Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.


janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

207 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

23 hours ago, Mouche said:

Er det noen som har endret holdning til denne problematikken siden siste diskusjon i fjor, i forfjor, året før osv?

 

Nei, jeg har ikke det og synes det er naturlig å harmonisere promillegrensene til sjøs, til lands og i luften. Joda, konsekvensene ved å fly i fylla er større enn ved å kjøre en liten båt med påhenger, fortsatt klar over det!

Skal landeveien ha femknopsgrense i tettbebygd strøk, eller skal vi ha 50km/t i trange farvann? Harmonisering er fine greier....

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

 

Forøvrig må du gjerne ta både en og to små øl, vente en time eller litt mere, og deretter føre din snekke til land i fem knops fart siden du trolig ligger på, eller kanskje under, den grensen som foreslås?

 

Tja, nå har jeg ikke finregnet på det, men det er vel omtrent det scenariet der en innskjerping til promillegrense på 0,2 treffer? 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Og igjen; undres over denne trangen til å kombinere alkohol med å føre båt. Forøvrig må du gjerne ta både en og to små øl, vente en time eller litt mere, og deretter føre din snekke til land i fem knops fart siden du trolig ligger på, eller kanskje under, den grensen som foreslås?

 

Men å tøffe gjennom middagsbukta med en pils er uaktuelt...

 

Ser forøvrig en haug med lovbrytere i Middagsbukta i dag. Til og med en Nordkapp på 17-18 fot med 2 ombord uten vest og politiet 30 meter unna som ikke brydde seg. Er det rart man mener hysteriet har tatt overhånd?

 

sett grensa til 0,5 da om det er så viktig å få følelsen av å gjøre verden et bedre sted med flere reguleringer. 

 

Stort sett alle oppfører seg helt supert på fjorden.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

I mine øyne er samfunnet summen av deg, meg iog rundt fem millioner andre, og disse har alle (forutsatt alder og statsborgerskap) en demokratisk rett til å velge våre representanter som skal lage våre lover så her er jeg helt uenig med deg.

 

Og en promille på 0,8 (nærmere en med margin) er mer enn nok til at dømmekraften er nedsatt og viljen til å ta (unødvendige) sjanser vesentlig økt i følge undersøkelser som det er grunn til å vektlegge i en slik diskusjon som vi har her.

 

Og igjen; undres over denne trangen til å kombinere alkohol med å føre båt. Forøvrig må du gjerne ta både en og to små øl, vente en time eller litt mere, og deretter føre din snekke til land i fem knops fart siden du trolig ligger på, eller kanskje under, den grensen som foreslås?

 

Støtter deg fullt ut i dine synspunkter!

 

Det eneste negative med et forslag til 0,2 grense er den håpløse muligheten til å følge opp fra politiets side! Råkjøring i leia med eller uten promille blir jo heller ikke mulig å stoppe pga manglende politi på sjøen. 

 

Så begynn med å ordne bedre ressurser for politiet til sjøs! På den måten kan vi kanskje få begrenset råkjøring og promillekjøring over dagens grense. Det vil være en god start!

 

Men hvorfor man ikke kan vente med en kald pils til man er i land eller har ankret opp er meg en gåte! Det er veldig mye godt øl uten alkohol å få kjøpt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 6 minutter siden:

 

Støtter deg fullt ut i dine synspunkter!

 

Det eneste negative med et forslag til 0,2 grense er den håpløse muligheten til å følge opp fra politiets side! Råkjøring i leia med eller uten promille blir jo heller ikke mulig å stoppe pga manglende politi på sjøen. 

 

Så begynn med å ordne bedre ressurser for politiet til sjøs! På den måten kan vi kanskje få begrenset råkjøring og promillekjøring over dagens grense. Det vil være en god start!

 

Men hvorfor man ikke kan vente med en kald pils til man er i land eller har ankret opp er meg en gåte! Det er veldig mye godt øl uten alkohol å få kjøpt!

 

Helt enig ang politiressurser, men på den annen side: skal ressursene brukes på sjøen der det stort sett aldri er noe problemer, eller på andre mer presserende/alvorlige samfunnsoppgaver politiet har?

 

Forøvrig er det stadig vekk jeg ikke ankrer opp, men er underveis med en pils i lanken. Må slutte med det da fordi det er farlig... Kanskje peise på i 20 knop, stoppe og peise hjem igjen i 20 knop...

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KongKing skrev 2 minutter siden:

 

Helt enig ang politiressurser, men på den annen side: skal ressursene brukes på sjøen der det stort sett aldri er noe problemer, eller på andre mer presserende/alvorlige samfunnsoppgaver politiet har?

 

Forøvrig er det stadig vekk jeg ikke ankrer opp, men er underveis med en pils i lanken. Må slutte med det da fordi det er farlig... Kanskje peise på i 20 knop, stoppe og peise hjem igjen i 20 knop...

 

Båtfolket bidrar med mye penger rundt om så å bruke ressurser på politi til sjøs under toppene tror jeg kan forsvares.  Kostnadene rundt lete og redningsaksjoner er heller ikke småtteri. Det kommer fra den samme statskassa! Og om et uskyldig liv reddes fordi en idiot stoppes fra uvettig bruk av både fart og alkohol så er det verdt det!

