Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Hei, har skumma gjennom denne interessante tråden. På tross av diverse vellykka Arduino prosjekt så valgte eg å kjøpe ferdigpakken Glomex Zigboat pga lite tid og ønske om out-of-the-box stabilitet.

Men har no et ønske om å lage min egen app. Sjølv om Zigbee er mulig å mekke på (åpen API?) så lurer eg på om Zigboat då også er det?

 

Nokon her som har tweaka Zigboat og laga egen app?

Link to post
Share on other sites

Dagens nørdeprosjekt under Dagsnytt 18: Programmere en boks jeg har laget før med fire piezoelektriske brytere og et fireveis relé til å styre vindusvisker og horn, pluss to ting til, som er enkle av og på.

 

Hornet er på 0,5 sekunder, av 0,3 og gjenta, alt etter hvor mange ganger jeg trykker på knappen opp til 4 ganger. Lurer litt på om jeg skal legge til 5 og kjøre det som en eller annen rytme. :giggle:

 

Vindusviskeren har tre brytere. Første er ett trykk for å gå konstant og to trykk for å stoppe viskeren. De to neste er 15 og 30 sekunders intervall ved ett trykk og ett og to minutters intervall ved to trykk. Disse blir også stoppet av to trykk på den første.

 

image.png.011d2d24aa3c50569497f668f3066cf1.png

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 10 timer siden:

 

 

Jeg tegnet og 3d-printet et 52mm klokkesett som jeg brukte i EGT prosjektet som jeg linket til i en tidligere post her. Men i denne så benyttet jeg en SSD1306 OLED skjerm. Og jeg velger vanligvis i2C istedet for SPI enheter for å spare pinner. 
 

 

Jeg var litt låst på denne for var den eneste jeg fant som kunne smyges inn i ID på 52 mm klokka jeg har liggende (den gamle Wema dassmåleren). Eller, det var vel i grunnen den største jeg fant som kunne smyges inn..

VegJoh skrev for 10 timer siden:

 

 

 

image.png.7a2958e155db51b340cf31f49083a626.png

 

Ser i komponent databasen min at jeg har en ST7735 (SPI), så vidt jeg kan se å google så har de tilnærmet samme verdier og begge kan brukes av Adafruit biblioteket.

 

Er hjemme med forkjølelse i dag, så skal se om jeg finner frem et breadboard og hooker det opp mot en ESP for test.

 

 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det endel beskrevet i denne videoen om problemer knyttet til ESP32 og ST7789. Bl.annet det med fixed MSIO og SCLK pinner, samt bruk av mode3 og Reset.
Kan jo hende den inneholder det lille som får deg over kanten på skjemprosjestet.

https://www.youtube.com/watch?v=ZFqVvDtgLLU

 

 


Den videoen inneholder nok det meste jeg trenger ser jeg, bla dette om modus 3 - takker! Må se om jeg får lurt meg på loftet /nørderommet innimellom mekking til jul 😁

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 5 timer siden:

Vindusviskeren har tre brytere. Første er ett trykk for å gå konstant og to trykk for å stoppe viskeren. De to neste er 15 og 30 sekunders intervall ved ett trykk og ett og to minutters intervall ved to trykk. Disse blir også stoppet av to trykk på den første.

Kult prosjekt @Mastiff :thumbsup:

Jeg liker også å bokse inn ting. Får en litt mer helhetlig ferdigfølelse da !
 

Hadde er lignende prosjekt på tegnebrettet i sommer, men da uten microkontroller, kun konvensjonelle komponenter og en 555-timer IC

IMG_0913.jpeg.e94d537397564eff9772709c58a17728.jpeg

Størrelsen på motstanden (på bildet 400kO merket blå) avgjør hvor lang pause det er mellom på-pulser. Denne kan erstattes med et potmeter som da stiller inn tiden mellom hver gang visker skal gå i intervall.

