Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Fantino skrev 7 minutter siden:

Som vanlig når @VegJoh poster blir jeg både imponert og nesten litt misunnelig over skaperevnen.

Så, så.... du må ikke glemme at du har hjulpet meg ved flere anledninger (ref... rele på søkelys.... kontroller på wallas-brenner). Jeg er en selvlært nysgjerrig type som fort kommer til kort på helt enkle basic ting, som har gått meg hus-forbi.

 

 

Fantino skrev 9 minutter siden:

misunnelig på at du har kommet deg på nett med egen server

Ikke helt egen... bruker one.com til hosting(har hatt eget domene siden rundt 2010), men de støtter php og databaser og da kan man med litt logikk og programerings  unngå behovet for en statisk ip-adresse. 

 

 

Fantino skrev 12 minutter siden:

Hvordan forsynes ESP32? Jeg har aldri brukt Vin pinne da den vel går via en LDO regulator som svir av en del effekt, mulig den gjør det også mens DSP ‘sover’? Har alltid brukt slike bittesmå justerbare DC-DC fra Ali for å ta ned fra 12-14V til 5 eller 3.3V og foret videre rett inn på 5/3.3V pinnene. Har målt tomgangsstrømtrekk i deep sleep med slik forsyning og det er i alle fall forsvinnende lite.

Har også brukt litt tid på dette. Selve strømtrekket fra ESP32 i deep_sleep er forsvinnende lite. Men den trenger å ha tilgang til en 5V kilde. Pr. nå forsynes denne av solcelleregulatoren. Forbruker 12,3mA der 7 av disse er selve regulatoren. Forsøkte å bytte til en regulator som trakk mindre enn 7mA, men problemet med denne var at denne hadde varierende spenning avhengig av omliggende temperatur(4,8-5,2V), og dette påvirket også ADC avlesningene på ESP32'en.  Siden det er forsvinnende lite strøm som benyttes, så  er det fristende å lage en voltagedivider av to motstander å forsyne ESP direkte inn på VIN rett fra 12V forbruksbatteri, men har ikke forsket ferdig helt der ennå. Et av hovedmålene mine i dette prosjektet var jo å komme til et tilnærmet null forbruk av strøm på systemet.

 

Fantino skrev 21 minutter siden:

1. WiFi gir støy på ADC på ESP32. Kan være bryet verdt å sørge for at denne ikke er aktiv når måling kjøres. Kan løses med yield(); kommando rett før måling. Det er også en del støy rett etter boot så et lite delay før start er ikke dumt.

Det har jeg tatt høyde for. Wifi er av når målinger taes, samt at det er en delay både før og etter målinger. 

 

Fantino skrev 22 minutter siden:

2. Største blemme var å bruke for store motstander i spenningsdeler. Forholdet mellom inngangsimpedans på ADC og ‘kilden’ (i praksis spenningsdeleren) som skal måles bør være 100 eller større, gjerne i størrelsesorden 10k totalt eller mindre. Dette er muligens den viktigste forbedringen.

Interessant.. det skal jeg se nærmere på. Må sjekke opp hva jeg brukte, har ikke de dataene for hånden akkurat nå

 

Fantino skrev 24 minutter siden:

3. Kjører alltid ørten målinger og beregner gjennomsnitt. Et lite snippetriks er å bruke et antall som er en potens av 2, for da kan en bare beregne gjennomsnitt ved å høyreskifte summen. Dette går veldig kjapt og krever minimalt med prosessorsykler. Feks 256 målinger og bitskift 8 til høyre på summen som tilsvarer å dele på 256 (sum = sum >> 8;)

Ref. det jeg skrev i starten av denne posten: Her er det voksenopplæring av meg fra deg :thumbsup: TAKK !!

 

Fantino skrev 26 minutter siden:

4. Ekstra kondensatorer på strømforsyning hjelper også. Antar de du monterte ble satt mellom ADC-pinner og GND, som er de viktigste. Pleier også å putte en på forsyningspinnen på ESP.

Mellom ADC og GND ja... og notert..

