Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

On 5/2/2019 at 3:18 PM, Dreuf said:

 

Og her om MQTT: https://github.com/victronenergy/dbus-mqtt

 

Brukte en del tid på dette før jeg begynte å bruke signalk plugin. Mye enklere.

 

 

Leste litt her på MQTT delen (les hele readme) så ser det ut til at man kan endre verdier over mqtt. I tilfelle kan man jo automatisere det på node-red. Jeg tror jeg skal inn med en dedikert pi til VE med CCGX jeg også. 

 

Prøvde signalk til AIS men så langt er det bare rot. Ikke akkurat veldokumentert det der. Tror jeg mangler en plugin men skal forske litt mer på det. Jeg har jo ikke noe koblinger til nmea bussen men jeg har TCP port på AIS transponderen og der får jeg masse AIS data, men signalk klarer ikke tolke den. Dataene ser ut akkurat som de snakker om her: https://github.com/SignalK/signalk-parser-nmea0183/issues/32

 

Men jeg finner ikke at jeg har den nevnte nmea parseren og den kan ikke legges til i GUI. Mulig jeg overser noe.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Har gått med "Internet of Boats" i bakhodet noen uker nå, og tror jeg har en plan om et Reodor Felgen-aktig opplegg jeg har lyst til å prøve ut. Ikke noe voldsomt fancy, men det meste av dette er for meg kjent territorie, og jeg har alt av deler for å komme i gang, så det er egentlig bare å gjøre.

 

Tanken er å få på plass en infrastruktur som kan utvides etterhvert. Planen er noe slikt:

 

20190515_202505.jpg.34f1f69b2a07175849e63033d99b57ab.jpg

 

Altså: En Raspberry Pi med et sensitivt wifi-kort (med ekstern antenne), som er satt opp til å koble seg automatisk til kjente trådløsnett, f.eks i hjemmehavna. Dernest prøver den å koble seg til åpne nettverk selv om de ikke er kjente.

 

Inne i båten har jeg et Wifi aksesspunkt, som alle mine dingser (ESPer, telefoner, laptoper osv) kobler seg til. Pi'en fungerer som gateway for aksesspunktet, slik at alle dingsene har trådløsnett enten det finnes "eksternt" trådløsnett med internett eller ei. Vurderer også å kjøre en caching proxy her, men usikker på om Pi er kraftig nok. En annen tanke er Pi-hole for å kutte båndbreddebruk og slippe reklame.

 

En gammel Atom-basert laptop blir stående i båten, som et enkelt GUI for det jeg måtte ende opp med av tjenester. De samme tingene blir jo tilgjengelig på telefonen, men greit å ha større skjerm og mus/tastatur. Har tenkt å gå for Signal K, og bruke ESP'er for diverse sensorer som skal rundt i båten. Home Assistant er en mulighet også, men i første omgang tror jeg Signal K ligger nærmest.

 

Det er ikke med på tegningen, men jeg går ut fra at jeg kommer til å trenge en dedikert Pi til å kjøre Signal K og eventuelt andre ting. Har tilgodelapp hos Pi-pusheren, så jeg plukker opp et par til neste gang jeg er i byen.

 

Dingser jeg allerede har:

 

- Gammelt wifi AP (DIR-655, tar 12V 1A. Tregt, men antagelig greit nok)

- Webcam (Flere typer, bl.a. en Dafang som kom i posten i dag)

- ESP8266 og -32

- DS18B20 temperatursensorer

- Ymse AVR/arduino brett og chipper

- Gamle mobiltelefoner med 4G som backup-nett

 

Dingser i bestilling:

 

- Hall-effekt coloumetere til batteriovervåkning (Håper jeg klarer å hacke disse for å få ut dataene som vises på displayet og sende videre til Signal K via en ESP. Eller i verste fall droppe hele kontroll/display-boksen og lage min egen)

 

Dingser jeg vurderer:

 

- Dedikert skjerm til innfelling i nytt instrumentpanel

- LED-lister med trådløs styring for lys i motorrom og andre steder

- En eller annen GPS-løsning som kan mate OpenCPN med posisjonsdata

 

.. så, hva tror dere? Er det galskap eller genialt? Som sagt så er dette ting jeg stort sett kan, og som det sies: når alt man har er en hammer så ser alt ut som spiker..

