Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

VegJoh skrev for 3 timer siden:

 

Kult. Har ikke fått sett på den jeg har enda, men det står på TO-DO lista.

 

Det jeg imidlertid har fått sett på i det siste og som har stått på den samme lista en stund, er NMEA2000

 

Fikk tak i noen MCP2562 Can-trancivere og har nå fått satt opp et opplegg der jeg både kan skrive til og lese fra NMEA2000. 

 

image.jpeg.02b8f6481e88a1c7e510f35aa2db2eb8.jpeg

 

 Kult! Da har du altså laget en såkalt  ‘Sailor Hat’ fra skratch mer eller mindre? Bruker du innebygd CAN-Controller i ESP32 eller er det soft?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Bruker du innebygd CAN-Controller i ESP32 eller er det soft?

Bruker den innebygde CAN kontrolleren på ESP32, men den trenger fortsatt tranciveren (mcp2562).

I tillegg bruker jeg bibliotek for NMEA2000 laget av ttlappalainen på github.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 5.1.2024 at 8.58:

Jeg har i den siste tiden jobbet veldig mye hjemme med hjemmeautomasjon så det har vært litt lite tid til båten, helt ærlig. Men nå skal det snu igjen. Nå har jeg gått til anskaffelse av Raspberry Pi5 8GB, en 256GB SD kort og alt skal settes opp på nytt. Kanskje jeg skal lage en ny tutorial fra bunn? Om noen er interessert så kan jeg gjøre det.

Kult. Jeg har satt opp en Rpi hjemme med HomeAssistant, men bruker den stort sett til styring av lys, så har ikke gått i dybden.

 

 

Sjøbliss skrev On 5.1.2024 at 8.58:

Jeg har også kommet over følgende prosjekt: https://github.com/KinDR007/VictronMPPT-ESPHOME. Her kan man sette opp ESP32er for å koble rett i VE.Direct porten til Victron MPPT, shuntmåler og ladere mv. ESPen vil så (etter valgt frekvens) sende sensordata til Home Assistant.

Victron til ESP er gøy (en ESP8266 du bruker på bildet der ??). Jeg tittet litt på det for en stund siden, men da ikke mot HomeAssistant, men bare direkte til en microkontroller (se link under) Siden mitt Victron oppsett begrenser seg til en MPPT75/15 for solcellelading, så er behovet mitt ikke så stort, og prosjektet kom ikke til profofconsept stadiet engang.

https://beta.ivc.no/wiki/index.php/Victron_VE_Direct_DIY_Cable

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Så bra! En ny oppgradert versjon kan kun bli bra. Jeg har fikset meg en Raspberry Pi 5, bestilt med M.2 hat og nye UBEC med 5V/5A fra Kina, kabler til Victron og bokser til ESP32ene. Skal bli et morsomt prosjekt, garantert 🤘

 

20240109_082710.jpg.72396924b08ab893dbd6a6e516c01e9a.jpg

 

Deler på vei fra Kinas land.

 

Screenshot_20240112_180529_OneUIHome.jpg.c33ca61d1ad33b648948392f9a8ab4d1.jpg

 

Men midt i kaoset glei jeg litt på isen og knakk beinet ... 

 

20240108_110833.jpg.a7b11ed4bcccc85dd3b17a03161ed6b6.jpg

 

20240109_140727.jpg.4fc81cd5e9ee721c8bf27e29e049986e.jpg

 

Men om noen uker skal det bli prosjekt. Har fått GPS HATen til å virke på Pi5 så om Victron løsningen fungerer med ESPene blir det konge. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Merk dere at det er en breaking change i Nginx proxy manager denne uken. Dersom dere har på auto-update kan det bety at dere brått mister kontakten med HA eller andre ting dere kjører SSL proxy for. 

 

Dersom det skjer så koble til lokal IP og kjør restore av nginx proxy manager og så kommer alt opp igjen. Slå av automatisk oppdatering og les release notes 🎶

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har oppdatert firmware på Cerboen til 3.30 i dag. Inne i Node Red lå det en palettoppdatering på Shelly og NodeRed Dashboard som jeg oppdaterte.

Det skulle jeg ikke gjort. Etter oppdateringen av Shelly platten vil ikke lysene dimme til 0. (nesten sikker på at det var denne som forårsaket det og ikke oppdatering av Cerbo som også oppdtarte NodeRed).