 

Fantino skrev 26 minutter siden:

Hadde vært interessant å få litt innblikk i hvordan du har satt opp egen server og hva som kjører på den!

one.com som sagt... men ellers, så er du alltid velkommen på Larkollen :smiley:




 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@VegJoh Imponerende oppsett! Men jeg skjønner heller ikke at det panelet ikke holder til ESP-en. En annen ting: Du har ikke vurdert å bruke en ina219? Så vidt jeg vet, skal de gi ganske nøyaktig spenning uten noe ekstra dill. Jeg har en på baugbatteriet og en på hekkbatteriet, og de viser det jeg ville ventet av forskjell (rundt 0,1V fordi det er fire meter ekstra kabel til fronten.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Men jeg skjønner heller ikke at det panelet ikke holder til ESP-en.

Sånn som oppsettet er nå så bruker systemet ca 10Ah i løpet av en måned (tomgangstrømmen til solcelleregulatoren er den største utgiftsposten) I tillegg til det så er det forbruket til ESP32 i deepsleep (som er svært lavt) og ESP32 i våken tilstand + wifi-routeren i de 2-3 minuttene de er på fra 4-8 ganger i døgnet avhengig av hvilken oppdateringsfrekvens jeg velger.  Grunnen til at jeg byttet fra Arduino r4 wifi til ESP32 er at jeg ikke pr på har klart å tvinge denne ned i sleepmode. Da ble den en faktor og måtte stå "på" hele døgnet. Det tilsvarte et forbruk som er 5 ganger større enn det jeg har i pr i dag. 


Men jeg prøvde som sagt med en annen USB regulator som trakk mindre tomgangstrøm, men denne ble påvirket av temperatur. Har også noen LM317 liggende, og har vurdert å benytte en slik for å lage en regulator, men er igjen usikker på stabilitet på utgangspenning i store temperaturforskjeller. Men helt klart at å få ned tomgangstrøm på regulator vil være det som gir størst effekt her. 

 

Når det gjelder panelet, så viser denne rå-data grafen hvor det har vært sol nok til at jeg har fått en effekt av panelet 

2023-12-21-105437_674x423_scrot.png.663e585cf6d6ce3f12693c28b6225972.png

 

Lese fra høyre mot venstre i tid..  Her er data fra da jeg hadde Arduino installert og solcelle tilkoblet. De orange pilene viser når solcelle har hatt en effekt. De blå pilene er lading med 230V lader.

Når jeg byttet til ESP32, så koblet jeg også fra solcellepanel. Så fra da og ut så er det ikke solcelle tilkoblet. 

 

 

Mastiff skrev 1 time siden:

Du har ikke vurdert å bruke en ina219?

 

Har vært inne å kikket litt på disse. De hadde helt klart avbedret situasjonen da de har en egen ekstern ADC og slik ville blitt mindre påvirket enn det den innebygde i ESP blir. 

Jeg hadde imidlertid ingen slike liggende... får kanskje anskaffe et par :smiley:
 

 

 

 

Redigert av VegJoh
Rettet påpeket feil (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 minutt siden:

Har vært inne å kikket litt på disse. De hadde helt klart avbedret situasjonen da de har en egen ekstern ADC og slik ville blitt mindre påvirket enn det den innebygde i ESP blir. 

Jeg hadde imidlertid ingen slike liggende... får kanskje anskaffe et par :smiley:

 

Så billige som de er, er det jo ikke mye å tape.

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 23 minutter siden:

Sånn som oppsettet er nå så bruker systemet ca 10A i løpet av en måned (tomgangstrømmen til solcelleregulatoren er den største utgiftsposten) I tillegg til det så er det forbruket til ESP32 i deepsleep (som er svært lavt) og ESP32 i våken tilstand + wifi-routeren i de 2-3 minuttene de er på fra 4-8 ganger i døgnet avhengig av hvilken oppdateringsfrekvens jeg velger.  Grunnen til at jeg byttet fra Arduino r4 wifi til ESP32 er at jeg ikke pr på har klart å tvinge denne ned i sleepmode. Da ble den en faktor og måtte stå "på" hele døgnet. Det tilsvarte et forbruk som er 5 ganger større enn det jeg har i pr i dag. 

