Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Mastiff skrev for 3 timer siden:

...for mye pes å gjøre brukergrensesnittet i Node-RED.

Node-RED Dashboard synes jeg er veldig greit i bruk men nå har jeg jo jobbet mye med det i noen år. Har prøvd meg litt på Dashboard 2.0 og jeg ser det har potensiale men er alt for uferdig til at jeg kan bruke det i praksis enda (men jeg prøver litt av og til...).

  • Først opprett en Dashboard Tab (Solar)
  • Så opprett en Dahboard Group i foregående tab (Headline)
  • Så opprett en eller annen dashboard node som viser det du vil... (Headline Solar)
  • Thats it slik det vises i de 3 øverste linjene her. Navnene velger du selvsagt selv.

image.png.83f608df1e154e3a29b4d9bc61114435.png

...og resultatet kan, etter en del mer jobbing, se slik ut (på http://<din node-RED ip>:1880/ui/):

image.png.d9b0580f62964abbb5f7f1ebb443a872.png

 

Hjemmeautomasjon.no har eget Node-RED forum...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff Bruken er tenkt for tilgang til måledata fra båten (utlesing av MPPT data + spenninger + batterimonitor) via ESP - MPPT broker - NodeRed på Digital Ocean eller annen tilbyder. Fant noen tutorials på Randomnerdtutorials jeg tenkte å bruke for ‘pottetrening’. Men som sagt, jeg har kanskje misforstått galt (!) og er forberedt på motbakke..

Link to post
Share on other sites

ESP sender jo helt automatisk til MQTT-brokeren når den er satt opp, du bare begrenser hvor ofte den skal sende. Brokeren er også lett å sette opp, iallfall i ESPHome, med eller uten brukernavn og passord. Selv bruker jeg ikke nettsky i det hele tatt, jeg kjører alt til hytta eller huset etter et par opplevelser der tjenester bare plutselig ble lagt ned eller ble mange ganger så dyre. Det er enkelt og rimelig, man trenger bare den enkleste DynDNS-kontoen, så vil alltid meldingene havne på riktig sted. For da setter man opp for eksempel fantino.dyndns.info som MQTT-brokeradresse og så sørger DynDNS for at det oversettes til riktig IP-adresse, uansett hvilken nettleverandør man har.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

ESP sender jo helt automatisk til MQTT-brokeren når den er satt opp, du bare begrenser hvor ofte den skal sende. Brokeren er også lett å sette opp, iallfall i ESPHome, med eller uten brukernavn og passord. Selv bruker jeg ikke nettsky i det hele tatt, jeg kjører alt til hytta eller huset etter et par opplevelser der tjenester bare plutselig ble lagt ned eller ble mange ganger så dyre. Det er enkelt og rimelig, man trenger bare den enkleste DynDNS-kontoen, så vil alltid meldingene havne på riktig sted. For da setter man opp for eksempel fantino.dyndns.info som MQTT-brokeradresse og så sørger DynDNS for at det oversettes til riktig IP-adresse, uansett hvilken nettleverandør man har.


Hmmm. Jeg så for meg å skjære klar risiko ved å åpne for aksess til hjemmenettverket utenfra - rett og slett fordi jeg har for lite peil på hvordan gjøre det sikkert nok. Hvordan løser du det? (Med teskje vel å merke 😁)

Link to post
Share on other sites

Det avhenger av hva slags arkitektur du har. Hvis du har helt vanlig fiber/DSL-modem som er satt opp som ruter (jeg har dem satt opp som rene modem, med en pfSense-brannmur som tar seg av resten, men det er overkill i ditt tilfelle - jeg har 10-15 forskjellige nettsider og andre greier som må rutes riktig både i huset og på hytta), finner du fram en av de 30-40 gamle Pi3B-ene du sikkert har liggende og plugger den med nettverkskabel til ruteren.

 

Så installerer du Raspbian med bare det nødvendigste og installerer Mosquitto, og legg inn en fast IP enten ved å bruke Network Manager på Pi-en eller ved å legge macadressen på Pi-en som fast IP i ruteren. I configfila som jeg viste til over, legger du inn brukernavn og passord du vil ha på dette. Da skal du ikke ha med allow_anonymous.

 

Til slutt går du på grenesnittet på ruteren din og finner "port forward", navnet kan variere litt etter hva slags ruter det er. Du slipper bare inn port 1883, og ruter den til IP-adressen til Pi-en. Dermed bør alt være tilgjengelig fra hvor som helst, så lenge du vet den riktige IP-adressen. Men den forandrer seg gjerne med jevne mellomrom, så med DynDNS (som du også installerer på Pi-en) kan du bruke et DNS-navn istedenfor. Da skal ingenting annet utenfra være i stand til å få tilgang. Og jeg tror ikke det fins noen sikkerhetshull i MQTT-brokeren som kan utnyttes til å ta kontroll over Pi-en og komme videre til resten av nettverket, da burde jeg hørt om det.