Jeg kan justere fra 1-100%, men når jeg setter 0% så virker det som at forrige verdi blir stående.

På bildene ser man 14 og 14% på brightness, men om jeg sender 0% blir 14% brightness stående og lyset vil aldri slå seg av.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for løse problemet?

14:

Screenshot2024-03-28175358.png.78d017396161735a1da246930879380c.png

0:

Screenshot2024-03-28175308.png.4b79fef3d904e044609d2a74dceeb733.png

Link to post
Share on other sites

Etter lang graviditet er endelig dybdeteller ankervinsj + fjernkontroll via mobil på på plass 😇 Måtte tvinge meg selv til å vaske og polere samt ta service på motor først 😅

 

En induktiv giver og en liten magnet på hovedaksling og en liten boks med en ESP32 + 2 x 30A releer. Bare testet til 6 m foreløpig men ser ut til å fønke veldig bra. Har et bistabilt relé i boksen som slår på dingsen når vinsjen kjøres for å løsne kjetting fra haikjeften. Den holder seg på en halvtime før den lagrer dybde og slår seg av. Kan også sette den i awake dersom jeg vil dra ut båten fra kaien feks.

 

 

IMG_1601.png

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 6 timer siden:

Veldig kult! Nå må du bare legge inn at den stopper utslipp etter x antall meter ;)


Jeg kodet faktisk det, samt hale opp til ‘anker-vaskeposisjon’ automatisk - men tok det bort igjen pga skadepotensiale. En liten feil så står vinsjen og kiler ankeret i klysset/sliter noe i stykker - eller spoler ut kjettingløkker på dekk/kiler seg. Den irriterende utfordringen med at båten reker avgårde mens jeg står fremme og kjører ut for å se hvor mye kjetting som er igjen i kassen eller holder båten på rett sted mens jeg kjører ut uten å ane hvor mye som er i kassen er i alle fall løst! Men det kommer muligens en dings nr 2 som kjører baug/hekkpropell + sjalter gir fra samme grensesnitt. 

Link to post
Share on other sites

@Fantino Stilig prosjekt! Men er det jeg som misforstår hva @Swingswong spør om? For det er vel ikke noe problem sånn sett å se at det er 16 meter dypt og så ha noen trykkfelt med 1, 5, 10, 15, 20 meter, så du trykker på 15 og to ganger 1 for å få den ned til 16 m pluss 1 m for at det skal ligge flatt (eller eventuelt mer ekstra, hvis man gjør det - jeg angrer nesen aldri opp...)? For det er vel det "utslipp" skal bety?

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Fantino Stilig prosjekt! Men er det jeg som misforstår hva @Swingswong spør om? For det er vel ikke noe problem sånn sett å se at det er 16 meter dypt og så ha noen trykkfelt med 1, 5, 10, 15, 20 meter, så du trykker på 15 og to ganger 1 for å få den ned til 16 m pluss 1 m for at det skal ligge flatt (eller eventuelt mer ekstra, hvis man gjør det - jeg angrer nesen aldri opp...)? For det er vel det "utslipp" skal bety?


Du misforstår ikke, bare jeg som la det bort fordi jeg ble skeptisk til å la vinsjen ‘gyve’ på om noe kiler seg ene eller andre veien 😊 Funderte også på å legge inn auto-nødstopp om hastigheten blir for lav (= spinner på clutchen) men valgte til slutt å la ørene til kapteinen bedømme det i stedet 😄 En omdreining på kabularet er uansett for lang tid om vinsjen har lyst til å slite seg selv av fundamentet..

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg, takk! Jeg har den samme problemstillingen på ei garasjedør som åpnes med vinsj, men jeg løser det ved å ha et oppsett i Home Assistant som krever at jeg trykker på en "utløserbryter" for å vise knappene for lukke, åpne litt og åpne helt, og når de er trykket, forsvinner de igjen, og jeg har bare stoppknappen på skjermen. Dermed kan jeg enkelt stoppe hvis noe skulle skje.

 

image.png.79cbb7f56608283adb14b7fd02a63aff.png      image.png.f39d039ca63d42d89bfcca6a1a01ea59.png

 

Det gjøres med betinget konfigurasjon, avhengig av entitetstilstand. Entiteten er knappen øverst for å aktivere.