Regner med at det skulle vært 10Ah? Uansett, når du får deg lithium på forbruk så blir hele denne problematikken bare en parantes. Blybatteriene bør helst lagres helt fulladet gjennom vinteren for å unngå krystallisering av blysulfat, mens lithium helst bør lagres halvfulle. Da spiller det ingen rolle om du trekker dem litt ned og de blir liggende der en stund før du fyller på. Men selvfølgelig, alltid interessant å holde forbruket lavest mulig. Og der har du jo kommet ganske langt nå med den sleep-funksjonen. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Helt enig i at blybatterier skal være fulladet gjennom vinteren. Her er ladekurven fra forbruksbatteriet mitt framme, med CTEK MXS 10. Det blir ekstra fullandet når jeg kjører for å sjekke ruser og teiner, men spenningskurven synker litt når jeg trekker de store havteinene fra 80 meters dyp, særlig siden vinden var ganske god, så det ble som å trekke drivanker. :giggle:

 

image.png.22c056bb7d3a095d6fccf4b2d0d10dcf.png

Link to post
Share on other sites

Ja, se der ja, fin kurve! Men du er jo ikke nede på 12V en gang, så noe krise er det jo ikke. Men har du forsøkt å legge opp tomgangsturtallet litt når du trekker havteiner? En påhengsmotor har elendig lading på tomgang, hvis du legger opp turtallet til 11-1200 rpm får du plutselig litt fart på dynamoen. Ladestrømmen fyker opp, og det kan hende at du ikke faller under hvilespenning på batteriet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Regner med at det skulle vært 10Ah?

DU har helt rett.... manglet en h der ja.. Har rettet opp i innlegget nå :smiley:

 

Komodo skrev 6 minutter siden:

Men selvfølgelig, alltid interessant å holde forbruket lavest mulig. Og der har du jo kommet ganske langt nå med den sleep-funksjonen. 

Ja, det virker som om det nye oppsettet er vesentlig mer gjerrig.  Det ligger jo en liten last på forbruksbatteriet konstant, så det er vel kanskje naturlig at det ikke har en hvilespenning som er 12,8V til en hver tid. 

En annen ting som jeg syntes var artig å betrakte, er tiden det tar fra startbatteriet (som er helt lastfritt) bruker før det når hvilespenning på 12,8V.  Hvis du ser på grafen som jeg postet i det innledende innlegget mitt (der det er spenning fordelt på døgn). Så ser man at det tar 18 dager fra batteriet er toppladet til det når en spenning på 12,8V
 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg øker turtallet når jeg trekker krepselenker, da ligger det på rundt 1200. Det har aldri vært nødvendig for å holde oppe farten på Hobbyfisheren når jeg trekker havteiner. Og siden dette er et forbruksbatteri, har det vel ikke noe særlig imot å gå ned et stykke uansett. Når båten er i gang, er batteriene for øvrig sammenkoblet av skillereleet. Men det er jo drøyt fem meter kabel fra motoren og startbatteriet til forbruksbatteriet og teinehaleren framme. Derfor blir kurven lignende, men omtrent en halv volt høyere oppe på startbatteriet, med 12,47 som laveste punkt:

 

image.png.03254faeeb31f680eaf7d33c8580ce03.png

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 17 minutter siden:

@Komodo Helt enig i at blybatterier skal være fulladet gjennom vinteren. Her er ladekurven fra forbruksbatteriet mitt framme, med CTEK MXS 10. Det blir ekstra fullandet når jeg kjører for å sjekke ruser og teiner, men spenningskurven synker litt når jeg trekker de store havteinene fra 80 meters dyp, særlig siden vinden var ganske god, så det ble som å trekke drivanker. :giggle:

 

image.png.22c056bb7d3a095d6fccf4b2d0d10dcf.png

 

Veldig kul.... Her har du skikkelig oppløsning på spenningsmonitoreringen (høy frekvens av målinger). Har du denne tilgjengelig hjemmefra også ?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 21 minutter siden:

Det ligger jo en liten last på forbruksbatteriet konstant, så det er vel kanskje naturlig at det ikke har en hvilespenning som er 12,8V til en hver tid. 

Du kan jo løse dette på en annen måte også. Hvis du setter inn et gammelt kassert batteri når du tar båten i opplag. Ikke et ødelagt batteri, men et batteri som ikke er helt godt nok lenger. Så setter du solcellepanelet (helst et litt større) opp mot dette, og de gullende gode forbruksbatteriene kan lagres helt toppladet på samme måte som startbatteriet. 

Link to post
Share on other sites

@VegJoh Det er tilgjengelig fra hvor som helst i verden, med hilsen fra Altifiber. :giggle: Her er utsikten fra vinduet på hytta, nettverksruteren (Asus RS-AC88U) står på kjøleskapet. 