 

Her er en grei gjennomgang av mye av det:

 

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-port-forwarding/

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

Det avhenger av hva slags arkitektur du har. Hvis du har helt vanlig fiber/DSL-modem som er satt opp som ruter (jeg har dem satt opp som rene modem, med en pfSense-brannmur som tar seg av resten, men det er overkill i ditt tilfelle - jeg har 10-15 forskjellige nettsider og andre greier som må rutes riktig både i huset og på hytta), finner du fram en av de 30-40 gamle Pi3B-ene du sikkert har liggende og plugger den med nettverkskabel til ruteren.

 

Så installerer du Raspbian med bare det nødvendigste og installerer Mosquitto, og legg inn en fast IP enten ved å bruke Network Manager på Pi-en eller ved å legge macadressen på Pi-en som fast IP i ruteren. I configfila som jeg viste til over, legger du inn brukernavn og passord du vil ha på dette. Da skal du ikke ha med allow_anonymous.

 

Til slutt går du på grenesnittet på ruteren din og finner "port forward", navnet kan variere litt etter hva slags ruter det er. Du slipper bare inn port 1883, og ruter den til IP-adressen til Pi-en. Dermed bør alt være tilgjengelig fra hvor som helst, så lenge du vet den riktige IP-adressen. Men den forandrer seg gjerne med jevne mellomrom, så med DynDNS (som du også installerer på Pi-en) kan du bruke et DNS-navn istedenfor. Da skal ingenting annet utenfra være i stand til å få tilgang. Og jeg tror ikke det fins noen sikkerhetshull i MQTT-brokeren som kan utnyttes til å ta kontroll over Pi-en og komme videre til resten av nettverket, da burde jeg hørt om det.

 

Her er en grei gjennomgang av mye av det:

 

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-port-forwarding/


Å åpne greier jeg nok ja, var mer om det var en reell risk forbundet med det jeg var usikker på. Må tygge litt på det der - og ikke minst gjøre ferdig septikmåleren jeg holder på med. Jeg har vanlig fibermodem ja, med et par ekstra rutere på innsida. Og en gammel vifteløs PC som er konvertert til LinuxMint som evt kunne stått og gått. Har snodig nok ikke handlet noen RasPi ennå 😁 Men, til samme pris som ‘Standard DNS’ (5 USD/mnd) får jeg en såkalt ‘droplet’ på Digital Ocean som kan kjøre Mosquitto og NodeRed på slik jeg forstår det. Er vel i grunnen bare enklere, eller er det mange bakdeler med det?

Link to post
Share on other sites

Jeg er som sagt nettskyhater, så det nytter ikke å spørre meg om det og håpe på noe upartisk svar... :giggle: Det er uansett ingen fare med å åpne MQTT-porten inn til nettverket, så lenge du har et brukernavn og passord som ikke er altfor lett å knekke.

Link to post
Share on other sites

Trenger litt hjelp til å installere en palett i Node Red.

Jeg bruker denne for å kontrollerer Shelly:

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-shelly

Den har en bug, men så ser jeg det er kommet en nyere på NPM med versjon 10.21.0

Om jeg laster denne ned får jeg en fil som heter dette: node-red-contrib-shelly-10.21.0.tar

Node Red vil ha en extention som heter *.tgz.

Hva gjør jeg feil?

Link to post
Share on other sites

@Swingswong Merkelig at den ikke går med palettinstallasjonen i Node-RED. Når jeg sjekker på den siden, og i paletten, ser det ut som om det er 10.18.0 som er den nyeste versjonen. Men på GitHub er det .21. Jeg har ikke installert en node som ikke ligger enten som NPM-installasjon eller Palette før, men jeg ser at hvis du laster ned zip fra github, https://github.com/windkh/node-red-contrib-shelly (grønn knapp, download zip) så ser det ut til at zipen inneholder de samme filene som Node-RED/Data/node_modules/node-red-contrib-shelly/shelly inneholder. Så jeg vil tro at du kan bare laste ned zip-en, pakke den ut og kopiere filene over det som alt ligger der. Sikkerhetskopi først er alltid greit (jeg tar image-sikkerhetskopi med dd før alle mine oppdateringer og endringer).

Link to post
Share on other sites

Hm... Da er jeg ute av mitt område. Hvordan kobler du deg på den for å kopiere filer fram og tilbake? Eller går det ikke? For i så fall spørs det om du må vente til den er oppdatert i manage palette. Jeg ser at på Cerbo ligger filene under  /data/home/nodered/.node-red/ er det noe du kan komme til med SSH og en minnepinne med filene?

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, jeg aner ikke hvordan en sånn er lagt opp, om man bare kan gå tilbake til forrige versjon, eller noe. Litt rart at det tok så lang tid å få oppdateringen inn i Palette Manager. Kanskje verd å legge det som en issue på GitHub?

Link to post
Share on other sites

Har sett på flere at det finnes nyere versjoner en det som ligger i selve paletten. Virker som at selve paletten må oppdateres når bug fixene er vurdert ferdig. 
Så det samme også nå med flowfuse dashboard. Lå en oppdatering der i dag som ikke var der i går. Den hadde også en «mellomversjon» som hadde ligget ute. 

Litt på siden, men relevant fikk en node red node i HA en oppdatering som tullet til noder i Node Red. Der fant jeg en gammel versjon som jeg lastet opp og det løste problemet den gang. Når den som skapte problemet ble oppdatert igjen virker alt som normalt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...