Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.

janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Joltus skrev 7 minutter siden:

Kanskje vi bare kan si at det er ingen som blir straffet for å føre en båt med opptil 0,8 i promille, men hvis man forårsaker en ulykke med over 0,2 så blir man eneansvarlig for alt. Det være seg redning, erstatninger etc. Både for utstyr og skader på folk som følge av ulykken.

Altså null hjelp av forsikring og samfunnet generelt. 

Så kan man velge selv? 

Jeg mener det var sånn i noen av statene i USA tidligere. I Las Vegas var det helt ok å kjøre bil totalt drita, men skjedde det en ulykke fikk du all skyld. Pussig nok var ikke alle like fornøyde med den løsningen:)

74 % her inne mener loven bør være som den er... tviler sterkt på troverdigheten til denne undersøkelsen det refereres til... en får som kjent de tallene en ønsker, bare og være selektiv i intervjuene... og fake,  enten det er nyheter eller statistikk er som kjent ikke noe ukjent..  

Selv nyter jeg sjelden eller aldri alkohol når jeg fører båt, men har heller ingen "syk" trang til å pålegge andre og avstå, så lenge det er innfor loven i dag... 

Jens_P skrev 29 minutter siden:

Og jeg er ikke redd for at du med 0,8 i promille er sanseløst beruset og ute av stand til å ivareta deg selv eller ditt fartøy.  Bare at dette er nok til å svekke konsentrasjonen og utkikken. Nok til at du heller fikler med mobil eller kartplotter i stedet for å se deg rundt!

Du mener lav promille gjør at du får større trang til å fikle med tlf eller plotter? Seriøst?

Mulig 0,8 er i meste laget, men promille på 0,5 vil neppe gjøre deg til en dårligere båtfører. Hvis du fikler med mobilen er det det som er distraksjonen, ikke om du tar deg en pils underveis.

Med endring til 0,2 vil politiet måtte overse klare lovbrudd fordi det er helt koko å reagere. Kan sammenligne med vestpåbud som politiet i helgen glatt overså fordi det var stille vann, 27 grader og sol.

En noe pragmatisk holdning til det hele er at 0,5 er den beste løsningen om det skal endres noe. Da er signaleffekten der og i praksis vil du ikke kunne ta mer enn en halvliter underveis som tilfredsstiller de som nyter en pils i sommersola.

Kk

@KongKing Les her: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/virkninger-av-alkohol-pa-sentralnervesystemet-og-kroppen-forovrig

Som tommelfingerregel gjelder:

• Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket.
  • Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig.
  • Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Båtadvokaten skrev On 25.5.2018 at 15.24:

Hvis de vil få ned "omfanget" av ulykker med høy promille, burde virkemidlene være 1) strengere straffer for høy promille og 2) betydelig øket innsats for å "fange opp" disse tilfellene. Det strider mot naturens gang at promille mellom 0,2 og 0,8 skulle være en særskilt årsak til omfattende antall ulykker. Det er ikke i dette området promillen er (mest) farlig. 

All denne regulerings- og styringsiveren og ikke minst arbeidet med å få alt politiarbeid inn på "målbare" forhold, er faktisk problematisk fordi det unndrar "realiteten" fra vurderingen og erstatter den med en tallstørrelse. Mer undertrykking kaller jeg det, frihet og ansvar skal visst avskaffes.

Støttes 100% og det er vel ikke tilfeldig at de som følger opp denne saken er NRK i "Bibelbeltet" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jens_P skrev 16 minutter siden:

@KongKing Les her: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/virkninger-av-alkohol-pa-sentralnervesystemet-og-kroppen-forovrig

Som tommelfingerregel gjelder:

• Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket.
  • Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig.
  • Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.

Er vel et utsagn fra indremisjonen.. eller ? 

S/Y Emma skrev 25 minutter siden:

Kommer vel litt an på hvem man spør. Min bestemor, som aldri har satt sine bein i en båt, er nok helt sikkert for en 0,2-grense på sjøen.