 

 

 

Link to post

Dette ser helt supert ut. Jeg gav opp hele Wi-Fi kampen og fikk meg tvillingsim med stor data kvote. Stabilt internett er ikke så veldig dyrt lenger. 

 

Signalk er jeg ikke oppe nok på som du skjønner, ei heller ESPer men jeg har nå kjøpt en ultrasonisk sensor og skal handle en ESP (32 eller 8266) for å koble den til septikmåler. Siden jeg nå kjører opp en egen pi til CCGX blir HA pi også til dedikert skjerm. Jeg legger opp nettkabel og 12v-5v strøm med skjerm i en slik konfig: 

 

102035_600x.jpg.61f9a08041178ecb018afa30274bca3a.jpg

 

Denne får stå nede i mellomgangen på en antiskliduk som første utgave på en fast skjerm. Her vil jeg vise alle relevante sensorer og septik, batteri osv. 

 

For SD kort går jeg over på et slikt kort. Spesial laget for mye IO. Var ikke så dyrt (kjøpte 32gb utgaven).

https://www.samsung.com/us/computing/memory-storage/memory-cards/microsdxc-pro-endurance-memory-card-w-adapter-128gb-mb-mj128ga-am/

 

Ellers dafang er tommel opp. Jeg liker ZigBee, og skal lære litt ESP/ardunio osv... Gleder meg til å se hva du finner på!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Har allerede en tvillingsim fra jobben, men de er litt gniene på data. Siden jeg i teorien skal ha stabilt internett i hjemmehavna tenkte jeg å tvinge Pien som er router til å velge det billigste nettet: wifi fra båthavna om den er tilgjengelig, eller wifi fra telefonen med tvillingsimen hvis ikke. Hvis ingen av delene funker så prøver den bare å finne et hvilket som helst åpent nett. En slags redneck engineering 4G-router til materialkostnad 0,- siden jeg har alt i skuffen.

 

Victron ser jo virkelig lekkert ut, vil gjerne se noen bilder fra oppsettet ditt etterhvert! Og legg gjerne ut konfigfiler og slikt, det er interessant å se.

 

Interessant om SD-kortet, jeg oppdaget nå nettopp noen bad blocks på mitt siste brukbare. Enten må ungen tåle lavere oppløsning på Peppa Gris på tableten sin, eller så må jeg handle nye. Skal se etter de endurance-kortene isåfall.

Link to post

Det skal jeg gjøre ?

 

Det jeg ser på nå er dette med septik. Har kommet frem til at jeg vil lage hull i mannhullet og montere en vanntett ultrasonisk sensor med en ESP for kobling til trådløst nett. Den kan drives med batterier eller kobles rett på 12v. Kanskje et vanlig batteri er like greit? Erfaringer? 

 

Screenshot_20190516_065446.jpg.7db71d05531e8caa1e7bbe2206fd2ae1.jpg

 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F253978673298

 

Denne skal fungere helt likt som HR-SR04 som benyttes bl.a. her:

https://maker.pro/arduino/projects/ultrasonic-arduino-water-level-indicator

 

Jeg vil ikke bruke LED for å indikere fyllingsgrad men MQTT til HA og dette opp en gauge Lovelace tile som jeg setter opp på skjermen jeg nevnte over eller på appen. To be continued...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev for 12 timer siden:

 

Leste litt her på MQTT delen (les hele readme) så ser det ut til at man kan endre verdier over mqtt. I tilfelle kan man jo automatisere det på node-red. Jeg tror jeg skal inn med en dedikert pi til VE med CCGX jeg også. 

