Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee

Sjøbliss

Recommended Posts

Takk for svar og sorry for at jeg rapper tråden litt.

Ser på Vera Plus controller. Under tekniske data data står det:

Power Supply Input: AC 100-240VAC, 50-60Hz Output: DC 12V/1.5A

Betyr det at jeg kan koble den rett på båtens 12 V anlegg (der spenningen av og til er 14,4 V)?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Null stress å kuppe tråden, så lenge vi snakker smarthus og automasjon ??

Jeg tror det vil fungere fint, men det er ikke alle enheter som har like stor toleranse så jeg ville bare prøvd. Går den i sort ved høy spenning må du inn med en spenningsregulator. F.eks en slik:

https://www.ebay.com/itm/DC-DC-4-2-40V-to-3-3V-5V-6V-9V-12V-24V-Buck-Step-Down-Converter-Linear-Regulator-/322365124189?_ul=NO

Denne vil ta alt fra 4-40v og gjøre om til 12v. 

Men jeg tror ikke du trenger den. F.eks. mitt Wi-Fi punkt har ca samme spekk som du nevner og det fungerer flott på alt fra 11,5V til 14,4V

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Gjør jeg noe feil ved å velge Vera Plus? Ser at den har 433 mhz slik at enkle og rimelige sensorer kan tilkobles og det vil jeg gjerne ha.

Har Victron BMV-712 monitor i båten. Kan jeg med Vera Plus (på sikt) få til overvåkning av batteristatus hvis jeg skulle få tid og motivasjon? (Jeg planlegger foreløpig å bare sette inn en fjernstyrt kontakt med effektmåling til laderen slik at jeg èn gang i blant kan lade opp forbruksbanken i båten.)

Det glade Sørlandet!

Den har jo støtte for ZigBee, Bluetooth og zwave så det er jo bra. Den får gode kritikker men jeg har ikke gravd så mye. 

Ifm å få ladedata fra BMV så krever det at man kan hente seriell data. NodeRed er det muligens støtte for. Ser noe Vera mios plugin. Tror dette kan fungere jeg. Er du skikkelig heldig kan du bare plugge inn USB kabelen, bruke NodeRed slik vi har gjort over og så få dataene inn. Men dette må du evnt lese litt om og kanskje teste. 

mmosberg skrev for 1 time siden:

Takk for svar og sorry for at jeg rapper tråden litt.

Du rapper ikke tråden, for det er akkurat dette den handler om, automasjon og overvåking. Om du er villig til å sette det litt inn i tingene i tråden så er det utrolig moro og givende. Noe har kanskje en litt høy terskel om om du ikke er vant med elektronikk og data, så som Hass, Mqtt og node-red, men det er allikevel overkommelig for de fleste. Bare hyggelig om flere interesserer seg for dette. 

Tipper du ikke får billigere sensorer enn Xiaomi zigbee fra ebay.

Må fort ut med 100,- pr 433mhz sensor. De er mindre pålitelige og bruker mer strøm. 

Så jeg vil absolutt anbefale å ikke "kjøre seg fast" på 433mhz.. (been there, done that).

Det jeg ikke har funnet på zigbee enda er plugin enheter som også støtter effektavlesning, det har man på z-wave.

Men har prioritet funksjon foran effektavlesning.

(Tar gjerne imot tips om noen har en zigbee med effektavlesning..)

Jeg kjenner heller ikke til Vera, men støtter den nodered så kan du hente inn batteridata.

Om du er litt over snittet interessert i data ville jeg sett på Domoticz, Home Assistant eller Homeseer. Det gir uendelige muligheter, men selvfølgelig mer arbeid å få det opp å gå.

Jeg kjører Hubitat hjemme og har gått fra Domoticz til Home Assistant nå i båten. 

Skal man ha en PI engang i båten så kan den likegodt styre alt, flere enheter = mer strøm, og de fleste av oss har ikke ett Lifepo-kraftverk i dørken (enda..)

For en fantastisk tråd! Har ikke filla peiling på PI og programmeringskunnskapene mine strekker seg kun til PLS språk, så det er mange kryptiske ord i denne tråden for min del..

Men som El-ing., skipselektriker og litt mer en middels interessert i automatiserte anlegg så har jeg selvfølgelig en LITT "smart" båt jeg også.

Hadde dessverre ikke store kunnskapene om dette i fritidsbåter før jeg begynte med dette, så gikk for 433Mhz/Z-wave. 

Har PEPLINK 4G modem med dualsim, ekstern GPS for sporing, redundant powersupply AC/DC og satt dette opp mot TELLDUS ZNET V2 kontroller med hauger av 433Mhz/Z-wave komponenter.

Monitorerer bevegelse i kabiner, temp, luftfuktighet, røyk/CO detektorer, lys, strømforbruk og styrer vifteovn, luftavfukter, frostvakter etc. 

Har fungert perfekt som alarmsystem og overvåking -og styring av varme i 2 år.

Jeg var svært usikker på nettopp det som nevnes over her med bortfall av strøm på Telldus kontroller, men har faktisk aldri hatt noe problem med å måtte "vekke" til live komponenter på Z-wave.

Aner ikke hvorfor det ikke har vært noe problem. Jeg har forøvrig en værstasjon på 433Mhz som jeg brukte sommersesongen 2017, men den ble borte fra Telldus systemet en gang i august 2017, og siden har jeg ikke fått kontakt med den.