 

image.png.ed033d17232bf3f74483b17489bf6590.png

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 13 minutter siden:

Da skjønner jeg, takk! Jeg har den samme problemstillingen på ei garasjedør som åpnes med vinsj, men jeg løser det ved å ha et oppsett i Home Assistant som krever at jeg trykker på en "utløserbryter" for å vise knappene for lukke, åpne litt og åpne helt, og når de er trykket, forsvinner de igjen, og jeg har bare stoppknappen på skjermen. Dermed kan jeg enkelt stoppe hvis noe skulle skje.

 

image.png.79cbb7f56608283adb14b7fd02a63aff.png      image.png.f39d039ca63d42d89bfcca6a1a01ea59.png

 

Det gjøres med betinget konfigurasjon, avhengig av entitetstilstand. Entiteten er knappen øverst for å aktivere.

 

image.png.ed033d17232bf3f74483b17489bf6590.png


Fancy 😁 Jeg skulle egentlig bare lage dybdeteller men når jeg likevel skulle putte en ESP der fremme så _måtte_ jeg lage fjernkontroll også.. Og så begynte jeg å fundere på å lage fjernkontroll til thrustere og gir også, men fant ut at det måtte bli steg 2 for å få bevegelse i prosjektkøen. Problemet er at fantasien er alt for livlig 😅 Ser forresten at jeg skrøyt på meg en ESP32, men det er feil - brukte en god gammel ESP8266 her også. Men på dassmåler 4.0 (radarbasert) som står på benken nå så blir det ESP32 for det ble for slitsomt å få debugget Modbus-kommunikasjon med bare en seriellport 😝

Link to post
Share on other sites

Når du først har ESP-en der kan du sikkert finne en eller annen optisk greie på Ali som kan telle kjettingleddene. Så ser du forholdet mellom det som går ut og omdreininger på vinsjen, og hvis forholdet blir feil, stopper den automatisk. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 10 minutter siden:

Når du først har ESP-en der kan du sikkert finne en eller annen optisk greie på Ali som kan telle kjettingleddene. Så ser du forholdet mellom det som går ut og omdreininger på vinsjen, og hvis forholdet blir feil, stopper den automatisk. :giggle:

Fantasien er problemet som sagt 😂 Jeg har funnet ut at jeg må prioritere disse forbedringene etter reell bruksverdi og ikke bling-faktor - dessverre … 😜 Foreløpig top of the pops er varmt dusjevann fra inverter etter noen dager i uthavn. Denne kommer lenger ned på lykke-stigen

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 27 minutter siden:

Skjønner. Det er problemstillinger jeg ikke er i nærheten av, du kunne ikke betalt meg nok til å overnatte i båt i noe mindre enn en 70-fots cabincruiser...så det skjer aldri.


😂😂😂

Link to post
Share on other sites

@Fantino Mener du å kjøre en MQTT server/broker i båten, eller en over nettet? Over nettet kjører jeg den på en virtuell Pi på serveren i huset og på hytta, og så bruker jeg pfSense-brannmuren til å rute videre. De er det greit å passordbeskytte. Å kjøre en på Pi-en i båten er ikke noe problem i det hele tatt, bare å installere, godkjenne anonyme tilkoblinger i  /etc/mosquitto/mosquitto.conf (legge til linja allow_anonymous true nederst i fila), for internt i båten er det helt unødvendig å beskytte noe som helst, hvis du da ikke har helt åpent trådløst nett og er redd for at en nordkoreansk hacker i nabobåten skal bryte seg inn når du ligger i uthavn. :lol: Node-RED har en brattere læringskurve, men hvis du kan programmere JSON, er det mye som kan gjøres med funksjonsnoder.

 

@Swingswong Det ser flott ut, men jeg fant ganske snart ut at det var for mye pes å gjøre brukergrensesnittet i Node-RED. Det tar seg av det meste av det som foregår i bakgrunnen, mens jeg bruker HomeAssistant til å lage brukergrensesnitt. Som dette jeg har laget til reléstyringen for nettbrettet som skal i båten, det tok ikke lange tiden å lage. Det med motorheis og tilt er avhengig av at mobilen min er i båten for at det skal virke (iBeacon-app på Androiden, og ESPresense på en ESP32 i båten).

 

image.png.1e22d5d5324db548f33e2bb5951ec380.png  image.png.9f10ad6e194c54a5db506ee61b40e4fe.png image.png.47e5b187bf3821557dc52775f14dcc7d.png image.png.651c1f96156d7d13c99b77715a82dac5.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...