 

Om du ikke finner alkoholfritt øl som faller i smak for så være.  Men om trangen til øl er så stor at du må peise på med fart for å få jekket ølen har du et problem i seg selv!

Alt kan dras ut av sine proporsjoner 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 12 minutter siden:

 

Båtfolket bidrar med mye penger rundt om så å bruke ressurser på politi til sjøs under toppene tror jeg kan forsvares.  Kostnadene rundt lete og redningsaksjoner er heller ikke småtteri. Det kommer fra den samme statskassa! Og om et uskyldig liv reddes fordi en idiot stoppes fra uvettig bruk av både fart og alkohol så er det verdt det!

 

Om du ikke finner alkoholfritt øl som faller i smak for så være.  Men om trangen til øl er så stor at du må peise på med fart for å få jekket ølen har du et problem i seg selv!

Alt kan dras ut av sine proporsjoner 

 

Politiet har begrensede ressurser og må prioritere. Innbrudd/stjeling etterforskes i praksis ikke av politiet. Skal man da bruke ressurser på å ha bemannede politibåter for å stoppe et relativt lite samfunnsproblem? Jeg er ikke sikker på det.

 

helt riktig at alt kan dras ut av proposjoner, og å lage promille under 0,8 til et stort problem er akkurat det- ute av proposjoner.

 

Selv mener jeg 0,5 burde være et greit kompromiss dersom noe skal endes.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 21 timer siden:

 

Støtter deg mot mer forbud... det er nok som det er... men 2.8 promille er vel i overkant.. ??

 

2.8 er ganske mye over kanten, men jeg trur fortsatt jeg hadde kjørt bedre enn mange av kontoristene som skal lage nye regler for oss. 

 

Hadde vi hatt en båthavn med mange forskjellige vind og strømforhold, så trur jeg at båten jeg styrte hadde fått færre riper enn kontoristen som bruker båten 30-100 timer i året, selv om jeg hadde hatt 2.8. 

 

Kommer aldri til og finne ut av det, men jeg ser skremmende mye dårlig båtkjøring. Litt vind/strøm/bølger så er det mange som ikke greier å komme seg inn til brygga uten 10 forsøk eller ett brak 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 6 minutter siden:

 

2.8 er ganske mye over kanten, men jeg trur fortsatt jeg hadde kjørt bedre enn mange av kontoristene som skal lage nye regler for oss. 

 

Hadde vi hatt en båthavn med mange forskjellige vind og strømforhold, så trur jeg at båten jeg styrte hadde fått færre riper enn kontoristen som bruker båten 30-100 timer i året, selv om jeg hadde hatt 2.8. 

 

Kommer aldri til og finne ut av det, men jeg ser skremmende mye dårlig båtkjøring. Litt vind/strøm/bølger så er det mange som ikke greier å komme seg inn til brygga uten 10 forsøk eller ett brak 

 

Synes argumentasjonen din er håpløs!

Kontoristene som du refererer til er det ganske mange av på sjøen etter hvert. Så må vel promillegrensen settes deretter da for de også. 

 

Om du er så vanvittig dyktig på sjøen burde du ha et snev av vett nok til å holde deg langt unna båtkjøring med promille i blodet. 

 

Alle har vært nybegynnere en gang, selv du!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Men det at de kontoristene skal gjøre det uloveligt og puttre rundt i 5knop med en iskald eller tre, syns jeg er helt på tryne. 

 

Selv om de ikke kan kjøre båt når de er litt bedugga, betyr ikke det at andre ikke kan det. 

 

Ja selv jeg har vært nybegynner en gang, men det har vel aldri skjedd at jeg har mindre enn 500timer på vannet i året, i 2017 hadde jeg ca 2500timer. Hvis man kun kjører 30timer i året, så kommer man alltid til og være en nybegynner. Learning by doing, krever faktisk at man gjør det mye og ofte, under forskjellige forhold. 

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 5 minutter siden:

Men det at de kontoristene skal gjøre det uloveligt og puttre rundt i 5knop med en iskald eller tre, syns jeg er helt på tryne. 

 

Selv om de ikke kan kjøre båt når de er litt bedugga, betyr ikke det at andre ikke kan det. 

 

Ja selv jeg har vært nybegynner en gang, men det har vel aldri skjedd at jeg har mindre enn 500timer på vannet i året, i 2017 hadde jeg ca 2500timer. Hvis man kun kjører 30timer i året, så kommer man alltid til og være en nybegynner. Learning by doing, krever faktisk at man gjør det mye og ofte, under forskjellige forhold. 

 

 

Foll er forskjellig med forskjellige behov, tid og anledning! At du har begrenset evne til å akseptere det forteller mer om deg enn om kontoristene! Hva pokker er det du ønsker å oppnå med å fremheve deg selv på denne måten? 2500 timer på sjøen kan du skryte av hvis du gjør dem klink edru! Det gjør deg i hvert fall ikke til noe bedre menneske!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det jeg egentli ønsker, er at man fortsatt kan sitte i båten under solsteika og nyte noen kalde uten at man skal bli kriminell av den grunn. 