 

men i seinere tid har jeg også oppdaget ATtiny85 chipper og testet litt med disse. Det er microkontrollere som er av sammme størrelse som en 8 pins 555-timer, men disse kan programmeres på samme måte som en ESP32 eller en Arduino. Dvs. At man kan klare å lage en krets med samme logikken som du har her (for både visker og Horn) på størrelsen av en halv fyrstikk-eske ved bruk av en slik og er par mosfet transistorer :crazy:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Den videoen inneholder nok det meste jeg trenger ser jeg, bla dette om modus 3

Tommel opp :thumbsup:

 

Fikk ikke testet selv i dag, men skal se om jeg får liv i ST7735’en i løpet av jula :wink:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@VegJoh I båten min er det helt nødvendig å bokse ting inne, i noe vann og mest mulig lufttett, jeg har jo åpent styrehus, med bare tak og front, så hvis ikke, vil det ruste i filler veldig fort. Pi 4-en som kjører det meste, har jeg hatt i båten i en sånn boks siden jeg begynte å leke med elektronikk for rundt tre år siden.

 

Og en programmerbar mikrokontroller høres jo ut som en stilig måte å gjøre det på, men jeg er ikke så god med transistorer og annen finelektronikk, jeg foretrekker å gå ut fra ferdige løsninger som bare skal programmeres, ikke loddes. @Fantino måtte nærmest holde meg i hånda og leie meg over gata da jeg skulle gjøre et prosjekt med noen motstander for noen måneder siden...

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 23.12.2023 at 10.15:

jeg foretrekker å gå ut fra ferdige løsninger som bare skal programmeres, ikke loddes.

 

Og det ser det ut til at du har blitt skikkelig god til :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 26.11.2022 at 12.00:

Motorisert søkelys på Biltema har jeg ikke funnet. Har du varenummer eller link?

 

@Fantino Husker du vi diskuterte det for en tid siden? Det ble opprinnelig omtalt i denne tråden. Jeg har klart å ødelegge søkefunksjonen på det... :headbang: Det er første gang jeg virkelig herper noe med fiklingen min. Søkelyset har et bryterpanel med fire trykkbrytere som hver for seg sender jord til en syltynn ledning når de blir trykket på, og den går i en multikabel til søkelyset. Så jeg koblet meg på hver av de ledningene for å kunne styre det med mobilen via fire releer av standardtypen til en ESP32. Jeg koblet også releene sånn at hvis ett av den var tilkoblet skulle ikke de andre kunne være det (ved å koble fra det første og videre relé for relé med jord på "normally off"-koblingen), dermed skulle det iallfall i teorien være umulig å prøve å kjøre motoren to veier samtidig. Men et eller annet skjedde, den låste seg i å kjøre mot venstre. Jeg aner ikke om det var fordi releet fikk tilbake jord fra kretskortet i enten bryterpanelet eller kretskortet i selve lampa. Det i seg selv ville vel ikke ødelagt noe, men så prøvde jeg å kjøre den tilbake med bryterpanelet uten å vite at releet var låst. Dermed duftet det av elverkets blå karamell av bryterpanelet. Opp og ned fungerte en liten stund til, så døde det også. Jeg koblet fra hele bryterpanelet og koblet jord manuelt på styringkablene, men det er ikke noe som rører seg.

 

Det verste er at jeg jo har brukt en del timer på å montere søkelyset og legge opp kabler, og på å lage den "alternative styringen" som ble dens veldig lite alternative død. Så du eller noen andre som har peiling på elektronikk: Er det sannsynlighetsovervekt for at dette er en skade på et kretskort som kan la seg reparere, eller har jeg antakeligvis ødelagt motorene? Og er det egentlig noen vits i å prøve å reparere det, eller bør jeg bare bite i det sure eplet og få tak i et annet søkelys fra Ali? Noe særlig mer enn 1500 kroner til sammen har jeg ikke lyst til å bruke, Biltema-lyset kostet ikke så mange hundrelappene da jeg kjøpte det som utgått vare. Det kan jo være at et med trådløs fjernkontroll vil være en bedre løsning. Da holder det med en vanlig strømkabel opp, ikke den veldig stive og fiklete multikabelen. En bonus med det er at jeg burde klare å lære koden fra fjernkontrollen (hvis den er en 433 mHz) og sende den med RFXtrx eller lignende.