 

Prøvde signalk til AIS men så langt er det bare rot. Ikke akkurat veldokumentert det der. Tror jeg mangler en plugin men skal forske litt mer på det. Jeg har jo ikke noe koblinger til nmea bussen men jeg har TCP port på AIS transponderen og der får jeg masse AIS data, men signalk klarer ikke tolke den. Dataene ser ut akkurat som de snakker om her: https://github.com/SignalK/signalk-parser-nmea0183/issues/32

 

Men jeg finner ikke at jeg har den nevnte nmea parseren og den kan ikke legges til i GUI. Mulig jeg overser noe.... 

 

Hva vil du oppnå med signalk til AIS? Hente TCP-AIS og sende det ut igjen som NMEA0183?

 

For meg ser de dataene der ut som NMEA0183.

 

Da går du på "server" og connections, velger "input type" NMEA0183, Source: TCP Client og lager en ID.

Så lagrer du og restarter serveren.

 

Da har du AIS inn på signalk.

Skal du videresende som NMEA0183 så bruker du "signalk-to-NMEA0183" pluginet tror jeg.

Skal du videresende som NMEA2k så bruker du "signalk-to-nmea2000"

Vil du ha data inn i f.eks OpenCPN så legger du en ny connection der med ip-adressen til PI og port 10110. (TCP)

 

Jeg bruker ofte ett plugin som heter "SKWIZ" det er fint å bruke for å se hvilke data man har inn på serveren, og hva signalk adressen er.

 

Dokumentasjonen av signalk er ikke toppers, men jeg anbefaler å melde seg inn i slack gruppen deres, der er det mye god hjelp. https://signalk-dev.slack.com/

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post

@moloko

Gøy å lese planene dine, hold oss oppdatert!

 

Jeg kjører også ett internt wifi-nettverk i båten, med en WRT54GL router (internt wifi), Ubiquiti Loco M2 (eksternt wifi) når jeg er i hjemmehavn og 4G router ellers.

 

Jeg kjører også signalk som "backend" og home assistant som "frontend" i tillegg til at laptop og nettbrett kobler seg mot signalk når jeg bruker kartprogram der (opencpn, isailor etc).

 

Vedr trådløst styring av led lister så bruker jeg GLEDOPTO Zigbee enheter som styres av Deconz. 

Kan da gå enten rett inn i Node-red eller til HomeAssistant.

Jeg vurderte også DS18B20 tempsensorer, men det er like greit å heller bruke noen trådløse zigbee temp/hum følere. Jeg bruker Xiaomi sine, koster 80-100,- pr stk i kinaland.

 

På GPS så finnes det mange usb-dingser som kan brukes, eller om du har NMEA nettverk i båten fra før (enten 0183 eller 2000) så kan du hente GPS data derifra og rett inn i signalk. Da kan du også hente annen info som ligger tilgjengelig på NMEA nettverket.

 

Jeg har en original 7" rpi skjerm på kartbordet, men lurer på å fjerne den og heller kjøre RPI headless mot en fastmontert tablet som frontend. Også leker jeg litt med tanken om å sette opp en Nextion skjerm med en Nodemcu i lugaren med oversikt over batteri, vind og ankervakt.. (ikke fordi at jeg har behov, men fordi at det er gøy).

Link to post

@Dreuf hele ideen min med signalk er AIS med kart inn i appen. Jeg har jo dataene i nettverket og signalk har et kart for AIS objekter. Ikke fordi jeg trenger men fordi jeg har lyst. Kanskje jeg kan få det inn i HA med en iframe? 

 

Motordata, nav osv har jeg ingen umiddelbare planer om å få inn. Jeg skal nok ha en Volvo Penta til NMEA 2K duppeditt etterhvert, men da mest for å få det opp på plotteren. Kanskje jeg kan koble til Ethernet også for å få det inn i signalk men er mange prosjekter i kø før det.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Skjønner.

 

Om du legger den inn under "connections" så skal du få dataene inn på "maptracker" plugin. Jeg prøvde den i iframe men greide ikke at den skulle hente min possisjon og zoomnivå, så den ga jeg opp.

Så da brukte jeg heller "freeboard-sk" appen som jeg låg inn i iframe, det fungerte fint. Mener jeg låg ut ett skjermbilde tidligere i tråden.