 

image.png.cb5183bc736cd734607acbe6c958f176.png

 

Det nettverkskortet i båten som kobler seg til ruteren, er i den grå IP67-boksen (med røykfarget, gjennomsiktig lokk) fra Biltema mellom de midterste lyktene. Du kan se det røde lyset på bildet under. Det er et Asus USB-AC68 5 gHz, og kabelen går gjennom taket, inni rørene som holder oppe taket og til Pi-en som står under dashbordet. Alt av elektronikk unntatt det på taket er i Clas Ohlsons vanntette bokser.

 

image.png.ae23747de1c66433d1fb48d008377e24.png

 

Jeg har to Pi-er, den ene kjører det aller meste, den andre fungerer som nettverkspunkt for ESP-ene (det er vel rundt ti stykker i båten nå) og mobilen, når jeg bruker båten, for å få info fra Hass og SignalK. Den har også et USB-nettverkskort, det er lagt oppe under taket.

 

Og "hjemme" er et definisjonsspørsmål. Vi har et hus i byen der vi leier ut 2/3 og har selv utleieleiligheten, som er resten. Men jeg er bare der når jeg har vært på en konsert i byen og har hatt noen øl, og i juli, når opphavet har hytta. Ellers bor jeg på hytta. Fruen jobber i eldreomsorgen og bruker leiligheten vår som pendlerleilighet.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 25 minutter siden:

 

Jeg har to Pi-er, den ene kjører det aller meste, den andre fungerer som nettverkspunkt for ESP-ene (det er vel rundt ti stykker i båten nå) og mobilen, når jeg bruker båten, for å få info fra Hass og SignalK. Den har også et USB-nettverkskort, det er lagt oppe under taket.

 

Imponert !!! Er navnet på båten din "Marjata" ??? :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 31 minutter siden:

Du kan jo løse dette på en annen måte også. Hvis du setter inn et gammelt kassert batteri når du tar båten i opplag. Ikke et ødelagt batteri, men et batteri som ikke er helt godt nok lenger. Så setter du solcellepanelet (helst et litt større) opp mot dette, og de gullende gode forbruksbatteriene kan lagres helt toppladet på samme måte som startbatteriet. 

 

Helt klart en løsning :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Og der har du jo kommet ganske langt nå med den sleep-funksjonen. 

 

Studerte litt på innmeldingene fra systemet...  og for å svare konkret på det så ser det ut fra grafen som om det nå etter bytte til ESP32 er mer parallelle linjer i forhold til spenningstap på hhv. start og forbruk (markert med blå streker på bildet under). Kontra da jeg benyttet den mer strømkrevende Arduinoen ( markert med oransje linjer ), der det ble en mer større splitt mellom de to batteriene som følge av forbruket. 

image.png.fa9ab70a9e97a718c7558b4fee549101.png

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 10 timer siden:

Sånn som oppsettet er nå så bruker systemet ca 10Ah i løpet av en måned (tomgangstrømmen til solcelleregulatoren er den største utgiftsposten) I tillegg til det så er det forbruket til ESP32 i deepsleep (som er svært lavt) og ESP32 i våken tilstand + wifi-routeren i de 2-3 minuttene de er på fra 4-8 ganger i døgnet avhengig av hvilken oppdateringsfrekvens jeg velger.  Grunnen til at jeg byttet fra Arduino r4 wifi til ESP32 er at jeg ikke pr på har klart å tvinge denne ned i sleepmode. Da ble den en faktor og måtte stå "på" hele døgnet. Det tilsvarte et forbruk som er 5 ganger større enn det jeg har i pr i dag. 


Men jeg prøvde som sagt med en annen USB regulator som trakk mindre tomgangstrøm, men denne ble påvirket av temperatur. Har også noen LM317 liggende, og har vurdert å benytte en slik for å lage en regulator, men er igjen usikker på stabilitet på utgangspenning i store temperaturforskjeller. Men helt klart at å få ned tomgangstrøm på regulator vil være det som gir størst effekt her. 

 

Når det gjelder panelet, så viser denne rå-data grafen hvor det har vært sol nok til at jeg har fått en effekt av panelet 

2023-12-21-105437_674x423_scrot.png.663e585cf6d6ce3f12693c28b6225972.png

 

Lese fra høyre mot venstre i tid..  Her er data fra da jeg hadde Arduino installert og solcelle tilkoblet. De orange pilene viser når solcelle har hatt en effekt. De blå pilene er lading med 230V lader.

Når jeg byttet til ESP32, så koblet jeg også fra solcellepanel. Så fra da og ut så er det ikke solcelle tilkoblet. 