 

Edit kanskje verd å gå opp noen hundrelapper, hvis jeg bør kjøpe nytt, dette så ikke verst ut (selv om fjernkontrollen var snål, hvorfor er det viftestyring på den?).

Link to post
Share on other sites

Hmm. Linken hos Biltema er utgått nå, men den hadde nok sikkert ikke gitt så mye mer info. Siden disse kablene til bryterpanelet var veldig tynne så skulle en tro at det sitter releer i selve enheten da. Men hvorfor det ikke lenger virker når du ‘jumper’ ledningene uten bryterpanelet er litt mystisk. Tricky å ane noe om hvor vanskelig det er å reparere men det var vel en tråd her for en tid tilbake der TS fikk lokalisert og byttet ut 1 stk relé på kortet inni søkelys og fikk liv i tilten (tror jeg det var) igjen, så jeg hadde garantert åpnet det opp for å ta en kikk! Blir garantert en gøy tråd for oss nysgjerrigperer her inne 😄

Link to post
Share on other sites

Takk, da satser jeg på det, men det får bli til våren. :thumbsup: Det er for kaldt til å drive finmotorikk her ute nå, fingrene mine stivner rundt null. Så da blir det bare båtbruk istedenfor en stund framover, teiner, ruser og så videre. Vi hadde noen dager i forrige uke med 7-8 grader, som jeg hadde satt av til å mekke båt, men selvsagt regnet de bort. Drillen og varmepistolen er så veldig lite glade i regn, har jeg forstått. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 18 timer siden:

Tricky å ane noe om hvor vanskelig det er å reparere men det var vel en tråd her for en tid tilbake der TS fikk lokalisert og byttet ut 1 stk relé på kortet inni søkelys og fikk liv i tilten (tror jeg det var) igjen,

hmmm... ja det var vel kanskje meg du sikter til her, og som jeg fikset det med litt hjelp fra deg :wink:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 27.12.2023 at 1.28:

Siden disse kablene til bryterpanelet var veldig tynne så skulle en tro at det sitter releer i selve enheten da.

Jeg stusset også på dette. Med tynne ledninger er det mye som tyder på at dette kun er styrestrøm.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Det ville vært veldig greit om det bare er styrestrøm, og at det kanskje har skjedd noe med selve disse ledningene, men vi får se. Det som i praksis skjedde, var vel at det ble trykket på venstre og høyre dreining samtidig, ESP-en hang på venstre, og jeg prøvde å trykke på høyre for få den tilbake, etter at jeg trodde jeg hadde slåttt av releet. Det bør jo i praksis si at det samme kunne skjedd hvis en unge hadde lekt med bryterpanelet og trykket på to knapper samtidig. Det bør jo være noe som gjør at ikke det ødelegger noe! Men som sagt blir det ikke før til våren jeg ser på det. Jeg kommer med tilbakemelding da!

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 22.12.2023 at 11.00:

 

 

Jeg tegnet og 3d-printet et 52mm klokkesett som jeg brukte i EGT prosjektet som jeg linket til i en tidligere post her. Men i denne så benyttet jeg en SSD1306 OLED skjerm. Og jeg velger vanligvis i2C istedet for SPI enheter for å spare pinner. 

 

 

 

image.png.7a2958e155db51b340cf31f49083a626.png

 

Ser i komponent databasen min at jeg har en ST7735 (SPI), så vidt jeg kan se å google så har de tilnærmet samme verdier og begge kan brukes av Adafruit biblioteket.

 

Er hjemme med forkjølelse i dag, så skal se om jeg finner frem et breadboard og hooker det opp mot en ESP for test.