Telldus kontrolleren min er kun i drift når jeg har 230Vac. Altså kun ved landstrøm eller med generatordrift.

Generatoren kjører jeg ikke mer en nødvendig, så Telldus kontrolleren er ofte et par dager uten strømforsyning.

Allikevel kommer alle komponenter inn i systemet når Telldus kontrolleren kommer online igjen.

VERAPLUS ser forøvrig ut til å dekke alt hva jeg opprinnelig ønsket meg, men enn så lenge bruker jeg kun styringsfunksjonene til Telldus når jeg ligger i hjemmehavn eller under vinteropplag, så forsåvidt gjør den nytten.

Men slike tråder som denne med utveksling av erfaringer og kompetanse bidrar kanskje til at flere forsøker seg på "Smart-båt" og da kommer kanskje produsentene etter og lager enda bedre produkter!

Så heia baatplassen.no ! :flag:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Sjøbliss skrev for 13 timer siden:

Det stemmer. Den burde virke, men det er ingen 100% garanti. Har Vera et forum? Garantert noen som har prøvd.

Sjekket på Vera forumet. Der sto det at nevnte Xiaomi Aqara zigbee sensor ikke var kompatibel. Denne kunne parres, men man får ikke noen data ut av sensoren.

Spørsmål: Er det slik å forstå at hvis man da anskaffer Xiaomi control enheten, så kan denne (via WiFI?) snakke med Vera controlleren slik at man allikevel kan benytte seg av det gode utvalget og de svært prisgunstige Xiaomi Aqara sensorene?

Det glade Sørlandet!

Gunnis skrev for 11 timer siden:

Jeg var svært usikker på nettopp det som nevnes over her med bortfall av strøm på Telldus kontroller, men har faktisk aldri hatt noe problem med å måtte "vekke" til live komponenter på Z-wave.

Aner ikke hvorfor det ikke har vært noe problem. Jeg har forøvrig en værstasjon på 433Mhz som jeg brukte sommersesongen 2017, men den ble borte fra Telldus systemet en gang i august 2017, og siden har jeg ikke fått kontakt med den.

Telldus kontrolleren min er kun i drift når jeg har 230Vac. Altså kun ved landstrøm eller med generatordrift.

Generatoren kjører jeg ikke mer en nødvendig, så Telldus kontrolleren er ofte et par dager uten strømforsyning.

Allikevel kommer alle komponenter inn i systemet når Telldus kontrolleren kommer online igjen.

Kan nok være dette som var problemet mitt;

Min hub (Domoticz) kjørte på 12v, så når jeg koblet fra landstrøm så ble hub`en stående på (den styrer mer enn bare landstrøm) men 230v enhetene ble først merket som offline og senere merket som død.

Hadde jeg skrudd av Domoticz før jeg koblet fra landstrøm så hadde jeg nok ikke hatt det problemet.

Etter at jeg ved ett par anledninger har hatt uønsket besøk under vinterpresenningen på båten (de har ikke vært inne i selve båten) har jeg gått til innkjøp av ett par kamera som skal monteres.

Kjøpte 2stk av denne:

https://www.ebay.com/itm/Xiaomi-Dafang-1080P-Smart-IP-Camera-WiFi-FHD-Night-Vision-Motion-Detection-Cam/202458959391?epid=12021098939&hash=item2f237e8e1f:g:CpEAAOSwk-9btwIt

Som jeg har god erfaring med hjemme i forhold til pris.

Legger videre inn denne firmwaren:

https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks

Det ene kamera vil være montert under presenningen og kun aktivt på vinter.

Det andre vil jeg montere ett sted innvendig og vil være aktivt når jeg ligger i hjemmehavn og koblet mot hjemmeserveren min for å lagre video ved bevegelse.

@mmosberg

Tipper det finnes ett plugin som koblet Xiaomi gateway mot Vera.

Men da må Xiaomi gateway ha 230v konstant for at sensorene skal virke.

Om du vil ha en ferdig hub, så kan du se på andre, f.eks Hubitat (Den støtter zwave og zigbee).

Homey kan du også se på.

Jeg har også bare bruk dafang på xiaofang. Hørt rykter om at de har byttet chip så du må ha noe ny firmware. Tror akkurat nå så er xiaofang beste løsning. Jeg skal se litt mer på dette selv så jeg kan gi et tips når jeg har forsket litt mer. 

mmosberg skrev for 18 timer siden:

Sjøbliss, Dreuf.

Tips til et greit og prisgunstig overvåkningskamera til å ha i båten? Som pusher bilde ved innbrudd. Helst knyttet til Vera Plus controlleren, men ikke et must.

Vent litt så ser vi om det har skjedd noe nytt med Xiaomi kameraet. Dette kameraet er kanskje det alle beste til denne prisen og har vært veldig enkelt å legge inn en annen firmware på. Men nå ser det ut som om det er kommet en annen chip i det og denne firmwaren virker ikke lenger. Bakdelen med den originale firmwaren er at den er låst til "Mainland China" gjennom en egen app. Det virker ut av boksen ja, men det er strupet helt inn og man får gjort veldig lite med det annet en det appen tillater. Modifisert firmware åpner opp denne begrensningen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...