 

 

 

Har vært inne å kikket litt på disse. De hadde helt klart avbedret situasjonen da de har en egen ekstern ADC og slik ville blitt mindre påvirket enn det den innebygde i ESP blir. 

Jeg hadde imidlertid ingen slike liggende... får kanskje anskaffe et par :smiley:
 

 

 

 


Ser noe lignende på et enkelt 2-kanals voltmeter jeg lagde, dvs voltmeteret spiste for mye av den ene pakken, men når jeg endret til at ESP (8266) sover 10 min for så å våkne opp/måle/sende og sovne igjen så ble forbruket knapt merkbart. Jeg brukte da en slik liten DC-DC tass fra Ali som da står konstant koplet mot batteriet og rett inn på ESP8266/Wemos D1 mini 5V pinne. Har god erfaring med disse mhp stabilitet på utspenning og minimalt tomgangsforbruk. Kan justere utspenning med potmeter eller kutte en bane og legge en loddeperle på ønsket punkt på baksida for å låse de til en spenning, feks 3.3V på en ESP32 om du ikke trenger 5V til annet på prosjektet. 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK31.83  13% Off | 10PCS Mini DC-DC 12-18V To 5V 3A Step Down Power Supply Module Voltage Buck Converter Adjustable 97.5% 1.8V 2.5V 3.3V 5V 9V 12V
https://a.aliexpress.com/_mMWSNO4

 

Både spenningsdeler og LM7805 vil vel svi av adskillig mer unødvendige Ah tror jeg.

 

Jeg har brukt ADS1115 mye som ADC. Er 4 kanals evt 2 diff kanaler med 16 bits oppløsning og konfigurerbart input gain. Og godt supportert med Arduino biblioteker. Det kjekke med denne er at den bruker tilgjengelig tid til å sample ørten ganger mens yC får drive med annet. En liten obs er at på Ali selger de deg ofte ADS1015 som 1115. De er dønn like, også koden, men 1015 er bare 12 bit. Måtte gå til Adafruit for å få ‘ekte’ vare 😁 (måten å avsløre jukset på er å måle spenning litt over måleområde - en 1015 vil da mangle 16 på å gå til full skala da den mangler de 4 nederste bitene, ble temmelig flat da jeg fant ut dette 😂). 

 

Men mener egentlig at med rett spenningsdeler og tilskrekkelig mange samples så skal ADC på ESP32 være god nok for denne oppgaven. Kom også på: Vref for ADC som er lik innspenning 3.3V kan også måles med ADC og brukes for korreksjon av målingene ift variasjon på forsyningsspenningen. Det er også lurt å sørge for å holde spenning inn på ADC fra spenningsdeler mellom 0.3 og 3V da den ikke er særlig linjær i ytterkantene av måleområdet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:

En liten obs er at på Ali selger de deg ofte ADS1015 som 1115. De er dønn like, også koden, men 1015 er bare 12 bit. Måtte gå til Adafruit for å få ‘ekte’ vare 😁 (måten å avsløre jukset på er å måle spenning litt over måleområde - en 1015 vil da mangle 16 på å gå til full skala da den mangler de 4 nederste bitene, ble temmelig flat da jeg fant ut dette 😂). 

Du er en EKTE nørd !!! og det er et komplimang !!!

 

 

Fantino skrev 5 minutter siden:

Kom også på: Vref for ADC som er lik innspenning 3.3V kan også måles med ADC og brukes for korreksjon av målingene ift variasjon på forsyningsspenningen. Det er også lurt å sørge for å holde spenning inn på ADC fra spenningsdeler mellom 0.3 og 3V da den ikke er særlig linjær i ytterkantene av måleområdet. 

Ja, jeg er forsåvidt kjent med dette (ble en greie jeg utredet ifm. EGT sensoren jeg jobbet med i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/168579-yanmar-6lp-6lpa-–-effektøkning-av-mekanisk-dieselmotor-–-eksostemperaturmonitorering/page/6/)

 

Der endte jeg opp med å bruke en ESP32 istedet for en wemos D1 pga. at jeg trengte flere analoge innganger. Da ble den litt rufsete ADCén til ESP32 et tema. 

 

Jeg løste imidlerid problematikken med den ikke lineære inn-kurven ved bruk av en egenutviklet mapping. 