 

 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det endel beskrevet i denne videoen om problemer knyttet til ESP32 og ST7789. Bl.annet det med fixed MSIO og SCLK pinner, samt bruk av mode3 og Reset.
Kan jo hende den inneholder det lille som får deg over kanten på skjemprosjestet.

https://www.youtube.com/watch?v=ZFqVvDtgLLU

 

 


Videoen og et par andre kilder så fikk jeg endelig liv i displayet, dog ikke via hardware SPI irriterende nok men betyr lite for denne applikasjonen som er temmelig statisk. Nå har jeg egentlig lyst til å skippe party i kveld og gjøre prosjektet ferdig (sammen med en sykt irriterende reinstall av Linux Mint på min gamle medie PC..), men jeg får vel bite i det sure eplet 😜😄

 

 

IMG_0765.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 23 minutter siden:

 Nå har jeg egentlig lyst til å skippe party i kveld og gjøre prosjektet ferdig (sammen med en sykt irriterende reinstall av Linux Mint på min gamle medie PC..), men jeg får vel bite i det sure eplet 😜😄

 

Og hvis noen lurer på hva man må gjøre for å få tittelen hypernørd her, så er det bare å se på fasiten over! :lol:

 

Edit: Hvis det da ikke er snakk om "party" i betydningen alkholfri, da er det definert som møte, en helt annen kategori.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

sammen med en sykt irriterende reinstall av Linux Mint på min gamle medie PC

 

hva er det som plager denne?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 7 timer siden:

 

Og hvis noen lurer på hva man må gjøre for å få tittelen hypernørd her, så er det bare å se på fasiten over! :lol:

 

Edit: Hvis det da ikke er snakk om "party" i betydningen alkholfri, da er det definert som møte, en helt annen kategori.


Det er ikke møte for å si det sånn. Vi er godt nordom bibelbeltet 😎🤓

Link to post
Share on other sites

Utrolig kult @VegJoh! Passer jo midt i blinken i denne tråden :) Og ja ... jeg leste absolutt til slutten av tråden. 

 

Om noen vil ha egen server er ikke det noe vanskelig. Du kan leie en bitteliten linux instans i skyen for småpenger nå. Jeg vil anbefale AWS eller GCP som plattform. Ofte kan du få trial oppsett også. Om noen vil at vi skal se på dette si ifra, jeg kan sikkert bidra. Jeg har stående noen servere i kjelleren hjemme, som også er det enkelt alternativ. Da kan du kjøre i praksis hva du vil, jeg benytter Proxmox med Linux servere og docker konteinere på portainer. Igjen, bare si ifra om noen ønsker å grave i dette. 

 

Jeg har i den siste tiden jobbet veldig mye hjemme med hjemmeautomasjon så det har vært litt lite tid til båten, helt ærlig. Men nå skal det snu igjen. Nå har jeg gått til anskaffelse av Raspberry Pi5 8GB, en 256GB SD kort og alt skal settes opp på nytt. Kanskje jeg skal lage en ny tutorial fra bunn? Om noen er interessert så kan jeg gjøre det. 

 

Jeg har også kommet over følgende prosjekt: https://github.com/KinDR007/VictronMPPT-ESPHOME. Her kan man sette opp ESP32er for å koble rett i VE.Direct porten til Victron MPPT, shuntmåler og ladere mv. ESPen vil så (etter valgt frekvens) sende sensordata til Home Assistant.

image.png.26722d717484dd5adb937abeb7914331.png

Dette prosjektet interesserer meg veldig. Grunnen er at jeg da kan koble en ESP til hver Victron enhet, og så kan jeg sette Home Assistant på et bedre sted i båten. Jeg har et teknisk rom oppe i taket i kabinen hvor f.eks. VHF, autopilot, AIS sender osv. Dette er det tørreste og mest beskyttede stedet slik at jeg tar vare på elektronikken på beste måte. Videre kan jeg da kable nettverk mellom Rasberry Pi og routeren slik at jeg får en bedre og mer stabil tilkobling. 