 

Vil heller at det skal bli like strenge krav til båtførerprøven som det er og få bilsertifikat, og INGEN unntak uansett alder. Da kan det faktisk hende at ulykkestallene går ned, istedefor å justere promillegrensa. på den måten hadde man fått luka vekk 90% av de latterlig dårlige kapteinene 

 

om det ikke gjør meg til ett bedre menneske, driter jeg i :) for jeg har det meget godt med meg selv 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 2 minutter siden:

Det jeg egentli ønsker, er at man fortsatt kan sitte i båten under solsteika og nyte noen kalde uten at man skal bli kriminell av den grunn. 

 

Vil heller at det skal bli like strenge krav til båtførerprøven som det er og få bilsertifikat, og INGEN unntak uansett alder. Da kan det faktisk hende at ulykkestallene går ned, istedefor å justere promillegrensa. på den måten hadde man fått luka vekk 90% av de latterlig dårlige kapteinene 

 

om det ikke gjør meg til ett bedre menneske, driter jeg i :) for jeg har det meget godt med meg selv 

 

Nå henger i hvert fall argumentene litt mer på greip. 

Nyt dagen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 1 time siden:

 

2.8 er ganske mye over kanten, men jeg trur fortsatt jeg hadde kjørt bedre enn mange av kontoristene som skal lage nye regler for oss. 

En slik uttalelse viser vel med all tydelighet hva problemet er: manglende dømmekraft og forståelse av hva som skjer når promillen stiger. Og dømmekraften øker dessverre ikke med økende promille.

Det er en like spesiell opplevelse å følge med på disse diskusjonene hver gang. Argumentene for å fortsette å få lov til å føre båt med promille dekker hele spekteret fra å ikke ville bli detaljstyrt til manglende kapasitet hos politiet til å håndheve loven. At det mangler noe dokumentasjon for å underbygge effekten av skjerpet promillegrense er jeg enig i,  men vi vet da ganske mye om effekten alkohol har på oss, også i området 0,2-0,8. Ref de trådene i det siste der noen er blitt påkjørt, viser ikke disse historiene at vi har svært lite å gå på når det gjelder å følge med og å reagere riktig og raskt?  

For meg bli det i alle fall overtydelig at alkoholen må vente til ankeret er ute. Og hvis det absolutt må drikkes noe mens man er underveis, så finnes det veldig gode alkolfrie alternativer som også andre har vært inne på. Eller er det kanskje følelsen av rusen som er så viktig?  I så fall mener jeg bestemt at man har et problem. Så vil sikker mange hevde at alkolfritt ikke kan måle seg med "ordentlig"  øl. Da vil jeg bare anbefale å bli med på en blindtest. Jeg har hørt om mange som påstod at diverse alkolfrie øl ikke var drikkende, men å skille det ut fra vanlig øl var de ikke i stand til. 

God alkoholfri båtsommer!

 

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte det Olevine skriver over her:

Finnes flere alkoholfrie øltyper som smaker fortreffelig!

Gjorde en liten og helt lokal blindtest hvor alle(5) testpersonene bommet.

Var sågar en i testteamet som ville ringe etter sjåfør da vedkommende følte seg i litt vel godt humør… :cheers: 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 25.5.2018 at 13.35:

 

Noen som vet om det finnes statestikk på dette?

Nei, i følge Endre Solvang fra KNBF så er det nettopp det som er problemet. Det finnes ingen statistikk på hvor høy promille som har vært inne i bildet, men det kan jo komme nå som Havarikommisjonen også skal undersøke ulykker med fritidsbåter.

 

Jeg hørte for et par år siden at man ikke kunne påvise noen nevneverdig effekt av nedsatt promillegrense i Sverige, men jeg vet jo ikke hvor mye de har undersøkt heller...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 26.5.2018 at 12.13:

Heller 50timers kjørekurs med båt for folk i alle aldre, enn senking av promillegrensa. At en eller annen gjøk på ett kontor i Oslo skal nekte meg og puttre rundt med en kald eller tre syns jeg blir for gærnt. Jeg har flere timer på vannet i året enn han har på kontoret sitt.

 

Jeg kjører sikkert bedre med 2.8 i promille enn han og kollegaene gjør edru. 

Det er antagelig båtførere med akkurat den selvtilliten som er årsaken til dette forslaget...

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, quantumduck said:

 

Undres over hvilken relevans dét skulle ha ...

 

Beklager, men den skjønte jeg ikke.

 

Mitt mål/ønske er ikke å ta fra noen gleden ved noe som helst, men av hensyn til både en selv og andre unngå å måtte se slike oppslag som dette i pressen;

 

https://www.nrk.no/sorlandet/mann-alvorlig-skadd-i-batulykke-i-arendal-1.14055983

 

Jeg mener ikke noe i saken utover det som fremkommer av oppslaget, og det kan tyde på at alkohol har vært inne i bildet her, dessverre. Ikke mine ord, men politiets i følge NRK.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...