 

Link to post
4 hours ago, Dreuf said:

På GPS så finnes det mange usb-dingser som kan brukes, eller om du har NMEA nettverk i båten fra før (enten 0183 eller 2000) så kan du hente GPS data derifra og rett inn i signalk. Da kan du også hente annen info som ligger tilgjengelig på NMEA nettverket.

 

Jeg _tror_ at GPSen jeg har (en eldre Garmin-sak) har en NMEA 0183-utgang. Dette skal jeg sjekke. Om jeg kunne koblet den på en ESP som sendte dataene videre på wifi så hadde det vært knall.

 

Har lyst til å bytte ut GPS og ekkolodd etterhvert, men må riste litt på sparebøssa først. De jeg har nå er vel et sted mellom 10 og 15 år gamle, klumpete, upraktiske og generelt i veien. Hadde vært deilig å byttet ut hele røkla med en kombinert gps/ekkolodd innfelt sak.

Link to post

Jeg parkerte SignalK litt, vet ikke helt hvorfor det ikke virker men jeg kommer tilbake til det. :) Har handlet inn noen ESP32 og litt sensor til septik osv. Må prøve meg på dette nå, kan da ikke være så veldig vanskelig! Tror jeg har en plan for den septiksaken - men jeg satt her og lurte litt på dette med Ebersprecheren. Den har slik jeg skjønner det fra kontrollpanelet en brun/hvit som er minus, en rød som er pluss, og en gul som sender 12v signal tilbake til Eber for å få den til å starte opp. Om jeg har forstått dette riktig skal CTRL være +12V så lenge Eber er påslått. For å kontrollert skru av Eber skrur man av CTRL. 

 

Det jeg kunne tenkt meg var å koblet en ESP eller Sonoff SV i serie på den gule ledningen. Fra kontrollenheten til Eber går den videre til ESP. Får ESP et signal inn på S1 skrur den på CTRL. Får ESP inn signal på S2 skrur den på CTRL. Switcher S1 fra on til off skal CTRL skrus av (slik at det går å få skrudd av på panelet uansett). Det jeg ikke er sikker på er om f.eks. S2 skal også trigge S1 på "fra ESP siden". 

 

image.png.260b9bd034472a554115bccbe7a7d4ff.png

 

Om noen har noen gode ideer hvordan dette kunne vært gjort så har jeg powerpoint tegningen her: 

https://drive.google.com/file/d/1RuDxSinutDVIsGh81IDQLh5rgLWGDR3p/view?usp=sharing

 

Jeg har også sendt denne til "min smarte programmerer" men han har ikke svart enda, så derfor har jeg drodlet litt videre for meg selv... 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Kan du ikke heller koble i parallell? 

Da vil du kunne starte varmeren selv om det skulle være en feil på ESP.

Takler ESP`en 12v inn? Tror jeg bare har brukt dem på 3.3v og 5v så har ikke sjekket.

 

Fikk mine Innr kontakter i går så har lekt litt med oppsett i dag:

Skjermbilde.JPG.929092400f321eb8c876435120c2ea94.JPG

 

Varmtvannet er utilgjengelig siden hovedbryter til VVB er skrudd av. 

Link to post

Se der ja @Dreuf. Det ser veldig bra ut! Gode de der Innr kontaktene :) 

 

Hva med å bruke denne? 

 

Shelly 1 Open Source-fjernstrømbryter

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/wi-fi/shelly/shelly-1-open-source-fjernstrombryter-p51301

 

Den var jo dritbillig! Kreativt forslag. Koble inn +12V på SW fra Eber. 