Men andre ikke-båtfolk som også blir med på sjøen, bader i det samme vannet som båter kjører osv., skal deres mening høres? Eller vet båtfolk best og burde være en egen lovgivende instans?

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Vet ikke akkurat det. Som vi har sett av denne debatten drives de av ideologi. Og et brennende ønske om å bestemme over andre, Bestemme hvordan andre skal leve sitt liv. De ser alt i svart/hvitt. Enten er man edru eller så er man dritings. At noen kan glede seg over den intense aromaen av Citra forstår de ikke. For dem gjelder kun å helle innpå. De forstår ikke uttrykket "med måte".

Fullstendig skivebom. Bortsett fra det første kanskje, hvis ønske om sikker ferdsel på sjøen kan kalles en ideologi. Og å forstå uttrykket "med måte" vil jeg påstå at både jeg og mange andre forstår det veldig godt. Jeg tar gjerne en øl eller to til maten, ja også to tre glass vin. Men ikke før båten er fortøyd for kvelden / natta, eller i alle fall lenge nok til at jeg er sikker på å være helt edru. Og skal jeg videre senere samme dag stopper jeg etter det første. Vet ikke om dette kan kalles måtehold, men det er nå sånn jeg forstår det. 

PS. Jeg får ikke båten opp i mer enn 10-11 knop.

Hvorfor settes likhetstegn mellom null eller svært lav promillegrense og sikkerhet? Kan det være at man har glemt ett ledd i ligningen - hint oppfølging av (gjeldende) regelverk?

Hva som bør komme først kan en jo også undres på - et nogenlunde godt eksisterende regelverk med effektiv oppfølging eller mer regelverk uten oppfølging...

Venter også på hvilke hviletidsbestemmelser som er ønsket i sikkerhetens gode intensjon... Færder'n må i hvertfall bli forbudt - nattseillas og greier.

Redigert av Ventus (see edit history)
37 minutes ago, Mulligan said:

Det kommer an på type øl.

Vi er mange som ikke drikker industriøl.

Huff ja, hvor dum går det an å være, beklager.

Minner meg forresten om noe som i gamle dager gikk under benevnelsen "negerøl" (det var før ordet "neger" ble bannlyst i Norge og bøker som skrev om hotentotter eller negerhøvding måtte trykkes opp på nytt), visstnok brygget av Ringnes, men kun for eksport til afrikanske land, svært sterkt øl, men ikke veldig godt etter min lite raffinerte smak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Maika skrev for 5 timer siden:

Jeg mistenker at medlemmene her på forumet ikke er helt gjennomsnitlig, men hvis det nå er slik at 74% av båtfolk mener at loven bør være som den er, er det da det som burde være avgjørende i en slik sak?

Hva tilsier at medlemmene her er "avikere" i båt sammenheng ? ? 

Selvfølgelig er det båtfolk som må høres... eller du mener det er mer naturlig å lytte til fjellklatrere og bedhusfolk ? ? 

Nå er det ikke bare båtfolk som benytter sjøen ida. Kjenner faktisk flere bedehusfolk og fjellklatrere som oppholder seg på sjøen på mer enn en måte. Ei heller er det bare båtfolk som betaler kostnader knyttet til død, invalidiserende, sykehus rehab etc ved en ulykke. Det gjør jo faktisk folk over skatteseddelen.

Så det argumentet der holder faktisk ikke.

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Hva tilsier at medlemmene her er "avikere" i båt sammenheng ? ? 

Selvfølgelig er det båtfolk som må høres... eller du mener det er mer naturlig å lytte til fjellklatrere og bedhusfolk ? ? 

Når det gjelder min kommentar ang medlemmene her på forumet, så var det ikke ment nedsettende. Poenget var at medlemmene her nok er mer engasjert i båt-ting enn gjennomsnittet av båtfolk, og dermed kanskje ikke representerer den gjennomsnittlige meningen i mange saker. 

Når det gjelder resten, så svarte Joltus fint:) Selvfølgelig skal båtfolket høres, men det skal nok flere andre også i en slik sak. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...