 

Det samme gjorde jeg på inndataene fra spenningsdeleren i dette prosjektet (som tidligere beskrevet nå er nøyaktig med ca 0.01 til 0.02 V)
 

Gjorde det på følgende måte:

Brukte en lab-strømforsyning sammenkoblet med et nøyaktig multimeter og satte dette på slik at jeg fikk en output på akkurat 11,50 V 

Denne ble målt med spenningsdeleren og jeg leste da av innverdien i råformat på ESPén (0-4096)

Deretter gjorde jeg det samme med 13,50 V og leste av rå-verdien der. 

Deretter lagde jeg en mappingfunksjon som da bruker de to referanseverdiene til å kalkulere resten av råverdiene. Dette har jeg opplevd som et måte som blir mer nøyaktig enn ved bruk av Vref. Spesielt hvis det er et spesifikt område som er mer interessant en hele skalaen. 

Brukte da spenningsdeler som ga ca 1,5V ved 12,5V input, slik at rå-verdiene ville havne mitt i den lineære kurven, slik at jeg omgikk problematikken med avflating i bunn og topp skiktet. 

 

Her er funksjonen for mapping (standard "map" i Arduino klarer ikke desimalverdier, så måtte lage en egen funksjon):

 

float desimalMapping(float x, float inn_min, float inn_max, float ut_min, float ut_max)

{

  return (x - inn_min) * (ut_max - ut_min) / (inn_max - inn_min) + ut_min;

}

 

 

Her sender jeg de registrerte verdiene til funksjonen for omregning:

 

bat1 = desimalMapping(bat11, 2055, 2433, 11.51, 13.50);

 

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 26 minutter siden:

Vref for ADC som er lik innspenning 3.3V kan også måles med ADC og brukes for korreksjon av målingene ift variasjon på forsyningsspenningen

Kom forøvrig også på at: Min erfaring er at Vref forandres lite når strømforsyningen er på rundt 5V og at jeg ikke har klart å provosere frem en endring på denne med variasjoner fra 4,9-5,1V inn. 

 

Men det har vært veldig overflatisk testing. Har ikke gått i dybden på det siden jeg løste det med mappingen i stedet.

 

Har forøvrig fått med meg at mange opererer med Vref på  1,1 V på ESP32. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 55 minutter siden:

Du er en EKTE nørd !!! og det er et komplimang !!!

 

Haha 😄 Da er vi to, og det er flere her inne også 😂

VegJoh skrev 55 minutter siden:

 

 

Ja, jeg er forsåvidt kjent med dette (ble en greie jeg utredet ifm. EGT sensoren jeg jobbet med i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/168579-yanmar-6lp-6lpa-–-effektøkning-av-mekanisk-dieselmotor-–-eksostemperaturmonitorering/page/6/)

 

Der endte jeg opp med å bruke en ESP32 istedet for en wemos D1 pga. at jeg trengte flere analoge innganger. Da ble den litt rufsete ADCén til ESP32 et tema. 

 

Jeg løste imidlerid problematikken med den ikke lineære inn-kurven ved bruk av en egenutviklet mapping. 

 

Det samme gjorde jeg på inndataene fra spenningsdeleren i dette prosjektet (som tidligere beskrevet nå er nøyaktig med ca 0.01 til 0.02 V)
 

Gjorde det på følgende måte:

Brukte en lab-strømforsyning sammenkoblet med et nøyaktig multimeter og satte dette på slik at jeg fikk en output på akkurat 11,50 V 

Denne ble målt med spenningsdeleren og jeg leste da av innverdien i råformat på ESPén (0-4096)

Deretter gjorde jeg det samme med 13,50 V og leste av rå-verdien der. 

Deretter lagde jeg en mappingfunksjon som da bruker de to referanseverdiene til å kalkulere resten av råverdiene. Dette har jeg opplevd som et måte som blir mer nøyaktig enn ved bruk av Vref. Spesielt hvis det er et spesifikt område som er mer interessant en hele skalaen. 

Brukte da spenningsdeler som ga ca 1,5V ved 12,5V input, slik at rå-verdiene ville havne mitt i den lineære kurven, slik at jeg omgikk problematikken med avflating i bunn og topp skiktet. 
 

Ja da har du allerede eliminert den problematikken! Bare antall sampler som evt kan økes for å evt bli kvitt mer støy, men det flater ut over et visst antall så spørs hvor mye mer det er å hente ift det du allerede har gjort. 