 

image.png.86cfe729037a3e8946dcc62253c93ac3.png

 

Hva menes med SW input can be floating tror du? 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

 

image.png.260b9bd034472a554115bccbe7a7d4ff.png

 

 

 

 

Med forbehold om at eg har forstått deg rett, så må du vel endre logikken litt og:

"IF S1 or S2 = CTRL ON" vil overstyre alle andre status enn "IF !S1 and !S2 = CTRL OFF"

Må bruke flanke her og, i to ledd:

 

IF S1 from OFF to ON = CTRL ON

IF S2 from OFF to ON = CTRL ON

IF S1 from ON to OFF = CTRL OFF

IF S2 from ON to OFF = CTRL OFF

IF !S1 and !S2 = CTRL OFF

 

 

Link to post

Kjørte forbi Kjell i sted, måtte bare kjøpe en sånn Shelly for å leke litt. Kobla den opp med et lite 12v batteri og lekte litt. 

 

Fikk den inn i Home Assistant med et lite REST API switch. Veldig enkelt og fungerer perfekt. Dessverre får jeg ikke SW til å virke annet enn mot negativ. Dvs bryte SW mot L. Så blir nok nødt å gå til alternativ software som Tasmoto eller Nodemcu for å sjekke. Alternativet er rele eller transistor som jeg kladdet på over. 

IMG_20190521_181708.jpg

Screenshot_20190521_181903.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Revisjon på design. Jeg har kommet frem til at jeg må bruke et relé for å få til det jeg ønsker. Om jeg har skjønt transistorer riktig skal det være mer positiv på C enn E for at den skal virke så derfor har jeg vel mine tvil. Samtidig må jeg drive å lodde og styre om jeg kjører transistor, helst egentlig med et printbrett i tillegg. Derfor tenker jeg at vi bruker et lite universalrele av denne typen: 

universalrele-12-24-v?636898008360765906

Dette kan du nok få på Ebay for 10-15 kroner, eller for 99 på Kjell. https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/alarm-sikkerhet-og-overvaking/alarmer/detektorer-sensorer-brytere/universalrele-12-24-v-p50602

 

Dette kan jeg bare lime rett på Shelly og koble til styringsstrømmen fra Eber kontrollpanelet. Ved styrestrøm blir reléet tilkoblet, uten strøm frakoblet. Da kan jeg koble SW til L på Shelly og jeg har i praksis styring. Det neste er å programmere Shelly slik at det går å koble ut Shelly selv om styrestrøm kommer inn på reléet i det tilfellet hvor S2 kobler av men S1 fortsatt er på. Det kan nok bli en nøtt....

 

Oppdatert skisse:

image.png.ff5dec6c1e5ad01f6539b0b6ff6eff66.png

 

For å drodle litt rundt kompleksiteten.... MQTT er styring via Home Assistant. Om det er MQTT eller REST er uvesentlig. 

 

2019-05-21.png

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Jeg tenker noe slikt:

 

1330565318_eberstyring.JPG.9893ba5db574e35265c31d993141682c.JPG

 

Med programvare fra ESPeasy så burde denne være grei å få til.

For enkel programmering så bruker man en "pushbutton" som fysisk bryter.

 

S1 styrer GPIO_0 via toggle.

GPIO_0 styrer da GPIO_4.

GPIO_4 styrer du også via MQTT / HTTP.

GPIO_4 styrer relè.

Relè styrer Eber.

 

Kan også bruke en vippebryter som S1, men da blir det litt mer programmering.

 

https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=3783

 

Edit:

Eller har du allerede 12v bryter som du skal bruke, og du ikke har lyst til å gjøre om til 5v?

Isåfall kan du sette den bryteren til å styre ett rele igjen..

Men da er vi vel like langt som den opprinnelige tegningen din.

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post

Dette er veldig bra @Dreuf har faktisk jobbet litt videre vi også. Er bare usikker på om styrestrømmen til varmeren kan være 5 eller 3.3 volt. På 801 er den 12v. 

 

Edit: set du bruker rele. Glem det med styrestrømmen. Men inn har vi ikke 5v så den må justeres ned med regulator. "Bryteren" er jo panelet 801 som ved "på" gir 12V inn. 

 

Her får den 12v styrestrøm over en transistor. Transistor kan erstattes med rele selvsagt. Avhengig av hvor mange mA strøm som går.

download_20190522_161557.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...