsket i sikkerhetens gode intensjon... Færder'n må i hvertfall bli forbudt - nattseillas og greier.

 

Det er vel bare å leie inn en polakk til å holde seg edru, slik som russen gjør?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, quantumduck said:

 

Hm, noen mener en 0,2-grense er et signal om totalavhold ifm. det å føre båt. De tar visst feil.

 

Javel, mulig det. Selv har jeg kun tatt til orde for å redusere grensen og synes det er helt greit om "enkelte" da mener jeg er moralist og annen "styggedom" noe jeg kan leve helt greit med. For meg dreier det som KUN om den uheldige kombinasjoen av promille og å føre en båt, intet annet. Forøvrig kan folk drikke så mye de vil ellers så lenge de vet sånn noenlunde å oppføre seg hvilket dessverre ofte viser seg å ikke være tilfelle.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Mouche said:

 

Javel, mulig det. Selv har jeg kun tatt til orde for å redusere grensen og synes det er helt greit om "enkelte" da mener jeg er moralist og annen "styggedom" noe jeg kan leve helt greit med. For meg dreier det som KUN om den uheldige kombinasjoen av promille og å føre en båt, intet annet. Forøvrig kan folk drikke så mye de vil ellers så lenge de vet sånn noenlunde å oppføre seg hvilket dessverre ofte viser seg å ikke være tilfelle.

 

Gudbedre, har det falt deg inn at det kanskje bare er de som IKKE vet å oppføre seg du legger merke til? De aller, aller fleste vet selvfølgelig å oppføre seg når de drikker, og de utmerker seg ikke på noen som helst annen måte enn de ville gjort om de var klink edru. Joda, de fleste har noe nedsatt reaksjonsevne, sier kanskje et par ting de ikke ville sagt helt edru, på godt og vondt osv, men de oppfører seg og lager ikke noe trøbbel for noen,og blir ikke spesielt lagt merke til av noen.

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, TICORA said:

Det vil ikke bli noen forskjell på 0,2 og 0,8 i praksis. Å skulle kriminalisere en øl på en seilas er meningsløst. Fyll er uansett forbudt så debatten er fodummende.

 

Hvis du får ulovlig høy promille med en øl på en seilas må enten ølen være meget stor, sterk og/eller seilasen meget kort. Har man behov for mange øl på en seilas så er det nok ikke loven som er problemet, men den enkeltes behov for alkohol.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 14 minutter siden:

 

Hvis du får ulovlig høy promille med en øl på en seilas må enten ølen være meget stor, sterk og/eller seilasen meget kort. Har man behov for mange øl på en seilas så er det nok ikke loven som er problemet, men den enkeltes behov for alkohol.

Under seilas er du trygg, så lenge det ikke er spritkompass på autopiloten. Bare sørg for å tørk sånn noenlunde opp før du får landkjenning og må håndstyre :saint:

 

En lov som oppleves latterlig og/eller unødvendig, og har veldig lav sannsynlighet for å bli straffet for eller ellers ende opp med negative konsekvenser, blir i liten grad tatt hensyn til av folk flest.

 

Tenker folk flest bedrev litt lett banning og gudsbespotting ved behov også før 2015, til tross for blasfemiloven vi hadde frem til da, og jeg tenker folk flest vil ta seg en duggfrisk eller tre når de føler for det i sommervarmen, uansett om det skulle blitt kriminalisert av overformynderiet eller ei.

Så får vi håpe at folk er i stand til selv å begrense seg, selv om de allerede skulle være kriminelle lenge før den naturlige grensen setter inn, og at de fortsatt holder seg godt under 0,8, selv om 0,4 skulle bli like kriminelt juridisk. Jeg tror folk flest er så voksne, at de fortsatt fint greier å vurdere dette selv, utifra farvann, fart, og forholdene ellers, slik de allerede gjør. O,8 er faktisk en øvre grense, ikke ett minstekrav, og jeg kjenner mange som holder seg edru i speedbåten, selv om de bevilger seg en pils i snekka i ny og ne.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tror løsningen på flere problemer, promille, fart, hekksjø, påkjørsler med mer er å forby hytteeiere å kjøpe skjærgårdsjeeper, større RIBer og liknende og forby bruk av disse etter kl 23 i helger. Da forsvinner alle ulykker med berusede personer som skal på/har vært på besøk hos hyttenaboen og renner på land i mørket. Påkjørsler og hekksjø forsvinner når alle med hytte som "kjører" båten som en bil og "parkerer" den utenfor butikk eller hytten. Da kan alle med seilbåt la resten være i fred. Det er faktisk mulig å være observant på sjøen om man går fortere enn 7 knop. Og man kan ta et par halve kalde uten å bli snydens og måtte dra på land med båten...

Det hjelper lite å begrense alle andre for å få bukt med slike: https://www.dagsavisen.no/roganytt/beruset-kaptein-navigerte-seg-bort-grunnstotte-1.1142387 De går på grunn uansett...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Sunn fornuft ut - reguleringer, lover og regler inn.
Vestpåbud

Høyhastighetssertifikat
Fartsgrenser
Strengere promillegrense
Registreringsplikt
Og hvem skal kontrollere alt dette? Der jeg holder til er det null politi, null kontroll og det syns jeg er helt greit.
Da kan jeg fremdeles bruke sunn fornuft på sjøen.
 

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, janet said:

 

I Navigare Nr 2 - 2018 (blekke som utgis av Sjøfartsdirektoratet)

omtales dette med fritidsbåter - promille og redigering/endring av regelverk.

 

https://www.yumpu.com/no/document/view/60460878/navigare-2-2018

 

Her tas det til orde for å skaffe et bedre beslutningsgrunnlag ved å kartlegge fritidsbåtylykker, og å differensiere; man ser at risiko ved å føre en saktegående sjekte ikke er den samme som når man fører en hurtiggående båt. Høres fornuftig ut så langt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da er, som jeg har skrevet flere ganger før, den åpenbare løsningen å la begrensningene følge sertifikatplikten. Båter med krav til båtførerprøve: 0,2⁰/₀₀ (eller 0,5⁰/₀₀ eller 0,326⁰/₀₀ eller hva man kommer frem til er «best») og sertifikfrie båter: ingen tallfestet grense (eller 0,8⁰/₀₀) men generelt forbud om å være beruset (slik det er for sykkel på land) 

Da slipper vi idiotsakene (pils på bademadrass), «snekkepilsen» er fortsatt lov, du kan ro ut til oppankret modrfartøy etter en tur på byen og fyllekjøring i 35 knop eller tilleggingsforsøk i trang havn med martiniglasset i hånden er forbudt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...