Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Kjøpte et 3,5" hdmi touch, så blir spennende om jeg får det til å virke😊

Jeg har tatt vekk aktiveringspanelene og bruker kun en bryter. Spenningsnivå mellom batteriene er relativ likt ved innkobling, men noe forskjell vil det nok være. Batteriet til thrusteren blir ladet med 50A, men om man kjører den eller vinsjen lenge nok sakker det ned. Håper batteriet holder lengre dersom det kobles sammen forbruk. Kan event sette et rc ledd for å dempe gnist

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 1 time siden:

Kjøpte et 3,5" hdmi touch, så blir spennende om jeg får det til å virke😊

Jeg har tatt vekk aktiveringspanelene og bruker kun en bryter. Spenningsnivå mellom batteriene er relativ likt ved innkobling, men noe forskjell vil det nok være. Batteriet til thrusteren blir ladet med 50A, men om man kjører den eller vinsjen lenge nok sakker det ned. Håper batteriet holder lengre dersom det kobles sammen forbruk. Kan event sette et rc ledd for å dempe gnist


Ja jeg tenker gnistdannelse ved inn og utkobling. Hadde vært bedre å legge sammenkoplingen inn og ut ubelastet. Hva med å bare lage en ‘boost’-knapp på sida? 😁 Evt la den være aktiveringsbryter for thruster/ankervinsj (som ikke er dumt å ha, har ved uhell prøvd å slite vinsjen min løs fra dekk et par ganger…)

Link to post
Share on other sites

Da bør det vel gå greit med releene? Jeg har min faste variant, ved å bruke 5V-drevne releer på ESP32-ene, og så lar jeg dem drive Biltemas 30A-releer. De igjen driver enten kraftigere releer der det trengs (teinehaler, hovedstrøm osv.), eller så driver de den tingen som skal drives direkte. Med relésokler er det gjort på et øyeblikk å bytte ut releer som har blitt ødelagt, men jeg har ikke opplevd det ennå. Heller ikke har noen ESP-er eller 5V-drevne releer blitt ødelagt, så vidt jeg kan huske. Noen av releene har blitt brukt ganske mye også, jeg er jo ute minst én gang i uka hele året.

Link to post
Share on other sites

Det jeg er skeptisk til er at det er ‘stikka’ som vil aktivere hjelperelé som vil aktivere stor kontaktor, _samtidig_ med at thruster og/ankervinsj koples inn eller ut, dvs mens det går stort strømtrekk eller idet stort strømtrekk koples fra. Det er i grunnen oppskrift på å spise relé. Derfor hadde det vært bedre med en løsning der en ‘aktiveringsbryter’ for thruster/ankervinsj gir signal til kontakt via relé slik at sjaltingen foregår i ‘fredstid’ 😁 Vekslereleene på thruster/ankervinsj er jo som oftest ganske kraftig bygget og det er vel pga denne problemstillingen. Om det pleier å ha noe RC-ledd eller spark arrestor er jeg usikker på.

 

Jeg lagde en intervallbryter til vindusviskere for en kamerat med 10A Songle relé og der ble styrbord relé spist opp ila 1.5 sesong. Byttet relekort og la til noen spark arrestors jeg kjøpte på Ali (de hadde etter det jeg kunne se både resistor/kondensator og en varistor). Har heldigvis ikke fått flere reklamasjoner etter det 😁

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...