 

Så dette står på listen over prosjekter som jeg håper jeg kan få startet på før sesongen starter. Krysser fingrene! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ja forresten, om noen har kjøpt Krinner juletrelys så har jeg fått til å automatisere disse også, med en IR sender som jeg har flashet med ESPHome ... 

https://www.komplett.no/product/1152488/tv-lyd-bilde/tv-tilbehoer-spillere/fjernkontroller/nedis-smart-universal-wifi-fjernkontroll

 

Her er den fungerende koden vi har fått til så langt. Jeg kunne tenkt meg å få den enda bedre, men det er bare kosmetisk og ikke nødvendig. 

https://community.home-assistant.io/t/make-this-switch-to-a-on-off-binary-light-instead/665007 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 29.12.2023 at 14.29:

Videoen og et par andre kilder så fikk jeg endelig liv i displayet, dog ikke via hardware SPI irriterende nok men betyr lite for denne applikasjonen som er temmelig statisk

 

Kult. Har ikke fått sett på den jeg har enda, men det står på TO-DO lista.

 

Det jeg imidlertid har fått sett på i det siste og som har stått på den samme lista en stund, er NMEA2000

 

Fikk tak i noen MCP2562 Can-trancivere og har nå fått satt opp et opplegg der jeg både kan skrive til og lese fra NMEA2000. 

 

image.jpeg.02b8f6481e88a1c7e510f35aa2db2eb8.jpeg

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 9 timer siden:

Utrolig kult @VegJoh! Passer jo midt i blinken i denne tråden :) Og ja ... jeg leste absolutt til slutten av tråden. 

 

Om noen vil ha egen server er ikke det noe vanskelig. Du kan leie en bitteliten linux instans i skyen for småpenger nå. Jeg vil anbefale AWS eller GCP som plattform. Ofte kan du få trial oppsett også. Om noen vil at vi skal se på dette si ifra, jeg kan sikkert bidra. Jeg har stående noen servere i kjelleren hjemme, som også er det enkelt alternativ. Da kan du kjøre i praksis hva du vil, jeg benytter Proxmox med Linux servere og docker konteinere på portainer. Igjen, bare si ifra om noen ønsker å grave i dette. 

 

Jeg har i den siste tiden jobbet veldig mye hjemme med hjemmeautomasjon så det har vært litt lite tid til båten, helt ærlig. Men nå skal det snu igjen. Nå har jeg gått til anskaffelse av Raspberry Pi5 8GB, en 256GB SD kort og alt skal settes opp på nytt. Kanskje jeg skal lage en ny tutorial fra bunn? Om noen er interessert så kan jeg gjøre det. 

 

Jeg har også kommet over følgende prosjekt: https://github.com/KinDR007/VictronMPPT-ESPHOME. Her kan man sette opp ESP32er for å koble rett i VE.Direct porten til Victron MPPT, shuntmåler og ladere mv. ESPen vil så (etter valgt frekvens) sende sensordata til Home Assistant.

image.png.26722d717484dd5adb937abeb7914331.png

Dette prosjektet interesserer meg veldig. Grunnen er at jeg da kan koble en ESP til hver Victron enhet, og så kan jeg sette Home Assistant på et bedre sted i båten. Jeg har et teknisk rom oppe i taket i kabinen hvor f.eks. VHF, autopilot, AIS sender osv. Dette er det tørreste og mest beskyttede stedet slik at jeg tar vare på elektronikken på beste måte. Videre kan jeg da kable nettverk mellom Rasberry Pi og routeren slik at jeg får en bedre og mer stabil tilkobling. 

 

Så dette står på listen over prosjekter som jeg håper jeg kan få startet på før sesongen starter. Krysser fingrene! 


Dette er jeg veldig interessert i. Neste på lista når radarbasert dassmåler er helt klar for montering (jeg har sluttet å hoppe videre på andre ting fra proof-of-concept stadiet..). VE.direct til egen server og aksess via mobil uten 3dje part involvert (utenom leid server da). Vært litt motbakke i det siste da Linux-maskinen min nekter å oppgradere men nå har jeg ny SSD liggende så håper å endelig få til å boote Linux Mint 21.2/3 🥴 (har reformaterer den gamle komplett inkl slettet partisjoner osv og kjørt fresh install men neida, den vil ikke boote - gikk en uke i dass på en dårlig minnepinne også…). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...