VegJoh skrev 55 minutter siden:

 

Her er funksjonen for mapping (standard "map" i Arduino klarer ikke desimalverdier, så måtte lage en egen funksjon):

 

float desimalMapping(float x, float inn_min, float inn_max, float ut_min, float ut_max)

{

  return (x - inn_min) * (ut_max - ut_min) / (inn_max - inn_min) + ut_min;

}

 

 

Her sender jeg de registrerte verdiene til funksjonen for omregning:

 

bat1 = desimalMapping(bat11, 2055, 2433, 11.51, 13.50);

 


Hmmm. Jeg bruker da vitterlig den mapping-funsjonen og får ut desimaler mener jeg. Det må jeg sjekke!

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 51 minutter siden:

Kom forøvrig også på at: Min erfaring er at Vref forandres lite når strømforsyningen er på rundt 5V og at jeg ikke har klart å provosere frem en endring på denne med variasjoner fra 4,9-5,1V inn. 

 

Men det har vært veldig overflatisk testing. Har ikke gått i dybden på det siden jeg løste det med mappingen i stedet.

 

Har forøvrig fått med meg at mange opererer med Vref på  1,1 V på ESP32. 


Jeg tror at det skyldes at 5V reguleres ytterligere ned til 3.3V som vel er spenningen ESP32 offisielt kjører på? Tror også du har rett i dette med at Vref _egentlig_ er 1.1V inn på ADC og at selve ADC er 0-1V men er tilpasset ESP’s spec vhja en intern spenningsdeler. Er i alle fall slik på ESP8266. Mulig Vref blir litt mer støyete om du forer ESP32 med strøm direkte på 3.3V pinne (for å eliminere unødvendig tap i reguleringen ned fra 5V). 

Link to post
Share on other sites

Da sjekket jeg og jaggu har jeg lurt meg selv og trodd at radarmåleren min gir ut en desimal fra mappefunksjonen, men det gjør den altså ikke 🤣 Rev 9 dedikeres herved @VegJoh.:

 

Er ellers litt stillstand på radarmåler for jeg har lyst til å putte det lille displayet inn i 52 mm ‘klokke’ der jeg nå har et 7 segmentet display som ser litt kjipt ut. Men jeg sliter med å få liv i det. Tar gjerne imot tips om noen har fiklet akkurat med dette displayet (Controller er ST7789 visstnok, om det sier deg noe er fu nok rette person 🤓)

 

IMG_0718.jpeg.825be71a514c8d872ce99aeb0c7af795.jpeg
 

IMG_0719.jpeg.cbf14dd38b5bf73793348993030e1a41.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Er ellers litt stillstand på radarmåler for jeg har lyst til å putte det lille displayet inn i 52 mm ‘klokke’ der jeg nå har et 7 segmentet display som ser litt kjipt ut.

Jeg tegnet og 3d-printet et 52mm klokkesett som jeg brukte i EGT prosjektet som jeg linket til i en tidligere post her. Men i denne så benyttet jeg en SSD1306 OLED skjerm. Og jeg velger vanligvis i2C istedet for SPI enheter for å spare pinner. 

 

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Men jeg sliter med å få liv i det. Tar gjerne imot tips om noen har fiklet akkurat med dette displayet (Controller er ST7789 visstnok, om det sier deg noe er fu nok rette person 🤓)

 

image.png.7a2958e155db51b340cf31f49083a626.png

 

Ser i komponent databasen min at jeg har en ST7735 (SPI), så vidt jeg kan se å google så har de tilnærmet samme verdier og begge kan brukes av Adafruit biblioteket.

 

Er hjemme med forkjølelse i dag, så skal se om jeg finner frem et breadboard og hooker det opp mot en ESP for test.

 

 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det endel beskrevet i denne videoen om problemer knyttet til ESP32 og ST7789. Bl.annet det med fixed MSIO og SCLK pinner, samt bruk av mode3 og Reset.
Kan jo hende den inneholder det lille som får deg over kanten på skjemprosjestet.

https://www.youtube.com/watch?v=ZFqVvDtgLLU

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 13 timer siden:

Haha 😄 Da er vi to, og det er flere her inne også 😂

 

Skyldig i å være nørd... :giggle: Men her ytrer det seg mer med automatisering (hjemme, hytte, bil og båt) og utallige sikringsfunksjoner (som tredobbel sikring av at motorheisen er helt oppe før motoren tiltes), og ikke så mye på millivolt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...